Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:42

JudithGigi schreef:
LadyMadonna schreef:
Weet je: tijdens de verkiezingen ging het over (het te kort aan) vrouwen in hoge functies. Er waren toen mensen die vonden dat er een quota moest komen.
Nee, ik wil iemand op een bepaalde functie omdat hij/zij die functie goed uitvoert, niet omdat het een vrouw is....

Ja dat.. vind het belachelijk dat mensen zoiets koste wat het kost 50/50 willen krijgen. Wil ik overigens niet mee zeggen dat vrouwen niet dezelfde kansen daarvoor moeten krijgen als mannen!

Ik denk dat als er daadwerkelijk op kwaliteit geselecteerd zou worden, de verhouding niet zo zou zijn als hij nu is. Dan zouden we toch ook wel eens 'toevallig' meer vrouwen dan mannen in de regering hebben gehad, of in andere hogere functies? Ik kan me niet voorstellen dat er consequent meer geschikte mannen dan vrouwen zijn.
Koste wat kost alles 50/50 krijgen ben ik trouwens ook niet voor, maar ik ben wel heel benieuwd wat er zou gebeuren als CV's en sollicitatiebrieven anoniem zouden zijn.

Interessant boek over gender is trouwens 'Delusions of Gender' van Cordelia Fine, aanrader voor wie zulke dingen interessant vind :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:47

Blijheid schreef:
Ik denk dat als er daadwerkelijk op kwaliteit geselecteerd zou worden, de verhouding niet zo zou zijn als hij nu is. Dan zouden we toch ook wel eens 'toevallig' meer vrouwen dan mannen in de regering hebben gehad, of in andere hogere functies? Ik kan me niet voorstellen dat er consequent meer geschikte mannen dan vrouwen zijn.
Koste wat kost alles 50/50 krijgen ben ik trouwens ook niet voor, maar ik ben wel heel benieuwd wat er zou gebeuren als CV's en sollicitatiebrieven anoniem zouden zijn.

Interessant boek over gender is trouwens 'Delusions of Gender' van Cordelia Fine, aanrader voor wie zulke dingen interessant vind :)

Precies. Er wordt altijd heel hard geroepen dat er naar kwaliteit wordt gekeken maar als je nu bijvoorbeeld Halbe Zijlstra vs Sigrid Kaag bekijkt kan ik me niet voorstellen dat dat echt een kwestie van kwaliteit was.

Prrrr

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:53

Nee. Dat was een kwestie van politiek. Maar dat is ook niet zo gek bij een kabinetsformatie, daar zit nooit de meest geschikte persoon op de meest geschikte positie.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:55

Er is al eerder een experiment gedaan; en identiek cv, op de naam na. Een buitenlands ogende naam vs een stereotype hollandse naam. Niet zozeer gelinkt aan feminisme dus, maar toch. En ja- het cv met de buitenlands ogende naam werd niet gekozen, het andere wel

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:20

rien10 schreef:
Merula123 schreef:
Interessant topic. Ik ben hier via social media wel veel mee bezig (in het Engels), maar heb nog nooit een Nederlander hierover gezien, terwijl dit toch ook een Nederlands probleem is.

Wat is "het probleem"?

Sorry, niet echt goed geformuleerd inderdaad, het was nog te vroeg in de ochtend denk ik :+

Eigenlijk vooral white feminism, dus niet intersectional.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:27

Tjonge, hier ben ik te oud voor.
"Vroeger" had je feminisme. Punt. Er blijken dus ook soorten en maten te zijn.
Weer wat geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:34

Westers feminisme heeft een blinde vlek voor veel andere intersecties die zeker wel onder dezelfde noemer vallen. Vandaar dus intersectioneel feminisme, waarin niet alleen gekeken wordt naar de positie van de vrouw tov de man maar ook bijvoorbeeld naar vrouwen van kleur, LHBTQ+, fysieke en mentale beperkingen etc.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:39

