Kids als Indiaan of cowboy...aangifte discriminatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:44

sassefras schreef:
faunty schreef:
:evaw: ben nog steeds aan het wachten totdat een patatje oorlog niet meer verkocht mag worden ....

wat dacht je van een halfje wit :7 of blanke vla

Blanke is nooit denigrerend bedoeld. We slaan echt gigantisch door met z'n allen.

Palmera

Re: Kids als Indiaan of cowboy...aangifte discriminatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:49

Het is echt een onmogelijke taak om meelevend te zijn en rekening te houden met iedereen. Een blanke met overgewicht kan zich ook regelmatig gediscrimineerd voelen, een blanke met hazetanden en flaporen ook, een roodharige ook, etc.

Iedereen heeft iets. Overal zit wat achter. Leren van het verleden is prima. Het sneue is alleen dat we dát niet doen. Wereldleiders blijven etnische minderheden vermoorden en de gewone burger maakt zich druk om een verkleedpartijtje. Dit is toch krommer dan krom?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:54

Sinds wanneer is een stereotypering automatisch discriminerend?

Ik word onderhand kotseziek van dat overdreven politiek correcte gezeik hier in dit achterlijke land waarin iedereen zich maar om het minste of geringste op zijn tenen getrapt voelt. Liefst plaatsvervangend ook nog. Blegh :r!

Zo. Dat moest ik even kwijt. Je krijgt het toch niet bij elkaar verzonnen zeg, al wou je het...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:02

Bravura schreef:
Het wordt hier in NL hoe langer hoe gekker. Bizar hoe volwassenen de kinderfeestjes weten te vergallen. Alles...maar dan ook alles wordt terug verhaald op geschiedenis en discriminatie. Waar gaat het heen met de onschuldige kinderfeestjes waar echt niet bij dergelijke onderwerpen wordt stil gestaan? Walgelijk.

En dan te bedenken dat er nog steeds Native Americans zijn en cowboys aan het werk op ranches zijn. Kunnen ze daar niet beter demonstreren? Denk dat ze daar geen grond onder de voeten krijgen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/850231/aangifte-om-festival-met-cowboys-en-indianen

Omdat één actiegroep een aangifte doet wordt het nog niet "hoe langer hoe gekker in Nederland"
Het is maar net hoeveel aandacht je er zelf aan geeft. En eerlijk gezegd, dit soort aandacht (media/openen van een topic) geeft dit soort actie groepen alleen maar bestaansrecht.

Het is daarnaast niet erg dat er wordt nagedacht over wat je wel of niet acceptabel vindt voor kinderen. Zo kwam er bij ons thuis vroeger absoluut geen wapen-speelgoed in huis en werd er ook niet nep op elkaar geschoten.
Neemt niet weg dat aangifte doen tegen een festiviteit mij persoonlijk te ver gaat.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:03

Ik schrik er echt van hoe een groot deel van de Nederlanders over dit soort dingen denkt. Ik woon in de UK en hier lijkt een meerderheid zich veel meer bewust te zijn van de voordelen die je als blanke westerling hebt dan in Nederland en men lijkt hier ook een stuk meer bereid zich voor dit soort discussies of commentaar open te stellen.

Als ik hier over Zwarte Piet vertel, zonder dat ik iets over de huidige discussie in Nederland zeg, kijkt 90% me stomverbaasd aan want "dat is toch hartstikke racistisch".

Ik vind dit overigens ook een beetje ver gaan maar ik kan wel begrijpen waar het vandaan komt.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:05

Blanke is nooit denigrerend bedoeld. We slaan echt gigantisch door met z'n allen.[/quote]

zeker maar als de vla zwart zou zijn hebben we de poppen aan het dansen he, onzin dat het overtrokken discriminatie gebeuren :+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:08

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:13

enamorada schreef:
Er worden hier echt enorm veel scheve vergelijkingen aangehaald. Ik ben het volledig met Drifter eens. Het is trouwens voor ‘ons’ als niet-Natives wel heel makkelijk om te roepen dat ze zich daar maar overheen moeten zetten.

Dit inderdaad!
Ben het ook volledig met de posts van Drifter en Qerty eens.

Ik vind het daarnaast persoonlijk om te kotsen hoe ontzettend onbenullig sommige mensen in dit soort discussies reageren met belachelijke vergelijkingen, met "we mogen niet meer..." en " het kinderfeestje wordt afgepakt". Er is hier geen sprake van verbieden of afpakken, er is een streven naar bewustwording en rekening houden met elkaar.
Het getuigt imo alleen maar van een zeer lage sociale intelligentie als je met dit soort reacties komt.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:03

Palmera schreef:
Het is echt een onmogelijke taak om meelevend te zijn en rekening te houden met iedereen. Een blanke met overgewicht kan zich ook regelmatig gediscrimineerd voelen, een blanke met hazetanden en flaporen ook, een roodharige ook, etc.

