Milieuvervuilende vliegvakanties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Milieuvervuilende vliegvakanties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:00

ik heb net vanmiddag 5 vluchten niet geboekt en toch is het vliegtuig vertrokken.
Die vliegtuigen vliegen niet alleen maar omdat iemand ergens heen gaat op vakantie of niet. (of meerdere mensen niet mee vliegen) Ook met maar 5 passagiers vliegen ze naar Venetie
moet je er daarom dan maar niet over nadenken? Zeker wel.

geen kinderen, en wie verzorgt jou dan dadelijk als je het zelf niet meer kan? kinderen of kleinkinderen van je buren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:04

Citaat:

geen kinderen, en wie verzorgt jou dan dadelijk als je het zelf niet meer kan? kinderen of kleinkinderen van je buren.

Nee die krijgen dan een spuitje denk ik, als ze niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Weet niet hoe ze dat in gedachte hebben :n

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:05

Nou kinderen nemen vanwege dat uitgangspunt ''wie verzorgt mij dan als ik oud ben''.. lijkt me ook niet helemaal juist..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:08

De grootste dooddoener die kinderloze horen. :O

Als jou kind niet in de zorg zit of jou letter verzorgt heb je er ook geen zak aan hoor.
Daarnaast betaal ik nu ook meer dan genoeg belasting.

Minder mensen, minder voedsel nodig hebben, minder belasting voor de aarde is echt beter dan wat kinderen om te zorgen. Het is echt niet ploep mens vrij hoor. Minder is zeker beter.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:18

Nagini schreef:
Nou kinderen nemen vanwege dat uitgangspunt ''wie verzorgt mij dan als ik oud ben''.. lijkt me ook niet helemaal juist..

Dat was altijd het uitgangs punt, kinderen zijn je oudedagsvoorziening.

tegenwoordig zijn er verzorging tehuizen enz. en hoef je je ouders niet meer te verzorgen.

Bruintje123, niet jouw kinderen maar die van iemand die het leuk vond om vervuilers op de wereld te zetten die dan in de zorg zijn gaan werken, want al die verplegers en verpleegsters zijn iemands kinderen.
Die ooit een keer geboren zijn nadat jij en ik geboren zijn. En mijn kinderen niet in de zorg werken, maakt niet uit, want zij werken en betalen de sociale lasten zodat ik verzorgd kan worden.

Dus dooddoener? nee oogopener. kinderen neerzetten als vervuilers en ouders als ik weet niet wat maar dadelijk als je hulpbehoevend bent er wel gebruik van maken.

Bewust kinderloos, moet een ieder zelf weten, maar zet kinderen niet neer als vervuilers en haal mensen neer die wel kinderen hebben.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:36

Alane schreef:
Dus dooddoener? nee oogopener. kinderen neerzetten als vervuilers en ouders als ik weet niet wat maar dadelijk als je hulpbehoevend bent er wel gebruik van maken.

Bewust kinderloos, moet een ieder zelf weten, maar zet kinderen niet neer als vervuilers en haal mensen neer die wel kinderen hebben.

Hier heb ik twee dingen op te zeggen:
1. iedere werkende kinderloze volwassene betaald óók mee aan het krijgen van het kind voor een ander. Maar als die kinderloze bejaard is mag hij/zij niets terug verwachten? Beetje krom.
En geloof me maar: als kinderen krijgen niet zo gesponsord werd zou het absoluut en alleen voorbehouden zijn aan de rijken.

2. Hoe meer kinderen hoe meer vervuiling is wel degelijk waar! En dan heb ik het nog niet eens over kleding en eten. Maar ze moeten wel allemaal een tablet, een telefoon, andere elektrische troep en later een brommer.

