Cowboy55 schreef:purny schreef:Zoiezo vind ik wel dat je als expat in Nederland werkt je gewoon Nederlands moet praten.
Zo merk ik op m'n werk dat heel veel expats het vertikken om Nederlands te praten. De vragen verstaan ze wel maar ze zijn te beroerd om in het Nederlands terug te antwoorden
Die zitten er ook tussen en dat is jammer.
Maar vergeet niet dat:
1. een taal verstaan een stuk makkelijker is dan in die taal terug praten. Voorbeeld: afgelopen vrijdag is mij in rad Spaans de werking van mijn zonnepanelen uitgelegd. Ik kan eerlijk zeggen dat ik het verhaal 100% gesnapt heb. Maar verder dan tegen die Spaanse meneer zeggen: OK en Aha en Bueno kwam ik toch echt niet.![]()
2. sommige mensen bang zijn om fouten te maken. Ik ken een Australier in Nederland die 1x uitgelachen is toen hij Nederlands probeerde te spreken. Sindsdien spreekt hij alleen nog maar Engels.
3. Over de doelgroep van het krantenartikel heeft nooit iemand zich druk gemaakt. Die mensen hoefden geen Nederlandse te leren want die gingen toch terug naar hun land van herkomst.
Ik woon in Duitsland en ben in het begin zo vaak uitgelachen om mijn versprekingen. Zou wat zijn als ik daarom weigerde duits te praten. Sterker nog, vond het juist een motivatie om de goede woorden te vragen.