Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Maaike_Melis schreef:Wat ik hiermee wil zeggen is dat veel dingen onbekend zijn. Je kan niet op basis van een paar argumenten dingen roepen. Je moet het totaalplaatje zien. En als je dit middel verantwoord gebruikt zouden er geen problemen moeten zijn en zit je prima onder de norm. Pas wanneer het ongereguleerd wordt gaat het een gevaar worden, wat nu misschien aan de orde is. (...)
Eerst alle onderzoeksresultaten afwachten en dan verder kijken.
Indestal schreef:Overigens zijn hier een ware spinnen invasie, nog nooit zo veel en zo groot...ook zij moeten eten, dus met de insektenstand valt het wel mee...in stedelijke gebieden misschien minder, maar of de mens dat aktief heeft gecreeerd, vraag ik mij af.
8nnemiek schreef:...Juist het feit dat de WMO nog niet kan zeggen of de stof kankerverwekkend is of niet zou wat mij betreft al genoeg moeten zijn om het middel voorlopig van de markt te halen totdat er meer bekend is...
Karl66 schreef:8nnemiek schreef:...Juist het feit dat de WMO nog niet kan zeggen of de stof kankerverwekkend is of niet zou wat mij betreft al genoeg moeten zijn om het middel voorlopig van de markt te halen totdat er meer bekend is...
Dat is natuurlijk per definitie onmogelijk. Je kan bewijzen dat iets kankerverwekkend is. Het kan zijn dat er nog nooit kankerverwekkende eigenschappen zijn vastgesteld. Maar je kan nooit bewijzen dat iets niet kankerverwekkend is, aangezien je niet weet wat je in de toekomst wellicht gaat ontdekken.
Janneke2 schreef:Karl66 schreef:Dat is natuurlijk per definitie onmogelijk. Je kan bewijzen dat iets kankerverwekkend is. Het kan zijn dat er nog nooit kankerverwekkende eigenschappen zijn vastgesteld. Maar je kan nooit bewijzen dat iets niet kankerverwekkend is, aangezien je niet weet wat je in de toekomst wellicht gaat ontdekken.
Oneens.
Ik neem aan dat er () muizen gedurende een bepaalde tijd aan een bepaalde concentratie blootgesteld kunnen worden.
Daarna kun je *een* uitspraak doen mbt giftigheid.
Als de WMO ik citeer "nu nog geen uitspraak kan doen" vind ik dat een uitstekende reden om te wachten.
Ik hoor daar geen 'dan kun je eindeloos blijven wachten' in.
Janneke2 schreef:Karl66 schreef:Opmerking van 8nnemiek:
...Juist het feit dat de WMO nog niet kan zeggen of de stof kankerverwekkend is of niet zou wat mij betreft al genoeg moeten zijn om het middel voorlopig van de markt te halen totdat er meer bekend is...
Dat is natuurlijk per definitie onmogelijk. Je kan bewijzen dat iets kankerverwekkend is. Het kan zijn dat er nog nooit kankerverwekkende eigenschappen zijn vastgesteld. Maar je kan nooit bewijzen dat iets niet kankerverwekkend is, aangezien je niet weet wat je in de toekomst wellicht gaat ontdekken.
Oneens.
Ik neem aan dat er () muizen gedurende een bepaalde tijd aan een bepaalde concentratie blootgesteld kunnen worden.
Daarna kun je *een* uitspraak doen mbt giftigheid.
Als de WMO ik citeer "nu nog geen uitspraak kan doen" vind ik dat een uitstekende reden om te wachten.
Ik hoor daar geen 'dan kun je eindeloos blijven wachten' in.
Janneke2 schreef:Accoord: "x kan nog niet zeggen of stof S al dan niet kankerverwekkend is" bevat een serie onduidelijkheden.
'Het' onderzoek dat in 1 klap alle onduidelijkheid mbt de toekomst weg zal nemen bestaat idd niet.
Maar tja - waarom kan de WMO dan geen uitspraak doen (al dan niet gericht op carcinogeniteit)...?
Gesteld dat er al uitgebreid onderzoek gedaan is, "moet het toch mogelijk zijn een uitspraak te doen"... (De opties ja, nee en weetniet/ nog onbekend zijn allen uitspraken...)
Maar aangezien ik bijensterfte ("verdwijnziekte") door round up ernstig genoeg vind om het spul van de markt te halen vind ik het een soort van achterhoedegevecht.
Janneke2 schreef:Maar aangezien ik bijensterfte ("verdwijnziekte") door round up ernstig genoeg vind om het spul van de markt te halen vind ik het een soort van achterhoedegevecht.
Karl66 schreef:Ik reageerde op een opmerking van 8nnemiek. Die vond dat je een middel niet kon toelaten omdat er in de toekomst misschien kankerverwekkendheid kan worden vastgesteld. Maar met die instelling zal je dus elk middel moeten verbieden, want je weet nooit wat je in de toekomst kan ontdekken...
Citaat:Oneens.
Er is al zo veel onderzoek gedaan naar glyphosate/glyfosaat, en elke keer komt er weer uit dat er geen bewijs wordt gevonden dat het carcinogeen is. Dit betekent niet dat het níet carcinogeen is (dat kan je onmogelijk bewijzen, wat karl66 ook al aangeeft), maar wél dat op alle mogelijke manieren waarop het nu is getest er geen eenduidige conclusie kan worden getrokken mbt carcinogeniteit.
http://fortune.com/2015/04/15/roundup-m ... -to-prove/