ouders van misdadigers

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:08

Sees schreef:
De jongen zelf ziet niet in dat er iets mis met hem is.

Dit vraag ik me dus af. kan iemand zonder geweten, dan ook niet zien dat iedereen om zich heen zich anders gedraagt? kan zo'n persoon niet onthouden dat het abnormaal is gewelddadig gedrag te hebben?In het stukje van TS staat dat de man slim is. Geen geweten is toch niet hetzelfde als oerstom?

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:08

topsylover schreef:
Het is een onpopulaire mening, maar ik heb alle recht om die te uiten. Wat zou je anders met zo'n kind moeten doen?
Met het verhaal van Micheal P., komen nu ook opeens allemaal mensen die zeggen van "ja ik zat bij hem op de basisschool, toen wist ik al dat er een steekje los zat bij die vent." WAAROM is er dan niks gedaan? Waarom is niemand opgestaan om te zeggen dat dit hartstikke verkeerd zou gaan.
Mensen kijken jarenlang toe van de zijlijn hoe ongeleide projectielen levens van andere mensen verwoesten, en komen achteraf met het welbekende "ik wist het al toen..."


Ooit al van hindsight bias gehoord? In de sociale psychologie wordt het omschreven dat als je eenmaal iets weet, je gaat overdrijven alsof je "het altijd al geweten hebt", terwijl dat heel vaak niet het geval is.

Interessant topic dit, ik denk dat het voor veel ouders ook ontzettend moeilijk is om in te zien en toe te geven dat je kind een probleem heeft. Zoals hier eerder werd aangehaald is het volgens mij ook een kwestie van wannéér het fout gaat. Ik weet ook dat het in België niet zo makkelijk is om aan hulpverlening te geraken, je moet altijd doorverwezen worden door een huisarts ofwel kom je via instanties op een wachtlijst te staan, maar dat kan dan maanden duren vooraleer je aan de beurt komt. Bij mijn vriend bijvoorbeeld weigerde de HA hem door te verwijzen omdat ze het probleem niet ernstig genoeg achtte.
Als ze de stap naar hulpverlening kleiner zouden maken zouden er misschien meer mensen beroep op doen, ik denk dat er hier op dat gebied ook veel te wensen nalaat.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:13

Sees schreef:
De jongen zelf ziet niet in dat er iets mis met hem is. Wie beslist dan om het leven te nemen van deze persoon?

bruintje123 schreef:
Wie beslist dan hem levenslang op te sluiten?

Zo lang er geen misdaad is begaan, niemand.

Overigens worden er hier wel veel dingen geschreven over het rechtsysteem en TBS die niet kloppen :o (en gelukkig ook mensen die wel de juiste feiten weergeven).

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:17

Wat ik in de reacties van het verhaal veel lees is dat het pleegkinderen zijn, waarbij deze 'stoornissen' worden geconstateerd. Wel interessant of dit dan erfelijke stoornissen zijn of dat het door de eerste levensjaren komt. In het laatste geval is het misschien beter om bij de geboorte al na te gaan of de ouders geschikt zijn om het kind goed op te voeden. Vaak blijkt dit helaas pas later niet het geval.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:18

Ersina schreef:
Sees schreef:
De jongen zelf ziet niet in dat er iets mis met hem is.

Dit vraag ik me dus af. kan iemand zonder geweten, dan ook niet zien dat iedereen om zich heen zich anders gedraagt? kan zo'n persoon niet onthouden dat het abnormaal is gewelddadig gedrag te hebben?In het stukje van TS staat dat de man slim is. Geen geweten is toch niet hetzelfde als oerstom?


Misschien zien ze het wel maar 'doet' het ze gewoon simpelweg niets. Of vinden ze het niet abnormaal. Ik denk serieus dat de jongen in dit artikel écht niet inziet dat er iets 'mis' met hem is.

