Taser bij minderjarigen ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Taser op minderjarigen

Ja
272 (90%)
Nee
26 (8%)
Geen mening
4 (1%)

Totaal aantal stemmen: 302

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:35

Ersina schreef:
Ik vind dat in geval van nood, die taser ook gebruikt mag worden bij gevaar, die door een 13 jarige veroorzaakt komt. Nu heb ik me echter ronduit kwaad gemaakt. Als 2 volwassen agenten met schild en hond (heb ik gelezen)een 13 jarige niet kunnen overmeesteren, dan gaan we dezelfde kant op als de Amerikanen die uit angst schuldigen maar neerhalen. Krijgen de agenten geen vechtlessen meer? Waren ze kleiner en lichter van gewicht dan die 13 jarige? Het politiecorps mag wat mij betreft wel beter nakijken wie wel en wie niet bekwaam is op iemand in te praten, maar als het moet, in te grijpen. Een wapen gebruik je als je niet anders kan en daar twijfel ik (ook in dit geval)heel erg aan.Ze hoeven niet hun leven te wagen, maar ik denk dat ik die jongen nog wel aan had gekund. :o

Jij had dus liever gezien dat ze de hond hadden ingezet???
Geloof me ik zou kiezen voor de taser.
Laatst bijgewerkt door Beretto op 05-10-17 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Re: Taser bij minderjarigen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:39

Een hond richt heel wat meer schade aan.

En de jongen bleek flink groot te zijn voor zijn leeftijd.
Daarnaast is het wel te horen dat jij nog nooit iemand hebt gezien die agressief is (om welke reden dan ook) en niet wil bedaren.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:43

'Ik zou die jongen wel aan hebben gekund'. Tja, altijd makkelijk praten vanaf de zijlijn ...
Ik vind persoonlijk het gebruik van een taser qua risico niet opwegen tegen het risico om als agent gestoken te worden door een geflipte jongen met een mes, ook al is deze dan maar 13.
Aan het taseren houdt deze jongen echt geen trauma over. Had hij een van de agenten verwond of vermoord (ook al was dat niet zijn intentie) dan zou dat een hele vervelende bagage hebben betekend voor de rest van zijn leven. Dat levert eerder een trauma op. Dus in zekere zin is het taseren ook in het belang geweest van de jongen zelf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:54

Askja schreef:
'Aan het taseren houdt deze jongen echt geen trauma over.

Hoe weet je dat?

Citaat:
Had hij een van de agenten verwond of vermoord (ook al was dat niet zijn intentie) dan zou dat een hele vervelende bagage hebben betekend voor de rest van zijn leven. Dat levert eerder een trauma op. Dus in zekere zin is het taseren ook in het belang geweest van de jongen zelf.

Ik vind dat soort vormen van rationalisatie 'voor zijn eigen bestwil' toch wel een probleem. Taseren is niet ongevaarlijk, het is geweld en kan dodelijke afloop hebben. Het is heel ingrijpend. Als we gaan denken dat het voor iemands eigen bestwil zou zijn wordt de drempel om het toe te passen steeds lager, en dat geeft meer risico's. Gepast gebruik van geweld kan alleen maar als we ons als maatschappij heel bewust blijven dat geweld eigenlijk vooral een zwaktebod is en altijd veel risico's en nadelen heeft, en dat andere oplossingen altijd als volwaardige oplossing moeten worden overwogen.

Als we zeggen 'het is eigenlijk beter' dan verliezen we het zicht op de slachtoffers (waaronder juist mensen in psychotische toestand) en de risico's.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:58

Shadow0 schreef:
Askja schreef:

Hoe weet je dat?

Citaat:
Had hij een van de agenten verwond of vermoord (ook al was dat niet zijn intentie) dan zou dat een hele vervelende bagage hebben betekend voor de rest van zijn leven. Dat levert eerder een trauma op. Dus in zekere zin is het taseren ook in het belang geweest van de jongen zelf.

Ik vind dat soort vormen van rationalisatie 'voor zijn eigen bestwil' toch wel een probleem. Taseren is niet ongevaarlijk, het is geweld en kan dodelijke afloop hebben. Het is heel ingrijpend. Als we gaan denken dat het voor iemands eigen bestwil zou zijn wordt de drempel om het toe te passen steeds lager, en dat geeft meer risico's. Gepast gebruik van geweld kan alleen maar als we ons als maatschappij heel bewust blijven dat geweld eigenlijk vooral een zwaktebod is en altijd veel risico's en nadelen heeft, en dat andere oplossingen altijd als volwaardige oplossing moeten worden overwogen.