Ter vergelijking: ik heb al 7 jaar dezelfde E-reader, ik maak zo'n 8000km per jaar met de auto, ik heb een eenvoudige kleine televisie en ik heb al 4 jaar dezelfde tweedehands telefoon.
Laten we gewoon eerlijk zijn: met kinderen is het verloop van spullen groter/sneller. Dus ja, we mogen wel stellen dat kinderen vervuilender zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:36

Dit topic past beter op [NM] Nieuws en Maatschappij, omdat het om een maatschappelijke discussie gaat. Ik verplaats 'm dus even.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:37

De meeste mensen zijn egoïstisch en ergens vind ik dat wel goed, zeker in de huidige wereld /maatschappij. Iedereen denkt aan zichzelf en als je wel denkt aan anderen/de wereld etc dan ben je helaas in de minderheid.
Hoe erg ik jouw visie kan waarderen (want het gaat tenslotte over verbeteren van het milieu) zou ik ook gewoon op vliegvakantie gaan zonder 1 moment stil te staan bij milieuvervuiling.

Ik denk dat je in deze maatschappij ook echt voor jezelf moet kiezen (dus ontspannen op vakantie of reizen als dat je doel is) want anders doe je jezelf te kort. Het is een druppel op een gloeiende plaat doordat jij niet gaat.
Zelfde met veganisme. Als iedeteen vegetarisch wordt, doe ik het ook. Als niemand meer met het vliegtuig gaat, hoef ik ook niet meer te gaan.

Ze zeggen altijd verbeter de wereld, begin bij jezelf maar zo werkt het helaas niet. Zeker niet op macroniveau.
Hoe mooi je visie ook is, ik denk dat de meesten hun wensen niet opzij zullen zetten voot het milieu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:49

Goof schreef:
Heel rot hoor, maar ik ga om die reden echt niet de rest van mijn leven niet vliegen. De wereld is prachtig en ik wens daar een hoop van te zien. En niet enkel via tv.

Wij zetten geen kinderen op de wereld, dus wij dragen toch op een hele goede manier bij aan een betere wereld. Kunnen we best een (boel) keer voor vliegen :+

Ho, beetje spuit 11 reactie geloof ik :+ Maar klopt toch wel ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-17 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:50

Ik heb nog steeds een ouderwetse beeldbuis, gewoon omdat ie het nog doet. Dus nog geen LED tv hier.
Ik rij wel 30.000km hobbymatig in mijn dieseltje uit 2003 die juist hierom veel milieuvriendelijker is dan snel een auto wegdoen. Met 360.000 op de teller kan er zeker nog 60.000 bij.
Nu gooi ik ook wel eens schoenen weg die toch niet lekker blijken te zitten (nou ja, die geef ik weg, ik gooi iets wat nog bruikbaar is niet weg, maar een weggeefwinkel is dan een goede optie).
Dus ook hier draag ik wel weer een goed steentje bij.
Maar uiteindelijk is het wel een eigen keuze, ik vlieg ook gewoon hoor. Want Nederland heeft geen grotten om in te duiken en mijn hobby opgeven is ook geen optie. ;)
Het is precies wat hierboven al gezegd is, ik wil ook de wereld zien en niet enkel op tv. Omdat ik geen kinderen heb mag ik best een keertje extra vliegen van mezelf. Want mijn kinderen gaan niet vliegen, niet poepen, geen vlees eten en niet vervuilen, simpelweg omdat ze niet bestaan.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:56

@roycemack

Ik zie je punt, maar ik denk dat het niet helemaal klopt. Wanneer je zelf een verbetering doet, op welk vlak dan ook, heeft dat op zichzelf een heel klein effect. Maar als andere mensen zien wat je doet en hoe makkelijk het gaat, gaan een paar daarvan het ook zo doen. En dat zien anderen weer etc. Als maar genoeg mensen meedoen denk ik dat je zeker wel een verschil kan maken. Het gat in de ozonlaag is bijvoorbeeld grotendeels hersteld toen oude koelkasten goed verwerkt werden. Het lijkt In eerste instantie nutteloos om zo iets te doen, maar als maar genoeg mensen meedoen kan het toch het verschil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:50

Als je denkt dat jij als persoon geen invloed hebt, stem je zeker ook nooit bij de verkiezingen? Want ach, wat voor invloed kan jouw ene stem nou hebben... ;)

Verder: consuminderen. Geen Action troep kopen maar duurzame en lokale bedrijven steunen/ hun producten kopen.