BigOne
Berichten: 38553
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:19

c_alsemgeest schreef:
benangelique schreef:
Intens verdrietig en het komt zó vaak voor
Ik werk met deze jongeren. Met de jongeren waar het al bij fout gegaan is. Ik doe onderzoek naar ze, samen met mijn collega's. En heel vak is de trieste conclusie dat ellende voorkomen had kunnen worden met de juiste hulpverlening

Ben het helemaal met je eens :j
Ik werkte echter niet met de jongeren, maar op het "eind station" zeg maar... de long stay


Ik denk daar over deze specifieke jongeren toch anders over, het manipulatieve krijg je er nooit en te nimmer uit. Hoe goed de hulpverlening ook is, dit is imo niet te helen of te voorkomen. Je kunt ze 18 jaar therapie geven maar dit specifieke gedrag is niet te behandelen. Ik denk dat deze jongeren zo ontzettend slim zijn dat ze zeker ook de hulpverlening een rad voor de ogen kunnen draaien en met 18 kunnen ze los!!!!

doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:28

benangelique schreef:
Intens verdrietig en het komt zó vaak voor
Ik werk met deze jongeren. Met de jongeren waar het al bij fout gegaan is. Ik doe onderzoek naar ze, samen met mijn collega's. En heel vak is de trieste conclusie dat ellende voorkomen had kunnen worden met de juiste hulpverlening


Ik denk persoonlijk mensen die het in hun hoofd hebben om het lekker te vinden om iemand te vermoorden gewoon flink gestoord zijn en daar geen hoop meer voor is.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:37

bigone schreef:
benangelique schreef:
Intens verdrietig en het komt zó vaak voor
Ik werk met deze jongeren. Met de jongeren waar het al bij fout gegaan is. Ik doe onderzoek naar ze, samen met mijn collega's. En heel vak is de trieste conclusie dat ellende voorkomen had kunnen worden met de juiste hulpverlening

Ben het helemaal met je eens :j
Ik werkte echter niet met de jongeren, maar op het "eind station" zeg maar... de long stay


Ik denk daar over deze specifieke jongeren toch anders over, het manipulatieve krijg je er nooit en te nimmer uit. Hoe goed de hulpverlening ook is, dit is imo niet te helen of te voorkomen. Je kunt ze 18 jaar therapie geven maar dit specifieke gedrag is niet te behandelen. Ik denk dat deze jongeren zo ontzettend slim zijn dat ze zeker ook de hulpverlening een rad voor de ogen kunnen draaien en met 18 kunnen ze los!!!![/quote]

Wonderlijk dat je een dergelijke conclusie kan trekken zonder dat je ervaring hebt met deze doelgroep...
Waarom denk je anders dat PIJ en TBS zo succesvol zijn?

BigOne
Berichten: 38553
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:38

doemaar schreef:
benangelique schreef:
Intens verdrietig en het komt zó vaak voor
Ik werk met deze jongeren. Met de jongeren waar het al bij fout gegaan is. Ik doe onderzoek naar ze, samen met mijn collega's. En heel vak is de trieste conclusie dat ellende voorkomen had kunnen worden met de juiste hulpverlening


Ik denk persoonlijk mensen die het in hun hoofd hebben om het lekker te vinden om iemand te vermoorden gewoon flink gestoord zijn en daar geen hoop meer voor is.

Dit is een verkeerde aanname, deze mensen hebben geen zin om iemand lekker te vermoorden, ze hebben geen geweten en dus geen moreel besef en wanneer ze iets willen dan nemen ze het. Bvb een vrouw verkrachten, wanneer deze vrouw zich heftig verzet zal die persoon er gewoon voor zorgen dat ze zich niet meer verzet. En dat dat betekend dat ze iemand vermoorden, daar hebben ze dus geen enkel gevoel bij, zolang zij maar aan hun trekken komen. Wanneer iets hun irriteert , bvb de blaffende hond of krabbende kat dan kunnen ze deze ook zonder enig gevoel het zwijgen opleggen. Vandaar dat dit niet te behandelen personen zijn (imo) want een geweten is niet meer aan te leren .

BigOne
Berichten: 38553
Geregistreerd: 03-08-09

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:43

Benangelique, voor tbs hebben ze dus al een zeer ernstig misdrijf gepleegd. Het gaat er in dit stukje om dat ouders weten dat het fout loopt na hun achttiende. Want dan is er niets meer, nu proberen de ouders hem aan alle kanten in de gaten te houden en te voorkomen dat er iets gebeurt. Natuurlijk is bewezen dat van de onbehandelde misdadigers veel vaker terug vallen dan misdadigers die een tbs behandeling hebben gehad. Daar gaat ongeveer 25 % weer van in de fout. Een grote winst en tbs zal werken maar die 25 %, ik geef je op een briefje dat bij nader onderzoek het juist dit soort personen zijn zoals in het artikel omschreven.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:47

paardje schreef:
In het laatste geval is het misschien beter om bij de geboorte al na te gaan of de ouders geschikt zijn om het kind goed op te voeden.

