Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:04

Ik ken ook iemand die vegan is (voor het milieu) maar voornamelijk kokos-producten eet. Die groeien ook niet om de hoek :o
En ik vind het echt niet erg als mensen vegan zijn, of kokos of avocado's of whatever eten. Maar als zij vervolgens wel anderen vervelend aankijken als ze een stukje vlees van een lokale boerderij eten schiet dan bij mij verkeerd :o

Ik vind ook dat iedereen mag doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Elk klein stapje helpt al. Je afval niet op straat gooien heeft al impact. Ik ga persoonlijk niet op anderen wachten tot zij de stap nemen, want met jouw stap inspireer je juist anderen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:12

Zelf ben ik er dagelijks best wel mee bezig. Ik werk bij een van de grootste leveranciers van Biologische groente en fruit van Nederland.
Iets wat zeker de moeite waard is om naar te kijken is de true cost of accounting
http://www.eosta.com/nl/content/true-co ... lproductie

Wij eten tuhis veel bio groente en fruit, relatief weinig vlees (niet elke dag, en rustig 100 -150 gram met zn tweetjes) en scheiden afval.
Onze verwarming staat een grad (of 2 ) lager dan bij een gemiddeld huishouden en ons nieuwe huis (oplevering 2e kwartaal dit jaar) is energie zuinig.

Maar ik doe het voor mijzelf, niet voor anderen.

Vergeet niet dat je ook al een grote/geode stap neemt als je bij de AH buitenbeentjes of kromkommers ed koopt, of de 35%/50% kortings artikelen die anders weggegooid moeten worden.

En ja, ik heb echt wel een aantal "geitenwollen sokken" collega's, Bio/Demeter in het extreme. Dat is hun goed recht. Zolang niemand zich opdringt heb ik er geen problemen mee!

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:15

Ohja nog een tip. ipv google als zoekmachine, gebruik www.ecosia.nl als zoekmachine. Zij planten bomen dmv advertentieobrengsten. Weer een positieve bijdrage... :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:22

Volgens het WNF kost mijn leven ruim 9 hectare :') Nou... ik denk dat dat aardig meevalt. Heel zuiver is deze test niet nee. Maar goed, er bewust mee om gaan en stil staan bij een aantal zaken kan sowieso nooit kwaad.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:24

ik ben veganist en gooi geen afval op straat zoals plastic, wel fruitresten enz.
Verder ben ik er niet bewust mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:33

Wij eten thuis vrijwel geen vlees, en vrijwel alleen producten van Nederlandse bodem. Wij recyclen, vermijden het vliegen zoveel mogelijk, hebben een Toon, ga zo maar door...

Ik vind, als ik heel eerlijk mag zijn, het "Ik zet geen volgende generatie op de planeet" argument altijd een beetje slap. Tuurlijk, op lange termijn hebben we er wat aan. Echter is het nú nodig dat er iets gebeurt. Ik wil niet zeggen dat iedereen zo is, maar ik ken mensen die om milieuvriendelijke redenen geen kinderen nemen, die er wel op los leven. Daar help je niets of niemand mee op dit moment... het is nú nodig dat we met zijn allen minderen.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:34

Als we onszelf nou allemaal van kant maken, word de wereld een stuk beter van! :Y)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:36

Steeph schreef:
Als we onszelf nou allemaal van kant maken, word de wereld een stuk beter van! :Y)

Verbeter de wereld, begin bij jezelf...?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:38

Kuggur schreef:
Steeph schreef:

Verbeter de wereld, begin bij jezelf...?

Eindig bij jezelf toch?

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:41

_O-

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:45

Interessant topic! Ik ben er zelf deels bewust mee bezig maar zou natuurlijk nog wel meer kunnen doen.
Ik eet zelf vrijwel geen vlees (als ik vlees eet dan alleen kip) en ook zuivel probeer ik matig te gebruiken bij het koken. Overdag kan ik prima vegan eten, maar met het avondeten vind ik het nog wel eens lastig, vooral omdat mijn man graag vlees eet.
We zijn afgelopen jaar wel naar Canada op vakantie geweest en deze zomer gaan we naar Amerika, tsja dat is niet zo best voor het milieu natuurlijk.. maar ik wil daar gewoon zo graag heen en als ik de vliegtuig stoel niet bezet dan is het wel een ander denk ik dan maar.
Ik vraag nooit om plastic tasjes bij het winkelen, neem vaak mijn eigen tas mee, afval scheiden doe ik ook.

Een kinderwens hebben we wel, maar dan 1 of 2 kinderen en geen elftal. Vind het gewoon bizar dat mensen bewust kiezen voor enorme gezinnen eigenlijk..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:51

Resistance schreef:
Wij eten thuis vrijwel geen vlees, en vrijwel alleen producten van Nederlandse bodem. Wij recyclen, vermijden het vliegen zoveel mogelijk, hebben een Toon, ga zo maar door...

