Red een koe, eet een paard!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:24

Idd, wachttijd, waardoor het er weer uit gaat, maar ze krijgen het wel (oa om de groei te bevorderen)

Sizzle

Berichten: 35742
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:34

Wij eten redelijk weinig supermarkt vlees.
We hebben een stuk koe die lekker op de wei gelopen heeft, een halve kalkoen uit vrijloop, en een lam uit de wei in de vriezer liggen.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:46

Of wat denk je van 'red de veedieren, eet geen dieren'? :D Ik ben dus een flexiveganist :o ik eet wel nog eitjes van eigen kipjes en uit eten ben ik ook al tevreden met vegetarisch omwille van het sociale aspect en omdat we niet in een vegan-heaven-grootstad wonen.

Ivm de vraag wat ik mijn huisdieren (katten, honden) dan te eten geef/ wat ik van BARF vind. Nu ja, dat is nu eenmaal het gezondst voor je huisdier. Ik ga mijn eigen keuze niet doortrekken naar hen, als ik dat zou willen zou ik geen honden of katten willen en enkel herbivoren als huisdier houden. Maar ik ga hen niet onder veedieren stellen ook niet, dat vind ik helemaal absurd (en dat is het wel, want plantaardige alternatieven zijn nu eenmaal niet het gezondst). Wat we wel doen is enkel huisdieren adopteren, dus we dingen niet mee in de vraag naar nieuwe pups of kittens én dus extra carni/omnivorenmonden die gevoed moeten worden.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:47

LadyMadonna schreef:
Idd, wachttijd, waardoor het er weer uit gaat, maar ze krijgen het wel (oa om de groei te bevorderen)


Antibiotica om groei te bevorderen? :? Hormonen bedoel je zeker?

Mizora

Berichten: 18154
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:52

Antibiotica kan je inzetten als groeibevorderaar doordat het immuunsysteem minder hard hoeft te werken en daarmee minder energie verbruikt. Het is echter absoluut niet toegestaan in Nederland en als boer hang je als je daarmee gepakt wordt.

Etc

Berichten: 77
Geregistreerd: 13-10-10
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:59

Mizora schreef:
Antibiotica kan je inzetten als groeibevorderaar doordat het immuunsysteem minder hard hoeft te werken en daarmee minder energie verbruikt. Het is echter absoluut niet toegestaan in Nederland en als boer hang je als je daarmee gepakt wordt.


Dit bedoel ik dus, het is zo ontzettend jammer dat dierenrechtenorganisaties een heel verkeerd beeld schetsen.

Mochten jullie geïnteresseerd zijn in hoe het echt gaat in de veehouderij is Boerburgertweet op fb leuk om te volgen, ook De Veearts vertelt vind ik zelf erg interessant

tamary

Berichten: 29295
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:46

Mizora schreef:
Varkensvlees is niet voor niets in verschillende culturen verboden vlees, doordat het een omnivoor is heeft het veel raakvlakken met ons en is daardoor relatief hoog-risico vlees.

Varkens liepen vroeger vaak los in die gebieden en wroeten dan ook je niet zo diep begraven lichamen op. Dat is niet alleen emotioneel pijnlijk, maar eventuele ziekten kan het varken dan ook aan de mens die het opeet doorgeven. In Europa waar varkens veel meer opgesloten werden of een herder hadden om op ze te passen (eikeltjes eten om vet te worden bv) heb je dat risico bijna niet, maar het maakt de gewoonte om een hek om het kerkhof te zetten wel heel begrijpelijk.

Hutcherson

Berichten: 7482
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 02:34

Qerty schreef:
RoyceMack schreef:
Ik moet een stuk vlees ook echt niet nog moeten herkennen als dieren, want dan hoef ik echt niet. Stom he, dat je dan toch prima vlees kunt eten, maar de manier waarop dat op je bord komt, kun je eigenlijk niet aan. (...)
Ik eet liever een koe dan een paard. Staat toch iets verder van me af.


Ik vind dat niet perse stom, maar wel een typisch gevalletje je kop in het zand steken.
Waarom verdient een knuffeldier een fijnere dood dan een dier dat in ellende is opgegroeid met als enige doel op jouw bord te eindigen?

