"Wij willen minder vluchtelingen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:30

Janneke2 schreef:
@Vealosc: ook vrijwilligerswerk mag een vluchteling niet doen.
Ik vind het belachelijk - maar klachten in het parlement aub, het is geen onwil of luiheid van de Syriers of Afghanen etc. Het mag niet. (Doe je het toch is de kans op teruggestuurd worden groter.)

Hoe kom je daar bij?
Vluchtelingen mogen zeker wel vrijwilligerswerk doen, echter moet dan zijn bij een bedrijf dat niet op de economie gericht is, dus bijvoorbeeld helpen bij een kerk, sportclub of bejaardenhuis.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:33

Waar ik een beetje moe van word, is dat in elke discussie over vluchtelingen het 'En onze ouderen dan' er weer met de haren bijgesleept wordt. Dat vluchtelingen neergezet worden als profiteurs. Komt het niet in je op om de bal eens ergens anders neer te leggen? Bijvoorbeeld bij het kabinet, dat miljarden kado wil geven aan aandeelhouders van grote buitenlandse bedrijven (afschaffen dividentbelasting), en dat dàt geld wellicht beter aan bijv. tekortkomingen binnen de (ouderen)zorg en bijbouwen van goedkope huurwoningen uitgegeven zou kunnen worden, om maar iets te noemen?
Daarbij, wees blij dat je in Nederland woont, en niet bijvoorbeeld in de VS, waar je als niet-gefortuneerde oudere/anderszins minderbedeelde het qua zorg, betaalbare woningen etc. echt helemaal zelf uit moet zoeken.
Een welvarend land als Nederland mag best een klein deel van het nationaal inkomen besteden aan vluchtelingenopvang, dat is gewoon een kwestie van beschaving. Dat er wellicht dingen beter geregeld kunnen worden binnen vluchtelingenopvang/asielprocedure/inburgeringstraject, en dat wellicht niet iedere cent die daar heengaat optimaal besteed wordt, is een ander verhaal, dat losstaat van het vluchtelingenvraagstuk an sich.

Electra63

Vealosz schreef:
Electra63; Ze bedoeld niet alleen werken werken, maar vrijwilligerswerk bijvoorbeeld. Ga wat met de ouderen doen. Bouw wat op in de maatschappij, zodat je er wat aan hebt zodra je wel mag werken.

Het gaat mij ook niet om de vergelijking met vluchtelingen. Het gaat mij er puur om dat ik voor ben dat er meer rechtmatigheid komt, dus meer gelijkheid. Trauma of niet, zij zijn niks meer dan dat ik, mijn oma, of mijn buurman zijn. Daar gaat het me om. Al had me oma 300 euro in de week. Dan had ik gezegd, minder naar oma, meer naar de vluchtelingen. Ik ben alleen voorstander van meer gelijkheid. :j

Behalve dat sommigen een trauma hebben, spreken ze de taal (nog) niet en hebben ze weinig hulp of sociaal netwerk om hun daarbij te helpen. Of denk Je, dat een vluchteling die het bejaardenhuis inloopt voor vrijwilligerswerk met open armen wordt ontvangen? Als het al mogelijk is om te weten waar ze vrijwilligerswerk kunnen gaan doen en daar te komen.

Als je toch graag wil, dat mensen vrijwilligerswerk doen, geldt dat voor alle mensen met een uitkering, neem ik aan?

Blue_Eyes

Goof schreef:
In een ander topic postte ik vandaag dit:

Zoals ik zei werk ik met statushouders en ik kan je vertellen dat de meesten zich niet buiten de maatschappij zetten, maar dat de maatschappij de meesten buitensluit. Heel triest.
'Men' vindt dat ze zo snel mogelijk moeten integreren en moeten werken want dan krijgen ze tenminste geen uitkering meer, echter zijn er nauwelijks financiele middelen voor begeleiding hiervan. Ik schreef al dat ik over inburgeringscursus mijn twijfels heb, maar daarna stopt sowieso het hele proces.
Er wordt nauwelijks tijd, geld en energie gestoken in een vervolg. Deze mensen weten niet wat een cv is, waar ze vacatures vinden, hoe solliciteren in zijn werk gaat, hoe de arbeidsmarkt hier werkt. En dan spreken ze ook de taal nog niet goed. Sterker nog, de meesten kennen hun eigen competenties niet eens en weten niet eens dat dit een land is waar ze zelf keuzes voor hun toekomst kunnen maken. De meesten weten niet beter dan dat je gewoon doet wat je ouders deden.
Zolang daar geen begeleiding in komt vallen de statuahouders tussen wal en schip en komen ze nooit die bijstand uit. En geloof me, de meesten willen gewoon werken en hun eigen geld verdienen.
Het sneue ia ook nog dat er ook echt wel zijn die wel een aardige opleiding en baan hadden in hun thuisland, die hopen hier snel aan de slag te gaan/mogen maar die gewoon door niemand een kans geboden wordt.