Iedereen heeft iets. Overal zit wat achter. Leren van het verleden is prima. Het sneue is alleen dat we dát niet doen. Wereldleiders blijven etnische minderheden vermoorden en de gewone burger maakt zich druk om een verkleedpartijtje. Dit is toch krommer dan krom?

>;) Excusez moi?
Volgens mij verschillen wij van mening over de definitie van het begrip 'wereldleider' of ik heb ergens groot nieuws gemist. Ik maak me graag druk om onrecht in de wereld, dus ben erg benieuwd op welke etnische zuivering je hier doelt.

En dan nog, iets met een betere wereld begint bij jezelf?
Ik vind echt dat je poep praat met je hazetanden, flaporen en roodharige blanken. Ik ken niemand die zich met carnaval verkleed als zodanig en zou er zeker aanstoot aan nemen als iemand dat doet met de wetenschap dat een ander zich daarmee gekwetst zou voelen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:08

Nee? Afbeelding

Topic weer een beetje luchtig maken..

Hoewel ik liever voor een vriendelijker exemplaar gekozen had.. maar die maken ze niet met gekke tanden

Edit.. Ik haat clowns
Laatst bijgewerkt door IMJ op 19-10-17 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty

Re: Kids als Indiaan of cowboy...aangifte discriminatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:16

haha okee.. ik zat er wat die ene zin betreft naast. Die neem ik terug.

Moet toegeven dat ik het lastig vind om luchtig te blijven in dit soort topics, maak me oprecht boos over veel van de berichten hier.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:34

Qerty schreef:
Zoals hierboven al gevraagd.. zouden jullie ook zo melig reageren als de media aandacht zou besteden aan een aangifte door een joodse organisatie omdat een school iedereen vraagt als nazi en concentratiekamp veroordeelden gekleed naar school te komen?

Nee, maar ik zou wel zo melig reageren als er aangifte werd gedaan omdat de kinderen verkleed waren in lederhosen en keppeltjes droegen. Een cowboy is een veehoeder in een veeteeltvorm die pas aan het eind van de 19e eeuw ontstaan is en heeft daardoor geen relatie met het verdrijven van de natives, wat al eerder gebeurd was en ik zie ook niet gelijk een overeenkomst tussen de rituele kleding van natives en concentratiekamp kleding.

De hele menselijke geschiedenis bestaat uit landverhuizingen, verdrijvingen en het uitmoorden van of vermengen met andere volken. En elk volk heeft wel eens aan beide kanten van dat verhaal gestaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:35

Speedster schreef:

Ik word onderhand kotseziek van dat overdreven politiek correcte gezeik hier in dit achterlijke land waarin iedereen zich maar om het minste of geringste op zijn tenen getrapt voelt. Liefst plaatsvervangend ook nog. Blegh :r!

Zo. Dat moest ik even kwijt. Je krijgt het toch niet bij elkaar verzonnen zeg, al wou je het...

Gelukkig heb jij het al gezegd. Ik sluit mij bij je aan.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:37

Eulogy schreef:
Ik schrik er echt van hoe een groot deel van de Nederlanders over dit soort dingen denkt. Ik woon in de UK en hier lijkt een meerderheid zich veel meer bewust te zijn van de voordelen die je als blanke westerling hebt dan in Nederland en men lijkt hier ook een stuk meer bereid zich voor dit soort discussies of commentaar open te stellen.

Als ik hier over Zwarte Piet vertel, zonder dat ik iets over de huidige discussie in Nederland zeg, kijkt 90% me stomverbaasd aan want "dat is toch hartstikke racistisch".

Ik vind dit overigens ook een beetje ver gaan maar ik kan wel begrijpen waar het vandaan komt.

Dat valt me inderdaad ook ontzettend op sinds ik meer internationalere vrienden heb leren kennen := men schreeuwt hier gelijk moord en brand en 'ze komen aan onze cultuur!!!!!!!' maar in bijvoorbeeld de UK of US hoef je deze ongein niet te proberen hoor. Daar kun je dit soort discussies ook gewoon nog op fatsoenlijke wijze voeren, men staat open om te leren en dan merk je toch al weer heel gauw wat voor sterk 'ikke-ikke-ikke' cultuurtje er in Nederland heerst tov andere landen.

