Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:12

Omgekeerd zal dezelfde groep in Vlaanderen helaas ook niet zo vlot Frans spreken. ;(
Ik geloof veel meer in keuzevakken dan in verplicht een aantal uren een taal moeten leren.
En immersie onderwijs is zeker een hele goede poging om het taalonderwijs eindelijk eens te vernieuwen. Bestaat trouwens ook voor Engels en Duits.
On-topic : de Belgen zeuren meer over taal dan de Nederlanders :o

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:15

Ik heb dubbele nationaliteit door mijn NL moeder. In België opgegroeid en gestudeerd, wel aan de grens, dus voor ons is er niet echt een echt lijn tussen BE-NL.
Ondertussen woon en werk ik in NL met mijn NL vriend.

NL blijft een stuk directer, had ik gelukkig ook al geen last van :D Alleen bv bij keurig wachten op je beurt bij de friettent wordt ik wel eens voorbij gelopen. Kan 'k me weinig druk om maken, daar is de gemiddelde NLer wat 'ellebogeriger' in.

BE schoolsysteem vind ik stukken beter, ik begeleid veel stagiaires and pardon my French maar het MBO systeem is voor mij een systeem to sort the idiots. Uiteraard gebaseerd op 1 studie, maar de goede stagiairs die moeten het hele traject doorlopen om richting HBO of unief te kunnen, de slechten denken dat ze wat zijn. Werkt voor geen meter dus. Vind het af en toe heel erg zonde om van een supergoede stagiair te horen dat die al bijna 7j onderweg is. Laat ze dan toch ff allemaal met een fatsoenlijke achtergrond tot 18 rondlopen en daarna pas schiften.
Wat daar dan ook wat mee te maken heeft is dat ik me best stoor aan dat collega's gewoon niet kunnen lezen. Een stuk als deze post, met alinea's en leestekens, is echt iets wat mensen moeten doorspitten en waar de helft niet van binnenkomt.

Het Uni-systeem is wel veel beter, had ik in NL gestudeerd had ik denk ik wel mijn universitair afgerond. Hier wordt er les gegeven in kleine groepjes met de koffie en koek er bij, appen met de docent op voornaambasis, BE was het professor huppeldepup en vousvoyeren.

Best cliché dus :D

CalipsoLover

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 18:34

Dat Belgen achterbakser zijn ga ik 100% mee akkoord, en stel je dat eens voor in de paardenwereld, dus nog 100 keer erger als in de gewone wereld :')
Van het schoolsysteem denk ik inderdaad wel dat België qua middelbaar wel een pak beter is. Een Nederlandse vriend van me, is een jaar jonger, en was op zijn 16de al afgestudeerd? Ik ben 19 en ben er nog niet (ASO, en een jaartje kwijt gespeeld) Ook mijn neefje bleef het maar verknallen op school, maar daar werd ook precies geen aandacht aan geschonken?

Qua taal varrieert het hier meer. Ik woon tussen Gent en Antwerpen, waar redelijk a-en wordt gesproken, in Brugge bijvoorbeeld, versta ik er echt geen hol van. Ook niet als belg. Dialecten zijn hier lijkt me meer aanwezig. Het Antwerpse accent is ook een geval apart, maar wel nog altijd verstaanbaar. Gent is weer iets moeilijker denk ik dan, met de grove H. Ook qua mentaliteit vind ik Gent weer een pak aangenamer dan andere steden. In Antwerpen zijn ze wat geslotener.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:52

Met je 16e ben je niet afgestudeerd hoor, hooguit klaar met de middelbare school als je de laagste of het middenniveau doet.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:09

Oh ja, het NL geloof kan ik als Belg echt geen touw aan vastknopen. Ben ook gewoon gedoopt en communie etc; maar bij een Belg is dat allemaal niet zo'n issue. We doen daar tot trouwen of doodgaan niet veel mee. Snap niet dat er in zo'n nuchter mondig land allemaal van die smaakjes geloof zijn. Tot december woonden we in Capelle aan den IJssel, 30 zijn en niet getrouwd met 4 kinderen? Schande!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 19:19

Maar dat trouwen in de kerk en communie... Meeste trouwen voor het stadhuis bij mij, een communie wordt wel nog veel gedaan.