Ik ben heel actief bezig om hen te begeleiden naar de arbeidsmarkt en allereerst vrijwilligerswerk te vinden voor hen, maar hoe makkelijk dat ook klinkt, zo moeilijk is dat in de praktijk.
Organisaties en stichtingen willen namelijk niet werken met mensen die de taal (nog) niet goed spreken. Ik ben van mening dat ze juist de taal en onze maatschappij leren door werk te doen, maar daar loopt het dus vast met als conclusie dat ze inderdaad thuis zitten.

_/-\o_ _/-\o_

MarlindeRooz

Ik heb vanmorgen toevallig met Syrische vluchtelingen gekletst. En morgenvroeg mag ik weer met een andere groep een paar uur zitten. Deze volgen een opleiding op Windesheim, mijn hogeschool. Ze zijn extreem gemotiveerd om zo snel mogelijk Nederlands te leren, te gaan studeren en te werken. En dit terwijl ze vaak naast hun studie al een baantje hebben. Ze zijn super blij en dankbaar om in Nederland te wonen. En dit zijn geen "domme" mensen. Dit zijn mensen die in hun eigen land Rechten, geneeskunde etc studeerden aan de unie. Zij zijn gemotiveerder om wat van hun leven te maken dan de gemiddelde student die ik ken hoor. Nee dat soort mensen moet je echt uit je land schoppen. :roll:

En over bejaarden... Tja, je weet dat je oud wordt, dat je gaat stoppen met werken en dan minder inkomen hebt. Dat is echt algemeen bekend. Kan niet geloven dat niemand in je omgeving of je zelf niet door hebt dat je moet sparen, investeren, beleggen of gewoon premie af moet dragen. Dit zodat je lekker kan leven na je 67e. In Nederland heb je zoveel opties, zelfs als je niet wil werken wordt alles nog voor je betaald. Als je ziek bent en geen geld hebt wordt je geen zorg geweigerd. Het is hier veilig en welvarend. Ga dan lekker zeuren over het weekgeld van asielzoekers. Laat ze lekker een keer macdonalds eten ipv de allergoedkoopste, droge rijst omdat ze niks kunnen betalen. Die mensen hebben gemiddeld genomen meer meegemaakt dan wij. En daarbij zijn de Syrische mensen die konden vluchten naar Europa vaak mensen uit de hogere sociale klasse. (lees: daar rijke genoeg voor waren) De (kans)armere Syriërs zitten vaak in omringende landen in tentenkampen.

Vind het echt heel zinloos dat iemand gaat lopen klagen over de leefomstandigheden in Nederland. Want zo slecht hebben we het niet. :n

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:42

Vealosz schreef:
Oké, waarschijnlijk ga ik nu heel bokt over me heen krijgen

Ik ben niet heel bokt, maar ik houd wel van feiten.
Citaat:
Maar ik vind de campagne eigenlijk eerlijk best belachelijk (...) En waarom?
Vluchtelingen krijgen geld, geld en nog eens geld. Geld voor verzorging, geld voor boodschappen, geld voor de zorg. En waar blijven onze ouderen? Of mensen die echt hulp nodig hebben?

Begrijp me niet verkeerd. Leven in een gebied zoals vluchtelingen doen, is niet oké. Maar ik vind dat de regering eerst moet gaan kijken naar (...)

Als het over geld gaat, is deze posting "gelogen, gelogen en nog eens gelogen".

Dat wat vluchtelingen ""krijgen"" zijn leningen en renteloze voorschotten.

Ze komen hier compleet berooid (rijk in het land van origine, maar de boel is geconfisceerd want je was van de verkeerde partij, kapot gebombardeerd, om te ontsnappen moest je dik betalen - of misschien is je bezit alleen maar onbereikbaar).

