Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:16

Wij houden er niet echt rekening mee eigenlijk. Maar gaan niet elk jaar op vliegvakantie en als we vliegen dan is dat naar een bestemming waar je niet op een andere, acceptabele. manier kan komen :)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:07

enzino schreef:
Volgende generaties zullen in een wereld leven die verschillend is van hoe het nu is. Mogelijk met meer vervuiling, mogelijk met minder vervuiling bv door uitvindingen die nog gedaan moeten worden. Ook is er de mogelijkheid dat werken niet meer nodig is, iedereen virtueel leeft (matrix idee), er geen democratie meer bestaat, of er een kernoorlog plaats heeft gevonden. Of het dan beter of slechter is, is nog maar de vraag en slechts een mening.

Daar ga ik me allemaal niet druk om maken.

Het is mijn taak mijn kinderen klaar te maken om gelukkig en succesvol (volgens hun eigen maatstaf) te kunnen leven in de toekomst en hoe de wereld er dan uit ziet is iets waar ik erg weinig invloed op heb.

Als iedereen zijn steentje bijdraagt hebben we daar allemaal invloed op.
Maar als we allemaal zo gaan leven van ach ik heb er toch weinig invloed, ja dan gebeurt er inderdaad niets en helpen we alles en iedereen de vernieling in.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:26

Wij vliegen dit jaar bewust niet voor onze vakantie. In het verleden wel veel met het vliegtuig gereisd en ook voor mijn werk moet ik regelmatig met het vliegtuig reizen maar dit vind ik een vrij makkelijke manier om iets voor het milieu te betekenen zonder mijn hele manier van leven om te gooien(vegan leven bij voorbeeld).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:39

sunshine schreef:
Maar als we allemaal zo gaan leven van ach ik heb er toch weinig invloed, ja dan gebeurt er inderdaad niets en helpen we alles en iedereen de vernieling in.

Iedereen gaat toch de vernieling al in, de wereld is niet meer te redden, en hoe sneller de mens uitsterft hoe beter het voor de aarde is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:43

enzino schreef:
sunshine schreef:

Iedereen gaat toch de vernieling al in, de wereld is niet meer te redden, en hoe sneller de mens uitsterft hoe beter het voor de aarde is.

Wat een rare , en beetje enge, opmerking..

Als je dat vindt, waarom heb je dan kinderen? Of kwam het inzicht na die tijd?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:44

Al zou ik beter moeten weten, ik schrik toch van sommige reacties hier. Van opmerkingen als "maar vliegen is niet zo slecht als vlees eten", tot "de wereld is niet meer te redden". Naast dat het beiden niet waar is, betekent dat dan dat we het niet eens hoeven te proberen? Want er is altijd hoop! En op dit moment ook aangetoond dat we de klimaatverandering nog kunnen remmen... Aan de andere kant motiveren die opmerkingen me om zelf nog meer op te letten op hoe ik leef.

En het filmpje waar ik het in mijn vorige post over had heb ik gevonden!
Werkt dit? *klik*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:51

fransje23 schreef:
Wat een rare , en beetje enge, opmerking..

Als je dat vindt, waarom heb je dan kinderen? Of kwam het inzicht na die tijd?

Ik denk dat we verschillende tijdslijnen voor ogen hebben.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:14

enzino schreef:
sunshine schreef:

Oprechte vraag, waarom ben je dan aan kinderen begonnen?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:16

Ik had er tot voor kort nooit bij stilgestaan. Nu ben ik nog jong en maak ik sowieso geen lange vliegvakanties omdat dat te duur is,maar ik ga dit jaar toch maar het goedkope ryanaircitytripje laten staan denk ik.
Ben in het begin van de zomer met de auto op vakantie geweest naar Zuid-Frankrijk, en vond dat zeker even leuk. Volgend jaar gaan we misschien met de auto naar Italië.
Betere en goedkopere treinverbindingen zouden ook al veel helpen denk ik, nu zou ik niet eens weten hoe ik precies met de trein naar het buitenland kan reizen.

Daarnaast denk ik ook niet dat we het moeten afschaffen, want dat levert enkel maar weerstand op en we leven nu ook maar 1 keer, maar mocht iedereen wat bewuster worden en het vliegtuig een paar keer laten staan (vb wanneer er een milieuvriendelijker alternatief is) dan zou dat al voor een groot stuk helpen.
Ik denk dat niemand hier vindt dat alle Europeanen nooit meer naar andere continenten mogen reizen, omdat dat nu eenmaal enkel kan met het vliegtuig.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:22

Captain schreef:
Ik vind vliegen heerlijk en zal dat ook blijven doen. :D Ik draag mijn steentje bij door bewust kindloos te blijven.

Dit zou zo een uitspraak van mij kunnen zijn. :D
Daarnaast zijn er heel veel landen waar de economie draait op het toerisme en waar je niet even met de trein,auto of boot komt en/of zonder dagen onderweg te zijn.