Verder stond ik ook wel eens perplex van een reactie 'Je bent 18, ga dan toch lekker alleen wonen' alsof het vanzelfsprekend is? Dan viel ik wel even van m'n stoel. Hoe doen jullie dat dan, zo vroeg alleen wonen als jullie nog studeren?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:32

Tot recent was er een heel leuk studieleningsysteem, als je je studie haalde werd alles kwijtgescholden.
Had een NLse maat in Gent, modeltraject-typje, die kocht elke paar maanden een nieuwe laptop, spaarde, want leende maximaal en kwam uit een groot gezin, dus die zat in één van de homes die ongeveer 1/3 van mijn kotprijs was.

Heb ooit in een friettent ook eens een stevige discussie over curryketchup gehad :') Of ik nu curry of ketchup wou... :')

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:33

CalipsoLover schreef:
Verder stond ik ook wel eens perplex van een reactie 'Je bent 18, ga dan toch lekker alleen wonen' alsof het vanzelfsprekend is? Dan viel ik wel even van m'n stoel. Hoe doen jullie dat dan, zo vroeg alleen wonen als jullie nog studeren?

Um... Gewoon doen?
Het scheelt dat er in Nederland een beurs was, en inmiddels een goedkope lening voor studenten. Het is financieel niet per se voordeliger om in Nederland bij je ouders te blijven wonen, aangezien de kinderbijslag al op je 18e stopt. In België loopt dat nog tot je 25e door, ten minste, zolang je nog bij je ouders gedomiciliëert (voor Hollanders: ingeschreven) bent.
Je kan dus makkelijk een kamer huren in de stad waar je gaat studeren. En in het weekend naar huis gaan is dan ook niet meer zo vanzelfsprekend, omdat iedereen toch in de stad woont.
Laatst bijgewerkt door JewEmm op 20-02-18 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:33

Hoppit schreef:
Oh ja, het NL geloof kan ik als Belg echt geen touw aan vastknopen. Ben ook gewoon gedoopt en communie etc; maar bij een Belg is dat allemaal niet zo'n issue. We doen daar tot trouwen of doodgaan niet veel mee. Snap niet dat er in zo'n nuchter mondig land allemaal van die smaakjes geloof zijn. Tot december woonden we in Capelle aan den IJssel, 30 zijn en niet getrouwd met 4 kinderen? Schande!

Het gros van de Nederlanders is helemaal niet gelovig, zal maar net zijn waar je woont. Dopen en communie is geen ding hier behalve in wat gelovige dorpen maar zeker in de steden/randstad niet. Wat dat betreft heb ik de indruk dat geloof bij de Belgen juist meer een ding is?

Je hebt hier natuurlijk wel meer Protestanten dan in het zuiden :D

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:35

Fenrir schreef:
Het gros van de Nederlanders is helemaal niet gelovig, zal maar net zijn waar je woont. Dopen en communie is geen ding hier behalve in wat gelovige dorpen maar zeker in de steden/randstad niet. Wat dat betreft heb ik de indruk dat geloof bij de Belgen juist meer een ding is?

Precies, dat is het verschil tussen Katholiek zijn en Protestants zijn ;) Heeft verder niet zo veel met NL vs BE te maken.
Overigens ken ik ook genoeg Belgen die niet gelovig zijn, maar wel communie gedaan hebben. "want iedereen kreeg zo'n mooie nieuwe fiets met hun communie" :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:38

Uit huis gaan is als student (in de randstad iig) een hel, bijna geen kamers te vinden en veel te duur.
Daarbij komt ook nog dat studeren in NL veel duurder is dan in België (zijn niet voor niets Nederlanders die in België gaan studeren). Je ziet tegenwoordig vaak toch dat studenten als ze kunnen langer thuis blijven wonen omdat woningen zo duur en schaars zijn, en helemaal nu de stufi is afgeschaft (tenzij je ouders minder dan een x bedrag verdienen, dan heb je nog wel recht op een aanvullende beurs).