Ik eet niet zo vaak vlees en bij voorkeur niet-voor-de-slacht gefokte stukken dood dier.
En bij Nederlands paardenvlees durf ik daar wel van uit te gaan, dus ik eet sinds een paar jaar paardenworst bij mn stampotjes.


Het is geen kwestie van wie verdiend een betere/zachtere dood.
Alle dieren verdienen een fantastisch leven lekker buiten in de wei tot ze op zijn. Dat wens ik voor iedere koe, paard schaap of geit.

Maar het gaat om het emotionele aspect.
Ik moet er niet aan denken dat mijn dier zijn kop daar hangt..
Je moet me absoluut niet vragen om naar een slachting van een kip oid te kijken, barst in tranen uit! Maar ik heb zelf een paard en tis net mn kind zoveel zorgen maak ik me om hem. Ik heb geen koe of varken.. Dus is dat verder van mijn bed. Ik besef me niet dagelijks dat er duizenden koeien worden geslacht. Maar paardenslacht raakt me meer denk ik.

Ik ben dol op dieren, en jank al als dier een beetje mank loopt (bij wijze van).. Zal altijd n dier mee naar huis nemen als het gewond of verdwaald is (of naar dieren arts) en ervoor zorgen. Maar de paardenslacht geeft me echt kippenvel. Ik eet het ook gewoon niet uit principe (ik heb zelf een paard... Straks eet ik iemand zijn/haar lieveling). Maarzal niet hoos worden als ergens wel paardenvlees in zit ofzo. Mijn vriend mag het absoluut eten.

goldenarrow

Berichten: 8667
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 02:59

Maar waarom eet je dan uberhaupt vlees als je je niet kan/wil voorstellen dat ook jouw biefstukje een schattige, knuffelige koe is geweest? Is het meer een: 'als ik het niet zie, gebeurt het ook niet'?

Mariska88

Berichten: 813
Geregistreerd: 30-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 07:43

Joolien schreef:


Eerlijk vlees is afhankelijk van manier van houden en slachten + transport daarheen. Diersoort is in dit hele verhaal niet relevant.[/quote]
Helemaal mee eens
Laatst bijgewerkt door Mariska88 op 13-11-17 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska88

Berichten: 813
Geregistreerd: 30-04-09

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 07:56

Ik vind het zo erg en zo ontzettend jammer
Dat er een heel verkeerd beeld word geschetst door dieren organisaties en mensen die nog nooit op een boerderij zijn geweest maar er wel o zo veel van af weten..
Er word zo'n verkeerd beeld afgegeven van boeren en hun dieren. De boeren staan dacht en nacht klaar voor hun dieren en doen dit met veel toewijding en liefde.

Verder zijn er enorm veel regels waar de boer zich aan moet houden.
Kunnen er on aangekondigde controles gehouden worden. Dus die houden zich hier echt wel aan

Mizora

Berichten: 18154
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 08:15

Ik ben het echt niet eens met de konijnenhouderij bijvoorbeeld. En dat ligt niet aan het feit dat de boeren er niet goed voor willen zorgen, maar omdat hun idee van goed zorgen en adequate huisvesting gewoon niet hetzelfde is als de mijne. Ja, er wordt regelmatig echt een verkeerd beeld geschetst, maar tegelijkertijd is er zeker in de gangbare houderij ook regelmatig de standaard problematisch in mijn ogen. Maar ik weet wel dat de consument uiteindelijk gewoon moet betalen voor een betere houderij en dat doen ze niet. Alleen als burger roepen dat het beter moet is niet voldoende.

De eisen van de konijnenhouderij.

Citaat:
Een voedster beschikt over een kooi met ten minste:
a. een vloeroppervlakte van 4.500 cm2 per voedster, waaronder:
1°. een van nestmateriaal voorziene nestruimte van ten minste 700 cm2 die verbonden is met de
kooi, en
2°. een horizontaal plateau met een oppervlakte van ten minste 900 cm2 en een breedte van ten
minste 20 cm;
b. een vrije hoogte van 60 cm boven een vloeroppervlakte van 950 cm2;
c. een doorgang van de bodem naar het plateau met een breedte van 25 cm.

