Ik ben geschrokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:32

En opnieuw, 'brulapen', 'tokkie-gen'. Waarom? En waarom ben jij nu minder erg?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:34

Is dat nu ook al een doodsbedreigende en ziekte toewensende discriminerende uitdrukking?

Dit dus: iedereen is veel te snel beledigd. Alles is discriminerend en fout.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:34

Overigens denk ik dat er meer mensen voor het veranderen van de traditie zijn dan er tegen. In mijn omgeving ken ik eigenlijk niemand die vindt dat het moet blijven zoals het is.

En ik heb het idee dat 'brulapen' niet toevallig werd gekozen. Maar soi. Dit loopt alweer uit de hand.

Oh Tokkie-gen was ik hè, mag dat nu ook al niet meer? Mensen voelen zich tegenwoordig zo snel aangevallen :roll:

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:37

Palmera schreef:
Is dat nu ook al een doodsbedreigende en ziekte toewensende discriminerende uitdrukking?

Dit dus: iedereen is veel te snel beledigd. Alles is discriminerend en fout.

Het gaat hier niet om discrimineren, maar om beledigen. En voor zover ik weet is brulaap of het bezitten van het tokkie-gen niet bepaald een compliment.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:39

_Reneee schreef:
Het valt me op dat dit soort beledigingen op Amerikaanse Facebookpagina's bijvoorbeeld helemaal niet voorkomen.

Dat hangt er ook maar vanaf waar je kijkt, genoeg Amerikaanse FB's waar het net zo hard tegen hard gaat.

Ik denk dat het wel met verschraling van normen en waarden te maken heeft, gebrek aan respect voor elkaar en gebrek aan besef van de kracht en beperkingen van communiceren op internet. Internet creëert een fysieke afstand, de communicatiemiddelen lichaamstaal en intonatie missen. Om gehoord te worden, denk ik dat de 'brulapen', zeker wanneer die persoon toch al het gevoel heeft in real life niet gehoord te worden, de behoefte voelt woorden extra kracht bij te moeten zetten. Bovendien heb je voor het reageren op internet nauwelijks een filter, of een pauzemoment. Het is heel makkelijk om direct ongenuanceerd je primaire emotie (die blijkbaar in de ZP discussie nogal hoog oploopt) te ventileren. Het schrijven van een brief duurt langer, waardoor je gedwongen wordt na te denken over woordkeuze, woordvolgorde, enz.

Tot zover objectieve beschouwing, want ik walg ervan. En bij mij sta je direct op 0-1 achterstand wanneer je op die manier reageert.

Een kennis van mij is politicus (waardoor hij in de ogen van een heel aantal Nederlanders sowieso graaier, arrogant en achterbaks is ipv idealistisch, ook zoiets). Hij weigert te discussiëren via FB, krijgt daar regelmatig kritiek op, maar ik snap het zo goed. Discussie is zo niet mogelijk. Overigens gaat er zelden iemand in op zijn uitnodigingen om eens koffie te drinken en een onderwerp te bespreken.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:40

Iemand die mensen anoniem op het internet met de dood bedreigt en de meest vreselijke verwensingen toeroept mag van mij best een Tokkie worden genoemd. Dat is volgens mij nog best netjes uitgedrukt ook.

Je kunt ook niet discussiëren en dat moet je ook niet willen. Mensen halen er de meest vreemde verhalen bij. Alles is de schuld van de asielzoekers en weet ik nog wat meer. Ik snap soms echt niet waar mensen het vandaan halen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:40

Brulapen is gekozen omdat ze brullen om aandacht. Ik zou niet weten wat voor ern kleur de brulaap heeft en of er dus een gegronde reden is om mijn opmerking als discrimineerd te zien.

De volgende keer hou ik het wel bij 'kalkoen' die maken ook een hoop herrie en ik reken erop, na bestudering van het uiterlijk van de kalkoen, dat niemand zich aangesproken en gediscrimineerd voelt! 8)7

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:41

Ik vindt dit echt een beetje Nederlandse cultuur worden, iedereen is zo hard en onvriendelijk voor elkaar. Discussiëren prima, maar elkaar tot de grond gelijkmaken door kwetsende dingen te roepen, niet oké. Zelfde verhaal als dat mensen maar gewoon al hun klachten openbaar op Facebook gooien, zo makkelijk om via social media andere mensen/bedrijven zwart te maken. Ik kijk ook vaak op Facebookpagina's van bijvoorbeeld het programma helemaal het einde en als ik soms de reacties zie over deze mensen die dat ook gewoon kunnen lezen, jeetjemina, vernietigend gewoon... Voor mij echt een reden om Facebook te verwijderen, waar ik al vaak over na gedacht heb, nu vindt ik het leuk om de berichten van mijn familie en vrienden te lezen, vooral van de mensen die ik niet zo vaak ziek, en zelf dingen te delen dus daarom heb ik het nog.