Er zijn grenzen en dit gaat me ook wat ver maar ik vind het niet verkeerd dat NL eindelijk ook een beetje die kant op aan het stevenen is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:38

Qerty schreef:
Palmera schreef:

>;) Excusez moi?
Volgens mij verschillen wij van mening over de definitie van het begrip 'wereldleider' of ik heb ergens groot nieuws gemist. Ik maak me graag druk om onrecht in de wereld, dus ben erg benieuwd op welke etnische zuivering je hier doelt.

En dan nog, iets met een betere wereld begint bij jezelf?
Ik vind echt dat je poep praat met je hazetanden, flaporen en roodharige blanken. Ik ken niemand die zich met carnaval verkleed als zodanig en zou er zeker aanstoot aan nemen als iemand dat doet met de wetenschap dat een ander zich daarmee gekwetst zou voelen.

Etnische zuivering: turkije en koerden, christenen in sommige moslimlanden, aanslagen wereldwijd tegen 'ongelovigen, etc. Inderdaad: het probleem is veel groter dan 'slechts' het slachten van etnische zuiverheden en zeker nog vele malen groter dan een verkleedpartijtje.

Verder ben jij, zoals blijkt uit je laatste alinea, iemand die zeer snel aanstoot neemt aan onschuldige dingen. Maak je liever druk om de echte problemen in de wereld, zou ik zeggen.

Al die mensen die zichzelf of anderen in een verdomhoekje zetten mogen daar gewoon uitkomen. Maar als ze dat niet willen word het wel heel lastig.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 22:25

Een themafeest Keppeltjes&Lederhosen vind ik smakeloos danwel domzinnig.
Christenen in sommige moslimlanden en aanslagplegers wereldwijd tegen ongelovigen schaar ik niet onder wereldleiders. En als Erdogan een wereldleider is, ik was er niet van op de hoogte dat hij grote groepen Koerden aan het uitmoorden is.

Ik ben vrij taboeloos. Wat mij betreft mag iedereen over straat zoals hij wilt. Of dat nu als paashaas, hitler, zwarte piet, een pinquin of in een burka is.
Daarbij ben ik van mening dat iedereen voor zichzelf mag bepalen wat hij/zij de echte problemen in de wereld zijn en in hoever je gaat in je pogingen om daar iets aan te veranderen.

Als ik een direct lijntje had met Aung San Suu Kyi zou ik haar proberen duidelijk te maken dat ze mijns inziens echt moet ingrijpen in de Rohingya kwestie, maar dat ligt helaas buiten mijn macht.
Ik heb niet de illusie dat ik de wereld kan redden, dus al wat ik probeer is mensen duidelijk te maken dat het echt geen zeer doet om je een beetje in te leven in een ander.

Ik ben het met je oneens dat hier sprake is van groepen mensen die zich in een verdomhoekje verstoppen, wel verdenk ik een grote groep mensen in dit topic ervan niet niet in te zien dat je over het algemeen genomen met een grote voorsprong begint als je als blanke vla in NL geboren bent. En dat we dat te danken hebben aan onze topografisch gunstige ligging en de VOC mentaliteit van onze voorouders.
En nee, daar hoeven we ons anno 2017 heus niet voor te schamen, boete voor te doen of belangrijke zaken voor in te leveren. Het enige wat ik hoop is dat wij ons dit kunnen beseffen en vanuit onze bevoorrechte positie ons best doen om de wereld in ieder geval niet lelijker te maken dan die al is.
Om onschuld maak ik me dan ook echt niet druk en zal echt niemand erop aankijken als die zijn kind in indianenkleren of als een eskimo verkleed naar school stuurt. Maar bewust doorgaan met bepaald gedrag als je weet dat er een hele groep mensen zich hierdoor gekwetst voelt? Ik zie daar echt de lol niet van in.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 22:34

Palmera, het gaat er nu natuurlijk juist om wat je onder "onschuldig" verstaat. En hoe vreselijk belangrijk het is om aan "onze tradities" vast te houden terwijl de helft van Nederland geen flauw idee heeft wat Pinksteren inhoudt en zelfs een groot deel niet weet wanneer de tweede wereld oorlog plaatsvond, maar elk jaar dezelfde verkleedpartij "voor kinderen" (heel veel kinderen zijn bang voor Sint en Piet, maar dat terzijde) is een zoooo belangrijke traditie, dat iedereen die er zijn vraagtekens bij zet verketterd mag worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 22:56

Nikass schreef:
enamorada schreef:
Er worden hier echt enorm veel scheve vergelijkingen aangehaald. Ik ben het volledig met Drifter eens. Het is trouwens voor ‘ons’ als niet-Natives wel heel makkelijk om te roepen dat ze zich daar maar overheen moeten zetten.