Zelf een moestuintje nemen en een eigen composthoop bouwen. Is echt niet moeilijk en zoveel milieuvriendelijker! Wij hoeven de groene container vrijwel nooit te laten legen en hebben ieder jaar gratis nieuwe vruchtbare grond. :) En daar hoef je echt niet voor op een boerderij te wonen, in een rijtjeshuis zou je ook eenvoudig een composthoop of vat kunnen hebben. Verdiep je even in wat er wel en niet op kan en klaar is kees. :) Ohja en zelfs op een flat!! Kun je composteren middels een wormenbak. :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:08

Die "action troep" is grotendeels overschot/rest partijen van andere winkels. Is het beter om deze spullen dan maar te vernietigen? Lijkt mij niet als er mensen wel plezier van hebben/het goed kunnen gebruiken.

Citaat:
Alane: En mijn kinderen niet in de zorg werken, maakt niet uit, want zij werken en betalen de sociale lasten zodat ik verzorgd kan worden.

En ik betaal nu niet voor mijn eigen lasten voor mijn oude dag?
Mijn oma's betalen nu niet voor hun eigen verzorging? En hebben daar niet hun leven lang aan bij gedragen?
Ik betaal nu als kindloze voor andermans kinderen waarvan ik nog maar moet zien dat die productief worden voor de maatschappij. Anders betaal ik nu voor toekomstige uitkeringsvangers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:12

Niet vernietigen, maar wel voorkomen dat het zo massaal geproduceerd wordt door de grote ketens.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:27

Da's de economie. Veel produceren, korte levensduur (want kan dan vaker verkopen), houd veel mensen aan het werk, voordelige belastingen (voor grote bedrijven hé, niet voor de burgers) en hier en daar subsidies rond strooien. O, en vergeet de irritante reclames niet die mensen willen laten geloven dat ze niet zonder kunnen. Dan maakt het geen zak uit of het nodig is of niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:42

Oogopener, nee niet echt alane.
Ik betaal nu al mee voor alles wat zwangerschap, bevalling, kinderbijslag, scholing enz enz kost van die koters.
Dus mocht ik ooit de leeftijd bereiken, dat is nog maar af te wachten natuurlijk, dat ik zorg nodig heb heb ik zelf wel al genoeg betaald.
En dat is wat ik ook schreef. Maar daar reageer je niet op.

De mens is de vervuiler en we zijn niet met uitsterven bedreigd dus meer hoeven er niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:49

Maar met alleen 'betalen' ben je d'r niet. Later moeten de ziekenhuizen nog steeds mensen in dienst hebben om te zorgen en operaties uit te voeren. Zó veel kunnen robots nou ook weer niet overnemen :+ maar goed dat is een nooit stoppende discussie.

Ik vlieg niet, maar gelukkig mag ik de aarde vervuilen met een koter. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:52

Rachelle, dat ze dan de pil van drion maar legaal maken. Want als ik zo letterlijk verzorgt moet worden mag het van mij klaar zijn. Ik ben niet bang voor de dood. En zo denken er genoeg hoor.
Scheelt meteen weer meer vervuilers.

