en dan wil hij je geen hand geven....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:44

Vjestagirl schreef:
SweetVanille schreef:
Nee natuurlijk niet. Het gaat om het geloof, dat hij dat in Nederland niet uit hoort te voeren. Althans niet onder (Nederlandse..... :') ) Nederlanders en niet in het openbaar. Wat ze onder elkaar en in hun eigen huis doen moeten ze helemaal zelf weten :)

Dus een Christen mag geen kruisje slaan voor het eten in een restaurant en een jood mag geen keppeltje op?

Het idee van religieus zijn is juist dat je het altijd bent, overal. Je geloof leert je lessen over hoe je in het leven hoort te staan over wat goed is en wat niet. De een gaat daar strenger mee om dan de ander (maar dat is natuurlijk met alles zo) en zaken worden verschillend geïnterpreteerd door verschillende mensen (en ook dat is met alles zo).

Deze jongen heeft geleerd dat hij respect moet hebben voor vrouwen, en dat je dat onder andere uit door vrouwen die geen familie zijn niet aan te raken.

Overigens zijn er ook prima moslims die Kevin heten, hoogblond zijn en tussen de aardappels opgegroeid zijn. Dat je moslim bent maakt je niet minder Nederlandse Nederlander. En als je Achmed heet, een donkere huid hebt en je bent opgegroeid in Zaandam ben je ook een Nederlandse Nederlander, waar je ouders ook vandaan komen en hoe je god dan ook heet.

Volgens mij mogen Moslims geen Kevin heten,maar moeten ze een Islamitische naam hebben.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:45

anjali schreef:
Vjestagirl schreef:
Dus een Christen mag geen kruisje slaan voor het eten in een restaurant en een jood mag geen keppeltje op?

Het idee van religieus zijn is juist dat je het altijd bent, overal. Je geloof leert je lessen over hoe je in het leven hoort te staan over wat goed is en wat niet. De een gaat daar strenger mee om dan de ander (maar dat is natuurlijk met alles zo) en zaken worden verschillend geïnterpreteerd door verschillende mensen (en ook dat is met alles zo).

Deze jongen heeft geleerd dat hij respect moet hebben voor vrouwen, en dat je dat onder andere uit door vrouwen die geen familie zijn niet aan te raken.

Overigens zijn er ook prima moslims die Kevin heten, hoogblond zijn en tussen de aardappels opgegroeid zijn. Dat je moslim bent maakt je niet minder Nederlandse Nederlander. En als je Achmed heet, een donkere huid hebt en je bent opgegroeid in Zaandam ben je ook een Nederlandse Nederlander, waar je ouders ook vandaan komen en hoe je god dan ook heet.

Volgens mij mogen Moslims geen Kevin heten,maar moeten ze een Islamitische naam hebben.
Nee hoor :n

IMJ

Re: en dan wil hij je geen hand geven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:45

Dan solliciteert hij maar op een functie waarbij hij weet dat hij vrouwen geen hand hoeft te geven..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:47

Ik ken een moslim die Kevin heet ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:47

Supertje schreef:
Overigens, van mij mag iedereen weigeren een ander/vrouw een hand te geven, ook uit religieuze overtuiging. Die keuzevrijheid en religieuze vrijheid is er hier. MAAR.... Het feit dat je ervoor mag kiezen dat niet te doen, wil niet zeggen dat anderen zich daarin hoeven te schikken, en dat daar geen consequenties aan mogen zitten.

