Brief over dienstplicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Re: Brief over dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:03

Veel (grote) oorlogen starten met een aantal kenmerken, waarbij een overschot aan jonge (werkeloze) mannen één hele belangrijke van is. Want je kunt geen oorlog winnen zonder mensen om dat te doen. Daarnaast starten veel oorlogen ook met (door) economische ontevredenheid. (wat vaak ook weer komt door een overvloed op de arbeidsmarkt of te kort aan voedsel combi met dus te veel mensen om te voeden) Maar kan ook door andere economische reden zijn.

Er moet een reden zijn om de oorlog te voeren, er moet draagkracht zijn. En of deze redenen nu waar zijn (veel oorlogen zijn begonnen met false facts) of niet, als iets geld in het laatje brengt op het moment dat voldoende voedsel (en werk) niet meer vanzelfsprekend is, dan volgt de massa meestal wel.

Persoonlijk vind ik de opgeschorte dienstplicht een prima methode. Eigenlijk ben ik zelfs voor een soort korte dienstplicht (zonder uitzending). Elk land moet zichzelf kunnen verdedigen als het nodig is. En met alleen bommen gooien kun je niet winnen en al helemaal niet jezelf verdedigen. En je kunt je land niet verdedigen als je niet mensen hebt om dat te doen omdat men het eng vind of niet dood wil. Zal ik je zeggen? Vechten is niet leuk en doodgaan ook niet, onze huidige (vrijwillige) beroeps doet het heus niet omdat ze nou zo graag op mensen schieten/beschoten willen worden (in ieder geval de meerderheid niet).

Als het nodig is en de oproep komt, dan sta ik bereid om onze normen en waarden te beschermen, omdat ik het kan, om de mensen (en kinderen) te beschermen die het niet kunnen. En ja, het zijn altijd “de armen” geweest die vochten voor de ambities van de rijken. Maar ik denk dat in de tijd dat wij werken ons in de handjes mogen wrijven, want de grootste spelletjes worden (in ieder geval niet hier) niet meer gespeeld met fysieke wapens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:30

Riddershow schreef:
Eigenlijk ben ik zelfs voor een soort korte dienstplicht (zonder uitzending). Elk land moet zichzelf kunnen verdedigen als het nodig is. En met alleen bommen gooien kun je niet winnen en al helemaal niet jezelf verdedigen. En je kunt je land niet verdedigen als je niet mensen hebt om dat te doen omdat men het eng vind of niet dood wil. Zal ik je zeggen? Vechten is niet leuk en doodgaan ook niet, onze huidige (vrijwillige) beroeps doet het heus niet omdat ze nou zo graag op mensen schieten/beschoten willen worden (in ieder geval de meerderheid niet).

Als het nodig is en de oproep komt, dan sta ik bereid om onze normen en waarden te beschermen, omdat ik het kan, om de mensen (en kinderen) te beschermen die het niet kunnen. En ja, het zijn altijd “de armen” geweest die vochten voor de ambities van de rijken. Maar ik denk dat in de tijd dat wij werken ons in de handjes mogen wrijven, want de grootste spelletjes worden (in ieder geval niet hier) niet meer gespeeld met fysieke wapens.

Ik ben hier ook voor - op 1 dure voorwaarde: jezelf verdedigen hoeft niet met wapens.
Maar idd: het is eng en je kunt dood gaan aan oorlog - maar alleen maar bang in dat hoekje zitten is ook eng en daar ga je ook bij dood.

Bijvoorbeeld cyber - desinformatie, daar kan een vijand erg veel last van hebben... (Kijk maar naar de excuses van Facebook, terwijl dat niet eens over een echte oorlog ging...)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:33

TS, mijn zoon heeft die ook gekregen toen hij 17 was, net als zijn neefjes. Alle jongens krijgen die. Hij hoeft dus niet in dienst, maar is wel oproepbaar als er wel mensen nodig zijn. Mijn man is - dacht ik - ook nog steeds oproepbaar tot een bepaalde leeftijd.

superpony

Re: Brief over dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:03

Ik weet niet eens meer of onze zoon die brief heeft gehad. Hij wilde wel zelf bij defensie, maar helaas spaak gelopen en niet door gegaan.

Mijn ouders komen uit de oorlog en mijn oma was best actief in de oorlog, getrouwd zijnde met een joodse man. Ik heb veel gehoord en het is een stuk bij mijn opvoeding geweest waar je toch heel bewust van bent.

Ik denk ook niet dat een oorlog hetzelfde zal gaan als een WOII, maar dat ligt aan meer dingen.

Iedereen kan wel roepen dat hij niet wil vechten voor zijn land, maar dat is nu niet te zeggen. Elke keer blijkt weer dat mensen in nood heel anders reageren dan ze vooraf denken. Mensen kunnen zich nu niet voorstellen met welke angsten je te maken krijgt en de drang om te overleven.

Daarbij ben je als burger echt niet veiliger.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:21

Shadow0 schreef:
Oomens, ik vind het best zorgelijk dat je hier stelt dat regelmatige genocide / massamoord eigenlijk ok of onvermijdelijk is. Griezelig wereldbeeld vind ik dat.

Ik hoop inderdaad dat mensen beseffen dat ze zich voor dat soort wereldbeelden niet overhoop hoeven laten te schieten, en massaal dienst weigeren.

Ok is het zeker niet, maar zolang we een systeem hebben dat afhankelijk is van continue groei en zolang als individuen vrijwel allemaal steeds streven naar meer bezit/welvaart en ook nog eens met steeds meer komen, is het toch echt onvermijdelijk. Oneindige groei op een eindige planeet is gewoon simpelweg onmogelijk.
Mensen opleggen dat ze niet steeds naar meer welvaart/een betere leefsituatie streven, lijkt mij niet echt iets wat gaat werken. Is wel ooit geprobeerd, maar blijkbaar is niet bezit op zich het probleem maar het karakter van de mens.

Dus ja, ik ben bang dat regelmatige oorlogen/moordpartijen zullen blijven voorkomen. Het enige waarin we hier in het Westen door 'beschaving' en diplomatie goed in zijn geworden, is om die oorlogen, veroveringen, onderdrukking en moordpartijen grotendeels ergens anders uit te voeren. Lukt dat een keer niet goed, dan noemen we het een Wereldoorlog en roepen we na afloop massaal 'dat nooit weer'. Vervolgens bouwen we alles weer babyboomend op, plukken de vruchten van die groei en maken ons klaar voor de volgende keer.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:59

Dat is een knap cynisch wereldbeeld, maar ik denk dat er helaas wel een dikke kern van waarheid in zit.
De mensheid ontwikkelt zich in technologisch opzicht steeds sneller, maar de morele ontwikkeling blijft achter. Anders zou al die technologie wel veel meer dan nu het geval is worden ingezet om de leefbaarheid van de wereld in de toekomst te waarborgen.