Ik wil zelf ook graag meer van de wereld zien. Dan ben ik maar iets milieubewuster op andere vlakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:28

sunshine schreef:

Zie mijn 2e en 4e post.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:47

enzino schreef:
sunshine schreef:

Zie mijn 2e en 4e post.

Ik zie daarin geen antwoord op mijn vraag ;)
Maar lijkt mij dat je als je het dan al niet voor de rest van de wereld doet ( voor al het leven op aarde, de natuur en de aarde zelf ) dat je je dan wel aanpast voor je kinderen.

Maar kennelijk interesseert je dat dus niet, en dat vind ik erg egoïstisch.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:04

Oh dit topic is al eens geweest. :')

Er zijn altijd 3 kampen.

1. De mensen die nooit op vakantie gaan/niet durven vliegen.
2. Mensen die giga milieu bewust zijn.
3. Mensen die gewoon hun leven leiden. _O-

Ik val in die laatste categorie en ik vlieg wel vaker dan 1x per jaar.. := Denk dat dit jaar alleen al het niet op 3 handen te tellen is.
Vliegen is slecht ja, maar soms ook gewoon nodig.
Ook is niet iedereen gecharmeerd van een vakantie op Ameland geweldig en na 15 jaar heb je Italie, Frankrijk en Spanje ook wel gezien. ;)

Ik vind het belangrijker dat iedereen gewoon zijn of haar steentje bijdraagt in de mate dat hij/ij kan of wilt. Dat maakt de vegetarier niet beter of slechter dan de vlieger zonder kinderen. Overigens vind ik ook dat het over-gebruik van plastic vele malen ernstiger is dan een vliegreisje.

Bovendien, in Europa zijn wij ons zo bewust al van hoe we milieubewust kunnen zijn. Dat wilt niet zeggen dat we er zijn, natuurlijk, maar wel dat de weg ernaar toe gemaakt is.

Ga je echter naar landen zoals die in (Zuid-Oost) Azie, dan zie je dat daar nog heel veel werk aan de winkel is en het mooi zou zijn als de sociaal-economische toestand daar omhoog gaat zodat ook milieubewust leven daar op een hoger pitje komt te staan. (Al vond ik Maleisie echt superrr milieubewust).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:09

Wij vliegen elk jaar en eten ook nog vlees, oooeehh... Geen kids idd en komen ook niet, wat dat betreft kan daar bijna geen andere milieumaatregel tegenop.
Auto gebruiken we niet veel, verder leven we ons leven. Heel egoistisch ja, maar heel eerlijk: in de korte tijd die we hier op aarde hebben willen we ook genieten. Vliegvakanties horen daar absoluut bij.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:11

Ik vlieg niet, ga überhaupt zelden op vakantie en als ik ga dan in NL, onder andere omdat ik geen vakantiemens ben maar ook ivm mijn huisdieren.
Ik heb geen auto, niet uit milieuoverwegingen maar omdat ik geen rijbewijs heb en ook zelden een auto nodig heb omdat er een goede ov-verbinding is.
Het meeste doe ik lopend of met de fiets.
Verder ben ik bewust kinderloos.
Zodra de oranje container er is ga ik het afval beter scheiden dan nu (nu papier, gft en rest; dan papier, gft, pmd en rest).
Ik eet minder vlees dan ik van huis uit gewend was, niet zozeer minder vaak maar wel kleinere hoeveelheden.

Ik ben niet heel milieubewust maar denk dat ik toch al aardig bezig ben op deze manier. :)

Potate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:27

Ik ga bewust niet op vliegvakantie! De prijzen zijn veel te laag waardoor steeds meer mensen ervoor kiezen om met het vliegtuig op vakantie te gaan. De uitstoot van die vliegtuigen is gigantisch, en de prijs van de tickets is er echt niet naar.
Dan maar liever geen wereldreis!

Ik eet ook geen vlees en vis, al mijn hele leven heb ik het nog nooit gehad.

Voor de rest niet extreem veel bezig met milieu, maar toch wel bewust wat opletten met dingen die ik doe (of niet doe)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:30

Hmm... Volgend jaar zou ik heel graag de north sea cylcing route willen fietsen. Ga ik toch maar eens uitzoeken wat milieu vriendelijker is. Met een vliegtuig van Bergen naar de Shetlands om het rondje compleet te maken, of met de boot, trein & boot vanaf IJmuiden naar de Shetlands en dan ook vanaf Bergen weer met de boot & trein naar NL...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:38

Ik denk dat je beter een milieubewust kind kan opvoeden dan er lustig op lost leven maar dan zonder kinderen als ik eerlijk ben :o

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker niet van plan kinderen te nemen (mede vanwege milieuproblematiek) maar ik word altijd een beetje moe van het "ik doe al X dus ik hoef niet meer Y te doen".

Waarschijnlijk komt er voor mij wel een verre vliegreis aan. Dat wordt de eerste in mijn leven, het verste wat ik tot nu toe heb gevlogen is Italië (3x totaal). Denk dat het totaal aantal vliegreizen op 2 handen te tellen is. Dus dan kan ik het wel voor mezelf verantwoorden. Ik ben wel veganist, dat schijnt nogal veel uit te maken.