Waarom dan pas? Is dat niet veel slimmer om voor de verwekking te doen? Of in ieder geval voor de 23(?) weken?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:50

oomens schreef:
paardje schreef:
In het laatste geval is het misschien beter om bij de geboorte al na te gaan of de ouders geschikt zijn om het kind goed op te voeden.

Waarom dan pas? Is dat niet veel slimmer om voor de verwekking te doen? Of in ieder geval voor de 23(?) weken?

Brr wordt hier een beetje naar van.
Wie bepaald wat goed opvoeden is?


En ik ben blij dat we in Nederland die keuze zelf hebben.
Tenzij van te voren al bekend is dat de ouders er niet voor kunnen zorgen.

Captain

Berichten: 21432
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:51

Ik roep al jaren dat mensen een cursus zouden moeten krijgen voor ze aan kinderen beginnen.
Maar niet iedere (toekomstige) crimineel is beïnvloed door de opvoeding.
Het zou ook best een fout in het dna kunnen zijn?

verootjoo
Berichten: 35684
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:53

Een verplichte opvoedcursus regelmatig voor verschillende leeftijdscategorieën lijkt me anders helemaal geen gek idee :)

Je moet tegenwoordig overal een diploma voor hebben, met je hond op hondenles, om auto te rijden op autorijles, maar een kind mag iedereen maar zo maken en opvoeden.
En we weten allemaal dat opvoeden echt niet altijd makkelijk is en soms ook maar 'wat aanrommelen' is. De een lukt dit beter dan de ander.
Waarom niet gewoon een aantal cursussen, prenataal, baby leeftijd, peuterleeftijd, schoolkind en puber.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:57

verootjoo schreef:
Een verplichte opvoedcursus regelmatig voor verschillende leeftijdscategorieën lijkt me anders helemaal geen gek idee :)

Je moet tegenwoordig overal een diploma voor hebben, met je hond op hondenles, om auto te rijden op autorijles, maar een kind mag iedereen maar zo maken en opvoeden.
En we weten allemaal dat opvoeden echt niet altijd makkelijk is en soms ook maar 'wat aanrommelen' is. De een lukt dit beter dan de ander.
Waarom niet gewoon een aantal cursussen, prenataal, baby leeftijd, peuterleeftijd, schoolkind en puber.


Omdat ik mijn kind heel anders opvoed dan een ander... dan zou ik bij wijze kunnen zakken hiervoor omdat ik niet aansluit bij de visie die ze krijgen ;)

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:59

Ik heb ooit deze link hier op bokt gekregen en vond het een goed artikel.

https://www.theatlantic.com/magazine/ar ... th/524502/

Hierin geven ze aan dat ze de kinderen wel behandelen en enkele daarvan dus ook weer op straat komt te staan. En dat deze "relatief" goed draaien in de maatschappij. Wat je natuurlijk wel moet bekijken dat het alternatief een seriemoordenaar was geworden o.i.d. Dus het zullen geen modelburgers worden.

Ik vind het best heftig om te lezen dat vooral de omgeving van de ouders denken dat ze het allemaal maar beter weten. En je leest het ook in de reacties van ouders/moeders/broers en zussen vaan soortgelijke kinderen. Doe je je best, wordt dit door je omgeving onderuit gehaald...

verootjoo
Berichten: 35684
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:01

quera schreef:
verootjoo schreef:
Een verplichte opvoedcursus regelmatig voor verschillende leeftijdscategorieën lijkt me anders helemaal geen gek idee :)

Je moet tegenwoordig overal een diploma voor hebben, met je hond op hondenles, om auto te rijden op autorijles, maar een kind mag iedereen maar zo maken en opvoeden.
En we weten allemaal dat opvoeden echt niet altijd makkelijk is en soms ook maar 'wat aanrommelen' is. De een lukt dit beter dan de ander.
Waarom niet gewoon een aantal cursussen, prenataal, baby leeftijd, peuterleeftijd, schoolkind en puber.