Ja, ik ben hier definitief te oud voor. :D Ik kijk naar mijzelf en mijn standpunten in de zakenwereld. In het gezinsleven. In mijn hobby omgeving.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:07

Even een vraagje voor de mensen hier over beeldvorming van gelijke kansen in het bedrijfsleven. Letten jullie op cijfers van bedrijven, is het interessant om te weten hoeveel % van de werknemers van vrouwelijke kunne is, of met een beperking werkt, of een andere aparte eigenschap met zich mee brengt? Ik doel dan vooral op grote bedrijven in Nederland, en denk je dat die een voorbeeld zouden zijn voor het MKB?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:51

khirshanta schreef:
Er is al eerder een experiment gedaan; en identiek cv, op de naam na. Een buitenlands ogende naam vs een stereotype hollandse naam. Niet zozeer gelinkt aan feminisme dus, maar toch. En ja- het cv met de buitenlands ogende naam werd niet gekozen, het andere wel

Ik mis wat context, namelijk bij wat voor bedrijf de sollicitatie werd gedaan.

Als dit een bedrijf is waar klompen worden gemaakt snap ik dat ze eerder gaan voor de Nederlandse naam, alleen al omdat die persoon beter in het team zou kunnen passen.
Zo zijn er ook niet veel blanke jongens met krullen die bij de shoarmatent werken.

Is dit gedaan bij een bedrijf waar veel verschillende nationaliteiten werken dan snap ik niet hoe die andere nationaliteiten dan aan hun baan zijn gekomen?

Over vrouwen op hoge functies kan ik kort zijn, namelijk dat (gelukkig) nog veel vrouwen hun kinderen boven hun carrière kiezen.
Ik vind dat kinderen thuis horen op te groeien en niet in de opvang.
Prima dat de vader thuis blijft bij wat oudere kinderen, maar baby's hebben hun moeder gewoon echt nodig.

Ontzettend veel mensen hebben last van een burnout omdat de druk in de huidige maatschappij gewoon veel te hoog is.
Je word geacht om het eerst goed te doen op school, een goed sociaal leven te hebben, een diploma te halen, een goed lopende relatie te hebben, een goede baan met een uitstekend salaris te hebben, kinderen te krijgen (en die perfect op te voeden terwijl iedereen tips geeft over hoe het anders/beter moet), leuke hobby's waar je tijd voor vrij moet maken, je huis moet perfect op orde zijn enz enz..
Beetje veel niet?

Ik denk dat er veel mensen stiekem de ouderwetse rolverdeling missen, omdat die veel meer duidelijkheid en minder stress gaf.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:02

Elise_0o schreef:
Over vrouwen op hoge functies kan ik kort zijn, namelijk dat (gelukkig) nog veel vrouwen hun kinderen boven hun carrière kiezen.
Prima dat de vader thuis blijft bij wat oudere kinderen, maar baby's hebben hun moeder gewoon echt nodig.

Eh, vaders kunnen ook prima voor hun kinderen zorgen, toch?

Als je als vrouw graag thuis wil blijven bij je kinderen vind ik dat prima, dat is dan je eigen keuze, maar het moet niet kunnen dat vrouwen die graag kinderen én een goede carrière willen hierdoor een keuze tussen deze twee dingen moeten maken, het zou gewoon allebei moeten kunnen.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:03

Elise_0o schreef:
Ik denk dat er veel mensen stiekem de ouderwetse rolverdeling missen, omdat die veel meer duidelijkheid en minder stress gaf.

god, nee dankje, ik ben blij dat ik nu leef en niet 50 jaar geleden

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:06

In de oude rolverdeling dat een vrouw automatisch ontslagen werd omdat ze trouwde? Nee. Niet ideaal. Economisch ook heel dom, omdat er bij een scheiding dan echt de naarste dingen gebeuren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:10

Maar het is toch ook niet alleen dat er minder vrouwen in hoge posities zitten?
Ik schrok er van toen ik hoorde hoe groot het loonverschil eigenlijk nog is in Nederland voor gelijkwaardig werk.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:11

Vaders kunnen prima voor oudere kinderen zorgen ja, dat zeg ik ook.
Maar meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat de moeder in het begin super belangrijk is.
Oa borstvoeding is iets wat een man nooit zal kunnen geven en een verbroken moeder kind relatie in de eerste 3 jaar kan later veel problemen geven.

