Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KimD schreef:Kan iemand me vertellen wat ik moet stemmen, dan hoef ik me niet in te lezen.![]()
aikon schreef:Overstappen is voor mij nu al moeilijk vanwege mijn medische geschiedenis. Dan helemaal. Je mag over stappen, maar als niemand je wil??? Ze mogen een ieder die hun veel geld gaat kosten nu al gewoon weigeren.
Emmaa_ schreef:Daarnaast vind ik dat in deze wet de definitie van een dreiging gewoon niet sterk genoeg is omschreven. Het is een ontzettend brede wet die *extreem overdreven* iedereen die te hard niest tot bedreiging aan zou kunnen merken. De interpretatie ervan ligt volledig bij het kabinet en/of de minister en ik vind dat beangstigend. Stel je voor dat er straks iemand aan de macht komt in NL die zegt 'we moeten alle moslims afluisteren want ze zijn allemaal bedreigingen voor onze samenleving'... Dat zou onder deze wet technisch gezien mogelijk zijn. Ik heb persoonlijk bij lange na niet genoeg vertrouwen in de overheid om zo veel vrije interpretatie over te laten aan een groepje mannen die vaak niet eens op portefeuilles terecht komen waar ze verstand van hebben.
Askja schreef:Alleen maar kijken naar het gevaar van privacyschending is me te eenzijdig. Paranoïde angstbeelden van een Big Brother-achtige overheid zijn aan mij niet besteed. Te gemakkelijk, en in een democratische rechtsstaat als de onze niet direct heel realistisch.
Citaat:Ter verduidelijking twee citaten uit een interessante column van René Cuperus, vanochtend in de Volkskrant: "Erg interessant is dat de millennials bij dit sleepwet-referendum opeens de waarde van privacy ontdekt hebben. Laat ze hun argwaan tegen de inlichtingendiensten nu ook eens gaan botvieren op Facebook, Google en Instagram!".
Citaat:De laatste alinea van Cuperus' column vat goed samen hoe ik ertegenaan kijk: "Kernvraag blijft: zien we onze inlichtingen- en veiligheidsdiensten als de beschermers van onze democratische rechtsstaat of als bedreigers daarvan?
Citaat:" [...] In onze steeds onveiliger wereld kunnen we niet louter privacy-gevoelig op deze vraag reageren. "
Citaat:"Kernvraag blijft: zien we onze inlichtingen- en veiligheidsdiensten als de beschermers van onze democratische rechtsstaat
Askja schreef:Ik blijf het verder merkwaardig vinden dat velen de ene beer na de andere op de weg vinden wat betreft dreigend misbruik van bevoegdheden door de inlichtingendiensten, en het gevaar van hacken van gevoelige gegevens dan wel manipulatie van de publieke opinie dmv trollen/verspreiden nepnieuws door bijv. Rusland niet serieus lijken te nemen.
Citaat:Het zou verstandig zijn als de regering de wet nog eens kritisch bekijkt en op bepaalde punten aanscherpt/afbakent, mocht Nederland woensdag inderdaad vóór de sleepwet stemmen.
Citaat:Persoonlijk kies ik er vooralsnog voor voldoende vertrouwen te hebben in het zelfcorrigerend vermogen de Nederlandse overheid en rechtsstaat om deze de taak toe te vertrouwen