2 Een konijn dat wordt opgefokt tot voedster of fokram beschikt over een kooi met ten minste:
a. een vloeroppervlakte van 2.000 cm2 per dier;
b. een hoogte van 40 cm boven 80% van de vloeroppervlakte.

3 Een fokram beschikt over een kooi met ten minste:
a. een vloeroppervlakte van 4.000 cm2 per dier;
b. een hoogte van 60 cm.

4 Een gespeend konijn wordt gehouden in een groep die bestaat uit ten minste twee konijnen en
beschikt over een kooi met ten minste:
a. een vloeroppervlakte, waarbij de oppervlakte van een in de kooi aangebracht plateau van ten
minste 10 cm breed kan worden meegerekend, van:
1°. 700 cm2 per dier, indien de groep bestaat uit minder dan vijf dieren;
2°. 600 cm2 per dier, indien de groep bestaat uit vijf of meer dieren;
b. een hoogte van 40 cm boven 80% van de vloeroppervlakte indien in de kooi geen plateau is
aangebracht, of een vrije hoogte van 40 cm boven 20% van de vloeroppervlakte indien in de kooi een
plateau is aangebracht.

5 Indien in een kooi een plateau is aangebracht, bedraagt de afstand tussen de vloeroppervlakte en het
plateau en tussen het plateau en de bovenkant van de kooi ten minste 25 cm.

6 Indien de vloeroppervlakte uit gaas bestaat:
a. heeft de bovenliggende draad een diameter van ten minste 2,4 mm;
b. bedraagt de afstand tussen het middelpunt van de bovenliggende draden ten minste 10 mm en ten
hoogste 16 mm;
c. plaatst de houder in een kooi als bedoeld in het eerste en derde lid een mat van ten minste 900 cm2
van plastic of van materiaal met vergelijkbare eigenschappen als plastic.

7 Konijnen beschikken permanent over ruwvoer of knaagmateriaal dat voorziet in hun knaagbehoefte.


1. De maat van de voedsterhuisvesting is groot genoeg mits in groepjes gehuisvest (ruimte per dier voldoende, totale ruimte onvoldoende). Het gaat dus om een hok van 66x50+nesthok+verhoogd rooster

2. Opfokruimte is op geen enkele manier adequaat (tot 18 weken). Konijnen in hokjes van 40x50

3.De fokram kan niet in groepjes en is de ruimte dus onvoldoende voor.

4. 600cm2 is minder dan een A4 (630cm2) per vleeskonijn. De dieren wegen ±2.5kg op slachtleeftijd. Dat komt neer op 42kg/m2. Maximale bezetting van gangbare vleeskuikens maar waar dan allerlei gezondheidseisen aan gesteld worden die hier missen. Overigens vind ik de bezetting bij vleeskuikens ook te hoog.

7. Knaagmateriaal is gemiddeld gesproken een houten blokje. Onberperkt ruwvoer is uiterst ongebruikelijk.

Mariska88

Berichten: 813
Geregistreerd: 30-04-09

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:44

Over een konijnen houderij kan ik niet veel zeggen want daar ben ik nooit geweest. En spreek dus niet uit ervaring hierin

Tuurlijk heb je uitzonderingen waar het misschien niet zo netjes er aan toe gaat, of niet helemaal zo als het hoort. Maar dit is volgens mij meer uitzondering dan regel

Qerty
Berichten: 2022
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:01

RoyceMack schreef:
Ik ben dol op dieren, en jank al als dier een beetje mank loopt (bij wijze van).. Zal altijd n dier mee naar huis nemen als het gewond of verdwaald is (of naar dieren arts) en ervoor zorgen. Maar de paardenslacht geeft me echt kippenvel. Ik eet het ook gewoon niet uit principe (ik heb zelf een paard... Straks eet ik iemand zijn/haar lieveling). Maarzal niet hoos worden als ergens wel paardenvlees in zit ofzo. Mijn vriend mag het absoluut eten.