Dit inderdaad!
Ben het ook volledig met de posts van Drifter en Qerty eens.

Ik vind het daarnaast persoonlijk om te kotsen hoe ontzettend onbenullig sommige mensen in dit soort discussies reageren met belachelijke vergelijkingen, met "we mogen niet meer..." en " het kinderfeestje wordt afgepakt". Er is hier geen sprake van verbieden of afpakken, er is een streven naar bewustwording en rekening houden met elkaar.
Het getuigt imo alleen maar van een zeer lage sociale intelligentie als je met dit soort reacties komt.

Helemaal mee eens !

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 01:49

Streven naar bewustwording, voorlichting en degelijke geschiedenislessen is iets waar ik een groot voorstander van ben. Het verleden is iets waarvan we kunnen leren. Hoofdzakelijk hoe het níet moet!

Maar bewustwording bereik je nooit door zomaar te gaan schreeuwen dat iets echt niet kan, met rechtszaken te dreigen en desnoods uit te voeren, en alles als aantstootbaar te beschouwen. Echt, met rustige en duidelijke voorlichting bereik je veel meer.

Stom voorbeeld, wellicht:
Als een veganist gaat gillen dat iedereen die vlees eet een vuile moordenaar is bereikt hij daar helemaal niets mee. Mensen gaan een portie bitterballen extra bestellen om hém te treiteren.
Als diezelfde veganist een rustig en goed onderbouwd ( = voorlichting) dialoog aan gaat, gaan er van de 10 aanwezigen wellicht drie een vegetarische dinsdag in hun leven roepen. En dus is er iets bereikt.

En zo gaat het met alles. Een brutaal mens heeft de halve weteld. Dat klopt. Maar dat brutale mens moet niet denken dat hij door hard te gillen ieder mens kan veranderen en hun achter zich krijgt. Daarmee jaagt hij mensen tegen zich in het harnas.

En, als laatste: we leven gelukkig in een vrije wereld. Als iemand een andere mening heeft mag dat. Als ik de straat op wil met een cowboyhoed (ik heb er één, tegen de zon, verbrand mijn hoofdhuid niet zo) dan mag ik dat. Maar als ik bij jou thuis kom met mijn hoed en ik weet dat jij dat niet leuk vindt, dan zet ik hem graag af en ga ik in de schaduw zitten. Maar spreek mij op straat alsjeblieft niet aan. Ik mag dat namelijk. Dat is het mooie in een vrije wereld.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:21

Palmera met je eerste stukje ben ik het eens, alleen zullen mensen soms toch schreeuwen omdat ze anders geen aandacht krijgen. Negatieve aandacht is dan wellicht beter dan helemaal geen aandacht.
En ook als iemand het verkeerd aanpakt (schreeuwen) is dat nog geen excuus voor een ander om zich dan maar te gaan misdragen (treiteren, bevolkingsgroepen kleineren of het probleem bagatelliseren).

Dan wat je schrijft over de cowboyhoed, deze vergelijking gaat mank. Want door het dragen van een cowboyhoed maak jij geen statement tegen Natives.

Als mensen hun kinderen leren -ook al is het "spel"- om op elkaar te schieten en dat het okee is om niet respectvol met andere culturen en hun gewoontes om te gaan, dan vind ik dat zeer verwerpelijk en een slecht voorbeeld.

En dat is precies wat er gebeurd; er wordt verscholen achter de kinderen, maar we weten allang dat het kinderen geen moer uitmaakt welke kleur het hulpje van Sinterklaas heeft. En kinderen bedenken niet zelf oorlogje spelen en cowboy-indiaantje. Dat krijgen ze aangereikt door volwassenen, helaas!

Het is dus een laf en slecht excuus om te roepen (zeg niet dat jij dat doet) dat het zo sielugh is voor de kinderen om hun feest af te pakken, nee, wees eerlijk, het is de angst en bekrompenheid van volwassenen die maakt dat zo krampachtig moet worden vastgehouden aan "tradities".

