Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:55

8nnemiek schreef:
Zelf eet ik al ruim 20 jaar vegetarisch, en het verbaast me ook niet zo heel erg dat dit soort zaken voorkomen. Wat mij meer verbaast is dat dit nu pas in het nieuws komt, terwijl dit echt al veel langer speelt.

Nou ja, vorig jaar was het ook al hè. The caring vets heeft toen ook alarm geslagen. Is vrij weinig mee gebeurd helaas. O wacht, optioneel camera's in slachthuizen :roll: Jep. Dat krijg je als de toezichthouding wordt geregeld door het ministerie van Economische zaken... Dan kun je op je klompen aanvoelen wat dan prioriteit nummer 1 is.
Spoiler:
Het is geld. Geen dierenwelzijn.

julius_juut

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:57

Dat inderdaad. XD 'Economische zaken'. Hoe kan het dan toch dat het niet lekker loopt. XD

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:57

Nee dit kan en mag niet gebeuren, dat is voor iedereen wel duidelijk!

Maar wat ik me dan afvraag, er zijn bij 19 slachthuizen 48 boetes uitgedeeld voor zaken die absoluut niet kunnen, dit in een tijdsbestek van ruim 2 jaar.
In NL zijn ruim 250 slachterijen (geen idee of daar de halal slachthuizen bij horen of dat die apart geteld zijn) worden duizenden tot miljoenen dieren per jaar geslacht. Van die duizenden/miljoenen die er jaarlijks geslacht worden zijn er 24 (in 2 jaar tijd) niet goed geslacht........
Zijn er eigenlijk nog steeds 24 teveel!!!!

Sorry van de NVWA heb ik al helemaal geen hoge pet op wat betreft het beste voor alle dieren. Word ook eens hoogtijd dat die ook eens verder gaan kijken dan binnen hun eigen regeltjes.
Want de misstanden op menig boerderij gaat er erger aan toe dan op het slachthuis.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:58

Onvoorstelbaar dat dit gebeurd :oo En minstens zo onvoorstelbaar dat dit niet erg genoeg is om de boel per direct te sluiten :oo

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:01

kiki1976 schreef:
Maar wat ik me dan afvraag, er zijn bij 19 slachthuizen 48 boetes uitgedeeld voor zaken die absoluut niet kunnen, dit in een tijdsbestek van ruim 2 jaar.
In NL zijn ruim 250 slachterijen (geen idee of daar de halal slachthuizen bij horen of dat die apart geteld zijn) worden duizenden tot miljoenen dieren per jaar geslacht. Van die duizenden/miljoenen die er jaarlijks geslacht worden zijn er 24 (in 2 jaar tijd) niet goed geslacht........

... Dit zijn dus de gevallen waarbij er misstanden zijn geconstateerd. Het is niet te zeggen wat er onder de radar blijft, om redenen die ik eerder al noemde.
Sowieso is er één slachthuis bij dat 11 van die boetes mocht incasseren. In 2 jaar tijd! En de NVWA zegt: de straffen zijn in verhouding tot het aangetroffen vergrijp. Ik vraag me dan serieus af wat er dan moet gebeuren voor er een slachthuis zijn vergunning kwijt raakt..

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:05

Gruwelijk is dit !!! |( Hoe is het mogelijk dat er mensen zijn die dit kunnen doen }> Ik zou dit niet over mn hart verkrijgen.
En wat moet je hier nu aan doen, ik zou zo graag iets willen doen. (ik eet al nauwelijks vlees) Voordat de regering er iets aan doet, zijn we tijden verder en dan nog..

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:05

Waarom inderdaad zo vaak boetetjes uitdelen voor hetzelfde vergrijp. Waarom de handel niet gewoon dicht als hetzelfde probleem weer geconstateerd wordt?
Kroegen waar toch gerookt werd terwijl het niet mocht kregen megaboetes en werden gesloten, maar bedrijven waar dieren op zo'n manier aan hun einde komen komen keer op keer weg met een kleine boete. Heel bijzonder.

Van regering hoef je niets te verwachten. Het kost de staat niets om niets te doen, verandering hier moet echt door beroering onder de bevolking komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:08

Vreselijk ;(
Het verbaast mij helaas niet.

Het ergste vind ik nog dat zoiets elke keer veel minder losmaakt bij mensen dan bijvoorbeeld de Oostvaardersplassen.

Snel wegzappen/klikken en weer lekker een goedkoop speklapje op het bord 's avonds.