Maar nog, al heb je miljoenen mensenmeer, nu al staan er steeds minder aan het bed omdat het zwaar ondergewaardeerd werk is. Dus die zekerheid heb je nog steeds niet, al worden er veel kinderen gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:56

Heeft met meerdere factoren te maken inderdaad, de letterlijke zorg aan het bed.
Maar ik vind het wel een geruststellende gedachte dat er over 70 jaar nog steeds cardiologen zijn bijvoorbeeld :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:57

ik compenseer m'n vliegreizen ( CO2 ) ik vlieg veel voor m'n werk.
En ik eet vegetarisch en biologisch en m'n volgende auto is een Tesla

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:59

Rachelle en jij denkt dat er wij nog mee gaan maken dat er tekorten aan gaan zijn?
Zelfs al word vandaag een 1 kind beleid ingevoerd nog niet.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:01

In vergelijking met 30 jaar geleden lig je vandaag de dag nog maar kort in het ziekenhuis na een operatie.
Er word steeds meer geautomatiseerd, ook in ziekenhuizen. Steeds meer bezuinigd (slechte zaak) Er worden nu al landelijk dokterswachten een eerste hulp posten gesloten. Komen weer mensen vrij voor ander gerelateerd werk (hopelijk voor degene die dat willen)
Mensen moeten steeds langer door werken, er zullen er meer komen die "in het harnas" sterven. Ook moeten mensen langer zelfstandig blijven wonen. Ook hier zie ik grotere aantallen sterfgevallen door komen. Deze mensen hebben geen verzorgende in de buurt zoals vroeger in bejaardentehuizen. Verzorgingshuizen gaan de zelfde kant op als ziekenhuizen.

Tja, wie weet krijg je als je oud en versleten bent straks wel een pil "cadeau" om er maar snel een eind aan te maken. Want hulpbehoevende oudjes zijn maar lastig in gebruik.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:07

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo bewust bezig ben met het millieu. Er zijn jaren geweest dat ik 2 keer met het vliegtuig op vakantie ging. Ik scheid hier thuis wel het afval en herbruik plastic tasjes. Verder eet ik denk ik 1/2 x in de week vlees verder niks.

Maar ik denk ook dat het een druppel op een gloeiende plaat is en dat het geen enkel nut heeft om vaker te fiets te pakken (ja je eigen gemoedsrust wordt er beter van :+ ) maar even eerlijk dit werkt natuurlijk niet zo. Of 17 miljoen mensen moeten gaan fietsen, dan pas wordt het een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:12

bruintje123 schreef:
Rachelle en jij denkt dat er wij nog mee gaan maken dat er tekorten aan gaan zijn?
Zelfs al word vandaag een 1 kind beleid ingevoerd nog niet.

Hey, ik was niet degene die aanzwengelde dat we maar moesten stoppen met kinderen krijgen en dat de ander meebetaald aan mijn kind en daarom de zorg verdient. Dat was ook overigens ook helemaal de discussie niet, ik reageerde er wel op. En ik denk oprecht wel dat er een tekort gaat komen aan hoger opgeleide artsen(bijvoorbeeld). Maar dat hangt van veel meer dingen af dan alleen '1 kind' oid. En is ook helemaal niet het discussiepunt. :)

Edit: het is ook geen wedstrijd wie er het meeste (of het minste) doet om de 'aarde te sparen'. Dus zullen we er ook geen wedstrijd van maken? Volgens mij typen we dit allemaal vanaf een mobiel/laptop/telefoon, die werkt op groene of grijze stroom, wat overal weer in verbinding aan elkaar moet staan. Kopen we allemaal wel eens íets wat heus niet nodig is en pakken we allemaal wel eens de auto (of het vliegtuig) omdat dat gewoon wel lekker makkelijk is. Zetten we heus wel 1x in het leven de verwarming nét iets warmer dan noodzakelijk en gooien we allemaal wel eens eten weg.

En dat is niet erg, dat maakt je menselijk. Dus zullen we er geen wedstrijd van maken met z'n allen wie er het liefste voor de aarde is?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-17 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:16

Het hoort wel bij de discussie.
de mens is het vervuilenste, hoe meer mensen we er op zetten hoe erger het word.
Daar kan geen vliegreisje tegenop.