DNA Databank; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:38

Daar staan ze al en de deur hebben ze ook al lang van het slot.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:41

Ik heb 10 jaar terug zoiets mee gedaan aan een onderzoek, was voor het trainen van honden volgens mij en daarvoor moest je DNA afstaan. Ik heb hiervoor getekend dat het geregistreerd werd. Genetisch gen etc. gaan ze daar echt niet uitzoeken en ik denk ook niet dat ze aan een haar en een wattenstaafje met mondslijm kunnen zien of ik erfelijk belast ben met een enge ziekte.

Voor de veiligheid en het sneller kunnen opsporen van criminelen mogen ze best van iedereen DNA bewaren. Echte privacy heb je toch al niet meer in Nederland.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:49

Daantjuh88 schreef:
Ik heb 10 jaar terug zoiets mee gedaan aan een onderzoek, was voor het trainen van honden volgens mij en daarvoor moest je DNA afstaan. Ik heb hiervoor getekend dat het geregistreerd werd. Genetisch gen etc. gaan ze daar echt niet uitzoeken en ik denk ook niet dat ze aan een haar en een wattenstaafje met mondslijm kunnen zien of ik erfelijk belast ben met een enge ziekte.

Voor de veiligheid en het sneller kunnen opsporen van criminelen mogen ze best van iedereen DNA bewaren. Echte privacy heb je toch al niet meer in Nederland.

EUh, ja. Dat kunnen ze nou net wel!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:03

Ja dat kunnen ze wel. Vaderschapsonderzoek doen ze ook gewoon met wangslijm.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:22

Mer1980 schreef:
Het zou een enorme oplossing zijn voor de criminaliteit en ik denk dat het ook een preventieve werking heeft. Ik denk zowieso dat het een kwestie van tijd is dat alles wat je doet vastgelegd wordt. Digitale wereld wordt steeds geavanceerder nauwkeuriger, onopvallender en sneller.

Waarom ga jij er van uit dat het gebruikt gaat worden om criminelen te vangen? Het Forensisch instituut is zo geminimaliseerd , dat de mensen daar een een hoge werkdruk hebben en onderzoeken een prioriteitlijst hebben. De politie is zo verandert, dat steeds vaker blijkt dat zij hun werk ook niet naar behoren kunnen doen. Defensie is zo onefficent dat er dodelijke ongelukken vallen. Zo kan ik eigenlijk wel een tijd doorgaan.
De uitslag van referendum, kan zo in de prullenbak worden gegooid. Dat is de laatste keer ook gebeurd. Ons kabinet bestaat uit partijen, die zichzelf samengesteld hebben en er is niet gekeken hoe het volk erover denkt. Partijen met meer stemmen zijn gepasseerd. Dat de digitale wereld nauwkeuriger is , ben ik het ook niet mee eens. Heel internet is vervuild met verkeerde, verouderde gegevens en onze belastingdienst (een overheidsinstantie notoabene) werkt met verouderde systemen.Zolang de digitale wereld niet waterdicht en overal up to date is, kunnen oude methodes niet weg.Overigens merkt ik nu al met gekoppelde systemen, dat er ontzettend veel fouten in zitten. Bijvoorbeeld tussen het ziekenhuis, huisarts, apotheek.Ziekenhuis verandert medicijn, huisarts weet nergens van. Denk je dat criminelen gaan vertellen waar een lek zit?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:41

Het is simpel als het er komt komt het er toch. En als de aarde vergaat...tegen die tijd ben ik toch al dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:44

Anoniem schreef:
Voor degenen die bang zijn voor datalekken; je staat altijd wel ergens in een database. Het gemeenteregistee bijvoorbeeld, of het elektronisch patienten dossier bij de huisarts/ziekenhuis. Kan ook gehackt worden, liggen je gegevens ook ergens. Of de belastingdienst :+

Klopt, daarom sta ik liefst in zo min mogelijk databases en vind ik weer een extra registratie van nóg persoonlijkere gegevens een ingewikkeld verhaal :)

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:15

danzzz schreef:
Daantjuh88 schreef:

EUh, ja. Dat kunnen ze nou net wel!

Waarom moet ik dan van die ellendige onderzoeken krijgen om te kunnen zien of ik ook het gen bij mij draag voor borstkanker. Zal wel een stuk makkelijker zijn als ik dat dan gewoon bij de huisarts kan doen ipv ziekenhuis.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:22

Omdat de huisarts niet de middelen en/of expertise heeft om dat gelijk te onderzoeken? Het zal toch doormoeten naar het ziekenhuis.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:43

Maar de verzekering heeft dat dan wel ineens om je buiten te sluiten?
Dat ze het maar onderzoeken dan, scheelt me een hoop eigen risico :+

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:50

Wij hebben een erfelijke hartziekte in de familie en als je dat gen hebt kan de bank moeilijk doen met je hypotheek. Het gebeurt in de praktijk dus al. Reden voor veel mensen om zich niet te laten testen, wat ook weer stom is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:45

Rare redenatie om te roepen dat je nu ook al zo weinig privacy hebt en daarom mogen ze een dna bank opzetten.