Als we zeggen 'het is eigenlijk beter' dan verliezen we het zicht op de slachtoffers (waaronder juist mensen in psychotische toestand) en de risico's.

En hoe erg is het trauma dat de politieagent oploopt door neergestoken te worden dan? :)

Kán dodelijke afloop hebben... Bij hartpatiënten of als je keer op keer getaserd word etc. etc. etc.
Niet bij een lichamelijk gezonde jongen van 13.
Nogmaals: De kogel is dodelijker, en dat was het alternatief.
Soms kun je niet anders.

Niet om je persoonlijk aan te vallen, maar ik vraag mij oprecht af hoe lang jij daar had gestaan als een verwarde jongen jou bedreigt of je collega's bedreigt met een mes.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:02

Ik heb nee gestemd.
Gebaseerd op eigen ervaring en de beperkte informatie.

Beretto

Shadow0 schreef:
Askja schreef:

Hoe weet je dat?

Citaat:

Nou heel vervelend maar de politie is geen psychiater en heeft gedaan waar ze voor kwamen nl de situatie beheersbaar maken.
Nu is het aan de hulpverlening om verder aan de slag te gaan met dit jong.
Maar door onze geweldige politiek zijn zowel bij de politie als bij de hulpverlening ernstige personele tekorten.

bruintje123

Mensen die zoiets uitspreken staan daar niet en komen daar ook nooit te staan.
Mooi op de bureaustoelpraat is dat. Meer niet.
De ideale mooie wereld willen zien. Waar zo'n 13 jarige zomaar ineens rustig word als de politie zegt, nu niet meer doen. :(:)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:03

Ook een psychiater kan daar niets.
Die bellen ook vrolijk de politie als het uit de hand loopt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:08

Palmera schreef:
bruintje123 schreef:
Verward heten ze tegenwoordig allemaal.

Gewoon gestoord mag niet gezegd worden. Dat is discriminatie. :+

Nee, discrimatie is alleen als de gestoorde in kwestie een donkere huidskleur heeft :+

En het lijkt me nogal logisch op basis van deze info dat de politie een taser gebruikt. Wat moet je anders doen? Jezelf laten neersteken :?

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:09

bruintje123 schreef:
Ook een psychiater kan daar niets.
Die bellen ook vrolijk de politie als het uit de hand loopt.

Mocht je dit schrijven als reactie op mijn bericht ik weet dat een psychiater daar niet komt maar mijn post was meer om aan te geven dat dit soort situaties zich helaas steeds vaker voordoen.
Dit omdat er gewoon ernstig tekort aan personeel is in de hulpverlening en daardoor mensen op de crisis heel snel weer naar huis gestuurd worden met een pilletje.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:13

Het was inderdaad op je opmerking,maar vooral om andere te laten weten dat er helemaal geen gepaste hulpverlening komt.
En is er die wel en iemand draait helemaal door dat die ook de politie bellen of op andere niet altijd zachtzinnige manieren iemand tot bedaren brengen.

Ik heb zelf mensen mee naar de separeer ruimte gebracht die niet wilde en dat is echt niet met alleen maar lieve woordjes zoals enkele graag zouden zien.
Helaas dring je daar niet mee door. (edit: dring je niet door tot de patient bedoelde ik, maar wellicht ook niet door bij de bokker :P )

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:17

bruintje123 schreef:
Het was inderdaad op je opmerking,maar vooral om andere te laten weten dat er helemaal geen gepaste hulpverlening komt.
En is er die wel en iemand draait helemaal door dat die ook de politie bellen of op andere niet altijd zachtzinnige manieren iemand tot bedaren brengen.

