Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Riddershow schreef:Eigenlijk ben ik zelfs voor een soort korte dienstplicht (zonder uitzending). Elk land moet zichzelf kunnen verdedigen als het nodig is. En met alleen bommen gooien kun je niet winnen en al helemaal niet jezelf verdedigen. En je kunt je land niet verdedigen als je niet mensen hebt om dat te doen omdat men het eng vind of niet dood wil. Zal ik je zeggen? Vechten is niet leuk en doodgaan ook niet, onze huidige (vrijwillige) beroeps doet het heus niet omdat ze nou zo graag op mensen schieten/beschoten willen worden (in ieder geval de meerderheid niet).
Als het nodig is en de oproep komt, dan sta ik bereid om onze normen en waarden te beschermen, omdat ik het kan, om de mensen (en kinderen) te beschermen die het niet kunnen. En ja, het zijn altijd “de armen” geweest die vochten voor de ambities van de rijken. Maar ik denk dat in de tijd dat wij werken ons in de handjes mogen wrijven, want de grootste spelletjes worden (in ieder geval niet hier) niet meer gespeeld met fysieke wapens.
Shadow0 schreef:Oomens, ik vind het best zorgelijk dat je hier stelt dat regelmatige genocide / massamoord eigenlijk ok of onvermijdelijk is. Griezelig wereldbeeld vind ik dat.
Ik hoop inderdaad dat mensen beseffen dat ze zich voor dat soort wereldbeelden niet overhoop hoeven laten te schieten, en massaal dienst weigeren.