Ik heb zelf natuurlijk ook zo mijn ideeën over zwarte piet en zou ik het jammer vinden als dat verdwijnt maar ik zal mij nooit mengen in dergelijke discussies, mijn mening aan andere opdringen of andere daarop afwijzen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:42

Ik voel me niet aangevallen, maar ik wil anderen duidelijk maken dat sommige mensen hier het net zo moeilijk vinden om iemand met een andere mening in zijn waarde te laten als de mensen van de voorbeelden uit de OP. Het gaat niet om de graad van belediging, die is namelijk subjectief. Dat jij tokkie-gen niet beledigend vindt, betekent niet dat iemand anders dat ook niet vindt.

Dat is het punt wat ik wil maken en de vraag die ik wil stellen: waarom vinden we de voorbeelden uit de OP niet oké, maar doen we vervolgens wel iets soortgelijks?

Palmera

Re: Ik ben geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:48

Zie jij het verschil niet tussen 'brulapen' en 'tokkiegen' in normaal zinsverband en de voorbeelden in de OP?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:49

Achter een toetsenbord typt men veel en van achter een beeldscherm zie je niet hoe men soms bepaalde dingen bedoeld kwa toon lijkt soms erger dan men bedoelt. Hoewel de voorbeelden van ts weer die extreme dingen zijn.
Denk dat er ook mensen bij zijn die in kwade bui iets typen en van alles zonder na te denken plaatsen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:51

Palmera schreef:
Zie jij het verschil niet tussen 'brulapen' en 'tokkiegen' in normaal zinsverband en de voorbeelden in de OP?

Nee.
Allebei is beledigend naar een ander toe.

Alleen achter het ene kun je je misschien in vinden omdat die dezelfde mening hebben als dat je zelf ook hebt gevormd en vind je het daarom minder aanstootgevend.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:52

bruintje123 schreef:
Palmera schreef:

Nee.
Allebei is beledigend naar een ander toe.

Alleen achter het ene kun je je misschien in vinden omdat die dezelfde mening hebben als dat je zelf ook hebt gevormd en vind je het daarom minder aanstootgevend.

Dit dus.

Jaime_

Re: Ik ben geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:53

Ik ben zwarte pieten discussie moe, kan dit geen verboden onderwerp worden?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:55

Jaime_ schreef:

Het gaat niet over die discussie, het gaat over de manier van reageren. TS had ipv Zwarte Piet ook asielzoekers als voorbeeld kunnen kiezen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:59

Kaka schreef:
Jaime_ schreef:

Het gaat niet over die discussie, het gaat over de manier van reageren. TS had ipv Zwarte Piet ook asielzoekers als voorbeeld kunnen kiezen.

Ja maar als jij je over zo'n uitgekauwd onderwerp uit op social media kun je dit soort reacties verwachten. Dat het rare en asociale reacties zijn kan dan wel kloppen, maar als je een weldenkend mens bent kan je zelf ook incalculeren dat je bij het plaatsen van zo'n reactie daarop dit soort reacties kunt verwachten.. :){

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:59

Afbeelding

Afbeelding

Ook een fijn staaltje van beschaving

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:01

Inoterry schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ook een fijn staaltje van beschaving

Precies, het komt overal voor. Toevallig komen mijn voorbeelden uit een zwarte pieten discussie, maar overal komt het voor.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:03

Dat soort lui zijn gewoon echt niet goed bij hun hoofd hoor. Uitschot van de samenleving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:04

Palmera schreef:
Brulapen is gekozen omdat ze brullen om aandacht. Ik zou niet weten wat voor ern kleur de brulaap heeft en of er dus een gegronde reden is om mijn opmerking als discrimineerd te zien.

De volgende keer hou ik het wel bij 'kalkoen' die maken ook een hoop herrie en ik reken erop, na bestudering van het uiterlijk van de kalkoen, dat niemand zich aangesproken en gediscrimineerd voelt! 8)7

Ik vind het gewoon bijzonder dat jij begint over respectvol discussiëren en vervolgens iedereen met een andere mening dan jij iets "benoemd". Of dat nou brulapen of kalkoenen zijn, je maakt het persoonlijk en dat heeft NIETS met respectvol discussiëren te maken. Nee, ik ben niet snel beledigd. Noem me vooral een brulaap als je je daar goed bij voelt, maar begin dan niet over respectvol discussiëren als je het zelf nog geen minuut volhoudt.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:07

Resistance schreef:
Ik ben geschrokken van wat men allemaal wel niet tegen zijn medemens zegt.

Allereerst: Ik wil hier absoluut geen zwarte pieten discussie starten. Ik doel met dit topic op de vreselijke reacties die mensen aan elkaar schrijven, die toch best wel hard binnenkomen.

