Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Coentjuh schreef:TS ben het helemaal met je eens! Wat een verademing (letterlijk en figuurlijk) als dit door gaat.
Ik hoef dan niet meer 'verplicht' binnen te gaan eten of zitten tijdens een mooie dag.
Daarnaast vind ik het asociaal als mensen roken in jouw buurt. Er is al zoveel onderzoek geweest en bewezen dat roken slecht is voor ieder mens en dier. Mensen die dus in jouw buurt roken spelen met jouw gezondheid. Daarnaast ben ik ook extra alert aangezien mijn vriend nu een paar jaar kanker vrij is en ik beslist geen rokers om hem heen wil. Jammer dat familie en vrienden en kennissen dat niet snappen.
CharmingS schreef:Vind het grote onzin, eerst mag er niet meer binnen gerookt worden, en nu mag er niet meer buiten gerookt worden.. En de mensen die het hier mee eens zijn omdat het slecht is voor hun gezondheid, stap aub ook niet meer in je auto dan want die uitlaatgassen zijn ook niet echt bevorderlijk voor mensen hun gezondheid.. En zo kunnen we wel aan de gang blijven, sorry hoor maar vind het behoorlijk hypocriet dat mensen het op gezondheid gaan gooien..
Citaat:Uitlaatgassen
Ik woon buiten de stad, ik krijg al die uitlaatgassen niet binnen. Dan kan ik best een paar sigaretjes roken.
,,Daar moet ik wel een beetje om lachen”, zegt De Kleijn. ,,Je zegt toch ook niet: ‘Ik woon niet in een oorlogsgebied, dus dan kan ik wel met een pistool in het rond schieten’? Bovendien zijn de gevolgen van luchtvervuiling vele malen kleiner dan van roken. Per jaar overlijden naar schatting 4.000 mensen door vieze lucht en 20.000 door roken. Het één overkomt je, het andere doe je zelf.”
Ik woon juist ín de stad, dus ik krijg tóch al die uitlaatgassen al binnen. Wat maken die sigaretjes dan nog uit?
Van Lonkhuijzen haalt een onderzoek aan dat in Rotterdam is gedaan. In de meest vieze straten, met veel fijnstof, is gekeken naar de gezondheid van de kinderen die daar wonen. ,,Kinderen met ouders die niet rookten hadden niks. Kinderen met ouders die wel rookten hadden luchtwegproblemen.
Van die uitlaatgassen alleen is de schade beperkt, maar de combinatie met roken is erg schadelijk. Deze smoes houdt dus geen stand.”
daantjuhhh schreef:Ik ben ook een roker, maar op het terras kijk ik altijd wel even om mij heen.
Als er mensen aan het eten zijn. Ik kan zien dat er een zwangere zit en als er kinderen zijn rook ik niet.
Ik vind de bemoeienis heel vervelend.
Er wordt hier gesproken over kosten over het roken.
Nou ik heb dan andere cijfers gezien...
Volgens die cijfers levert roken met op dan dat het kost.
Niet elke long kanker is te wijten aan roken.
Whats next? Alcohol, snoep?
Floriske schreef:De vergelijking met alcohol vind ik nergens op slaan omdat ten eerste, als jij drinkt, krijgt degene naast jou niet opeens ook alcohol binnen en ten tweede, op de probleemdrinkers na, drinkt niemand 10 biertjes op een dag, terwijl rokers er prima 10 op een dag opsteken.
Roodvos schreef:CharmingS schreef:Vind het grote onzin, eerst mag er niet meer binnen gerookt worden, en nu mag er niet meer buiten gerookt worden.. En de mensen die het hier mee eens zijn omdat het slecht is voor hun gezondheid, stap aub ook niet meer in je auto dan want die uitlaatgassen zijn ook niet echt bevorderlijk voor mensen hun gezondheid.. En zo kunnen we wel aan de gang blijven, sorry hoor maar vind het behoorlijk hypocriet dat mensen het op gezondheid gaan gooien..Citaat:Uitlaatgassen
Ik woon buiten de stad, ik krijg al die uitlaatgassen niet binnen. Dan kan ik best een paar sigaretjes roken.
,,Daar moet ik wel een beetje om lachen”, zegt De Kleijn. ,,Je zegt toch ook niet: ‘Ik woon niet in een oorlogsgebied, dus dan kan ik wel met een pistool in het rond schieten’? Bovendien zijn de gevolgen van luchtvervuiling vele malen kleiner dan van roken. Per jaar overlijden naar schatting 4.000 mensen door vieze lucht en 20.000 door roken. Het één overkomt je, het andere doe je zelf.”
Ik woon juist ín de stad, dus ik krijg tóch al die uitlaatgassen al binnen. Wat maken die sigaretjes dan nog uit?
