Boeren in de knel door fosfaatrechten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:26

Kinke schreef:
Maar 16.000 per jaar past wel prima bij het Ot & Sien beeld waar veehouders naar terug moeten ;)

onuitvoerbaar met een vrije wereldhandel, dan moet je dus de concurrentie aan met stallen in het buitenland waar duizenden stuks vee staan.

En daar komt bij je kan van 16.000 euro geen bedrijf openhouden.

Kinke

Re: Boeren in de knel door fosfaatrechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:39

dat hoef je mij niet te vertellen robert :D
Zou supergraag de kost willen verdienen met onze kleine koppel vleesvee.
Ik moet zeggen dat ik het gezeur en ge-eis van de wakker dier clubjes en sommige consumenten wel zat ben. Constant overal tegenaan schoppen, maar ik hoor ze nooit over bijvoorbeeld de eieren die uit de kooien in het Oostblok komen en voor ontzettend veel producten gebruikt worden, in bijvoorbeeld koekjes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:44

Kinke schreef:
dat hoef je mij niet te vertellen robert :D
Zou supergraag de kost willen verdienen met onze kleine koppel vleesvee.
Ik moet zeggen dat ik het gezeur en ge-eis van de wakker dier clubjes en sommige consumenten wel zat ben. Constant overal tegenaan schoppen, maar ik hoor ze nooit over bijvoorbeeld de eieren die uit de kooien in het Oostblok komen en voor ontzettend veel producten gebruikt worden, in bijvoorbeeld koekjes.

Nee logisch, dat zie je toch niet? :7

Net als voorverpakte kipsateetjes van kipjes uit Thailand en omstreken. Dierenleed wat je niet ziet, bestaat niet.
En die arme koetjes en varkentjes in NL worden wel gezien, en als die het maar fijn en gezellig hebben interesseert het niemand waar het vlees of dierlijke producten uit de supermarkt vandaan komen }:0

Zo werkt de consument in NL; afgeven op slechte dingen maar verder alleen maar in het belang van de eigen portemonnee consumeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:47

Ik zat wel eens in het veganisten topic hier te lezen en kom regelmatig de "vind ik te duur" opmerking tegen.. Tja, keuzes, en/en kan niet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:50

Ik heb op sommige reacties getemd. Lees allerlei vooroordelen.

Stal is geen 60 jaar oud. Geen asbest en koeien komen dag en nacht buiten. En altijd gezond. En dat is wat de gemiddelde Nederlander ook graag ziet. En eigenaren zijn geen 120 jaar oud.

Verder trek ik mij terug uit dit topic.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:54

Ik vind het best raar om hoog van de toren te blazen dat er met een mini/hobby bedrijf makkelijk een goede boterham te verdienen valt, terwijl verder niemand het lukt en veel boeren al jaren in enorm zwaar weer zitten, en vervolgens enorm geheimzinnig doen over het hoe&wat :\
Vind je het erg gek dat er dan zulke reacties komen?

Denk dat veel boeren het geheim zouden willen weten voor ze ten onder gaan aan de regelgeving in NL.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:57

temmen? waarop in vredesnaam? Je roept van alles en wij moeten maar aannemen dat het inderdaad zo zit. Er spreken hier genoeg uit eigen ervaring en nee, uit zo'n bedrijf kun je geen normaal salaris halen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:01

"Put your money where your mouth is"

Oftewel, wil je geen kip die nooit buiten komt, koop het dan ook niet. Ik word echt gigantisch moe van mensen die heel hard schreeuwen om dierenwelzijn en bij de bbq moet het goedkoopste vlees gegeten worden. Raar die deuren van de supermarkt, als mensen daar doorheen lopen, gaan ze ineens heel anders denken. Genoeg kleinschalige boeren waar je zelf vlees, eieren en melk kan kopen. Ook genoeg websites waar je vlees kan kopen, de volgende dag staat het voor de deur. Ik vind het altijd erg leuk om de koeien en varkens te gaan bekijken, lopen erg tevreden in de wei. Als het regent dan gaan ze zelf wel onder de overkapping staan. En uiteraard even inkopen doen in de boerderijwinkel.