Nogmaals: wij kregen vroeger thuis geen wapen- speelgoed en er werd geen oorlogje gespeeld en ook geen cowboy- indiaantje. Het is maar net hoe je je kinderen wil opvoeden. Een betere wereld begint bij jezelf.
Je hebt tegenwoordig dat spotje over roken: als we niet willen dat onze kinderen gaan roken, moeten we niet doen alsof roken normaal is. Dat is precies hetzelfde als met oorlogje spelen, wapen-speelgoed en "tradities" uit ons niet zo zuivere koloniale verleden. Leer je kind liever dat andere culturen een verrijking zijn, en leer van de fouten die in de geschiedenis zijn gemaakt.

Er wordt gezegd "ik ben toch niet verantwoordelijk voor wat er toen gebeurde", nee, maar wel voor hoe je daar nu mee omgaat, en er voor probeert te zorgen dat dezelfde fouten niet opnieuw gemaakt worden.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:29

Eulogy schreef:

Precies dit. Nederland is echt zo intolerant als de pest. Bij het minste of geringste schreeuwt iedereen moord en brand 'ze pakken ons alles af!'. Echt ongelofelijk wat voor simpel volkje dit is. Ik schaam me tegenwoordig dat ik Nederlander ben. En daar heeft zwarte piet een groot aandeel in.

_Reneee schreef:
Blanke is nooit denigrerend bedoeld. We slaan echt gigantisch door met z'n allen.

sassefras schreef:
zeker maar als de vla zwart zou zijn hebben we de poppen aan het dansen he, onzin dat het overtrokken discriminatie gebeuren :+

Ik heb het over het woord neger.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:48

Kijk, ik vind het zeker rot wat er in het verleden gebeurd is, maar mensen moeten ook kunnen loslaten.

Overigens vind ik de pietendiscussie al helemaal wat anders, want dat vind ik minder 'discriminerend' dan dit.

En waarom?

Omdat de zwarte pieten juist slaven waren die GERED zijn van de slavernij en in loondienst kwamen voor de 'sint'

Maar over cowboys en indianen, om on topic te blijven,

ik ben nogsteeds van mening dat we het verleden moeten kunnen loslaten, en laat kinderen, kinderen zijn. Tuurlijk moeten we ze wel de achtergrond leren van wat er gebeurd is

Overigens heb ik sowieso het idee dat het topic veelste veel opgeblazen wordt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:10

Cowgirl schreef:
Speedster schreef:

Gelukkig heb jij het al gezegd. Ik sluit mij bij je aan.

Je hebt helemaal gelijk.

Als ik het omdraai.. als kinderen ergens in een Afrikaans land zich als een stereotiepe blanke gaan verkleden en er een feest omheen maken, dan gaan ze hun goddelijke gang maar. Ik kan er niet wakker van liggen, laat staan dat ik me gediscrimineerd moet voelen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:13

@ superfixen: Ik voel me dan ook niet aangesproken.
Ik voel wel plaatsvervangende schaamte over wat er allemaal gebeurd (is) mbt apartheid. Maar als Afrikaanse kindjes dat naspelen snap ik dat. Ik zie dat niet als kwalijk. .laat staan discriminatie.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:23

Het is natuurlijk ook wel erg makkelijk als blanke om te zeggen dat andere mensen zich maar "over het verleden heen moeten zetten" :+ Vooral als het feit dat je blank en westers bent nog steeds systematisch voordelen oplevert tov minderheden. Ik snap niet waarom het zo moeilijk is dat in te zien of waarom mensen zo verongelijkt lijken te reageren als ze daarop gewezen worden.

Memories schreef:
Eulogy schreef:

Dat valt me inderdaad ook ontzettend op sinds ik meer internationalere vrienden heb leren kennen := men schreeuwt hier gelijk moord en brand en 'ze komen aan onze cultuur!!!!!!!' maar in bijvoorbeeld de UK of US hoef je deze ongein niet te proberen hoor. Daar kun je dit soort discussies ook gewoon nog op fatsoenlijke wijze voeren, men staat open om te leren en dan merk je toch al weer heel gauw wat voor sterk 'ikke-ikke-ikke' cultuurtje er in Nederland heerst tov andere landen.

Er zijn grenzen en dit gaat me ook wat ver maar ik vind het niet verkeerd dat NL eindelijk ook een beetje die kant op aan het stevenen is.

Het valt me inderdaad echt op. Ook het aantal keren dat ik onder het mom van flirten van wildvreemde jongens heb gehoord "Oh, je vriend is Brits? Had je niet gewoon een leuke Nederlandse jongen kunnen kiezen dan?" :+ Beetje offtopic hier maar dat kreeg mijn moeder 30 jaar geleden ook te horen over mijn Griekse vader (van de politie notabene) dus het is alsof de tijd een beetje stil heeft gestaan.