Van Lonkhuijzen haalt een onderzoek aan dat in Rotterdam is gedaan. In de meest vieze straten, met veel fijnstof, is gekeken naar de gezondheid van de kinderen die daar wonen. ,,Kinderen met ouders die niet rookten hadden niks. Kinderen met ouders die wel rookten hadden luchtwegproblemen.
Van die uitlaatgassen alleen is de schade beperkt, maar de combinatie met roken is erg schadelijk. Deze smoes houdt dus geen stand.”
Bron:
https://www.gezondheidenco.nl/274495/sm ... met-roken/
Sclimpre schreef:Heel goed plan. Ik denk net dat het voor de horeca extra inkomsten gaat geven. Zeker voor waar er ook eten geserveerd wordt. Het is toch niet logisch dat er veel zorg besteed wordt aan een hygienische bereiding van het eten, met strenge controles, en dat je het vervolgens in gore omstandigheden moet opeten. Als 1 persoon rookt op een terras hindert die 10 anderen. En die 10 anderen gaan de volgende keer misschien beslissen van maar thuis te eten, in de frisse lucht.
Eigenlijk zou het niet verboden moeten worden, maar zou het logisch moeten zijn dat mensen hun vieze gewoonten niet in het openbaar doen.
_Reneee schreef:Ik snap het niet hoor. Ik snap ook echt niet dat mensen roken. Hoe stom kun je zijn
HorseTopShop schreef:_Reneee schreef:Ik snap het niet hoor. Ik snap ook echt niet dat mensen roken. Hoe stom kun je zijn
Jij snapt dan waarschijnlijk ook niet dat mensen dik zijn door teveel eten.
Dat er mensen alcohol verslaafd zijn.
Dat er mensen drugs verslaafd zijn.
Dat er mensen aan anorexia lijden of een negatief zelfbeeld hebben en zelfmoord willen plegen.
Ja, er is hulp voor allen. Maar zo makkelijk is dat niet hoor.
CharmingS schreef:Coentjuh schreef:TS ben het helemaal met je eens! Wat een verademing (letterlijk en figuurlijk) als dit door gaat.
Ik hoef dan niet meer 'verplicht' binnen te gaan eten of zitten tijdens een mooie dag.
Daarnaast vind ik het asociaal als mensen roken in jouw buurt. Er is al zoveel onderzoek geweest en bewezen dat roken slecht is voor ieder mens en dier. Mensen die dus in jouw buurt roken spelen met jouw gezondheid. Daarnaast ben ik ook extra alert aangezien mijn vriend nu een paar jaar kanker vrij is en ik beslist geen rokers om hem heen wil. Jammer dat familie en vrienden en kennissen dat niet snappen.
Jij was het er eerder dus ook mee eens dat er binnen niet gerookt mag worden, dus moesten alle rokers regen of geen regen, sneeuw of geen sneeuw buiten hun sigaretje roken, zodat jij binnen lekker warm bij de kachel kon genieten van je eten, heel begrijpelijk en daar houd iedereen zich netjes aan.. Maar nu is het lekker weer en wil je lekker buiten eten, tja rokers staan de hele winter buiten en daar hoor je dan niemand over, en in de zomer mogen de rokers niet BUITEN op het terras een sigaretje roken, op de plek waar ze misschien wel iedere week in de winter hebben staan vernikkelen, omdat jij (begrijpelijk) last hebt van de rook binnen.. Dan eet je toch lekker binnen, of je vraagt even netjes aan de roker naast je of ze aub even niet willen roken als jij aan het eten bent.. Ik als roker doe dat uit mezelf al, als ik langs mensen zit die aan het eten zijn dan steek ik uit fatsoen al geen sigaret op, daarnaast zorg ik er voor dat ik de rook nooit naar mensen toe blaas en probeer ik er zoveel mogelijk rekening mee te houden.. Maar je hebt van die mensen die nooit tevreden zijn en altijd wel wat te miepen hebben
Daarnaast wens ik ze succes dit verbod op te zetten, denk dat de horeca dr aan kapot gaatVoor mij is het geen punt, ik zit net zo graag met mijn vrienden in mijn achtertuin hoor. Maar andere mensen zitten graag op het terras.. Rekening houden met elkaar is het belangrijkste.
Als je dan wil roken op het terras kun je ook even aan je buren vragen of ze er heel veel problemen mee hebben, en eventueel een andere tafel zoeken.. Maar een verbod gaat echt te ver
_Reneee schreef:Waarom zou er een godsnaam een ruimte moeten zijn om jezelf te vergiftigen?Ik snap het niet hoor. Ik snap ook echt niet dat mensen roken. Hoe stom kun je zijn
![]()
Overigens is er genoeg steun om te stoppen. Het wordt zelfs vergoed vanuit de zorgverzekering.
