Magrathea schreef:Ik zie het maar als wanneer je kleine kinderen hebt. Die kun je ook vrij laten, rond laten rennen wanneer en waar ze dat willen, maarja, dat doen we niet. Ze zijn namelijk (nog) niet in staat om te snappen dat dat niet goed voor ze is. Nu gaan kinderen dat na verloop van tijd wel begrijpen, maar honden niet. Misschien is de vergelijking met een geestelijk gehandicapt kind wel beter... Daar beslis je ook vanalles voor, alles in diens belang, gewoon zodat het goed met hem/haar gaat en hij/zij zich nergens zorgen over hoeft te maken.
Dat kan je inderdaad zien als een "luxe gevangenis", maar het alternatief is nou ook niet echt aantrekkelijk (je honden vrijlaten en ze een langzame hongerdood laten sterven in de kou)(momenteel toch).
Onze wereld is gewoon niet geschikt om dieren totale vrijheid te schenken (behalve de gevleugelde dieren en dieren die in het wild leven natuurlijk), een hond of een paard is niet veilig als het helemaal vrij zou leven. Vooral het verkeer is daar de grote boosdoener, maar ook hun vermogen om in het wild te overleven. Ik adopteer enkel en zal nooit een pup of veulen bij een fokker halen. Ik wil dus inderdaad geen onderdeel van de vraag naar huisdieren zijn. Maar degenen die er zijn, die wil ik wel een zo goed mogelijk leven bezorgen 
Azmay schreef:aikon schreef:Tja, als je alle beschikbare bronnen op het net leest gebruikt een veganist helemaal geen dieren. Dus ook geen paarden om op te rijden of dieren als huisdier. Dit is een vorm van dieren in gevangenschap houden en dat is tegen de "richtlijnen" van het veganisme. Veganisme is een levensovertuiging om geen dieren te ge/mis-bruiken. Zo ook volgens de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging voor veganisme.
Zo gek lang bestaat het de term veganisme nog niet.
Dus ja, in mijn ogen zijn veganisten die wel dieren houden (ongeacht hoe) en paardrijden hypocriet bezig. Het is niet een beetje van dit en een beetje van dat. Net als vegetariërs die wel vis eten, net zo hypocriet.
Laten we stellen dat dit inderdaad hypocriet is.
Moet er dan nog een term voor komen als iemand ervoor kiest dieren in gevangenschap te houden (en zo goed mogelijk te behandelen) maar verder wel volgens de veganistische "regels" leeft?
Vegetarier, flexitarier, prescotarier, Ovo-lacto-vegetariër, veganist en flexanist bestaat al om bepaalde overtuigingen aan te duiden. Zou een extra term dan duidelijkheid scheppen?
Ik heb gekozen voor de term 'flexiveganist'