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:44

JewEmm schreef:
Fenrir schreef:

Precies, dat is het verschil tussen Katholiek zijn en Protestants zijn ;) Heeft verder niet zo veel met NL vs BE te maken.
Overigens ken ik ook genoeg Belgen die niet gelovig zijn, maar wel communie gedaan hebben. "want iedereen kreeg zo'n mooie nieuwe fiets met hun communie" :')

Zijn er überhaupt protestanten in België? In ieder geval dan een stuk binnenshuizer. Ben er nog nooit eentje tegengekomen en toch 26 jaar er geleefd. Schrok me de pleuris de eerste zondag in Capelle -> 2x per dag in rokjes, hoedjes en sleep kinderen :o?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:01

Mensen zijn hier niet meer zo gelovig, alleen de senioren nog aou ik zeggen. Ik ben heel mijn leven naar een katholieke school geweest omdat het de dichtsbijzijnde was :+ Daar kregen we zelfs geen echte 'godsdienst' meer.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 01:20

In mijn beleving zijn er nog veel meer echte gelovigen in Nederland dan in België. Het kan dan wel een klein percentage zijn, er zijn effectief nog jonge gezinnen en kinderen/jongeren die geloven, bidden, naar de kerk gaan, eventueel geen seks voor het huwelijk, etc.. Hier echt gewoon helemaal niet. Enkel oude mensen (grootouderleeftijd) geloven nog. Ik ben nog nooit een gelovige leeftijdsgenoot tegengekomen, ik heb nooit gebeden aan tafel bijvoorbeeld, ook niet bij vriendjes of vriendinnetjes. In Nederland kende ik wel zo'n gezin en mijn vriend is ook wel eens een sterk gelovige jongen tegengekomen op volwassenenonderwijs (jaar of 20). Voor mij als Belg was dat in eerste instantie best apart want voor zover ik weet bestaat het hier echt bijna niet meer.

Hoppit: Bij mij op de lagere school waren er 2 kinderen die protestantse godsdienst kregen geloof ik in plaats van katholieke. Ze zijn er dus wel volgens mij maar niet veel.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 01:33

Ik wil toch even reageren op de wat grove reacties over de Franstalige Belgen: het feit dat ze een andere taal spreken maakt van hen geen andere "onbeleefdere of onvriendelijkere' mensen. Er wordt nogal vaak aangenomen dat ze onwillend zijn terwijl er meestal puur uit schaamte of onmacht afwijzend wordt gereageerd op een vraag of gesprek. Daar kunnen ze meestal zelf weinig aan doen, er zijn nu eenmaal bijzonder weinig docenten Nederlands beschikbaar in Brussel en Wallonië! (Want de Vlaming wil er niet wonen en werken)

Ik kan ook een paar anecdotes vertellen over de taalvaardigheid van Nederlandstalige Belgen, dat laat toch ook vaak aan de wensen over.

En wat de Nederlanders betreft, het hangt voor mij echt helemaal af per regio! Amsterdammers of Rotterdammers zijn vaak wat luider en extraverter dan limburgers geloof ik :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 07:42

xHaithi schreef:
In mijn beleving zijn er nog veel meer echte gelovigen in Nederland dan in België. Het kan dan wel een klein percentage zijn, er zijn effectief nog jonge gezinnen en kinderen/jongeren die geloven, bidden, naar de kerk gaan, eventueel geen seks voor het huwelijk, etc.. Hier echt gewoon helemaal niet. Enkel oude mensen (grootouderleeftijd) geloven nog. Ik ben nog nooit een gelovige leeftijdsgenoot tegengekomen, ik heb nooit gebeden aan tafel bijvoorbeeld, ook niet bij vriendjes of vriendinnetjes. In Nederland kende ik wel zo'n gezin en mijn vriend is ook wel eens een sterk gelovige jongen tegengekomen op volwassenenonderwijs (jaar of 20). Voor mij als Belg was dat in eerste instantie best apart want voor zover ik weet bestaat het hier echt bijna niet meer.

Hoppit: Bij mij op de lagere school waren er 2 kinderen die protestantse godsdienst kregen geloof ik in plaats van katholieke. Ze zijn er dus wel volgens mij maar niet veel.