Daphara schreef:Sclimpre schreef:Heel goed plan. Ik denk net dat het voor de horeca extra inkomsten gaat geven. Zeker voor waar er ook eten geserveerd wordt. Het is toch niet logisch dat er veel zorg besteed wordt aan een hygienische bereiding van het eten, met strenge controles, en dat je het vervolgens in gore omstandigheden moet opeten. Als 1 persoon rookt op een terras hindert die 10 anderen. En die 10 anderen gaan de volgende keer misschien beslissen van maar thuis te eten, in de frisse lucht.
Eigenlijk zou het niet verboden moeten worden, maar zou het logisch moeten zijn dat mensen hun vieze gewoonten niet in het openbaar doen.
Ja natuurlijknet als dat meer mensen naar het café of de kroeg zouden gaan als er niet meer gerookt zo worden binnen in de kroeg...
![]()
Euhh zullen we de gemiddelde kroegbaas eens vragen hoe het er voor staat sinds die wetgeving? Diegenen die ik ken, die hebben er flink op moeten inleveren!
_Reneee schreef:Van roken weet je dat het slecht is en vanaf de eerste sigaret verslavend. Als ik een biertje drink heb ik niet meteen een alcoholverslaving. En als ik een hamburger een word ik ook niet meteen dik.
Citaat:Sorry maar dat is mij in al die jaren nog nooit gevraagd, nog nooit meegemaakt dat iemand dat heeft gevraagd
En dat buiten roken in het slechte of koude weer... Rokers hebben zelf gekozen om te gaan roken hè, dus ja dan heb je ook de consequenties van sneeuw, kou en regen.
Het gaat hier wel om de gezondheid van je medemens.
Roodvos schreef:CharmingS schreef:Vind het grote onzin, eerst mag er niet meer binnen gerookt worden, en nu mag er niet meer buiten gerookt worden.. En de mensen die het hier mee eens zijn omdat het slecht is voor hun gezondheid, stap aub ook niet meer in je auto dan want die uitlaatgassen zijn ook niet echt bevorderlijk voor mensen hun gezondheid.. En zo kunnen we wel aan de gang blijven, sorry hoor maar vind het behoorlijk hypocriet dat mensen het op gezondheid gaan gooien..Citaat:Uitlaatgassen
Bron:
https://www.gezondheidenco.nl/274495/sm ... met-roken/
CharmingS schreef:Aparte vergelijking (dik gedrukt).. Vind 4.000 mensen die aan uitlaatgassen overlijden ook al veel hoor.. En zijn die 20.000 (waar halen ze die nummers vandaan? is dit wereldwijd? of alleen in Nederland?) mensen die zelf roken, of zijn dan mensen die rook van anderen hebben ingeademd?
Citaat:Volgens de Nationale Drugs Monitor 2017 van het Trimbos-instituut overleden er in 2015 19.224 mensen aan de gevolgen van roken. Het werkelijke aantal ligt nog hoger, schrijft Trimbos, omdat het effect van meeroken niet meegewogen is.
Mars schreef:Ik rook omdat ik t lekker vind, ja t is ongezond dat weet ik zelf ook wel. Maargoed, eigen keuze enzo he.
CharmingS schreef:Jij was het er eerder dus ook mee eens dat er binnen niet gerookt mag worden, dus moesten alle rokers regen of geen regen, sneeuw of geen sneeuw buiten hun sigaretje roken, zodat jij binnen lekker warm bij de kachel kon genieten van je eten, heel begrijpelijk en daar houd iedereen zich netjes aan.. Maar nu is het lekker weer en wil je lekker buiten eten, tja rokers staan de hele winter buiten en daar hoor je dan niemand over, en in de zomer mogen de rokers niet BUITEN op het terras een sigaretje roken, op de plek waar ze misschien wel iedere week in de winter hebben staan vernikkelen, omdat jij (begrijpelijk) last hebt van de rook binnen.. Dan eet je toch lekker binnen, of je vraagt even netjes aan de roker naast je of ze aub even niet willen roken als jij aan het eten bent.. Ik als roker doe dat uit mezelf al, als ik langs mensen zit die aan het eten zijn dan steek ik uit fatsoen al geen sigaret op, daarnaast zorg ik er voor dat ik de rook nooit naar mensen toe blaas en probeer ik er zoveel mogelijk rekening mee te houden.. Maar je hebt van die mensen die nooit tevreden zijn en altijd wel wat te miepen hebben
Daarnaast wens ik ze succes dit verbod op te zetten, denk dat de horeca dr aan kapot gaatVoor mij is het geen punt, ik zit net zo graag met mijn vrienden in mijn achtertuin hoor. Maar andere mensen zitten graag op het terras.. Rekening houden met elkaar is het belangrijkste.
Als je dan wil roken op het terras kun je ook even aan je buren vragen of ze er heel veel problemen mee hebben, en eventueel een andere tafel zoeken.. Maar een verbod gaat echt te ver