John Bowlbly bijvoorbeeld heeft hier een hele theorie over.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:11

Prrrr schreef:
In de oude rolverdeling dat een vrouw automatisch ontslagen werd omdat ze trouwde? Nee. Niet ideaal. Economisch ook heel dom, omdat er bij een scheiding dan echt de naarste dingen gebeuren.

Dat is geen rolverdeling, dat zijn normen en waarden/regels die er toen waren ;)

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:15

Merula123 schreef:
Elise_0o schreef:

Eh, vaders kunnen ook prima voor hun kinderen zorgen, toch?

Als je als vrouw graag thuis wil blijven bij je kinderen vind ik dat prima, dat is dan je eigen keuze, maar het moet niet kunnen dat vrouwen die graag kinderen én een goede carrière willen hierdoor een keuze tussen deze twee dingen moeten maken, het zou gewoon allebei moeten kunnen.

Melk afkolven, en dan kunnen vaders prima voor een baby zorgen terwijl moeders een carriere in de geneeskunde kan nastreven

Ik blijf vrij stil in dit alles... maar kwam laatst wel persoonlijk in aanraking met een bedrijf wat het concept "alleenstaande vader met een coouderschap" toch wel een lastig sociaal probleem vond bij een gesprek. Goh... en hier dacht ik dat we daar als land toch wel voorbij waren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:15

Het gezin als hoeksteen van de samenleving (en dan de man als hoeksteen van het gezin) kan je toch zeker wel als traditionele/patriarchale rolverdeling zien. De zaken die daarbij kwamen kijken waren inderdaad normen en waarden/regels van die tijd.

Ik zal dan wel een slechte moeder worden want ik wil absoluut geen kinderen tenzij mijn partner bereid is net zo veel te minderen met werken als ik. Kind 5 dagen per week in de opvang wil ik niet, maar ik ga niet stoppen met werken of zo drastisch minderen dat ik financieel afhankelijk word van iemand anders en mijn carriere moet opgeven. Vrouwen die dat wel willen heb ik niets dan respect voor, maar ik zou het voor mezelf nooit willen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:59

Dannon schreef:
Ik blijf vrij stil in dit alles... maar kwam laatst wel persoonlijk in aanraking met een bedrijf wat het concept "alleenstaande vader met een coouderschap" toch wel een lastig sociaal probleem vond bij een gesprek. Goh... en hier dacht ik dat we daar als land toch wel voorbij waren?

Bizar, wat voor bedrijf was dat?

Ik werk in een mannen team waarvan er verschillende een papadag per week hebben, 1 is mantelzorger en werkt beperkte uren, 1 is alleenstaand en heeft halve co-ouderschap en werkt daarom 2 dagen thuis, of parttimers omdat ze ook graag tijd voor een hobby hebben. Zijn allemaal HBO/WO functies. Heb gelukkig een baas die snapt dat gelukkige werknemers beter werken :)

Emmaa ik deel jouw mening, mocht het ooit zo ver komen, gaan we beide minder werken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:14

Ik heb even gegoogled- niet helemaal het voorbeeld dat ik in herinnering had,maar toch tekenend voor de situatie: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/baan-geweigerd-om-buitenlandse-naam

Daarnaast vind ik het absurd dat je tegenwoordig als vrouw zijnde jezelf moet verantwoorden waarom je iets wel of niet kiest. Ik heb functies waarin ik omhoog ging in carrière afgewezen. Waarom? Omdat daar gevraagd werd dat je ook buiten werktijd bereikbaar was. Er kwam veel meer verantwoordelijkheid bij kijken dan me lief is, en ik zie mezelf niet geschikt voor zo'n functie. Ik heb plezier in mijn werk, ik doe het nog altijd graag en ik wil tijd overhouden om op stal bezig te zijn.