Juist om die reden eet ik met liefde NL paardenvlees.
Niet met de illusie er hele koeien mee te redden, maar vind het een duurzaam idee. Dat er niet speciaal voor mijn vleesconsumptie een dier gefokt en vervolgens weer geslacht word.

Heleennn

Berichten: 6360
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:21

Wij hebben vorige week de keuze moeten maken tussen slachthuis of inslapen. Paard van 10 jaar oud, ernstige spat op beide achterbenen en bijgevolg ook abnormale slijtage in de voorbenen. Zo kreupel als een tafel met 4 ongelijke poten. En slachten tja... Mijn grootvader zag dit als de juiste optie omdat het vroeger ook inderdaad 'normaler' was dan nu. Maar wat moet je dan met een paard zoals onze merrie? Die niet op de vrachtwagen gaat zonder slag of stoot, die in de kop en het lijf nog 100 procent wakker is maar de benen willen gewoon niet meer mee? Die krijg je niet zonder klappen (want dat is hoe het nog steeds gedaan wordt door de heren die de slachtpaarden komen ophalen) op de vrachtwagen. En wil je dat dan als eigenaar voor je paard? Je ziet ze dan letterlijk vechten voor hun leven, voor de paarden zelf gaat het natuurlijk enkel om niet op de vrachtwagen willen. Maar voor je eigen gemoedstoestand in zo'n lastige situatie is het niet fijn, want mensen denken anders.

Daarom hebben wij er voor gekozen haar vandaag in te laten slapen. Lekker thuis, beetje verdoven en naar een handig plekje wandelen waar rendac bij kan en het paard rustig ligt. En dan in één keer doodspuiten. Dan is het ook klaar en weten ze haast niks van. Veel minder stress, geen transport, geen gemep op de vrachtwagen, geen geur van bloed en karkassen. Morgen wordt ze opgehaald en dat is de kous af. Ik begrijp uit het artikel dat de paarden in het slachthuis een week van te voren gekeurd worden. Staan ze dan nog een week bij het slachthuis? Verschrikkelijk vind ik dat. Ik zou het mezelf nooit vergeven als we haar toch naar de slager hadden laten gaan. Wat zijn die paar honderd euro's je nou waard als je weet dat je trouwe vriend tot de laatste seconde paniek en stress heeft gehad.

OleJon
Berichten: 2527
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:31

Heleennn schreef:
Wij hebben vorige week de keuze moeten maken tussen slachthuis of inslapen. Paard van 10 jaar oud, ernstige spat op beide achterbenen en bijgevolg ook abnormale slijtage in de voorbenen. Zo kreupel als een tafel met 4 ongelijke poten. En slachten tja... Mijn grootvader zag dit als de juiste optie omdat het vroeger ook inderdaad 'normaler' was dan nu. Maar wat moet je dan met een paard zoals onze merrie? Die niet op de vrachtwagen gaat zonder slag of stoot, die in de kop en het lijf nog 100 procent wakker is maar de benen willen gewoon niet meer mee? Die krijg je niet zonder klappen (want dat is hoe het nog steeds gedaan wordt door de heren die de slachtpaarden komen ophalen) op de vrachtwagen. En wil je dat dan als eigenaar voor je paard? Je ziet ze dan letterlijk vechten voor hun leven, voor de paarden zelf gaat het natuurlijk enkel om niet op de vrachtwagen willen. Maar voor je eigen gemoedstoestand in zo'n lastige situatie is het niet fijn, want mensen denken anders.

Daarom hebben wij er voor gekozen haar vandaag in te laten slapen. Lekker thuis, beetje verdoven en naar een handig plekje wandelen waar rendac bij kan en het paard rustig ligt. En dan in één keer doodspuiten. Dan is het ook klaar en weten ze haast niks van. Veel minder stress, geen transport, geen gemep op de vrachtwagen, geen geur van bloed en karkassen. Morgen wordt ze opgehaald en dat is de kous af. Ik begrijp uit het artikel dat de paarden in het slachthuis een week van te voren gekeurd worden. Staan ze dan nog een week bij het slachthuis? Verschrikkelijk vind ik dat. Ik zou het mezelf nooit vergeven als we haar toch naar de slager hadden laten gaan. Wat zijn die paar honderd euro's je nou waard als je weet dat je trouwe vriend tot de laatste seconde paniek en stress heeft gehad.