En dan 'krijg' je dus geld - dwz: een voorschot dat je moet terugbetalen.
Daar kunnen we over debatteren.

Maar misverstanden overeind houden "ze zouden geld krijgen - waarom onze ouderen niet?"
daar ben ik pertinent op tegen.

Ieder kwetsbaar mens heeft recht op zorg.
Vluchtelingen betalen dat voorschot gewoon terug.
Praat mij dus niet van 'dat er mensen zijn die dat geld van mij veel liever mogen "krijgen", want het gaat niet over cadeaus en giften.

Vealosz

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:45

Ik lieg niet, ik uit mijn mening. 2 Hele verschillende dingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:50

Wie stelt dat vluchtelingen "geld krijgen, geld en nog eens geld" is laat ons zeggen ont-zet-tend slecht geïnformeerd.

Laten we zeggen dat je nu kunt gaan googelen hoe dit nu dan toch precies zit - en dan is het misverstand de wereld uit.

En natuurlijk mag iedereen haar of zijn mening uiten, maar dat gaat niet over feiten.

Van mij mag er meer geld naar zorg en onderwijs (= een mening)
het feit dat vluchtelingen dat geld gewoon terugbetalen
(ook een feit, want lening / voorschot)
maakt een hoger CAO loon echt niet onmogelijk. (Soort van feit: omdat er niets aan vluchtelingen wordt "weggegeven" kan 'het geld niet op zijn'.)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:54

Janneke2 schreef:
Wie stelt dat vluchtelingen "geld krijgen, geld en nog eens geld" is laat ons zeggen ont-zet-tend slecht geïnformeerd.

Laten we zeggen dat je nu kunt gaan googelen hoe dit nu dan toch precies zit - en dan is het misverstand de wereld uit.

En natuurlijk mag iedereen haar of zijn mening uiten, maar dat gaat niet over feiten.

Van mij mag er meer geld naar zorg en onderwijs (= een mening)
het feit dat vluchtelingen dat geld gewoon terugbetalen
(ook een feit, want lening / voorschot)
maakt een hoger CAO loon echt niet onmogelijk. (Soort van feit: omdat er niets aan vluchtelingen wordt "weggegeven" kan 'het geld niet op zijn'.)

Maar oprecht een vraag, wanneer vluchtelingen hier 5 jaar blijven en geld krijgen. En dan weer terug gaan naar hun land van herkomst. Hoe willen ze die duizenden euro's dan terugbetalen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:08

Laten we vooral gaan discussiëren over dat wij Nederlands het zo oneerlijk vinden dat vluchtelingen (meer/evenveel) geld krijgen.

En laten we dat vooral gaan doen terwijl we posten op onze smartphone of PC, in ons huis met de verwarming en de TV aan terwijl we net een pizza achterover hebben gegooid. Laten we vooral zo door gaan, die perfecte samenleving komt er wel wanneer we lekker aan onszelf blijven denken en hoe erg het allemaal wel niet is dat een ander ook wat krijgt.

Weet je waar ik me echt zorgen om maak? Om die idioot uit Korea (aka Hitler) de Muur die tussen Mexio en VS komt (Berlijnse muur) en dat er nog steeds oprechte homo haat bestaat in bepaalde landen.
En als we het dan op kleinere schaal zetten binnen Nederland; Mensen die hun pink gebroken hebben en al járen thuis zitten want ze kunnen niet meer werken en een uitkering krijgen. Dat zij dan het hardste roepen om meer geld... Hoe durf je, ga je schamen!

Daar maak ik me zorgen om.

Ps: Ik werk in de ouderenzorg, onze mensen hebben het onwijs goed en merken niets van bezuinigingen. Al moeten wij wat harder lopen... Maar ik werk dan ook voor een super instelling. ;) Misschien moet er wat aan kwaliteitszorg (en mentale instelling van mederwerkers/Nederlanders) gedaan worden ipv altijd maar roepen dat het bezuinigingen zijn. Mijn reet, niemand heeft het makkelijk. Gewoon even je schouders er onder zetten en door werken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:10

Inderdaad, van hard werken ga je niet dood. Maar bombardementen zijn een stuk bevorderlijker voor je sterven.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:11

MarlindeRooz schreef:
Inderdaad, van hard werken ga je niet dood. Maar bombardementen zijn een stuk bevorderlijker voor je sterven.