Exact dit.
Prima als zn persoon uit respect voor mij als vrouw mij geen hand wil geven.
Maar dat betekend niet dat ik dat maar prima moet vinden.
Mijn gevoel zou zijn dat hij mij als minderwaardig ziet.
Ik zou zn persoon nooit aannemen.
Als ik een eigen bedrijf zou hebben wil ik dat iedereen zich gelijkwaardig voelt.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 29-04-18 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:48

Waarom zou je als werkgever zulke problemen in huis halen? Zijn er niet genoeg andere kandidaten te vinden of zo?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:48

Citaat:

Nee hoor, zolang in de naam maar geen ‘slechte lettergrepen’ zitten of ze slechte betekenissen hebben. Een islamitische profeet moet de naam namelijk goedkeuren. Maar ze hoeven echt niet allemaal Ali of Mohammed te heten..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:53

Ailill schreef:
Gewoon een algemene vraag, maar zijn de meeste hier van jullie überhaupt op de hoogte van de Grondwet, waar deze voor staat, wat er inhoudelijk in staat en voor wie deze wetten gelden (hint, iedereen)?

Wat bedoel je daarmee je mag niet discrimineren ook niet op basis van geslacht. Hij dicrimineert op basis van geslacht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:53

Delphi schreef:
Zo heb ik in een tuincentrum gewerkt met koopzondagen. Er hebben toen ook streng gelovige katholieken gesolliciteerd. Deze gaven aan niet op een zondag te willen werken. Maar tuincentrum gaf aan dat dat wel hoort binnen de functie. Wilden zij zich daarin niet aanpassen dan waren ze niet geschikt voor de functie en zouden ze dus niet aangenomen worden.

Een winkel mag werknemers niet verplichten te werken op zondag als zij dat niet willen.
Ze hoeven geeneens een reden te geven (mag ook zijn omdat ze er geen zin in hebben).
Alleen in bepaalde sectoren mag het verplicht zijn, maar daar valt de winkel niet onder.

Citaat:
Ben ik verplicht om op zondag te werken?

U hoeft niet op zondag te werken. Behalve als u dit vooraf met uw werkgever heeft afgesproken. En als dit nodig is voor het werk, bijvoorbeeld als u bij de politie of in een ziekenhuis werkt. U heeft recht op een aantal vrije zondagen per jaar.
In welke sectoren moet ik wel op zondag werken?

Werken op zondag kan nodig zijn, bijvoorbeeld in de volgende sectoren:

gezondheidszorg;
horeca;
politie;
brandweer;
industrie, als een productieproces niet kan worden onderbroken.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -te-werken

Als je om die reden niet wordt aangenomen mag hiervan een melding worden gemaakt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:54

Ik zou er zelf geen probleem mee hebben als hij geen hand wil geven, zeker als hij daarbij uitlegt waarom niet, dat is zijn geloof en dat respecteer ik dan. Maar als het mijn bedrijf zou zijn dan zou ik het echt heel lastig vinden als hij buiten de deur zijn werk heeft. Dit vooral omdat de reacties van klanten heel verschillend zullen zijn, zoals uit de reacties in dit topic ook blijkt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:56

Hangt van de functie af, lees dat hij juist buiten het bedrijf met mannelijke en vrouwelijke klanten te maken zal hebben, tja, dan heb je een probleem en zou ik als werkgever het risico niet aangaan. Was wel bij het gesprek gebleven en had hem gevraagd hoe hij de omgang met vrouwelijke klanten dan zonder de voor onze begrippen tekenen van beleefdheid goed dacht te vervullen. Zelfs onze koning past zich in andere landen aan dus kan hij het zeker ook.

Brainless

Loretta schreef:
Ailill schreef:
Gewoon een algemene vraag, maar zijn de meeste hier van jullie überhaupt op de hoogte van de Grondwet, waar deze voor staat, wat er inhoudelijk in staat en voor wie deze wetten gelden (hint, iedereen)?

Wat bedoel je daarmee je mag niet discrimineren ook niet op basis van geslacht. Hij dicrimineert op basis van geslacht.

Ohh als ik als vrouw bij de chippendales wil werken, mogen zij mij niet afwijzen want dat is discrimineren?!

Collie2008

Kinke schreef:
Ik zou er zelf geen probleem mee hebben als hij geen hand wil geven, zeker als hij daarbij uitlegt waarom niet, dat is zijn geloof en dat respecteer ik dan. Maar als het mijn bedrijf zou zijn dan zou ik het echt heel lastig vinden als hij buiten de deur zijn werk heeft. Dit vooral omdat de reacties van klanten heel verschillend zullen zijn, zoals uit de reacties in dit topic ook blijkt.