zo denk ik er ook over, hoe goed en voorzichtig ze bij het slachthuis ook zijn. ze ruiken het de doodgeur. wij hebben zelf een kalf gehad die we vet mestte voor in de vriezer. toen ze 2 was is ze naar de slager gegaan. was een heel lief beest. lief zo met je mee met een halster. toen we bij het slager kwamen en haar van de veewagen haalden wou ze niet meer lopen en protersteerde. ik zou mijn eigen paarden dit niet aan kunnen doen.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:39

Heleennn schreef:
Wij hebben vorige week de keuze moeten maken tussen slachthuis of inslapen. Paard van 10 jaar oud, ernstige spat op beide achterbenen en bijgevolg ook abnormale slijtage in de voorbenen. Zo kreupel als een tafel met 4 ongelijke poten. En slachten tja... Mijn grootvader zag dit als de juiste optie omdat het vroeger ook inderdaad 'normaler' was dan nu. Maar wat moet je dan met een paard zoals onze merrie? Die niet op de vrachtwagen gaat zonder slag of stoot, die in de kop en het lijf nog 100 procent wakker is maar de benen willen gewoon niet meer mee? Die krijg je niet zonder klappen (want dat is hoe het nog steeds gedaan wordt door de heren die de slachtpaarden komen ophalen) op de vrachtwagen. En wil je dat dan als eigenaar voor je paard? Je ziet ze dan letterlijk vechten voor hun leven, voor de paarden zelf gaat het natuurlijk enkel om niet op de vrachtwagen willen. Maar voor je eigen gemoedstoestand in zo'n lastige situatie is het niet fijn, want mensen denken anders.

Daarom hebben wij er voor gekozen haar vandaag in te laten slapen. Lekker thuis, beetje verdoven en naar een handig plekje wandelen waar rendac bij kan en het paard rustig ligt. En dan in één keer doodspuiten. Dan is het ook klaar en weten ze haast niks van. Veel minder stress, geen transport, geen gemep op de vrachtwagen, geen geur van bloed en karkassen. Morgen wordt ze opgehaald en dat is de kous af. Ik begrijp uit het artikel dat de paarden in het slachthuis een week van te voren gekeurd worden. Staan ze dan nog een week bij het slachthuis? Verschrikkelijk vind ik dat. Ik zou het mezelf nooit vergeven als we haar toch naar de slager hadden laten gaan. Wat zijn die paar honderd euro's je nou waard als je weet dat je trouwe vriend tot de laatste seconde paniek en stress heeft gehad.


Zelf brengen en bij blijven... Kijk de jouwe zou al stress krijgen van het laden. Maar mijn paarden gingen gewoon zoals ze op wedstrijd gingen, keurig schoongewassen de trailer op. Daar moesten we hooguit 10 min wachten. Je kan vragen of hij als eerste mag in de morgen. Dan is alles nog schoon en hangt er nog niets.
Mijn grote vos is zelfs buiten geschoten voor de ingang. Was mooi weer en hij heeft er niets van gemerkt.
Je moet altijd doen waar je jezelf het beste bij voelt, jij moet verder paard merkt het niet meer.
Vindt de situatie ook meetellen, kan het paard de reis nog aan? Geen trailer angst enz...
Maar eenmaal dood is de ziel eruit en is het gewoon een karkas.... Tenminste dat is mijn ervaring, je ziet het oog veranderen. Ik heb beide gedaan en van beide geen spijt.

Balou_k

Berichten: 14116
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:40

Ik eet paard, maar wel graag eerlijk vlees, maar uiteindelijk wil ik ook eerlijk koeien/schapen/varkens/kippen/etc. vlees.

Eenmaal een paard naar de slager gebracht en ik zou het zo weer doen.
Eenmaal een paard laten inslapen, dat doe ik nooit weer....

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:46

Ik eet trouwens ook geen vlees....