Idem voor mij als Nederlander hoor. Is maar net waar je woont.
Protestants geloof vs katholiek is gewoon anders. Statistisch gezien zijn er namelijk veel meer gelovigen in België.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:22

Belgen hebben meer een U cultuur daar waar Nederlanders gewoon overal je en jij gebruiken.
Nederlanders zijn opener.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:34

moeshie schreef:
Ik wil toch even reageren op de wat grove reacties over de Franstalige Belgen: het feit dat ze een andere taal spreken maakt van hen geen andere "onbeleefdere of onvriendelijkere' mensen. Er wordt nogal vaak aangenomen dat ze onwillend zijn terwijl er meestal puur uit schaamte of onmacht afwijzend wordt gereageerd op een vraag of gesprek. Daar kunnen ze meestal zelf weinig aan doen, er zijn nu eenmaal bijzonder weinig docenten Nederlands beschikbaar in Brussel en Wallonië! (Want de Vlaming wil er niet wonen en werken)

Ik kan ook een paar anecdotes vertellen over de taalvaardigheid van Nederlandstalige Belgen, dat laat toch ook vaak aan de wensen over.

En wat de Nederlanders betreft, het hangt voor mij echt helemaal af per regio! Amsterdammers of Rotterdammers zijn vaak wat luider en extraverter dan limburgers geloof ik :D

Grove reacties? We zijn hier al tig keer achterbaks genoemd, maar zeggen dat de walen geen moeite doen om vlaams te spreken is dan grof? :+

Tuurlijk zijn vlamingen ook geen kraks in de belgische tweetaligheid, maar ze proberen wel. Ik heb al meerdere keren walen bij ons in Brugge in de winkel gehad die eisten in het frans bediend te worden. Over de vlaamse leerkrachten in wallonie, prima, maar dat neemt niet weg dat waalse leerlingen die de optie om.goede nederlandse les te krikgen kiezen voor engelse (de cijfers zijn er, er word steeds minder en minder nederlands gevolgd in wallonie).

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:51

Leuk topic! Ik ben een Belg, woon dicht bij de Nederlandse grens en geef les op een Nederlandse hondenschool. Waar ik me wel eens aan stoor, is dat Nederlanders het altijd over de 'Belgische' taal hebben. Vaak krijg ik de opmerking: 'Wat gezellig, dat Belgisch'. Terwijl Belgisch helemaal geen taal is: wij spreken ook Nederlands. Of je kan ook Vlaams zeggen. In het Waalse gedeelte van het land spreekt men toch ook geen Belgisch (maar Frans of Waals).

Verder vond ik het heel apart om vorig jaar de 'dodenherdenking' mee te maken in Nederland. Tijdens de lessen werd twee minuten stilte gehouden, iets wat bij ons alleen gebeurt bij een (nationale) ramp, maar niet voor de jaarlijkse herdenkingen. Wel gaat bij ons het openbare leven op zo'n dag niet door, ook de lessen niet.

En de schoolgewoontes zijn ook heel verschillend. In Nederland gaan kinderen pas op 4 jaar naar school, in België op 2,5 jaar. Ik vermoed dat dat er ook mee te maken heeft dat deeltijds werken in Nederland veel 'gewoner' is dan in België, waardoor moeders meer tijd hebben om voor hun gezin te zorgen. Ik heb het gevoel dat in Nederland de werk-gezinsbalans veel beter geregeld is dan in België. Dat is iets dat ik zelf ook probeer na te streven en waarvoor Nederlanders een voorbeeld zijn voor mij.

Dat van de kindervraag was me nog niet opgevallen. Maar als (gewenst) kinderloos koppel is dat een vraag waar ik me ook in België mateloos aan stoor, dus alweer een goed voorbeeld van mijn noorderburen :-).

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:26

Het meer tijd hebben voor kinderen in NL is niet per se het geval. Ze gaan dan misschien met 4 pas naar school, maar daarvoor komen ze echt wel al bij de opvang terecht.

En wat ik wel heel grappig vind is dat Fransen (ik heb 2 franse collega's) ongeveer dezelfde grapjes over Belgen maken als Nederlanders doen. En Fransen hebben het, asl ze het over Belgie hebben vooral over Wallonie, terwijl Nederlanders dan dus Vlaanderen bedoelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:41

Stella_Fara schreef:
Leuk topic! Ik ben een Belg, woon dicht bij de Nederlandse grens en geef les op een Nederlandse hondenschool. Waar ik me wel eens aan stoor, is dat Nederlanders het altijd over de 'Belgische' taal hebben. Vaak krijg ik de opmerking: 'Wat gezellig, dat Belgisch'. Terwijl Belgisch helemaal geen taal is: wij spreken ook Nederlands. Of je kan ook Vlaams zeggen. In het Waalse gedeelte van het land spreekt men toch ook geen Belgisch (maar Frans of Waals).