Vond dat verhaal over CO2 compensatie wel erg interessant, ik ben zelf van mening dat er op Europees niveau iets aan gedaan moet worden. Nu gaat NL hier ook wel een vliegtaks invoeren als het in de EU niets wordt, wat ik echt super goed vind :D Beetje jammer alleen dat de publieke opinie is "jamaar Henk en Ingrid moeten gewoon voor 10 euro naar hun all inclusive in Turkije kunnen vliegen boehoe huilie huilie"

Wanneer mijn vriend en ik klaar zijn met studeren kopen we allebei een mooie fiets en gaan we per fiets naar Italië ofzo, lijkt me zo vet! Of interrailen wil ik ook nog super graag een keer doen. Kan nog net voor ik 27 wordt waarschijnlijk :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:42

Ik schrok laatst wel van de vervuiling van cruiseschepen e.d. Daar zou wat mij betreft wél wat aan gedaan mogen worden :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:48

Dat lijkt me ook gaaf inderdaad, met de fiets op vakantie :j Tent mee, en we zien wel waar we vandaag uitkomen, heerlijk lijkt me dat!
Die north sea cycling route kende ik niet, wat gaaf zeg. Er zal toch wel een veer vanaf VK naar de Shetland eilanden varen?

Cruise schepen zijn inderdaad ook enorm vervuilend. Alle motorschepen eigenlijk..
Enige 'voordeel' aan cruises is dat er enorm veel mensen op zo'n schip passen, waardoor de uitstoot per persoon nog enigszins meevalt tegenover een verre vliegreis.
Wat mij misschien nog wel meer zorgen baart is het leegvissen van de oceanen.. Het is bijna niet voor te stellen dat zo'n enorme oppervlakte leeg kan raken, en toch zijn er nu al gigantische gebieden bijna helemaal dood.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-08-18 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:54

Nagini schreef:
Oh dit topic is al eens geweest. :')

Er zijn altijd 3 kampen.

1. De mensen die nooit op vakantie gaan/niet durven vliegen.
2. Mensen die giga milieu bewust zijn.
3. Mensen die gewoon hun leven leiden. _O-

Ik denk dat je een 4e groep vergeet die alle 3 is en misschien wel de grootste. (ondergetekende valt er denk ik ook wel bij)

Mensen hun leven leiden, maar wel daar ze kunnen wel hun steentje bijdragen. En niet vliegen is één van de makkelijkste keuzen om (voor ons) een milieubewuste keuze te maken. Maar een ander eet weinig tot geen vlees, of bijvoorbeeld neemt wasbare luiers. Zonder dat ze gelijk bij alles milieubewuste keuzes maken.

Ik ben een best kritische vakantieganger, maar het gaat wel even duren denk ik voordat ik binnen Europa "klaar" ben. Maar misschien komt dat wel omdat ik van de actieve vakanties ben en geen berg/rivier hetzelfde is.

Persoonlijk snap ik dat mensen naar andere continenten vliegen. Het lijkt mij ook een keer gaaf naar Canada te gaan en met de boot duurt mij dat iets te lang... dus zal ik vast ook wel vliegen. Maar binnen Europa zal ik niet snel met het vliegtijd op vakantie gaan. En ik vind vliegen dus ook "oneerlijke" concurrentie ten opzichte van andere alternatieven die ook nog eens beter zijn voor het milieu. Wil je snel van A naar B? Prima, maar betaal dan ook voor de milieu-consequenties. Te duur? dan maar even sparen of met een langzamer alternatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:56

Beetje terugkomend op wat Nagini zegt en op de OP:

Ik vraag me af hoeveel van de mensen die hier aangeven niet te vliegen wel een verre vakantie zouden willen maken, wel het geld ervoor (over) hebben en ook de tijd ervoor vrij zouden kunnen maken.

Het is heel makkelijk om te roepen dat je niet vliegt vanwege het milieu als je geen tijd/geld/zin/behoefte hebt om ergens heen te gaan.

Net zo als mensen die kinderloos willen blijven vanwege het milieu. Is dat ook echt opofferen of wil je gewoon geen kinderen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:58

Dat vraag ik me bij ‘geen kinderen vanwege het milieu’ ook altijd af inderdaad :+ Volgens mij heb je dan gewoon geen kinderwens en wordt dat gebruikt als ‘kijk mij eens goed zijn voor het milieu’.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:10

verootjoo schreef:
Dat vraag ik me bij ‘geen kinderen vanwege het milieu’ ook altijd af inderdaad :+ Volgens mij heb je dan gewoon geen kinderwens en wordt dat gebruikt als ‘kijk mij eens goed zijn voor het milieu’.

Dit ja :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:11

Kinderen heb ik sowieso niks mee inderdaad :+
Maar vliegen naar het caribisch gebied zou ik best eens willen doen, en daar hebben we zeker de tijd en het geld voor, maar ik vind het gewoon zonde voor het milieu als we ook de mogelijkheid hebben om er over een aantal jaren zelf heen te varen.