Dit topic zakt heus snel weer weg. En binnen no time wordt er weer door diverse mensen in allerlei topics op Bokt met droge ogen beweerd dat de dieren in de bioindustrie in NL het zooooo goed hebben.

Tot het volgende schandaal.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:13

Magrathea schreef:
kiki1976 schreef:

... Dit zijn dus de gevallen waarbij er misstanden zijn geconstateerd. Het is niet te zeggen wat er onder de radar blijft, om redenen die ik eerder al noemde.
Sowieso is er één slachthuis bij dat 11 van die boetes mocht incasseren. In 2 jaar tijd! En de NVWA zegt: de straffen zijn in verhouding tot het aangetroffen vergrijp. Ik vraag me dan serieus af wat er dan moet gebeuren voor er een slachthuis zijn vergunning kwijt raakt..

Wil niet zeggen dat er op dat bedrijf bv 11x een dier verkeerd is geslacht, kan ook een andere reden hebben als bv geen water, te volle hokken.
Niet dat dat goed is, zeer zeker niet!
Maar de informatie is daar te summier voor om daar een uitspraak over te doen of het daadwerkelijk nodig is om daarvoor hun vergunning kwijt te raken

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:15

maar hoeveel % van t vlees uit nederlandse slachthuizen, beland uberhaupt in de nederlandse schappen?? het meeste word allemaal naar het buitenland verscheept.
en wij krijgen in de nederlandse schappen vlees uit het buitenland

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:20

Elisa2 schreef:
Verschrikkelijk om te lezen, ik ben blij dat ik geen vlees meer eet..

Ik vind niks mis met vlees eten, maar wel met het leven wat zulke dieren tegenwoordig leiden met zo'n einde tot het gevolg. Echt afschuwelijk.

Precies volkomen mee eens

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:22

Dat 1 bedrijf zoveel boetes opgelegd heeft gekregen verbaasde mij ook.. Hoeveel boetes zijn er dan nodig voordat een bedrijf echt serieus aangepakt wordt?

Overigens gebeuren deze praktijken dus al in een relatief diervriendelijk land als Nederland. Ik wil niet weten hoe dat in andere minder dierwelzijn-gereguleerde landen gaat, waar een groot deel van het vlees uit onze supermarkten vandaan komt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:24

Damned schreef:
Hoe kan je het houden van dieren voor de slacht en het eten van dieren dan nog goedpraten vraag ik me af...

Door vlees te kopen bij een boer die zelf laat slachten en geen massaproductie.
Koe geeft x kilo vlees, je schrijft je in voor een bepaald gewicht, en pas als het totale gewicht bereikt is wordt de koe geslacht.
Alleen tja, wel veel duurder (en lekkerder!) dan vlees uit de supermarkt...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:25

Dat doe ik ook! Vind ik een mooi concept.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:26

Wordt je toch spontaan vegetarier door! Dit is echt niet iets van nu hoor! Niet voor niets zijn er zoveel inspecties...

Je zou er werken, dan heb je toch echt geen gevoel meer als je dit toeziet!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:33

kiki1976 schreef:
Magrathea schreef:

Wil niet zeggen dat er op dat bedrijf bv 11x een dier verkeerd is geslacht, kan ook een andere reden hebben als bv geen water, te volle hokken.
Niet dat dat goed is, zeer zeker niet!
Maar de informatie is daar te summier voor om daar een uitspraak over te doen of het daadwerkelijk nodig is om daarvoor hun vergunning kwijt te raken

Ik kwam vanmiddag een lijst tegen waarop staat wanneer en waarom die boetes bij 'slachterij 26' zijn uitgedeeld. Best veel herhalingen van feiten.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:34

suffie schreef:
Dit zijn nog maar kleine aantallen, zullen we het dan ook hebben over ritueel slachten?

Ik praat het absoluut niet goed, maar met de grote aantallen dieren die dagelijks in Nederland geslacht worden, vallen mij deze aantallen nog mee. De NVWA is dagelijks in het slachthuis te vinden en moeten daar optreden, blijkbaar doen ze dat onvoldoende!

Misschien vind ik het nog wel erger voor de boer. Hij/zij heeft goed op het dier gepast, verzorgd toen het misschien ziek was, zich aan honderden wetjes en regeltjes moeten houden en dan moet je op deze manier lezen dat misschien wel jouw dier zo aan z'n einde is gekomen.