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:56

Ik ben groot vlees eter, heerlijk vind ik het!
En dat dieren in Nederland het zo slecht zouden hebben, nee daar kan ik niet zo goed bij in komen.

Ik ben opgegroeid op een boerderij en kwam regelmatig op vele andere veehouderijen.
Ik heb nog nooit iets gezien dat ik dacht.. Ja dat is zielig of ja dat is niet gezond.

Mensen vermenselijke dieren teveel. Dit gebeurt al heel veel bij honden, katten en paarden. Maar ze willen dat dit ook bij koeien/ varkens/ schapen en andere dieren gebeurt.

Als je wilt dat dierenleed verwdijnt.. zorg er dan voor dat je alleen Nederlands vlees eet en geen vlees en producten uit het buitenland.
Daar is pas dierenleed.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:05

Heleennn schreef:
Wij hebben vorige week de keuze moeten maken tussen slachthuis of inslapen. Paard van 10 jaar oud, ernstige spat op beide achterbenen en bijgevolg ook abnormale slijtage in de voorbenen. Zo kreupel als een tafel met 4 ongelijke poten. En slachten tja... Mijn grootvader zag dit als de juiste optie omdat het vroeger ook inderdaad 'normaler' was dan nu. Maar wat moet je dan met een paard zoals onze merrie? Die niet op de vrachtwagen gaat zonder slag of stoot, die in de kop en het lijf nog 100 procent wakker is maar de benen willen gewoon niet meer mee? Die krijg je niet zonder klappen (want dat is hoe het nog steeds gedaan wordt door de heren die de slachtpaarden komen ophalen) op de vrachtwagen. En wil je dat dan als eigenaar voor je paard? Je ziet ze dan letterlijk vechten voor hun leven, voor de paarden zelf gaat het natuurlijk enkel om niet op de vrachtwagen willen. Maar voor je eigen gemoedstoestand in zo'n lastige situatie is het niet fijn, want mensen denken anders.

Daarom hebben wij er voor gekozen haar vandaag in te laten slapen. Lekker thuis, beetje verdoven en naar een handig plekje wandelen waar rendac bij kan en het paard rustig ligt. En dan in één keer doodspuiten. Dan is het ook klaar en weten ze haast niks van. Veel minder stress, geen transport, geen gemep op de vrachtwagen, geen geur van bloed en karkassen. Morgen wordt ze opgehaald en dat is de kous af. Ik begrijp uit het artikel dat de paarden in het slachthuis een week van te voren gekeurd worden. Staan ze dan nog een week bij het slachthuis? Verschrikkelijk vind ik dat. Ik zou het mezelf nooit vergeven als we haar toch naar de slager hadden laten gaan. Wat zijn die paar honderd euro's je nou waard als je weet dat je trouwe vriend tot de laatste seconde paniek en stress heeft gehad.

Zelfs met een paard dat heel vlot de vrachtwagen opgaat is dit ook mijn keuze. Op een bekende plek geeft toch de minste stress. Het is niet leuk als er een dood paard ligt te wachten op Rendac, maar het paard heeft daar geen last van en het is het laatste dat je voor je paard kan doen.

De tot nutoe enige keer dat we dit voor hadden was de ophaler meer dan correct. Ik ging naar buiten om te vragen of ik kon helpen (paard lag op het erf en niet aan de straat), maar de man van Rendac zei heel vriendelijk dat hij het wel alleen afkon ('ik ben dat gewend') ik dat ik gerust naar binnen kon gaan. Fantastisch dat iemand die job kan doen en toch zoveel begrip hebben.

On-topic : als je een koe wil redden moeten er toch efficientere manieren zijn dan paarden op te eten. Beetje rare titel. Als iemand paardenvlees wil eten moet hij of zij dat mar doen, maar dan zeggen dat je een koe aan het redden bent is nogal vergezocht.