Dus omdat je het gevoel hebt dat je al weinig privacy hebt heb je er geen moeite mee om er nog meer van op te geven?

Volledig tegen natuurlijk en de link naar het artikel op de 2e pagina (correspondent) verwoord het duidelijk en volledig.

Eng trouwens dat zoveel mensen zo bereidwillig zijn hun dna op te geven. Het meest positieve is dat er wat meer boeven gevangen worden (tot ze slimmer gaan handelen) en de meest negatieve uitkomst is een wereld waar je niet in wilt leven.

Misschien leuk om het boek "1984" nog eens te lezen en jezelf de vraag te stellen of je de overheid echt zoveel macht wilt geven.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:03

Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Benjamin Franklin 1755

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:21

Vjestagirl schreef:
Ik vind dat we niet persee met ons benen wijd te hoeven gaan liggen om ons te laten naaien door de overheid. Zelf nadenken is ook wel wat waard.
Zo kun je het ook verwoorden, proest :+

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:58

Anoniem schreef:
Ik vind een databank geen slecht idee. Als je niks te verbergen hebt, heb je ook niks ermee te verliezen toch? Of denk ik dan zo simpel? Ik neem aan dat niemand hier op bokt de intentie heeft seriemoordenaar of verkrachter te worden toch? :+

Ja, jij denkt te simpel. Stel, door een tikfout wordt het DNA van Wolter V. opgeslagen onder de naam Wouter V. En nu blijkt Wolter V. een serieverkrachter te zijn. Dan staan ze dus wel bij jou op de stoep. Nu is je kind nog jong, en zal iedereen snappen dat het ergens fout is gegaan. Maar wat als hij zodadelijk een jaar of 17 is? Gaan ze je dan nog (direct) geloven?

Dan wordt hij onder het toeziend oog van de hele buurt geboeid afgevoerd, staan de filmpjes in no-time met vette koppen op alle social media en is hij al veroordeeld door de meute nog voordat een rechter zich erover gebogen heeft.
Dat uit controle-onderzoek blijkt dat hij het niet is geweest wordt ergens in kleine letters gemeld, wat niemand ziet, en dus draagt hij voor de meute dat stempel de rest van zijn leven mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:11

Gelukkig hebben we in Nederland meer dan alleen een voor en achternaam, we hebben hier ook BSN nummers en Wouter is niet de enige naam van m'n zoon :+

Ik snap je punt, maar we hebben niet voor niet burgerservicenummers.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:13

Ik word toch liever anders gen.... :)ddd

Ook met BSN nummer worden fouten gemaakt! Ook daar heb ik geen blind vertrouwen in.

In onze Roverheid heb ik al jaren geen vertrouwen meer :n Dat hebben ze al te vaak bewezen dat ze niet te vertrouwen zijn, of nakomen wat ze zeggen en gewoon doen wat ze zelf willen doen. Als hun zakken maar goed gevuld blijven.

DNA data bank ben ik op tegen, ze gaan er echt niet meer criminelen mee vangen. Die vinden daar wel weer wat op. Kijk maar naar vingerafdrukken. Iedereen was in zijn nopjes toen bleek dat met vingerafdrukken criminelen en ander gespuis gevonden kon worden. Door het gebruik van handschoentjes worden er nog zeer weinig vingerafdrukken gevonden bij diefstal/inbraak of wat dan ook.
Nee, ik denk dat ze er uiteindelijk andere dingen mee gaan doen waar wij burgers niet blij mee gaan zijn. Ze zijn mij te sneaky. In zo weinig mogelijk databasis als mogelijk is. Er zijn te veel cyber criminelen die er van alles mee kunnen uitspoken (je zelfs digitaal helemaal laten verdwijnen) En deze gasten pakken ze echt niet met DNA database. :n

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:15

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:20

ik vraag me eigenlijk vooral af waarom dat je privacy zou schaden?
wat weten ze daarmee wat niet zou mogen geweten worden?
je adres,bankrekeningnummer,inkomen,....weten ze al lang.

via smartphone's weten ze bijna waar je bent,wat je doet,.....

waarom zou dna dan zo'n inbreuk zijn?
ze gaan zich heus niet bezig houden met het ontleden van dna profielen van jan-met-de-pet.....

nu,los daarvan zie ik geen meerwaarde voor het 'vangen van boeven'
als je kijkt naar het heden zijn er 1000 criminelen geseind.
ze weten wie ze zoeken,maar vinden ze niet.
tja,wat kan dna daaraan veranderen?

alleen is dat dan terug een andere discussie,maar ik kom ook een beetje ziek van al het gezeik over 'schenden van de privacy',terwijl iedereen verslaafd is aan zijn telefoon en zijn hele leven deelt met vrienden,..... dat kan allemaal,maar dna in een databank ik grote schending van de privacy? neen,snap ik niet.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:25

Als je Wikipedia mag geloven dan werd de hielprik bij pasgeborenen hier in 1974 ingevoerd (en in België 1968) en doet bijna 100% van de nieuwbakken ouders hier aan mee.

