Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
palousa_boy schreef:"leuk" om dan te lezen wat de ene wel te ver vind gaan en wat niet en dat de andere weer hele andere zaken erg vind. Leuk is het uiteraard niet echt want wanneer ga ik als man dan te ver?
Moet ik met m'n ogen dicht over straat omdat ik bang ben dat ik "verkeerd" naar iemand kijk?
Mag ik niet meer naar het zwembad omdat ik dan mogelijk "verkeerd" naar een vrouw kijk?
Mag ik de luier van m'n dochter niet meer verschonen omdat ze daar later eventueel een opmerking over kan maken?
Mag ik niet fluiten naar een vrouw om haar aandacht te trekken omdat er wat gevallen is?
En zo zijn er nog tal van situaties.
Persoonlijk vind ik zaken als een nummer vragen aan iemand ook niet onder intimidatie vallen, al zal het vast liggen aan de manier waarop je het doet.
Daarbij, ik vind het uiteraard prima dat er aandacht voor is maar komt het er straks niet op neer dat "alle mannen slecht zijn" tenzij ze met hun staart tussen hun pootjes en hun ogen in hun broekzak over straat gaan, want stel je voor dat...
palousa_boy schreef:"leuk" om dan te lezen wat de ene wel te ver vind gaan en wat niet en dat de andere weer hele andere zaken erg vind. Leuk is het uiteraard niet echt want wanneer ga ik als man dan te ver?
Citaat:Moet ik met m'n ogen dicht over straat omdat ik bang ben dat ik "verkeerd" naar iemand kijk?
Mag ik niet meer naar het zwembad omdat ik dan mogelijk "verkeerd" naar een vrouw kijk?
Mag ik de luier van m'n dochter niet meer verschonen omdat ze daar later eventueel een opmerking over kan maken?
Mag ik niet fluiten naar een vrouw om haar aandacht te trekken omdat er wat gevallen is?
Citaat:Persoonlijk vind ik zaken als een nummer vragen aan iemand ook niet onder intimidatie vallen, al zal het vast liggen aan de manier waarop je het doet.
...dan hebben we een soort van omgekeerde Taliban.Citaat:Daarbij, ik vind het uiteraard prima dat er aandacht voor is maar komt het er straks niet op neer dat "alle mannen slecht zijn" tenzij ze met hun staart tussen hun pootjes en hun ogen in hun broekzak over straat gaan, want stel je voor dat...
Palmera schreef:Een bloot mens is een mens zoals hij geboren is! Het is iets natuurlijks. Niet kwetsbaar. Maar normaal.
Moet ik met m'n ogen dicht over straat omdat ik bang ben dat ik "verkeerd" naar iemand kijk?
En zo zijn er nog tal van situaties.
Persoonlijk vind ik zaken als een nummer vragen aan iemand ook niet onder intimidatie vallen, al zal het vast liggen aan de manier waarop je het doet.
Daarbij, ik vind het uiteraard prima dat er aandacht voor is maar komt het er straks niet op neer dat "alle mannen slecht zijn" tenzij ze met hun staart tussen hun pootjes en hun ogen in hun broekzak over straat gaan, want stel je voor dat...
Palmera schreef:Ik zie vaak zat een goddelijk bovenlijf van een man in reclames van douchegel, luchtjes, e.d. Bij de vrouwen zie je nooit rondzwaaiende borsten.
Het onderlijf is altijd bedekt in reclames. Dus om eerlijk te zijn vind ik dat je hiermee wat overdrijft.
En natuurlijk zijn er op bepaalde tijdstippen meer s** reclames. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat de modellen die zich daar aanbieden dat onder dwang doen. En we weten ook allemaal dat de dames die de telefoon opnemen niet díe vrouw op tv is. Zijn ook weer vrouwen die zich vrijwillig aangemeld hebben daarvoor.
Inujojo schreef:Zelfs nafluiten overschrijd de grens, want het is geen compliment. Het is een machtsuiting. Dat gaat niet om het compliment, dat gaat over het idee dat een random kerel langs de weg vindt dat hij iets te zeggen heeft over "het homp vlees" dat langsloopt. Als je er iets van zegt is het antwoord nooit "sorry, ik wilde je niet ongemakkelijk maken," maar worden ze boos. Het is immers toch maar een compliment? Je moet niet zo zeuren hoor. In hun optiek weegt hun recht om dingen te zeggen over mijn lichaam dus zwaarder dan het feit of de eigenaar van dat lichaam dat prettig vindt of niet. Nogmaals: het gaat niet om het compliment, het gaat erom dat zij vinden dat ze "recht" hebben op jouw lichaam. Dat vind ik al heel ver gaan.