Hoe doen kleinschalige boeren dat dan, rondkomen van een paar dieren? Staan hooguit 10 koeien en 50 varkens. Ik heb geen idee of ze op de rand van de afgrond staan, maar ik kom er al een aantal jaren. Ook nog biologisch trouwens.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:05

Ach, ik ken genoeg vegetariërs. Allemaal roepen ze hoe goed ze bezig zijn voor het milieu, maar allemaal maken ze graag verre vliegvakanties. Soms wel 5x per jaar. Nou, niets is zo vervuilend als een vliegtuig. Maar naar een ander wijzen is altijd makkelijker. En sinds ik een actievoerder ken die bang was voor longproblemen door de komst van een geitenstal in zijn dorp, maar wel 10 sigaretten per dag opsteekt neem ik die lui niet meer serieus :')

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:28

Kinke schreef:
temmen? waarop in vredesnaam? Je roept van alles en wij moeten maar aannemen dat het inderdaad zo zit. Er spreken hier genoeg uit eigen ervaring en nee, uit zo'n bedrijf kun je geen normaal salaris halen.

Amen, hier ook inderdaad. En nee, ook niet als je niet de nieuwste tractor hebt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:16

Maar intussen gaat het wel gigantisch off topic.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:27

love_western schreef:
Ik heb op sommige reacties getemd. Lees allerlei vooroordelen.

Stal is geen 60 jaar oud. Geen asbest en koeien komen dag en nacht buiten. En altijd gezond. En dat is wat de gemiddelde Nederlander ook graag ziet. En eigenaren zijn geen 120 jaar oud.

Verder trek ik mij terug uit dit topic.

Dan heb je natuurlijk ook geen stal nodig :Y) :)*

Denk dat je tems weinig uithalen, er wordt enkel kritisch doorgevraagd op jouw verhaal. Dat jij niet in de antwoorden kan voorzien, is vervelend voor je. Maar dat is het gevolg van iets dergelijks online plaatsen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:02

Boras schreef:
Maar hebben jullie dan een alternatief om de fosfaatproductie te verminderen?
Of vinden jullie dat niet belangrijk?
Want roepen dat het belachelijk is, is wel makkelijk. Maar wat dan?

Ik begrijp dat de koeienmest een heel groot aandeel in de fosfaatuitstoot heeft.

Verder heb ik gelezen, dat dit probleem al jaren speelt. Het fosfaatprobleem is niets nieuws onder de zon. Het proberen te beperken ook niet. Ik keek er daarom van op, dat het aantal koeien in Nederland de afgelopen jaren juist is toegenomen. Ook de omvang van veeteeltbedrijven is toegenomen.

Tja, dat gaat gevolgen hebben natuurlijk. Het is een logisch gevolg dat de uitstoot van fosfaat toeneemt in plaats van afneemt. En dat daaraan vroeger of later iets moeten worden gedaan --> minder koeien dus.

Ik ben ook begaan met het lot van de boeren. Maar ook met het milieu. Ik heb een kind.

Ik begrijp oprecht niet goed dat deze maatregel, het verkleinen van de veestapel, als een verrassing komt voor boeren. Eerlijk gezegd geloof ik dat niet.

Nogmaals, niets tegen boeren. Maar ik begrijp het gewoon niet.

Koeien zijn niet de schuld van de wereldwijde milieuvervuiling.Ik woon in de stad en stik hier van de uitlaatgassen. Ik zou liever tussen de koeien zitten.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:19

getekend natuurlijk,

nog een xtra fijne post is het verplicht verwijderen van asbest daken, en daar ook nog even 21% procent btw over betalen, ook zo,n idiote actie |(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:21

Relaxed schreef:
Ik zat wel eens in het veganisten topic hier te lezen en kom regelmatig de "vind ik te duur" opmerking tegen.. Tja, keuzes, en/en kan niet :')

Inderdaad keuzes, en ik kies bewust voor goedkoop.
En ik doe ook niet hypocriet als het op millieu aan komt, ik kijk er gewoon niet naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:44

Loretta schreef:
Relaxed schreef:

Inderdaad keuzes, en ik kies bewust voor goedkoop.
En ik doe ook niet hypocriet als het op millieu aan komt, ik kijk er gewoon niet naar.