Dit dus..
Er worden dagelijks heel veel dieren geslacht (nu helemaal denk ik door al dat fosfaat gebeuren, veel boeren moeten hun vee deels ruimen) en snap best dat er wel eens wat fout kan gaan, bedoel het meeste gaat machinaal..
Praat het niet goed hoor!
Wij als boer zijnde vinden het al erg als ze weg gaan, laat staan als ze op een hun laaste momenten ook nog zo behandeld worden..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:36

Mijn god hier draait mijn maag van om..... ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:40

Mariska88 schreef:
suffie schreef:
Dit zijn nog maar kleine aantallen, zullen we het dan ook hebben over ritueel slachten?

Ik praat het absoluut niet goed, maar met de grote aantallen dieren die dagelijks in Nederland geslacht worden, vallen mij deze aantallen nog mee. De NVWA is dagelijks in het slachthuis te vinden en moeten daar optreden, blijkbaar doen ze dat onvoldoende!

Misschien vind ik het nog wel erger voor de boer. Hij/zij heeft goed op het dier gepast, verzorgd toen het misschien ziek was, zich aan honderden wetjes en regeltjes moeten houden en dan moet je op deze manier lezen dat misschien wel jouw dier zo aan z'n einde is gekomen.

Dit dus..
Er worden dagelijks heel veel dieren geslacht (nu helemaal denk ik door al dat fosfaat gebeuren, veel boeren moeten hun vee deels ruimen) en snap best dat er wel eens wat fout kan gaan, bedoel het meeste gaat machinaal..
Praat het niet goed hoor!
Wij als boer zijnde vinden het al erg als ze weg gaan, laat staan als ze op een hun laaste momenten ook nog zo behandeld worden..

Misschien moeten die boeren dan in actie komen. Ik neem aan dat je als boer zelf het slachthuis uitkiest?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:43

Nee helaas. Koeien gaan via de handelaar naar het slachthuis en die zijn vaak aan bepaalde slachthuizen gekoppeld. 't Zou toch van de zotte zijn dat je als boer daar ook nog mee belast wordt.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:46

Gruwelijk!
Ik heb de filmpjes al weer rond zien gaan op Facebook. (En gelukkig niet aangeklikt)

Ik ben al 20 jaar vegetariër (ik begon op mijn tiende,en wist toen nog helemaal niks van dit soort praktijken. Ik vond (vind) de structuur van vlees gewoon heel vies. Ook een stukje ‘nepkip’ lust ik niet door de structuur.)

De reden voor deze lachwekkende straffen (of eigenlijk juist om te janken!) is heel simpel.
Er wordt erg veel geld verdiend aan (de export van) vlees. Het sluiten van slachthuizen zou waarschijnlijk zorgen voor een instorting/verschuiving van een deel van de economie.
Ik zeg: bizar hoge boetes uitdelen! Als in: tonnen!
Dan is er meer geld vrij voor controles,en meer geld voor investeringen in veilige, diervriendelijke stallen en slachthuizen, met gedegen en geclassificeerd personeel!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:47

Ik weet dat er dagelijks controles zijn voor transporten die aankomen bij slachthuizen, deze mensen zijn niet in dienst van het slachthuis zelf....als transport van de dieren niet volgens richtlijnen is komt er boete en maatregelen, jammer dat deze conrtoles niet IN het slachthuis ook gebeuren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 21:49

Babootje schreef:
Dan is de halal slager zo dieronvriendelijk nog niet....

Daar halen mijn ouders altijd hun vlees.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:51

suffie schreef:
Nee helaas. Koeien gaan via de handelaar naar het slachthuis en die zijn vaak aan bepaalde slachthuizen gekoppeld. 't Zou toch van de zotte zijn dat je als boer daar ook nog mee belast wordt.

Als het je echt wat kan schelen juist wel toch?

Consumenten ook: als het je echt wat kon schelen deed je iets met deze informatie.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:51

Indestal schreef:
Ik weet dat er dagelijks controles zijn voor transporten die aankomen bij slachthuizen, deze mensen zijn niet in dienst van het slachthuis zelf....als transport van de dieren niet volgens richtlijnen is komt er boete en maatregelen, jammer dat deze conrtoles niet IN het slachthuis ook gebeuren.

Tenzij er door haast niet goed gekeken wordt, de inspecteur bedreigd of omgekocht wordt of er eenvoudigweg teveel te controleren is waardoor er dingen door de mazen heen glippen.