Gisteren stond er op RTL Nieuws weer een Zwart Pieten bericht. Ik heb hier op gereageerd met dit bericht:

[ [url=m/3JXweq.png]Afbeelding[/url] ]

Een normaal bericht, lijkt mij. Toch heb ik ongelofelijk hatelijke, gemene reacties gekregen. Ik heb de ergste eruit gepikt:

[ [url=m/1WKrTV.png]Afbeelding[/url] ]

Dezelfde vrouw zei dit tegen een meisje met getinte huidskleur:

[ [url=m/jOAUPO.png]Afbeelding[/url] ]

Maar ook anderen konden er wat van:

[ [url=m/XkyL13.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TgGZ6W.png]Afbeelding[/url] ]

Ik vraag me oprecht af hoe mensen zo kunnen doen. Waarom voelen deze mensen zoveel haat en frustratie dat ze hun medemensen zulke dingen toewensen? Waar is het misgegaan? Ik word er verdrietig van, als ik dit lees vind ik het weer wat minder leuk om in dit land te wonen.

TS heb alleen je openingspost gelezen. De reakties die je hebt gekregen zijn echt enorm grensoverschrijdend.

Persoonlijk vind ik jouw eigen bericht niet vrij van ondertoon en vind ik dat ook wel vriendelijker/neutraler/met meer respect kunnen. Al is het van een heel andere orde dan de reakties die je hebt gekregen natuurlijk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:11

eilleen333 schreef:
Ik ben ook meerdere keren afgebekt op internet. Soms kijk ik dan even in zo'n profiel, en het zijn vaak mensen met valse namen, huisvrouwen etc. Dan denk ik: "ach, heb jij je verzetje vandaag ook weer even gehad."

Ik ben dus zo'n persoon met een 'valse' naam op FB, de reden hiervoor is dat mkensen het heel normaal vonden om me te googlen en met informatie van 10 jaar terug om de oren te meppen en mijn familie lastig te vallen.
En waarom?
Omdat ik gewoon mijn mening gaf, geen gescheld of mensen vvoor van alles uitmaken maar gewoon het uiten van een mening kan al nare gevolgen hebben.
Heb 1x een bedreiging ontvangen dat iemand wist waar ik woonde, me wel even kwam 'opzoeken' en even met een printscreen kwam aanzetten van een verkoopbericht wat ik openbaar op mijn fb had staan met wijknaam en woonplaats erin.
Sinds 2 jaar heb ik dus mijn fb dichtgetimmerd, gebruik ik mijn achternaam niet meer en ik hou mezelf meer op de achtergrond.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:11

Dit is echt niet alleen op internet, niet alleen jongeren en ook echt niet alleen mensen met een laag IQ. Ik ben op mijn werk al voor zoveel dingen uitgemaakt en heb al zoveel ziektes naar mijn hoofd geslingerd gekregen en hopen dat ik dood zou vallen, enz, enz.... Zelfs door mensen in een 3 delig pak, net uitziende oudere mensen, tieners... We leven in een maatschappij waar normen en waarden steeds meer lijken te vervagen. Heel veel mensen klagen daar over en bijna niemand kijkt actief naar zichzelf.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:12

Je bent wel snel beledigd, TS! Je blijft er maar op hameren. Je ziet het verschil niet tussen de door jou aangedragen voorbeelden en een woord.

Ik dank op mijn blote knieën dat ik niet te beledigen ben. Dat ik me nooit aangesproken vorl, ondanks dat zat harde woorden best om mij van toepassing zouden kunnen zijn. Maar ik pas ervoor te jammeren in een hoekje en ieder woord 80 keer onder een vergrootglas te leggen.

Ik kan het eenieder aanbevelen. :)

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:16

Palmera schreef:
Je bent wel snel beledigd, TS! Je blijft er maar op hameren. Je ziet het verschil niet tussen de door jou aangedragen voorbeelden en een woord.

Ik dank op mijn blote knieën dat ik niet te beledigen ben. Dat ik me nooit aangesproken vorl, ondanks dat zat harde woorden best om mij van toepassing zouden kunnen zijn. Maar ik pas ervoor te jammeren in een hoekje en ieder woord 80 keer onder een vergrootglas te leggen.

Ik kan het eenieder aanbevelen. :)

Het feit dat TS zich 'beledigd' voelt (wat volgens mij helemaal niet zo is) zou jou eigenlijk moeten laten nadenken over wat je hebt gezegd. Vind je het niet vervelend dat iemand zich beledigd voelt door iets wat jij hebt gezegd?

Ik heb bij jou heel erg het gevoel dat je het alleen maar vanuit je eigen positie bekijkt en niet vanuit iemand anders perspectief kan kijken. Dat jij iets niet beledigend vindt, betekent namelijk niet dat het voor iemand anders niet beledigend is. Zo zwart-wit is het nou eenmaal niet.