Ik heb zelf mensen mee naar de separeer ruimte gebracht die niet wilde en dat is echt niet met alleen maar lieve woordjes zoals enkele graag zouden zien.
Helaas dring je daar niet mee door. (edit: dring je niet door tot de patient bedoelde ik, maar wellicht ook niet door bij de bokker :P )

Ok dan zijn we het daarover eens, ik lees echt vol verbazing sommige reacties hier

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:22

In mijn werk kom ik ook nog wel eens verwarde personen tegen waarvan ik ook een paar keer gehad dat ze agressief waren. Heb al neus aan neus gestaan met een man die tegen me stond te gillen dat de machinist niet goed reed en dus een waardeloze zak was en doodgetrapt moest worden. Iemand die verward is, is zo onvoorspelbaar als wat. Enkele maanden geleden heb ik een cursus gehad hoe je om kan gaan met agressie. We mochten allemaal zelf een voorstel doen wat voor soort agressie je wilt behandelen. Mijn vraag was hoe we om moesten gaan met het groeiend aantal mensen met een psychische stoornis en agressie problemen die we tegen komen. Het antwoord was heel simpel, niet. Te onvoorspelbaar. Dus gewoon assistentie aanvragen en als die niet kon komen, gewoon laten gaan. Elke situatie is anders, wat de ene dag prima helpt bij Jantje zorgt er de volgende dag bij Pietje voor dat je overhoop word gestoken. Je moet dus op zo'n moment handelen op een soort van instinct. En een bij verward iemand een mes vast heeft, is het risico dat jezelf gewond raakt dus nog groter. Ik kan me dus helemaal voorstellen dat ze de taser hebben gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:10

Ersina schreef:
Ik vind dat in geval van nood, die taser ook gebruikt mag worden bij gevaar, die door een 13 jarige veroorzaakt komt. Nu heb ik me echter ronduit kwaad gemaakt. Als 2 volwassen agenten met schild en hond (heb ik gelezen)een 13 jarige niet kunnen overmeesteren, dan gaan we dezelfde kant op als de Amerikanen die uit angst schuldigen maar neerhalen. Krijgen de agenten geen vechtlessen meer? Waren ze kleiner en lichter van gewicht dan die 13 jarige? Het politiecorps mag wat mij betreft wel beter nakijken wie wel en wie niet bekwaam is op iemand in te praten, maar als het moet, in te grijpen. Een wapen gebruik je als je niet anders kan en daar twijfel ik (ook in dit geval)heel erg aan.Ze hoeven niet hun leven te wagen, maar ik denk dat ik die jongen nog wel aan had gekund. :o

Dit is mijn kijk op wapengebruik door de politie.

De hond is makkelijk te verklaren ;) Wordt vaker ingezet bij 'geweldsmeldingen'. Deze agenten zullen een afweging gemaakt hebben.

Praten helpt niet, de jongen ís agressief/verward en dus onberekenbaar. De verdachte is mogelijk (ik ken de situatie niet) een gevaar voor zichzelf, politie en omstanders.

Qua wapeninzet:
Je stem is het grootste wapen: en ze hebben dit ongetwijfeld geprobeerd.

Op de verdachte afstappen en overmeesteren: Kun je gelijk het mes afpakken zonder risico? Lijkt me zeer lastig omdat je vlakbij de verdachte moet komen.

Pepperspray: je moet in de buurt van de verdachte (en dus het mes) kunnen komen. Daarnaast is er ook het risico dat de agent zelf 'besmet' wordt.

(Lange) Wapenstok: brengt ongetwijfeld letsel aan. Daarnaast is het mes nog niet weg.

Hond: letsel voor de verdachte. Verdachte heeft een mes en kan dus de hond ook verwonden.

Vuurwapen: brengt letsel aan de verdachte. Mogelijk ernstig letsel of zelfs dodelijk. Daarnaast is er altijd een heel lang onderzoek wanneer een agent met het vuurwapen heeft geschoten.

Taser: kleine kans op blijvend letsel. Verdachte is kort uitgeschakeld waarna het voor de agenten makkelijker is om de verdachte te overmeesteren. Verdachte is uitgeschakeld, dus het mes in die zin ook ;)

Dat is mijn kijk, en ik kan me voorstellen dat sommige agenten in een situatie komen waarbij ze een taser in willen zetten. Omdat een hond/vuurwapen net te extreem is, en een wapenstok/pepperspray net te licht/gevaarlijk is.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:17

Joaltijd schreef:
Ersina schreef:

Dit is mijn kijk op wapengebruik door de politie.

De hond is makkelijk te verklaren ;) Wordt vaker ingezet bij 'geweldsmeldingen'. Deze agenten zullen een afweging gemaakt hebben.

Praten helpt niet, de jongen ís agressief/verward en dus onberekenbaar. De verdachte is mogelijk (ik ken de situatie niet) een gevaar voor zichzelf, politie en omstanders.

Qua wapeninzet:
Je stem is het grootste wapen: en ze hebben dit ongetwijfeld geprobeerd.