Daar kan ik inderdaad wel inkomen. Vanuit mezelf zou het geen afwijzing zijn, maar wat gebeurd er in het werkveld, waar is jouw werkveld? Amsterdam is heel anders dan, sorry.....Noord Groningen (ook qua acceptatie). Ik denk dat het dan vooral interessant is hoe hij zich voorstelt en hoe hij zich verhoudt tot de gewoontes die daar heersen en zijn geloof.

Ik denk dat anno 2018 daar best een weg in te vinden is, mits iedereen daar open en eerlijk over wil communiceren

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:57

Brainless"
[quote="Ailill schreef:

Wat bedoel je daarmee je mag niet discrimineren ook niet op basis van geslacht. Hij dicrimineert op basis van geslacht.[/quote]
Ohh als ik als vrouw bij de chippendales wil werken, mogen zij mij niet afwijzen want dat is discrimineren?![/quote]
Die wijzen je af omdat je een stukje mist }> }> }>

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:58

Brainless schreef:
Loretta schreef:

Ohh als ik als vrouw bij de chippendales wil werken, mogen zij mij niet afwijzen want dat is discrimineren?!

Ik ga mijn Amerikaanse neef direct vertellen dat hij bij Hooters aan de gang kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:59

Ik vraag me af waarom zoveel mensen zich door zijn actie "minderwaardig" zouden voelen. Hij doet het juist uit respect en biedt zijn excuses aan omdat hij weet dat het niet de norm is om geen hand te geven. Waarom voel je je dan nog als "minderwaardig" weggezet?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:59

Discriminatie op basis van geslacht of past iemand wel/niet in de functie/ bedrijfsprofiel

ik krijg jeuk als mensen roepen 'discriminatie'

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:00

enzino schreef:
Ik vraag me af waarom zoveel mensen zich door zijn actie "minderwaardig" zouden voelen. Hij doet het juist uit respect en biedt zijn excuses aan omdat hij weet dat het niet de norm is om geen hand te geven. Waarom voel je je dan nog als "minderwaardig" weggezet?

Het ligt dan wel aan de uitleg die hij geeft......Ik zou me beledigd voelen als ik de achtergrond niet wist

en volgens mij ligt daar een kern van überhaupt het probleem tussen geloven, 'rassen' etc....Niet weten/begrijpen hoe de ander denkt of is opgegroeid

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:01

bigone schreef:
Die wijzen je af omdat je een stukje mist }> }> }>

Ook gehandicapten mogen niet gediscrimineerd worden :P

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:02

Brainless schreef:
Delphi schreef:
Zo heb ik in een tuincentrum gewerkt met koopzondagen. Er hebben toen ook streng gelovige katholieken gesolliciteerd. Deze gaven aan niet op een zondag te willen werken. Maar tuincentrum gaf aan dat dat wel hoort binnen de functie. Wilden zij zich daarin niet aanpassen dan waren ze niet geschikt voor de functie en zouden ze dus niet aangenomen worden.

Een winkel mag werknemers niet verplichten te werken op zondag als zij dat niet willen.
Ze hoeven geeneens een reden te geven (mag ook zijn omdat ze er geen zin in hebben).
Alleen in bepaalde sectoren mag het verplicht zijn, maar daar valt de winkel niet onder.

Citaat:
Ben ik verplicht om op zondag te werken?

U hoeft niet op zondag te werken. Behalve als u dit vooraf met uw werkgever heeft afgesproken. En als dit nodig is voor het werk, bijvoorbeeld als u bij de politie of in een ziekenhuis werkt. U heeft recht op een aantal vrije zondagen per jaar.
In welke sectoren moet ik wel op zondag werken?