Juustem

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:12

Citaat:
Maar oprecht een vraag, wanneer vluchtelingen hier 5 jaar blijven en geld krijgen. En dan weer terug gaan naar hun land van herkomst. Hoe willen ze die duizenden euro's dan terugbetalen?

Accoord: er lipwn 2 dingen door elkaar heen.

Gesteld: iemand heeft 5 jaar verplicht duimen gedraaid (werken, vrijwilligerswerk, de taal leren - mag niet)
en moet dan terug - die 58 euro per week hoef je niet terug te betalen.

(De hemel sta ons bij, onder het bestaansminimum...)

Het grote misverstand gaat over geld dat vluchtelingen "krijgen" als ze mogen blijven en er dus een flatje moet worden ingericht, een leertrajecten gestart en nog allerlei dingen die geld kosten.

Gesteld dat iemand 5 jaar na deze leningen besluit terug te gaan omdat de oorlog voorbij is: gewoon dat wat nog niet terugbetaald is alsnog afbetalen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:30

Ik ben het wel met Vealosz eens :o nederland zit een keer vol. ze kunnen beter die mensen ter plaatse helpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:48

OleJon schreef:
Ik ben het wel met Vealosz eens :o nederland zit een keer vol. ze kunnen beter die mensen ter plaatse helpen.

...ik schreef driekwart :o maar dat was fout.

90% van de vluchtelingen wordt 'ter plaatse geholpen', door landen die straatarm zijn.

En ik begrijp dat de Randstad zo haar problemen heeft, maar in Drenthe hebben we krimp.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:52

Het heeft dan ook niks te maken met Nederland is vol, meer met wat de boer niet kent dat vreet ie niet.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:53

En hoe had je dat dan gedacht, OleJon?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:03

Giolli schreef:
Laten we vooral gaan discussiëren over dat wij Nederlands het zo oneerlijk vinden dat vluchtelingen (meer/evenveel) geld krijgen.

En laten we dat vooral gaan doen terwijl we posten op onze smartphone of PC, in ons huis met de verwarming en de TV aan terwijl we net een pizza achterover hebben gegooid. Laten we vooral zo door gaan, die perfecte samenleving komt er wel wanneer we lekker aan onszelf blijven denken en hoe erg het allemaal wel niet is dat een ander ook wat krijgt.

Weet je waar ik me echt zorgen om maak? Om die idioot uit Korea (aka Hitler) de Muur die tussen Mexio en VS komt (Berlijnse muur) en dat er nog steeds oprechte homo haat bestaat in bepaalde landen.
En als we het dan op kleinere schaal zetten binnen Nederland; Mensen die hun pink gebroken hebben en al járen thuis zitten want ze kunnen niet meer werken en een uitkering krijgen. Dat zij dan het hardste roepen om meer geld... Hoe durf je, ga je schamen!

Daar maak ik me zorgen om.

Ps: Ik werk in de ouderenzorg, onze mensen hebben het onwijs goed en merken niets van bezuinigingen. Al moeten wij wat harder lopen... Maar ik werk dan ook voor een super instelling. ;) Misschien moet er wat aan kwaliteitszorg (en mentale instelling van mederwerkers/Nederlanders) gedaan worden ipv altijd maar roepen dat het bezuinigingen zijn. Mijn reet, niemand heeft het makkelijk. Gewoon even je schouders er onder zetten en door werken.

Amen!!

Degene die denkt dat wij het slecht hebben hier in NL is echt goed gek geworden.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:08

Liesje1611; ik denk niet dat je voor ieder dat kan bepalen.. misschien vinden mensen wel dat ze het slecht hebben, en misschien is dat écht wel zo.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:16

PrinceAmos schreef:
Liesje1611; ik denk niet dat je voor ieder dat kan bepalen.. misschien vinden mensen wel dat ze het slecht hebben, en misschien is dat écht wel zo.

Wij hebben geen oorlog of natuurramp. Iedereen heeft toegang tot onderwijs en zorg. Kan je het niet betalen, dan wordt er een regeling getroffen, kinderen zijn gratis meeverzekerd. Op een uitzondering na, hoeft niemand dakloos te zijn en hoef je geen honger te lijden of ga je dood door gebrek aan (schoon) drinkwater.