Op de verdachte afstappen en overmeesteren: Kun je gelijk het mes afpakken zonder risico? Lijkt me zeer lastig omdat je vlakbij de verdachte moet komen.

Pepperspray: je moet in de buurt van de verdachte (en dus het mes) kunnen komen. Daarnaast is er ook het risico dat de agent zelf 'besmet' wordt.

(Lange) Wapenstok: brengt ongetwijfeld letsel aan. Daarnaast is het mes nog niet weg.

Hond: letsel voor de verdachte. Verdachte heeft een mes en kan dus de hond ook verwonden.

Vuurwapen: brengt letsel aan de verdachte. Mogelijk ernstig letsel of zelfs dodelijk. Daarnaast is er altijd een heel lang onderzoek wanneer een agent met het vuurwapen heeft geschoten.

Taser: kleine kans op blijvend letsel. Verdachte is kort uitgeschakeld waarna het voor de agenten makkelijker is om de verdachte te overmeesteren. Verdachte is uitgeschakeld, dus het mes in die zin ook ;)

Dat is mijn kijk, en ik kan me voorstellen dat sommige agenten in een situatie komen waarbij ze een taser in willen zetten. Omdat een hond/vuurwapen net te extreem is, en een wapenstok/pepperspray net te licht/gevaarlijk is.

Precies dat , agenten worden goed opgeleid en jaarlijks hierop getoetst dus hebben gedaan wat nodig was en hebben daarbij echt wel over de andere opties nagedacht

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:44

Het zegt al genoeg over iemands kennis als iemand de hond een beter idee vindt dan de taser. In sommige gevallen heb je nog liever een kogel op een gunstige plek dan de hond op je lijf. Die richten pas echt schade aan. :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:52

Passadena schreef:
Er is een kans dat je kan overlijden door een taser. Een man in Amerika heeft dat getest.
Ik weet niet of die tasers hier het zelfde zijn als daar, maar stel als het kan.

Je kunt als agent door een messteek ook overlijden.
Of door een politiekogel die je krijgt omdat je met een mes een agent wil doodsteken en de agent geen taser mag gebruiken, en dus schiet uit zelfverdediging... ;)

Voor de mensen die wel eens gelezen hebben dat er in de VS iemand is doodgegaan door een taser: er zijn gevallen waarbij niet 1, 2 of 3 agenten tegelijk een taser afschoten, maar... meer dan 6-10 tegelijk!
Gek he, dat iemand dan doodgaat aan een hartstilstand. Ik zie dat Nederlandse agenten, toch wel wat zorgvuldiger opgeleid dan hun amerikaanse collega's, niet zo snel doen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 23:34

Shadow0 schreef:
Nee. Taseren is gevaarlijk, en kan wel degelijk tot de dood leiden. Daarnaast komen er meer incidenten met geweld door de politie, terwijl de criminaliteit en het geweld in de samenleving als geheel afgenomen zijn. Het lijkt er dus op dat de politie sneller naar wapens en geweld grijpt waar ze dat vroeger op een andere manier wisten op te lossen. Wat mij betreft moet de politie meer getraind worden in het niet gebruiken van wapens. En dit ging dus niet om een situatie waarin het mensenleven van een ander in gevaar was, er werd bv niemand gegijzeld. De politie is er niet om mensen te straffen (dat is aan de rechter en de penitentiaire inrichtingen) dus bij bedreigingen en geweld is het veel verstandiger om even een stapje terug te doen (letterlijk) en het met iets meer tijd op een andere manier op te lossen.

http://www.grutjes.nl/2017/10/politie-t ... -kinderen/

(De VS laat overigens meer dan duidelijk zien dat een inzet op meer geweld en meer wapens echt niet werkt om de veiligheid te vergroten, op alle vlakken niet. Er zijn daar al zoveel mensen omgekomen door onnodig politiegeweld - en de criminaliteit lost het overduidelijk niet op want die is geen ander westers land zo hoog. Ik denk dat we moeten voorkomen dat we die kant op gaan.)

Dit is echt de grootste BS ooit. Heel veel van mijn vrienden en kennissen werken bij politie en justitie (en ook in de PI) maar de criminaliteit is zeker niet minder geworden. Straffen worden echter meer en meer thuis uitgezeten waardoor het lijkt alsof PI's leeglopen en daarnaast heeft politie vaak de tijd en mankracht niet voor relatief 'kleine' vergrijpen.