Werken op zondag kan nodig zijn, bijvoorbeeld in de volgende sectoren:

gezondheidszorg;
horeca;
politie;
brandweer;
industrie, als een productieproces niet kan worden onderbroken.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -te-werken

Als je om die reden niet wordt aangenomen mag hiervan een melding worden gemaakt.

Bij ons werd dit echt als voorwaarde gesteld, dat je bereid bent om op zondag te werken. Stond ook in de CAO volgens mij dat de zondag een werkdag kan zijn, al weet ik dit niet zeker.
Op zich vind ik veel verschil tussen van te voren aangeven dat dit een voorwaarde is of pas als iemand aangenomen is ineens verplichten op zondag te werken.

De mensen die dit weigerde werden dan niet aangenomen, omdat ze niet binnen het profiel pasten. Of het wel of niet mag op deze manier weet ik niet.
Maar als je op de werkvloer mensen krijgt die weigeren en daardoor mensen die meer zondagen moeten werken, krijgt je ook scheve gezichten en een slechte werksfeer.

Je weet waar je op solliciteert en wat de voorwaarden zijn. Maar misschien klopt het hoor dat ze dit niet mogen verplichten en je er melding van kunt maken.
Maar ik vond het vooral een goede zaak dat ze geen onderscheid maakten tussen streng katholieken en mensen van een andere religie en mensen die geen geloof aanhangen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:03

wemkelover schreef:
Wat voor respect had het dan moeten zijn? Heb je ook gezegd dat in nederland nogal respectloos is.
Ik vraag mij af of hij ook door deze actie zou worden aangenomen.
Mijn oma heeft een keer gehad dat ook een marokkaanse man (teminste dat is wat ze zei) niks van haar wou aannemen omdat ze vrouw is en vrouwen horen geen leiding te hebben. Die heeft er toen in ieder geval niet lang gewerkt.

Ik zou eigenlijk niet weten hoe ik zou reageren, ik denk dat ik even niet zou weten hoe te reageren.

Ik heb ook een islamitische mannelijke collega die vindt dat vrouwen geen leiding horen te geven. Moet hij zeker vol houden... Krijgt hij vanzelf een keer problemen mee in de trant van insubordinatie.
Voor de rest in Nederland niet meegemaakt dat mij de hand niet geschud werd uit respect.

Vaak genoeg te maken met jonge en oudere islamitische mannelijke collega's en stagiairs, hier is alleen maar wederzijds respect. Ze krijgen ook gewoon de gelegenheid om onder werktijd op een tapijtje te knielen richting Mekka of andere dingen voor de geloofsovertuiging. Zolang als het werk er niet onder lijdt, is het prima.

Ik zou persoonlijk doorgevraagd hebben, uit precies welk standpunt hij de hand niet wil schudden.
Zijn wij minderwaardig/vies of is het gewoon ''not done'' om een vrouw aan te raken.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:03

enzino schreef:

Maar ik geef uit respect wel een hand, hoe gaat dat dan verder? Wie zijn respect krijgt er dan gelijk?

Één van de twee in elk geval niet, zou daar het “minderwaardig” voelen in zitten?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:05

Loretta schreef:
Ailill schreef:

Lees hem maar eens.

Hij discrimineert niet. Hij draagt een bepaald geloof uit en vanuit dat geloof mag hij, bep. uitzonderingen daargelaten, vrouwen geen hand geven. Juist vanwege respect, respect naar jou als vrouw en respect naar zijn eigen geloof.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:07

Hij discrimineert wel: hij maakt onderscheid naar geslacht. De vraag is of dat te rechtvaardigen is met een beroep op levensovertuiging.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:07

Ik had het gesprek wel gevolg en hem gevraagd of hij wel kan en wil samenwerken met een vrouw en orders of collegiale vragen van een vrouw kan opvolgen....dan is handjes geven toch maar een formaliteit als hij wel prima en prettig als collega en ondergeschikte kan samenwerken..

Voor de volgende keer....zo leert men ook weer over zich zelf