Wij behoren tot de rijkste landen dat niet iedereen rijk, gezond of gelukkig Is, dat kan.... maar vergelijk het niet met landen waar vluchtelingen vandaan komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:18

Tja - ik kan gillend gek worden van grijze, grauwe novemberdagen... |(

Maar dat is van een andere orde dan in een tent wonen, geen opleiding mogen volgen, en nauwelijks beveiligd mbt gezondheidszorg of tegen sexueel geweld zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:26

Probleem met vluchtelingen is vooral dater ook legaal veel geld aan verdiend wordt.
Dat het te lang duurt voordat ze duidelijkheid krijgen of ze hier mogen blijven of niet. (Juist omdat er geld verdiend moet worden op deze mensen)
Dat er te weinig controle op is - paspoorten weggooien werkt vaak in je voordeel.
Dat de "goede" altijd lijden onder de slechte.
En laten we niet doen alsof er geen "slechte" zijn!!!

De ongelijke behandeling door gemeentes (huizen,geld,zorg) zorgt ook voor het "oneerlijke gevoel" en zorgt ook voor negatieviteit.
Die negatieviteit werkt ook nadelig voor vluchtelingen die daardoor steeds tegen een muur lopen, ook minder hun best gaan doen.
Het niet mogen werken is voor beide partijen niet goed. Het gevoel van ongelijkheid en vervelen maakt je ook niet beter.

Er moet wat aan het beleid gedaan worden.... !

Daar wil ik wel voor tekenen.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:35

Pfoe lastig dit...

Ik vind het altijd zo'n dubbel onderwerp waar ik niet goed weet wat mijn mening is...

Wel sta ik er van te kijken hoe 'makkelijk' vluchtelingen hier aan geld kunnen komen.

Klein voorbeeld:
Wij hadden met moeite een klein appartement weten te huren via de woningbouw.
Langzaam maar zeker met de kleine beetjes die we spaarde er een leuk en gezellig huisje van kunnen maken.
Boven ons kwam het leeg te staan en er zou een vluchteling gaan wonen. Sprak geen woord nederlands of engels, dus ik heb nooit echt een gesprek gehad. Begreep ook weinig van wat hij probeerde te vertellen..
Maar toen hij er in kwam gingen er een gloed nieuwe bank, bed en noem maar op naar binnen.
Grote (maar dan ook echt groot) tv werd naar binnen gebracht. Zelf liep hij met een prachtige IPhone rond.... Verder was hij altijd thuis en was meer dan de helft van de dag aan het bellen (konden wij horen :+).. Dus dag besteding/werk had hij niet.

Ja, dan vraag ik mij toch wel af of het nodig is dat zij zoveel geld 'krijgen' en wij maar een beetje aan ons lot overgelaten worden (ik werd werkloos en moest het maar bij mijn ouders zoeken, die het zelf ook totaal niet breed hebben.. En dat snap ik.. Maar vind dit wel wat scheef als er geroepen wordt dat iedereen gelijk behandeld moet worden.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:44

Tja - de man heeft zich diep in de schulden gestoken.
Maar als gezegd: 90% van de vluchtelingen verblijft dichtbij het land van origine. Let us face it: de rijksten komen hier. (Of de dappersten, de brutaalsten, etc.)
Mijn Nederlandse dna gilt meteen dat dat onverstandig is en dat hij dat nooit had moeten doen, schulden maken...

Maar tja - wellicht heeft hij zich blaren op de tong getelefoneerd om zijn geld deze kant op te krijgen. (Waarna de schulden meteen afbetaald waren en hij zijn bedrijf hoopte voort te zetten...?)
Je weet het niet.

Dat hij deze lening heeft gekregen vind ik geen kwestie van ongelijke behandeling.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-11-17 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:46

Echte vluchtelingen moeten gewoon geholpen worden, dat is gewoon zo!
Maar aub wel gewoon eerlijk verdelen door heel Europa.

Maar velen zijn gelukzoekers en ze gaan gerust op vakantie naar het land van waar ze voor "gevlucht" zijn.........daar kan ik boos om worden.

En dan al die bezuinigingen voor de oudjes in NL en dat is gewoon schandalig en dat vind ik niet kunnen en dat er voedselbanken bestaan vind ik ook niet kunnen.

Dat dus.........