In principe kan "hogerhand" dus al van de meeste mensen hier in het topic het DNA bewaard hebben, al zullen ze het officieel wel niet mogen gebruiken.

Ik ben niet zo'n complot-denker maar vraag me wel af wat er gebeurt met die kaartjes met bloed, of die nu misschien al dan niet stiekem al decennia lang ergens bewaard worden tot ze een wet er door krijgen dat het gebruikt mag worden ofzo... Ze zeggen wel dat de kaartjes na een jaar of 5 vernietigd worden, maar of dat echt zo is... :P

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:41

tengeltje11 schreef:
ik vraag me eigenlijk vooral af waarom dat je privacy zou schaden?
wat weten ze daarmee wat niet zou mogen geweten worden?
je adres,bankrekeningnummer,inkomen,....weten ze al lang.

via smartphone's weten ze bijna waar je bent,wat je doet,.....

waarom zou dna dan zo'n inbreuk zijn?
ze gaan zich heus niet bezig houden met het ontleden van dna profielen van jan-met-de-pet.....

nu,los daarvan zie ik geen meerwaarde voor het 'vangen van boeven'
als je kijkt naar het heden zijn er 1000 criminelen geseind.
ze weten wie ze zoeken,maar vinden ze niet.
tja,wat kan dna daaraan veranderen?

alleen is dat dan terug een andere discussie,maar ik kom ook een beetje ziek van al het gezeik over 'schenden van de privacy',terwijl iedereen verslaafd is aan zijn telefoon en zijn hele leven deelt met vrienden,..... dat kan allemaal,maar dna in een databank ik grote schending van de privacy? neen,snap ik niet.....

M.b.t. de eerste alinea: wie zijn "ze"? De overheid, de crimineel, je vrienden, je ouders, de buren, de kassières van de buurtsuper?
M.b.t. de laatste alinea: iets minder generalisatie graag.

Heb je de links gelezen op de voorgaande pagina's? Anders dat even doen? Bart heeft een hele goede geplaatst.

Privacy gaat over je "ik", wie jij bent als mens. Privacy gaat niet (alleen) over datgene waar jij bewust voor kiest te delen met je omgeving. Privacy gaat juist ook over dat wat je niet deelt, al dan niet bewust. Alle gedachten en gevoelens die jou maken tot wie jij bent, maar die je niet allemaal maar open en bloot deelt. Niet alleen op het internet, maar ook zo in het sociale verkeer. En de blauwdruk, de bouwstenen, voor wie jij bent als mens is vastgelegd in je DNA.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:42

Tengeltje11 Om die reden heb ik geen smartphone. Heb een oud mobieltje waar weinig op en mee te vinden is. Komt die sleepwet erdoor dan kunnen ze nog rode oortjes krijgen van mijn sms'jes met mijn vriend :D

Ooit gehoord van biologische wapens die gelinkt kunnen worden aan bepaalde DNA strings om bepaalde groepen mensen uit te roeien? Er zijn genoeg landen die daar al aan gewerkt hebben. Wil een duistere organisatie de mensheid uitdunnen hoeven ze alleen maar te kijken welke string in DNA het meeste voorkomt en daar een dodelijke resistente ziekte aan koppelen. Voor dat men daar achter is zijn er al velen het hoekje om.

Klinkt wel paranoia, maar de mogelijkheid is er.

https://www.rd.nl/oud/bui/010911bui05.html

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:46

Als ze uit gaan roeien aan de hand van dna hoop ik dat ze mij als eerste pakken.
Maar zo ben ik ook niet bang voor korea en een kernbom, of dat Is me kapot schiet, als dat zo is het zo en is het toch niet tegen te gaan.
Hoe hard je het ook probeert.
Als de regering zo verrot is hebben ze je DNA al lang, gewoon al eens toen je bloed liet prikken omdat je je niet zo lekker voelde.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:51

Ik ga liever snel het hoekje om dan langzaam door een ziekte.
Ze weten niet eens wat mijn bloedgroep is (tenminste HA kan niks vinden in hun toegankelijke systemen)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:54

Nee bij bloedprikken/onderzoek of een simpele operatie wordt daar niet naar gekeken.
Alleen als ze verwachten dat je bloed nodig hebt bij een operatie of de kans hoger is.
En ook bij bloed geven uiteraard.