Ersina schreef:Ik vind dat in geval van nood, die taser ook gebruikt mag worden bij gevaar, die door een 13 jarige veroorzaakt komt. Nu heb ik me echter ronduit kwaad gemaakt. Als 2 volwassen agenten met schild en
hond (heb ik gelezen)een 13 jarige niet kunnen overmeesteren, dan gaan we dezelfde kant op als de Amerikanen die uit angst schuldigen maar neerhalen. Krijgen de agenten geen vechtlessen meer? Waren ze kleiner en lichter van gewicht dan die 13 jarige? Het politiecorps mag wat mij betreft wel beter nakijken wie wel en wie niet bekwaam is op iemand in te praten, maar als het moet, in te grijpen. Een wapen gebruik je als je niet anders kan en daar twijfel ik (ook in dit geval)heel erg aan.Ze hoeven niet hun leven te wagen, maar ik denk dat ik die jongen nog wel aan had gekund.

Dit is mijn kijk op wapengebruik door de politie.
De hond is makkelijk te verklaren

Wordt vaker ingezet bij 'geweldsmeldingen'. Deze agenten zullen een afweging gemaakt hebben.
Praten helpt niet, de jongen ís agressief/verward en dus onberekenbaar. De verdachte is mogelijk (ik ken de situatie niet) een gevaar voor zichzelf, politie en omstanders.
Qua wapeninzet:
Je stem is het grootste wapen: en ze hebben dit ongetwijfeld geprobeerd.
Op de verdachte afstappen en overmeesteren: Kun je gelijk het mes afpakken zonder risico? Lijkt me zeer lastig omdat je vlakbij de verdachte moet komen.
Pepperspray: je moet in de buurt van de verdachte (en dus het mes) kunnen komen. Daarnaast is er ook het risico dat de agent zelf 'besmet' wordt.
(Lange) Wapenstok: brengt ongetwijfeld letsel aan. Daarnaast is het mes nog niet weg.
Hond: letsel voor de verdachte. Verdachte heeft een mes en kan dus de hond ook verwonden.
Vuurwapen: brengt letsel aan de verdachte. Mogelijk ernstig letsel of zelfs dodelijk. Daarnaast is er altijd een heel lang onderzoek wanneer een agent met het vuurwapen heeft geschoten.
Taser: kleine kans op blijvend letsel. Verdachte is kort uitgeschakeld waarna het voor de agenten makkelijker is om de verdachte te overmeesteren. Verdachte is uitgeschakeld, dus het mes in die zin ook

Dat is mijn kijk, en ik kan me voorstellen dat sommige agenten in een situatie komen waarbij ze een taser in willen zetten. Omdat een hond/vuurwapen net te extreem is, en een wapenstok/pepperspray net te licht/gevaarlijk is.