Ik vind, als ik heel eerlijk mag zijn, het "Ik zet geen volgende generatie op de planeet" argument altijd een beetje slap. Tuurlijk, op lange termijn hebben we er wat aan. Echter is het nú nodig dat er iets gebeurt. Ik wil niet zeggen dat iedereen zo is, maar ik ken mensen die milieuvriendelijke redenen geen kinderen nemen, die er wel op los leven. Daar help je niets of niemand mee op dit moment... het is nú nodig dat we met zijn allen minderen.

Dat snap ik allemaal wel maar actief afbouwen van mensen is strafbaar in vrijwel alle landen en werelddelen. :\ :\
Anders graag...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:55

Wij willen ook graag meer van de wereld zien, zo wil ik heel graag eens een paar blue zones bezoeken, en koraalriffen zien voordat ze verdwenen zijn.. toch zou ik daar niet voor in een vliegtuig willen kruipen, dus wij zijn van plan om in de toekomst met een zeilboot vanuit Nederland te vertrekken. Dat lijkt me echt heel gaaf <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:00

Ayasha schreef:
Resistance schreef:

Ik vind, als ik heel eerlijk mag zijn, het "Ik zet geen volgende generatie op de planeet" argument altijd een beetje slap. Tuurlijk, op lange termijn hebben we er wat aan. Echter is het nú nodig dat er iets gebeurt. Ik wil niet zeggen dat iedereen zo is, maar ik ken mensen die milieuvriendelijke redenen geen kinderen nemen, die er wel op los leven. Daar help je niets of niemand mee op dit moment... het is nú nodig dat we met zijn allen minderen.

Dat snap ik allemaal wel maar actief afbouwen van mensen is strafbaar in vrijwel alle landen en werelddelen. :\ :\
Anders graag...

Volgens mij hebben we het nu allebei over iets héél anders _O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:06

Ik haal mijn lijstje weer van stal :D

Magrathea schreef:
Babette Porcelijn heeft een erg goed onderzoek hiernaar gedaan ism de TU Delft.
Het blijkt namelijk dat er in ongelofelijk veel dingen een "verborgen" milieuimpact zit. Alleen naar water kijken is niet voldoende (logisch), er zijn meer dingen die meespelen, zoals landbouw en CO2 uitstoot.

[ Afbeelding ]

Daar komen een aantal verrassende conclusies uit, zoals dat plastic om je eten niet zo heel erg is zolang het nuttig is (want als het zonder dat plastic bederft moet je het weggooien en is de impact voor niets geweest). Of dat je (op dit moment) 13 jaar in een elektrische auto moet rijden voor het daadwerkelijk energie bespaart, door de grote impact van het maken van deze auto. Best verhelderend!

Lezen:
Spullen https://www.bedrock.nl/dit-nog-slechter ... echt-waar/
Vlees/biologisch eten/vis, zuivel etc https://www.bedrock.nl/verborgen-impact-milieu-eten/
Vliegen https://www.bedrock.nl/vliegen-is-heilig-of-toch-niet/
Auto https://www.bedrock.nl/heb-je-een-auto- ... en-anyone/
Kleding https://www.bedrock.nl/nieuwe-outfit-impact-milieu/

Vooral die van spullen was echt een eye-opener voor mij. Ik ben toen eens flink door mijn huis heen gegaan en heb nu een hoop spullen weggeven of verkocht op Marktplaats. Want (hopelijk) scheelt dat weer nieuwe spullen die anders gekocht waren door die mensen. En mijn apparaten probeer ik ook tweedehands te kopen.

Ik zou je toch willen aanraden om niet bij de kleine dingen te beginnen, maar juist bij de grote :j
Vaak is het makkelijker dan je denkt. Kijk, als je een laptop nodig hebt voor je werk of studie, dan moet dat, maar je kunt dan voor een model kiezen wat je vele jaren kunt gebruiken, of misschien kun je een goede tweedehands ergens scoren. Als je niets doet aan de grote dingen kun je nog zoveel aanmodderen met de kleine dingen, maar dat wordt dan allemaal teniet gedaan. En dat is zonde van je tijd, toch?

Ik ben zelf veganist, heb geen auto (en hoef er ook geen, mocht ik het kunnen betalen dan neem ik liever een abonnement op greenwheels ofzo), let meestal niet echt op seizoensgroenten maar waar ik groenten en fruit koop doen ze het al voor mij :D (hij koopt zelf eigenlijk alleen seizoensgebonden in) Dus dat scheelt. Op vakantie ga ik niet echt. Afval scheiden gaat hier moeilijk want ik kan bijv geen groenafval inleveren.
De wwf test is nogal onzinnig in mijn herinnering, ik kreeg het advies om zonnepanelen te plaatsen... Leuk maar met welk geld, en waar? Ik woon in een studentenflat :') Gelukkig hoeven we niet zoveel te stoken hier, het lijkt allemaal wel redelijk geisoleerd.