Daarbij, blijft het bij nafluiten? Als vrouw kan het heel goed bedreigend voelen. Wat begon met nafluiten is bij mij ook geeindigd in mannen die mij over straat gevolgd hebben en vonden dat ze recht hadden op mijn nummer omdat zij mij aantrekkelijk vonden en worden dan boos als ik nee zeg. Het gaat weer niet om het compliment, het gaat erom dat een vrouw hen de zeggenschap ontzegt over haar lichaam. Godzijdank is het bij mij nooit meer geweest dan volgen, maar dat weet je als vrouw zijnde niet. Na een paar keer gevolgd te zijn door mensen die echt naar worden als je (op klaarlichte dag!) nee tegen ze zegt, is de eerste reactie niet als iemand je nafluit "wat een leuk compliment," maar "als ie me maar niet volgt."
"Me too" is een bewustwordingscampagne voor sexueel misbruik en de reactie die hij hoort te wekken dat het shockerend is hoeveel vrouwen aangerand, verkracht of sexueel geïntimideerd zijn. Vrouwen waarvan je dat nooit geweten hebt en wat je onder normale omstandigheden ook nooit te weten was gekomen. Dat het veel meer vrouwen overkomt dan je denkt, mensen die je liefhebt en waar je in het dagelijks leven mee omgaat zijn ooit de zeggenschap over hun lichaam verloren aan iemand die vond dat hin recht heeft op hun lichaam. Het geeft zichtbaarheid aan slachtoffers. Iedereen die daarover zegt "mensen moeten niet zo zeiken" zijn door associatie deel van het probleem.
Hypericum schreef:Nou Palousaboy, wel fijn dat je reageert, want deze reacties krijg ik bijvoorbeeld ook.
Ergens jammer, maar ook interessant.
Ben benieuwd hoe je tot deze reactie komt, oprecht hè!
palousa_boy schreef:Om even een ander voorbeeld te noemen:
Ik was ooit bij een vriendin en haar nichtje (denk dat ze 10 was ofzo) was er. Na wat geplaag richting mij begon ik haar te kietelen en ze kroelde over de grond van het lachen. Op een gegeven moment kietelde ik d'r op d'r buik (ze stond weer) en daardoor bukte ze. Waar mijn hand dus eerst ter hoogte van d'r buik was, zat ik ineens wat daar boven. Ineens begint ze dus te gillen: aaaahhhh hij zit aan m'n borsten!! en rende naar beneden om daar nog veel harder te gaan gillen.
suikermeisje schreef:Ik heb een collega (man) die leerlingen van 15/16 jaar lesgeeft. 1 meisje wil hij niet 1 op 1 mee zijn omdat zij zou kunnen zeggen dat hij vieze dingen doet. Hij vraagt dan altijd een collega die dan even in de kasten bezig moet bijvoorbeeld.
Daarnaast vind ik een arm om iemand heen geen aanranding. Expres aan borsten of kruis zitten dan weer wel. Ik vind dat er te snel geroepen wordt dat iets aanranding is.
Ik kan #metoo plaatsen maar ook #ihave. Ik ben van schunnige grapjes naar mensen. Indien iemand het niet kan hebben word dat gewoonlijk gewoon gezegd tegen me. Maar er zullen misschien ook keren zijn dat dat niet zo is.
Ik vind dat er nu met metoo inderdaad overdreven wordt zoals met nafluiten. Van mij kregen ze toen ik nog veel fietste vaak een middelvinger of een boos gezicht. net zoals naar toeterende vrachtwagens.
Metoo heeft nu minder effect omdat iedereen weleens wat meegemaakt heeft en dus mensen met de kleine dingen het ook gebruiken. De echte misbruikte mensen op seksueel gebied komen hierdoor niet meer echt over. Ik heb ervan geleerd Mn grenzen aan te geven i.p.v. niets te zeggen, maar dat ben ik en ik ben niet iedereen.
Daarnaast ben ik het volledig eens met degene die het over het biologische had. Ik heb biologie gestudeerd en overal in het dierenrijk is dit gedrag te zien. Mannen zijn nou eenmaal dominanter dan vrouwen.
Hiermee wil ik niet zeggen dat iemand aan je mag zitten of iets doen wat je niet wilt. Maar als iemand een opmerking maakt, zeg het gewoon dat je het niet wil. Kun je dat niet, denk ik ook dat je aan jezelf moet werken. Grenzen aan gaan geven. Wat de ene vrouw grappig vindt, vindt de ander vervelend. Dat kunnen ze niet ruiken. En nu bedoel ik de ‘gewone’ man en niet de aanranders en verkrachters.
alice0cullen schreef:Precies dit.