Omdat ik mijn kind heel anders opvoed dan een ander... dan zou ik bij wijze kunnen zakken hiervoor omdat ik niet aansluit bij de visie die ze krijgen ;)


Hoeft wat mij betreft niet met een toets. Maar gewoon algemene info over de belevingswereld van verschillende leeftijden.
Ik lees zelf enorm veel informatie over kinderen en onderzoeken en artikelen. Over hoe ze in elkaar zitten enzo, waarom ze doen wat ze doen, over gezond eten. Maar niet iedereen terwijl ik denk dat mensen dat wel zouden moeten doen :+
Maar als ik soms zie wat er op straat gebeurt, wat mensen voor taal uit durven slaan naar kinderen, en wat ze hun kind te eten geven...

Maar goed, wel erg off-topic, gewoon een hersenspinsel.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:34

quera schreef:
oomens schreef:
Waarom dan pas? Is dat niet veel slimmer om voor de verwekking te doen? Of in ieder geval voor de 23(?) weken?

Brr wordt hier een beetje naar van.
Wie bepaald wat goed opvoeden is?

En ik ben blij dat we in Nederland die keuze zelf hebben.
Tenzij van te voren al bekend is dat de ouders er niet voor kunnen zorgen.


Ja, eerder is uiteraard beter indien mogelijk.

Goed opvoeden is misschien niet de juiste woordkeuze, maar in elk geval niet in een milieu waarbij de ouders om (ernistige) psychische redenen zelf hulp hebben en daaruit blijkt dat dit negatieve invloed kan hebben op het gedrag van het kind.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:49

verootjoo schreef:
Hoeft wat mij betreft niet met een toets. Maar gewoon algemene info over de belevingswereld van verschillende leeftijden.
Ik lees zelf enorm veel informatie over kinderen en onderzoeken en artikelen. Over hoe ze in elkaar zitten enzo, waarom ze doen wat ze doen, over gezond eten. Maar niet iedereen terwijl ik denk dat mensen dat wel zouden moeten doen :+
Maar als ik soms zie wat er op straat gebeurt, wat mensen voor taal uit durven slaan naar kinderen, en wat ze hun kind te eten geven...

Maar goed, wel erg off-topic, gewoon een hersenspinsel.

Precies. Je kunt de ouders een verplichte cursus aanbieden die ze handvaten biedt voor het opvoeden van een kind. Geef allerlei verschillende scenario's en laat zien op welke manieren een ouder hier goed op kan reageren, en wat een ouder vooral niet moet doen. (bv. kind komt thuis met een onvoldoende, goed = troosten, opbeuren, klaar. slecht = boos worden en straf geven)
En natuurlijk ook wat de psychologie achter deze acties is. Ik denk dat een hoop ouders reageren uit onwetendheid en onmacht. Dus mensen laten zien wat er met een kind gebeurt als ze hem/haar straffen of belonen, en hoe dat zijn uitwerking heeft op het gedrag van het kind. Uiteraard zijn dit allemaal richtlijnen want ieder kind is anders.
(ik heb geen kinderen dus ik weet niet precies hoe dit allemaal werkt)

tengeltje11
Berichten: 7175
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:57

@topsylover,zo eenvoudig is het niet.
Als het,kind bv uit onkunde een onvoldoende heeft,ok,maar wat dan met een kind die er totaal zijn broek aan geveegd heeft?die ga je toch niet opbeuren en troosten....

Dus neen,een opvoedingscursus is een beetje zinloos,ieder voedt op een andere manier op,zo'n cursussen zijn veel te beknopt om het niet zwart-wit te gaan meegeven.
Daarnaast,op welk niveau geef je zoiets?
Ook iets minder begaafde mensen maken kinderen.
Het niveau van een cursus voor iemand die bv geneeskunde succesvol afrondde,zal niet samengaan met een cursus voor een minde begaafd iemand.
Daarnaast zat mensen die theorie kunnen snappen,maar moeite hebben met dingen omzetten in de praktijk,die niet altijd helemaal strookt met de theorie.

Dus neen,zo'n dingen zijn zinloos,de mensen die er baat bij zouden hebben,gaan er ook niet verder mee komen.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:06

tengeltje11 schreef:
@topsylover,zo eenvoudig is het niet.
Als het,kind bv uit onkunde een onvoldoende heeft,ok,maar wat dan met een kind die er totaal zijn broek aan geveegd heeft?die ga je toch niet opbeuren en troosten....