Qerty
Berichten: 2022
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Red een koe, eet een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:46

Hoezo is dat zo ver gezocht dan? Natuurlijk niet zo letterlijk, maar als we meer vlees eten van dieren die niet primair voor de slacht worden gefokt zal dit op termijn echt wel gevolgen hebben voor de vleesfokkerij en daarmee ook op het milieu.
Ik begrijp het echt wel dat niet iedere eigenaar er een goed gevoel over heeft om zijn paard bij de slager af te leveren. Dat is ieders eigen keuze en ik zou ook niet durven zeggen dat ik net zo van mijn worstje kan genieten in de directe periode nadat ik er zelf eentje naartoe heb gebracht.

Mizora

Berichten: 18154
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:09

Ik kies zelf bij voorkeur voor slachten/schieten, maar was bij beide paarden die ik heb moeten laten inslapen niet aan de orde.
De ene was een paard met een trailerlaadprobleem die doodziek was. Toen hij ingeslapen werd moest hij de binnenbak uit omdat hij daar niet opgehaald kon worden en eigenlijk was de wandeling door de binnenbak al te veel. Dat was binnen 2 uur nadat hij ziek geworden was (draai in de darm).
De ander liep stokkreupel. Die was 5 maanden eerder, toen nog veel kreupelder, bij ons gekomen met een rit van 15-20 minuten en ik was toen ze daar vanaf kwam echt bang dat ze de box niet zou halen. Nu liep ze op zich minder slecht maar de artrose was wel nog verder gevorderd en achteruit was eigenlijk geen mogelijkheid meer.

Bij beide dieren stond een aantekening dat ze niet voor consumptie gebruikt mochten worden en ook bij in ieder geval 2 van de 3 huidige dieren is deze aantekening er. Het geld is dus niet relevant. En toch ligt mijn voorkeur bij schieten.

Heleennn

Berichten: 6360
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:13

Mizora schreef:
Ik kies zelf bij voorkeur voor slachten/schieten, maar was bij beide paarden die ik heb moeten laten inslapen niet aan de orde.
De ene was een paard met een trailerlaadprobleem die doodziek was. Toen hij ingeslapen werd moest hij de binnenbak uit omdat hij daar niet opgehaald kon worden en eigenlijk was de wandeling door de binnenbak al te veel. Dat was binnen 2 uur nadat hij ziek geworden was (draai in de darm).
De ander liep stokkreupel. Die was 5 maanden eerder, toen nog veel kreupelder, bij ons gekomen met een rit van 15-20 minuten en ik was toen ze daar vanaf kwam echt bang dat ze de box niet zou halen. Nu liep ze op zich minder slecht maar de artrose was wel nog verder gevorderd en achteruit was eigenlijk geen mogelijkheid meer.

Bij beide dieren stond een aantekening dat ze niet voor consumptie gebruikt mochten worden en ook bij in ieder geval 2 van de 3 huidige dieren is deze aantekening er. Het geld is dus niet relevant. En toch ligt mijn voorkeur bij schieten.

Ja dat kan ik op zich wel begrijpen, het is ook een erg pijnloze en snelle manier om een paard af te maken. Bij het inslapen kan je dik pech hebben met de DA die je er voor inschakelt. Pony op onze vorige stal had te weinig gekregen en ging als een gek liggen spartelen. Dat wil je ook niet meemaken denk ik. Dus wat inslapen betreft is een goede, ervaren DA gewoon erg belangrijk.

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:21

Laten we hopen dat deze manier van slachten (dat van die pin dan toch) overal wordt toegepast. Toen ik mijn opa vertelde over het slachthuis in Tielt en hoe de varkens daar geslacht werden, zei hij dat hij een slachthuis kende waar men dus ook werkt met een pin en dat dit dus humaan is. Dat ging dan over koeien. Nog geen week later stond het slachthuis van Izegem (koeien dus) al in de krant wegens hun inhumane praktijken.
Het zou me dus niet verbazen moesten er dus ook slachthuizen met paarden zijn waar men buiten de lijntjes kleurt.

Langs de andere kant is verspilling ook niet goed en kan je volgens mij beter vlees op de markt brengen dat al bestaat dan expres dieren kweken omwille van het vlees.
Dusja heel erg dubbel allemaal.

Ik zou het in ieder geval niet kunnen, mijn paard verkopen aan een slachthuis.