Verder vond ik het heel apart om vorig jaar de 'dodenherdenking' mee te maken in Nederland. Tijdens de lessen werd twee minuten stilte gehouden, iets wat bij ons alleen gebeurt bij een (nationale) ramp, maar niet voor de jaarlijkse herdenkingen. Wel gaat bij ons het openbare leven op zo'n dag niet door, ook de lessen niet.

En de schoolgewoontes zijn ook heel verschillend. In Nederland gaan kinderen pas op 4 jaar naar school, in België op 2,5 jaar. Ik vermoed dat dat er ook mee te maken heeft dat deeltijds werken in Nederland veel 'gewoner' is dan in België, waardoor moeders meer tijd hebben om voor hun gezin te zorgen. Ik heb het gevoel dat in Nederland de werk-gezinsbalans veel beter geregeld is dan in België. Dat is iets dat ik zelf ook probeer na te streven en waarvoor Nederlanders een voorbeeld zijn voor mij.

Dat van de kindervraag was me nog niet opgevallen. Maar als (gewenst) kinderloos koppel is dat een vraag waar ik me ook in België mateloos aan stoor, dus alweer een goed voorbeeld van mijn noorderburen :-).

Er zijn wel wat taalverschillen en die zijn gewoon grappig soms. Botten zijn vinnen, ontspanner is een ademautomaat, een tuba is een snorkel. Momenske is een momentje. Op bokt zie je 'zadeldoek' wel voorbij komen. Trappen zijn decostops. Vragen ze hoeveel trappen had je? Eh eh eh. Ah, je bedoelt de decostops. :7

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:42

Fenrir schreef:
Neverland schreef:
Ik vind juist Belgen een stuk vriendelijker dan Nederlanders!

Tot je in het Franstalige deel komt := Zelden (buiten Frankrijk zelf om dan :+ ) zulke onvriendelijke mensen ontmoet! Gewoon weigeren een andere taal dan Frans te spreken terwijl ze het prima kunnen :')

Voor de rest zijn mijn ervaringen met België wel positief gelukkig :D De meeste Belgen die ik ken zijn wat minder open en meer terughoudend dan Nederlanders.

Grappig, ik heb dit zelf nooi zo ervaren. Snap al die vooroordelen over (oa) Fransen dan ook niet. Ik heb er zelfs een schurfthekel aan dat je in toeristische gebieden in Frankrijk standaard aangesproken wordt in het Duits of Engels, amper in het Frans.

Vergeet niet dat veel Fransen niet kiezen voor Engels op school (naast de basis die ze hebben gehad) maar gaan voor Spaans. An sich niet zo gek natuurlijk, hoeveel van ons zouden Frans verkiezen boven Engels? Daarnaast schamen veel Fransen zich ook om Engels te spreken omdat ze het vaak echt belabberd spreken. Ik versta ze iig niet als ze Engels praten :D.

Wat mij opviel in Wallonië is dat iedereen elkaar 1 kus geeft, bekend of onbekend, man of vrouw. Verder drinken ze er cola en bier (voorgemixt) en vond ik O&N een farce qua vuurwerk wel verkopen ze dit het jaar rond.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:44

germie schreef:
Er zijn wel wat taalverschillen en die zijn gewoon grappig soms. Botten zijn vinnen, ontspanner is een ademautomaat, een tuba is een snorkel. Momenske is een momentje. Op bokt zie je 'zadeldoek' wel voorbij komen. Trappen zijn decostops. Vragen ze hoeveel trappen had je? Eh eh eh. Ah, je bedoelt de decostops. :7

Hmm, bij ons zijn botten je laarzen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:01

Sees schreef:
germie schreef:

Hmm, bij ons zijn botten je laarzen?

kan ook. En een tok is dan een cap. Maar het blijft grappig die verschillen in 1 taal.

In het Gronings heb je een 'dikke auto' als je een grote auto hebt.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:18

@Sees, het gaat hier over Walen hé, geen Fransen. Zit toch een verschilletje in :j