Het is in duurzaam willen leven erg belangrijk om te beseffen dat niet alles een gelijke impact heeft. 'Af en toe de auto laten staan' is niet hetzelfde als 'zo veel mogelijk spullen tweedehands kopen'. 'Plastic scheiden' is niet hetzelfde als 'geen vlees eten'. In een duurzamer leven lijkt het me goed om eerst de grote zaken een voor een aan te pakken ipv aanrommelen met plastic zakken hergebruiken en allerlei nieuwe apparaten aanschaffen die dan zuiniger zijn (waarbij het maken van een nieuw apparaat ook weer zijn impact heeft..)

Oja, ik wil trouwens ook geen kinderen, want hoewel dat inderdaad geen kortetermijnoplossing is is het wel handig voor de lange termijn ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:10

Haha, dat actief afbouwen, daar zijn we al volop mee bezig, toch :Y) In Amerika dan, waar je op elke hoek van de straat een broodje hartaanval kan kopen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:14

8nnemiek schreef:
Haha, dat actief afbouwen, daar zijn we al volop mee bezig, toch :Y) In Amerika dan, waar je op elke hoek van de straat een broodje hartaanval kan kopen :+

Achja, als het gaat zoals Youp van 't Hek voorstelde in zijn nieuwjaarsconference, dan moet het probleem zichzelf toch oplossen. :Y)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:15

Misschien een vervelende opmerking voor diegenen die hier zeggen dat ze geen kinderen willen omdat dat de aarde nog meer onleefbaar zou maken, beseffen jullie dan ook dat je nu moet beginnen met sparen voor je toekomst en wel aardig wat. Want straks is het zover dat je niet meer hoeft te werken, is je voetprint eindelijk 2 ipv 6 , apetrots maar AOW bestaat niet meer want al die mensen extreem bezig zijn met het milieu hebben natuurlijk geen werkende kinderen of zorgende kinderen en de AOW is onbetaalbaar geworden door het kleine aantal werkende belastingbetalers.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:22

Tja, en dat is dan maar zo. Iedereen had kunnen bedenkem dat een systeem gericht op groei onhoudbaar is...
Overigens groeit de bevolking momenteel nog gewoon hoor, dus voorlopig hoef je je geen zorgen te maken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:23

bigone schreef:
Misschien een vervelende opmerking voor diegenen die hier zeggen dat ze geen kinderen willen omdat dat de aarde nog meer onleefbaar zou maken, beseffen jullie dan ook dat je nu moet beginnen met sparen voor je toekomst en wel aardig wat. Want straks is het zover dat je niet meer hoeft te werken, is je voetprint eindelijk 2 ipv 6 , apetrots maar AOW bestaat niet meer want al die mensen extreem bezig zijn met het milieu hebben natuurlijk geen werkende kinderen of zorgende kinderen en de AOW is onbetaalbaar geworden door het kleine aantal werkende belastingbetalers.

Klinkt alsnog beter dan het alternatief.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:25

Als je geen kinderen hebt en milieubewust bezig bent kun je goed sparen :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:28

Magrathea schreef:
Tja, en dat is dan maar zo. Iedereen had kunnen bedenkem dat een systeem gericht op groei onhoudbaar is...
Overigens groeit de bevolking momenteel nog gewoon hoor, dus voorlopig hoef je je geen zorgen te maken

Ik maak me ook geen zorgen en qua milieu al jaren goed bezig en persoonlijk vind ik dat dat zeker met kinderen ook goed mogelijk is. Ik kan me dus de reden om geen kinderen proberen te krijgen alleen om het milieu te sparen niet zo goed voorstellen. Ik heb volledig begrip voor mensen die gewoon geen kinderen willen hoor maar het milieu vind ik een beetje twijfelachtig als reden. Bevolking zal ook blijven groeien, is het niet door een geboorteoverschot dan wel door immigranten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:48

8nnemiek schreef:

_O- Die moet ik onthouden !
Die broodjes komen vast ook nog wel een keer deze kant op :=

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:01

Pandora2 schreef:
_O- Die moet ik onthouden !
Die broodjes komen vast ook nog wel een keer deze kant op :=

Dat betwijfel ik, ik denk dat Europa flink voorlopig op het gebied van gezonde en bewuste voeding. En zorg voor deze wereld in het algemeen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:08

Tja - dat heeft weinig of niets met het milieu van doen...
...maar vele economen "vergeten" dat de aarde eindig is.

Een economisch systeem (zoals de aow) dat alleen maar kan bestaan bij de gratie van groei -
dat loopt vroeger of later stuk.

Gewoon omdat de planeet dat niet kan.