Daarnaast vergden de gevraagde functies zoveel meer energie dat ik niets meer zou kunnen doen met mijn passie: paardenhoeven. Terwijl ik daar juist veel verder in wil gaan!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:02

Emmaa_ schreef:
Precies. Er wordt altijd heel hard geroepen dat er naar kwaliteit wordt gekeken maar als je nu bijvoorbeeld Halbe Zijlstra vs Sigrid Kaag bekijkt kan ik me niet voorstellen dat dat echt een kwestie van kwaliteit was.

Ik begrijp dat het probleem Halbe Zijlstra zichzelf heeft opgelost :))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:49

Je moeten verantwoorden vind ik echt een schadelijke situatie en het gebeurd overal.

Ik ben zojuist gestopt met mijn bedrijfje na 7 jaar. Meteen moet iedereen daar een mening over hebben. Waarom?

Als je thuis blijft omdat je dat WILT dan is het van de zotte dat je dat moet gaan zitten verdedigen.
Omgekeerd gewoon domweg tegen mensen zeggen dat ze slechte ouders imdat ze werken zijn is met zo achterlijk.

Maar dat is ook met mensen die met afgunst over de onzinnig grote auto van de buurman praten: laat die mensen toch lekker zelf bepalen!

Kinderlozen die minder willen werken die krijgen helemasl alles toegesmeten, die zijn lui, niet gemotiveerd, pamper generatie etc etc 8)7

Elkaars keuze respecteren is gemiddeld erg moeilijk geloof ik.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:00

Ik heb een cliënte met twee kinderen, gedoe met de scheiding, afgekeurd voor meer dan 50%, maar met een goed gevoel voor mode, kleding en presentatie. Heeft een keer meegeholpen op een kledingbeurs en het bedrijf heeft haar een part time baan aangeboden omdat ze het zo goed oppakte.

Maar: komt ze in de winkel, zit daar een mevrouw die jonger is dan zijzelf, die haar op de hiërarchie wijst en vervolgens tegen haar zegt dat ze te weinig beschikbaar is, te weinig commitment toont, en dat ze maar achterover leunt en wacht tot het haar aan komt waaien.

Is niet meer goedgekomen. Zonde voor het bedrijf, want je hebt inderdaad ook mensen zonder ambitie nodig die gewoon het werk goed doen. Maar heee...

Elkaars keuzes respecteren blijkt inderdaad bere-ingewikkeld.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 21:07

Ik geloof dat mijn bubbel zojuist iets groter is geworden door jullie :)

Niet vergeten dat het intersectionele feminisme (‘moderne feminisme’) het niet meer alleen belangrijk vind dat vrouwen kunnen werken, maar ook dat vrouwen de keus moeten hebben om thuis te blijven. Of mannen thuis blijven. Of om geen gezin te krijgen. Of wel, een heel groot gezin zelfs. Of om niet-monogaam te zijn en meerdere relaties op hetzelfde moment te hebben. Intersectionele feminisme gaat over alles groepen en ‘hokjes’.

Toen ik dat inzag en daar kennis mee maakte, voelde ik een soort ‘rust’. Niet meer druk maken over mensen die ‘anders’ zijn, maar het gewoon accepteren en het begrijpen. Het zou niet mijn keus zijn om te broeden en te baren, maar als jij dat graag wil; wie ben ik dan om te oordelen? Het is jouw goed recht.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:15

Maar waarom zou je het dan nog feminisme noemen?