Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Daantjuh88 schreef:Ik heb 10 jaar terug zoiets mee gedaan aan een onderzoek, was voor het trainen van honden volgens mij en daarvoor moest je DNA afstaan. Ik heb hiervoor getekend dat het geregistreerd werd. Genetisch gen etc. gaan ze daar echt niet uitzoeken en ik denk ook niet dat ze aan een haar en een wattenstaafje met mondslijm kunnen zien of ik erfelijk belast ben met een enge ziekte.
Voor de veiligheid en het sneller kunnen opsporen van criminelen mogen ze best van iedereen DNA bewaren. Echte privacy heb je toch al niet meer in Nederland.
Mer1980 schreef:Het zou een enorme oplossing zijn voor de criminaliteit en ik denk dat het ook een preventieve werking heeft. Ik denk zowieso dat het een kwestie van tijd is dat alles wat je doet vastgelegd wordt. Digitale wereld wordt steeds geavanceerder nauwkeuriger, onopvallender en sneller.
Anoniem schreef:Voor degenen die bang zijn voor datalekken; je staat altijd wel ergens in een database. Het gemeenteregistee bijvoorbeeld, of het elektronisch patienten dossier bij de huisarts/ziekenhuis. Kan ook gehackt worden, liggen je gegevens ook ergens. Of de belastingdienst
danzzz schreef:Daantjuh88 schreef:Ik heb 10 jaar terug zoiets mee gedaan aan een onderzoek, was voor het trainen van honden volgens mij en daarvoor moest je DNA afstaan. Ik heb hiervoor getekend dat het geregistreerd werd. Genetisch gen etc. gaan ze daar echt niet uitzoeken en ik denk ook niet dat ze aan een haar en een wattenstaafje met mondslijm kunnen zien of ik erfelijk belast ben met een enge ziekte.
Voor de veiligheid en het sneller kunnen opsporen van criminelen mogen ze best van iedereen DNA bewaren. Echte privacy heb je toch al niet meer in Nederland.
EUh, ja. Dat kunnen ze nou net wel!
Anoniem schreef:Ik vind een databank geen slecht idee. Als je niks te verbergen hebt, heb je ook niks ermee te verliezen toch? Of denk ik dan zo simpel? Ik neem aan dat niemand hier op bokt de intentie heeft seriemoordenaar of verkrachter te worden toch?
tengeltje11 schreef:ik vraag me eigenlijk vooral af waarom dat je privacy zou schaden?
wat weten ze daarmee wat niet zou mogen geweten worden?
je adres,bankrekeningnummer,inkomen,....weten ze al lang.
via smartphone's weten ze bijna waar je bent,wat je doet,.....
waarom zou dna dan zo'n inbreuk zijn?
ze gaan zich heus niet bezig houden met het ontleden van dna profielen van jan-met-de-pet.....
nu,los daarvan zie ik geen meerwaarde voor het 'vangen van boeven'
als je kijkt naar het heden zijn er 1000 criminelen geseind.
ze weten wie ze zoeken,maar vinden ze niet.
tja,wat kan dna daaraan veranderen?
alleen is dat dan terug een andere discussie,maar ik kom ook een beetje ziek van al het gezeik over 'schenden van de privacy',terwijl iedereen verslaafd is aan zijn telefoon en zijn hele leven deelt met vrienden,..... dat kan allemaal,maar dna in een databank ik grote schending van de privacy? neen,snap ik niet.....