Vind het laatst ook zo achterlijk dat mannen zeggen, ja nu ik een dochter heb. Net alsof het oké is dat je moeder, zus of vriendin wel wordt betast of nagevloten. Zelfde dat broers vaak niet willen dat je hun zus date, los dat het raar is maar zeer zeker ook omdat ze weten hoe ze met vrouwen omgaan.
Niniane schreef:Ik denk dat je #metoo eerst moet begrijpen voordat je kan begrijpen waarom het nu zoveel gebruikt wordt. Binnen de entertainment industry (oftewel Hollywood) is een gigantisch schandaal uitgekomen over Harvey Weinstein die een gigantisch bedrijf runde met betrekking tot de productie van films en honderden, dan wel niet duizenden, vrouwen heeft verkracht, geïntimideerd en getreiterd. Hij kon het omdat hij zoveel macht had, veel geld waardoor niemand durfde tegen deze man in te gaan. Degene die weigerde mee te werken met zijn praktijken, nee tegen hem hebben gezegd of hebben gepraat, heeft hij tegengewerkt. Iedereen wist het, niemand durfde of wilde wat zeggen.
En een man als Harvey Weinstein de enige is. Roman Polanksi, Woody Allen, Mel Gibson, Bill Cosby, Abdellatif Kechiche, Bob Weinstein, Terry Richardson, Ben Affleck, Casey Affleck etc. De lijst gaat door. De reden dat zij er weg mee komen is vanwege het feit dat ze macht en geld hebben en seksisme en de patriarchie nog steeds gruwelijk aanwezig is binnen onze maatschappij.
Het gaat niet alleen om verkrachting om aanranding. Het gaat ook om het gebrek aan respect en gelijkwaardigheid voor vrouwen. Het gaat erom dat mannen er weg mee komen puur en alleen omdat ze man zijn: Macht. Die kerels die naar je fluiten of in je kont knijpen? Totaal respectloos en denigrerend. Al is het alleen maar een idiote knipoog op de werkvloer.
Vrouwen worden doodgezwegen en hebben weinig tot geen plek om te praten over seksuele intimidatie, aanranding of verkrachting. Dat ene knijpje van een man in de billen van een vrouw in de kroeg lijkt onschuldig, maar daar blijft het voor een groot deel niet bij.
En ik heb niks met mannen die zich aangesproken voelen dat zij bij de groep van viespeuken worden geschaard.alice0cullen schreef:Precies dit.
Vind het laatst ook zo achterlijk dat mannen zeggen, ja nu ik een dochter heb. Net alsof het oké is dat je moeder, zus of vriendin wel wordt betast of nagevloten. Zelfde dat broers vaak niet willen dat je hun zus date, los dat het raar is maar zeer zeker ook omdat ze weten hoe ze met vrouwen omgaan.
Wat ik nog achterlijker vind is dat je als man zijnde dus pas compassie en respect leert wanneer je de vader bent van een dochter, de broer van een zus of de partner van een vrouw. Empathie en fatsoen is niet alleen gereserveerd voor diegene die dicht bij je staan.
suikermeisje schreef:Ik heb een collega (man) die leerlingen van 15/16 jaar lesgeeft. 1 meisje wil hij niet 1 op 1 mee zijn omdat zij zou kunnen zeggen dat hij vieze dingen doet. Hij vraagt dan altijd een collega die dan even in de kasten bezig moet bijvoorbeeld.
Citaat:Daarnaast vind ik een arm om iemand heen geen aanranding.
Citaat:Ik vind dat er te snel geroepen wordt dat iets aanranding is.
Citaat:Metoo heeft nu minder effect omdat iedereen weleens wat meegemaakt heeft en dus mensen met de kleine dingen het ook gebruiken. De echte misbruikte mensen op seksueel gebied komen hierdoor niet meer echt over.
Citaat:Ik heb ervan geleerd Mn grenzen aan te geven i.p.v. niets te zeggen, maar dat ben ik en ik ben niet iedereen.
Citaat:Daarnaast ben ik het volledig eens met degene die het over het biologische had. Ik heb biologie gestudeerd en overal in het dierenrijk is dit gedrag te zien. Mannen zijn nou eenmaal dominanter dan vrouwen.
Hiermee wil ik niet zeggen dat iemand aan je mag zitten(...)
Narya schreef:Verbijsterend om te lezen dat er vrouwen zijn die het oké vinden dat mannen vrouwen zomaar in hun kont knijpen of een mep op de billen geven. Dat moet mijn date nog niet proberen, zo ongemanierd.. laat staan een wildvreemde vent!