Ersina schreef:

Wat Bruintje zegt. Ik werk in de PG met demente ouderen. Ik heb wel eens iemand gehad die hartstikke ziek en mager was, waarbij je zou denken dat je die met 2 vinger omver kon duwen waarbij ze alle botten zou breken, maar mijn hemel, wat een kracht kwam daar nog uit. Ik heb haar nagels in mijn armen gehad en ik weet zeker dat als het er op aangekomen was zij waarschijnlijk nog sterker was geweest dan ik. En nu ben ik ook niet bepaald klein ofzo... Zorg moesten we niet voor niks met twee personen doen.
Als je dan een, schijnbaar voor zijn leeftijd flink grote, gezonde puber voor je neus hebt die hem flipt, kan ik mij heel goed voorstellen dat je die met 2 man niet zomaar aan kan. Daarnaast is mijn neefje van net 14, weliswaar tenger van figuur, nu al een kop groter dan ik. Laat staan als het een brede jongen was geweest.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 23:49

Niet het hele topic door zitten lezen, maar mijn mening: Gewoon taseren....als ze de taser niet hadden zouden ze ook hun vuurwapen waarschijnlijk gepakt hebben, kan net zo gevaarlijk zijn qua verwondingen. Maar goed das mijn idee.....als er echt gevaar is volgen ze toch gewoon de procedure wel, of het nou een 13 jarige of een 30 jarige is....

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:14

Beretto schreef:
Ersina schreef:

Jij had dus liever gezien dat ze de hond hadden ingezet???
Geloof me ik zou kiezen voor de taser.

Waar lees je dat? Ik dacht dat het duidelijk was dat ik een voorstander ben van overmeesteren als praten niet helpt. Aangezien ik mezelf als voorbeeld heb genoemd, leek het me duidelijk dat ik een agent bedoel.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:19

Blacky94 schreef:
.
Wat Bruintje zegt. Ik werk in de PG met demente ouderen. Ik heb wel eens iemand gehad die hartstikke ziek en mager was, waarbij je zou denken dat je die met 2 vinger omver kon duwen waarbij ze alle botten zou breken, maar mijn hemel, wat een kracht kwam daar nog uit. Ik heb haar nagels in mijn armen gehad en ik weet zeker dat als het er op aangekomen was zij waarschijnlijk nog sterker was geweest dan ik. En nu ben ik ook niet bepaald klein ofzo... Zorg moesten we niet voor niks met twee personen doen.
Als je dan een, schijnbaar voor zijn leeftijd flink grote, gezonde puber voor je neus hebt die hem flipt, kan ik mij heel goed voorstellen dat je die met 2 man niet zomaar aan kan. Daarnaast is mijn neefje van net 14, weliswaar tenger van figuur, nu al een kop groter dan ik. Laat staan als het een brede jongen was geweest.

Elk geval is een geval apart. In dit geval gaat het om hoop ik, getrainde agenten. Buiten het feit dat er misschien ook eerst gepraat kan worden, vind ik het een trieste zaak als 2 agenten een persoon niet kunnen overmeesteren.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:23

Ersina schreef:
Blacky94 schreef:
.

Elk geval is een geval apart. In dit geval gaat het om hoop ik, getrainde agenten. Buiten het feit dat er misschien ook eerst gepraat kan worden, vind ik het een trieste zaak als 2 agenten een persoon niet kunnen overmeesteren.

Ik snap wat je bedoeld, echter denk ik ook dat je flink kan onderschatten hoeveel kracht er in iemand kan zitten, zeker als deze "doordraait". Dan kan het ook met 2 getrainde mensen lastig worden. Vergeet daarnaast ook niet dat die jongen een mes had. Dan kan je nog zo sterk zijn, ik ga het risico niet lopen die in mijn lichaam te krijgen met alle mogelijke gevolgen van dien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:25

Dan heb jij duidelijk nooit een echt doorgedraaid persoon gezien.

Ersina schreef:

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:25

Ersina schreef:
Buiten het feit dat er misschien ook eerst gepraat kan worden, vind ik het een trieste zaak als 2 agenten een persoon niet kunnen overmeesteren.

Het gaat er niet om of ze iemand kunnen overmeesteren met zijn tweeën. Het gaat erom of ze dat kunnen zonder zelf risico te lopen op (ernstige) verwondingen. Dat laatste is een stuk lastiger wanneer de te overmeesteren persoon gewapend is.