Ik ben op mijn manier milieu bewust, scheid afval, verspil geen water en stroom, gooi geen afval op straat enz.. Maar ik eet idd wel vlees, stap in een diesel en het vliegtuig.. maar ik zeur idd ook niet op boeren, steun ze zelfs :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 19:41

Ik weet dat organisaties als wakker dier met enige regelmaat berichten plaatsen die niet waar zijn.
* Foto's blijken uit het buitenland te komen ipv hier in NL zoals ze beweren.
* Dieren op een hele aparte wijze op de foto zetten. Bv kippen, als je daarbij gaat staan gaan ze allemaal in 1 hoek staan. Net alsof er heel veel op een klein stukje staan. Maar niet de ruimte ernaast waar letterlijk geen kip loopt.

Maar ook zaken die ze willen eisen wat gewoon niet kan. Bv dat de kalveren bij hun moeder blijven. Ja leuk weet je hoe gevaarlijk het is voor die kleintjes daar tussen alle koeien?
En zo zijn er nog wel een tal van voorbeelden te noemen. Waardoor een groot deel van de sectoren in een compleet verkeerd daglicht komen te staan.

En ja er zijn ook boeren die het minder krap nemen met hun vee, maar dat zie je onder de paarden eigenaren ook. Maar het grote gros zorgt er goed voor ondanks alle tegenslagen die ze hebben/krijgen!

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:16

Fosfaatrechten, breek me de bek niet open!

Hier een boerin die met hart en ziel 24/7 voor de veestapel klaar staat.

Wij hebben momenteel 120 koeien aan de melk op een modern bedrijf met alle gemakken voor de koeien(op de peildatum hadden we er 110) dus we zijn niet gegroeid (afgelopen 2 weken hebben er 13 koeien afgekalfd en en staan er maar een paar droog "koeien die binnen nu en 6 weken een kalf krijgen"
Ook hebben we genoeg grond om onze mest op te rijden maar dan bedenkt de overheid weer het fosfaatplafond, zucht wij moesten dus ook koeien ruimen want aanhouden tsja dan krijg je een boete die niet mis is!

Daar stond ik dan bij de vrachtwagen te janken hoe mijn koeien opgeladen werden om richting slachthuis te gaan. Hoe wreed regels soms kunnen zijn!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:22

Maar die koeien gaan toch altijd gezond richting slachthuis als ze niet meer voor de melk kunnen dienen?
Wat is het verschil dan? Ben ik gewoon oprecht benieuwd naar?

Ik ben wel voor, de impact op het milieu is niet te schatten. Ik zelf ben blij dat we aan de toekomst denken, het moet niet alleen leefbaar zijn voor ons maar de mensen die na ons komen.
Hier zijn auto regels heel streng, vervuilende auto's kan je niks meer..

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:27

Furrow schreef:
Maar die koeien gaan toch altijd gezond richting slachthuis als ze niet meer voor de melk kunnen dienen?

Ik ben wel voor, de impact op het milieu is niet te schatten. Ik zelf ben blij dat we aan de toekomst denken, het moet niet alleen leefbaar zijn voor ons maar de mensen die na ons komen.

Klopt die gaan ook richting het slachthuis maar daar stippel je een heel plan voor uit waarom ze weg moeten en daar heb ik dan een soort van vrede mee (we laten ook vaak het vlees terugkomen om zelf op te eten, ik eet liever mijn eigen beesten waarvan ik weet hoe ze geleefd etc hebben dan "vreemde" beesten).

Nu was het verplicht en snel zijn want de boete-datum kwam dichterbij en dan zitten er ook helaas drachtige koeien bij en daar ben ik dan zo verdrietig over want het is zo niet nodig!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:30

Furrow schreef:

Ik ben ook helemaal voor het milieu en vind het goed dat er maatregelen komen, maar daar moet dan wel over nagedacht worden. Nu worden er constant tijdens het spel de spelregels veranderd en dat zorgt ervoor dat er mensen in de problemen komen. Mensen die ook geen aanspraak kunnen maken op een of andere sociale voorziening om iets op te vangen financieel.
En het is gewoon niet netjes om a la minute nieuwe regels te verzinnen die niet eens doen wat ze moeten doen. Denk dan eerst goed zaken uit en geef de boeren tijd om dingen goed te regelen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:12

Iedereen kon zien aankomen dat wanneer de regels opgeheven worden boeren gaan bijbouwen omdat in alle landen om ons heen de tijd ook niet stil staat en je wel moet concurreren. Zo werkt het nu eenmaal. Dat de overheid dan pas met beleid komt nadat het uit de klauwen loopt is te triest voor woorden.