Dus neen,een opvoedingscursus is een beetje zinloos,ieder voedt op een andere manier op,zo'n cursussen zijn veel te beknopt om het niet zwart-wit te gaan meegeven.
Daarnaast,op welk niveau geef je zoiets?
Ook iets minder begaafde mensen maken kinderen.
Het niveau van een cursus voor iemand die bv geneeskunde succesvol afrondde,zal niet samengaan met een cursus voor een minde begaafd iemand.
Daarnaast zat mensen die theorie kunnen snappen,maar moeite hebben met dingen omzetten in de praktijk,die niet altijd helemaal strookt met de theorie.

Dus neen,zo'n dingen zijn zinloos,de mensen die er baat bij zouden hebben,gaan er ook niet verder mee komen.

Nee, maar daar zijn die cursussen dus voor! Ik gaf slechts een kort voorbeeld, maar deze kun je dus uitbreiden met wat jij zojuist gezegd hebt.
Met het opvoeden van kinderen is je studieniveau niet van toepassing vind ik. Iedereen weet wat huilen en lachen en boos en blij etc. betekent.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41940
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:20

Kan het hier anders ontopic blijven? Een psychopaat is echt niet geholpen met een goede opvoeding, die is ziek en moet door professionals behandeld worden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: ouders van misdadigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:21

En zelfs dan komt het met psychopaat nog niet goed is mijn mening.

noviceh

Berichten: 4819
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:22

Laatst een soortgelijke documentaire gezien. Hoofdpersoon was de zus, die het verhaal van haar broer vertelde. Broer ging snachts regelmatig bij zus in de kamer zitten om haar te zien slapen. Hij liet zich ook niet weg sturen. Daarbij maakte hij spullen kapot waar zij erg trots op was. Zo riep hij haar eens bij zich en doodde haar parkietje. Desondanks hadden ze een hele goede band, maar zij wist dat haar broer ‘anders’ was. Naarmate tijd verstreek zochten ze elkaar regelmatig op. Als volwassenen raakten ze met elkaar in gesprek en vertelde hij dat hij vrouwen vermoord had. Dit geloofde zij niet. Ook niet toen hij vertelde er 2 in hun tuin te hebben begraven. Er volgde een situatie waarbij hij zijn zus onder schot hield. Toen zij vroeg hem te stoppen vanwege haar kinderen, kon ze gaan. Maar hun band veranderde. Niet lang daarna werd zij midden in de nacht gebeld door broer, dat hij ‘per ongeluk’ een vriend had dood geschoten. Zij heeft hem naar een afgelegen bos gebracht met spullen en proviand. Toen zij in de auto wilde stappen, werd ze onder schot gehouden. Door wederom over haar kinderen te beginnen kon zij naar huis gaan. Daar zag zij in het nieuws de doodgeschoten jongen, die volgens de politie zelfmoord had gepleegd. Met de gedachte dat die ouders een verkeerd beeld kregen van hun zoon, heeft zij haar broer bij de politie aangegeven. Eenmaal tijdens het verhoor, vertelde hij over de overige moorden die hij had gepleegd. Allen dames van lichte zeden omdat ‘zij toch al tot het dieptepunt waren afgegleden in de maatschappij’. Hij vond dat hij het recht had om hun hieruit te verlossen. Lijken werden in de tuin opgegraven.

Vreselijk natuurlijk dat het gebeurd is, maar het verbaasde mij vooral dat zijn zus daarna door de hele familie (over de ouders werd helaas niet gesproken) te schande werd gezet. Volgens hun had zij hem nooit mogen aangeven bij de politie. Ongelooflijk, ik vind het juist enorm knap dat zij dit gedaan heeft. Niet alleen om zichzelf te beschermen, maar ook andere mensen. Nu vroeg ik mij af, bestaan er daadwerkelijk mensen met zo’n gedachtengang? Dus je kop in het zand steken en alle schijn ophouden voor de buren?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:22

Stille meelezer komt onder steen vandaan.. :+

Vraag me af wat opvoeding hiermee te maken heeft? Het kind heeft geen geweten, dat ligt niet aan zijn opvoeding! Dat is een aangeboren afwijking, waar je volgens mij weinig aan kan doen.

De ouders zullen waarschijnlijk ook ten einde raad zijn en dacht te lezen dat ze al meerdere instanties om de tuin heeft geleid.