Zolang onze zelfde overheid het geen probleem vind dat het hele EU parlement elke maand moet verhuizen omdat het nu eenmaal in een verdrag staat... tja waar hebben we het dan over.

Regels zijn prima maar wel duidelijk, in dit geval nadat ze het gierend uit de klauwen hebben laten lopen hadden ze beter gewoon een groot aantal bedrijven kunnen opkopen. De kosten hiervan zijn niet immens en de impact uiteindelijk hetzelfde.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:35

Getekend! En de rest van de familie ook! Zet m op boeren!!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:09

Amy schreef:
Hele mooie uitleg ts!

De fosfaatrechten zie ik als volgt, om er even een soort voorbeeldje bij te nemen.

Je hebt een weg waar je 100 mag rijden.
Plots mag je er 130. Mag, hoeft niet.
Een maand later zijn er verschillende ongelukken gebeurd en word de boel weer terug gedraaid naar 100.
En iedereen die die maand meer dan 100 heeft gereden op die weg krijgt achteraf alsnog een boete, want blijkbaar 'kon die weg het niet aan'.

Ik vind dit een prima uitleg. Alleen zou hij nog passender zijn als je hem zo maakt:
je mocht 100, regels worden losgelaten
Men gaat nu 105 rijden. Niet als een gek scheuren maar zo hard als je oprecht denkt dat verantwoord is.
Daarna gaat men met terugwerkende kracht bekeuren.

De meeste boeren zijn namelijk helemaal niet zo hard gegroeid. De grootste meute komt van veel boeren die een heel klein beetje groter geworden zijn.
En als je daar dan bij weet dat er in hun dorp veel boeren zitten die op hun pensioen aangaan, geen opvolging hebben en zullen gaan stoppen op termijn....geloof ik oprecht dat je dit niet hebt overzien.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:17

pol013 schreef:
Amy schreef:
Hele mooie uitleg ts!

De fosfaatrechten zie ik als volgt, om er even een soort voorbeeldje bij te nemen.

Je hebt een weg waar je 100 mag rijden.
Plots mag je er 130. Mag, hoeft niet.
Een maand later zijn er verschillende ongelukken gebeurd en word de boel weer terug gedraaid naar 100.
En iedereen die die maand meer dan 100 heeft gereden op die weg krijgt achteraf alsnog een boete, want blijkbaar 'kon die weg het niet aan'.

Ik vind dit een prima uitleg. Alleen zou hij nog passender zijn als je hem zo maakt:
je mocht 100, regels worden losgelaten
Men gaat nu 105 rijden. Niet als een gek scheuren maar zo hard als je oprecht denkt dat verantwoord is.
Daarna gaat men met terugwerkende kracht bekeuren.

De meeste boeren zijn namelijk helemaal niet zo hard gegroeid. De grootste meute komt van veel boeren die een heel klein beetje groter geworden zijn.
En als je daar dan bij weet dat er in hun dorp veel boeren zitten die op hun pensioen aangaan, geen opvolging hebben en zullen gaan stoppen op termijn....geloof ik oprecht dat je dit niet hebt overzien.

Maar men gaat toch helemaal niet met terugwerkende kracht bekeuren? Je wordt toch niet beboet voor de extra koeien die je sinds het wegvallen van het quotum hebt gehad? Je wordt alleen beboet voor de extra koeien die je aanhoudt als je niet teruggaat naar het aantal van voor de peildatum.
In jouw voorbeeld: je wordt beboet wanneer je na het opnieuw instellen van een maximumsnelheid van 100km/h, nog steeds 105 blijft rijden.