Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:24

LadyMadonna schreef:
Blue eyes, we doen dit zeg maar uit voorzorg

Houden jullie ook rekening met mensen die iets anders geloven? Of alleen Christenen?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 23:23

Werkendam is voornamelijk christelijk. Maar!!! Er zijn nogal wat verschillende stromingen binnen het christendom en die zijn bijna allemaal in Werkendam vertegenwoordigd. En die gunnen elkaar het ligt in de ogen niet :D De een vind dat de vrouw haar haar in een knot dient te dragen de ander vind dat het los moet want opgestoken haar is ijdel en dat mag niet. Al die verschillende stromingen gaan weer naar verschillende kerken of houden thuis kerk. De een heeft wel TV de ander niet (maar wel verstopt :x ) en op zondag lopen ze zonder te groeten elkaar voorbij op weg naar eigen kerk, op maandag is alles weer koek en ei. In de ogen van een streng christelijke zo als er veel zijn in Werkendam is alleen het geloof in Jezus goed en alleen de stroming die hij/zij aanhangt de ware weg naar verlossing, echt veel begrip voor niet christelijke geloven is er dan ook niet om het helemaal maar niet te hebben over atheïsten die gaan allemaal naar de hel }:)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 23:32

MarlindeRooz schreef:
En dit is waarom ik mijn woonplaats later uitzoek op het aantal gelovigen. Graag zo min mogelijk. :')

Wat een onzin.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 23:36

Nynke1 schreef:
MarlindeRooz schreef:
En dit is waarom ik mijn woonplaats later uitzoek op het aantal gelovigen. Graag zo min mogelijk. :')

Wat een onzin.

Want?

Ik wil boodschappen doen op zondag, grasmaaien wanneer ik wil en mijn auto kan ook prima gewassen worden op zondag. Idem dito voor dit soort dingen, het geloof hoeft geen rol te spelen in openbare gelegenheden. En ja ik ben Christelijk opgegroeid in en dorp waar het CDA en de CU regeert.

khirshanta

Re: Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 23:44

Zijn de mensen die hierom schreeuwen, niet veelal dezelfden die zo'n grote mond opzetten over hoe andere religies vrijheden ontnemen?

Dit klinkt alsof het uit de middeleeuwen komt; 'deze boeken zijn slecht en passen niet bij de religie!' wat komt er hierna; boekverbrandingen?

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 00:17

MarlindeRooz schreef:
Nynke1 schreef:

Wat een onzin.

Want?

Ik wil boodschappen doen op zondag, grasmaaien wanneer ik wil en mijn auto kan ook prima gewassen worden op zondag. Idem dito voor dit soort dingen, het geloof hoeft geen rol te spelen in openbare gelegenheden. En ja ik ben Christelijk opgegroeid in en dorp waar het CDA en de CU regeert.

Maar dat heeft toch niks te maken met het aantal gelovigen wat in een plaats of dorp woont.

Ik woon in een extreem gelovig dorp (op de bible belt) en ja als je hier het dorp en de twee omliggende dorpen binnenrijdt staan er aan alle kanten borden met "welkom in de kerke van..." met alle diensttijden van de kerk er op. Heb je geen last van hoor en als ik wil kan ik hier prima mijn auto wassen op zondag of grasmaaien. Als ik boodschappen wil doen op zondag rijd ik naar de dichtsbijzijnde stad, maar inmiddels ben ik er aan gewend en heb ik gewoon alles voor het weekend in huis. En ik ben ábsoluut niet gelovig en kom uit een grote stad. Gelovigen die hun geloof willen opdringen/willen laten overheersen heb je overal wel ongeacht waar je woont. Ik heb ze hier in 2 jaar tijd maar 1 keer aan de deur gehad, of ze een blaadje in de bus mochten gooien. Dikke prima, gaat bij mij meteen de prullebak in en ik heb ze nooit weer gezien.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 00:24

Excuus alvast, dit wordt een lang verhaal voor dit late tijdstip. :D

Interessant topic, om de reacties zo te lezen. Ik zie dat de reacties hier vooral in gaan op het "enge" van boeken wat niet zou mogen, maar ik denk dat het echte probleem voor christenen op een ander vlak ligt. Ik zal proberen mijn denkwijze uit te leggen. Al denken niet alle christenen zo uiteraard. ;-)

Ik vind het niet fijn als onze kinderen enge boeken lezen waarin het over geesten, demonen, heksen, tovenarij etc. gaat. Enge boeken over monsters, moorden, gevaarlijke of spannende situaties waar géén geestelijk/magie aspect bij betrokken is: geen probleem. Als ze dat leuk vinden en ons 's nachts niet uit bed roepen... ;-) Dat is de scheidingslijn voor mij, dingen gerelateerd aan magie of de geestelijke/spirituele wereld anders dan de christelijke, ben ik op tegen. Ik hoor vaak van niet-christenen dat ze dit niet begrijpen.

Mijn persoonlijke ervaring en tevens met de kinderen is dat spirituele invloeden echt een groot effect kunnen hebben. Ik heb sterk het idee dat dit juist komt door het feit dat ik/wij christen zijn.
Ik geloof dat er in de geestelijke wereld altijd strijd gaande is tussen goed (God) en kwaad (Satan), waarbij Satan, de Duivel, of hoe je het ook noemen wilt, niets te verliezen heeft bij niet-christenen. Die doen tenslotte gewoon hun ding en horen niet bij God, geen bedreiging voor hem (daarmee zeg ik overigens niet dat ongelovigen direct tot Satan behoren hoor, wie ben ik om te oordelen daarover :)) ). Feit in ons geloof blijft echter wel dat Satan mensen bij de tegenstander (God) weg wil krijgen.
Ik denk dat christenen juist door hun geloof meer open staan voor de geestelijke wereld dat niet-christenen (uitzonderingsgroepen daargelaten), denk aan bijv. de Heilige Geest en visioenen bijvoorbeeld in het christendom, en daardoor ook veel makkelijker en sneller iets ervaren van slechte geesten om het zo te zeggen, het komt makkelijker binnen. Daarom zijn christenen over het algemeen denk ik feller tegen dit soort genres dan niet-christenen, puur omdat de gevolgen meer gemerkt worden.

Ik heb als kind ooit een boek gelezen waar ineens iets over glaasje draaien in bleek te staan. Ik was nooit bang, maar vanaf het lezen van dat boek ben ik maandenlang doodsbang geweest in het donker. Ook als volwassene heb ik nog een aantal keer ervaren dat wanneer ik bijv. een documentaire over hekserij had gekeken, ik daar echt een tijdje 'last' van had. Toen ik tijdens mijn studie en aantal onderzoeken heb gedaan naar de verbanden tussen 'psychiatrie en demonie' viel het mij op dat lang niet alle psychiatrisch patiënten met christelijke achtergrond aangaven last te hebben van demonie, maar wél alle psychiatrisch patiënten die over demonen spraken een christelijke achtergrond hadden. Bij niet-christelijke patiënten ben ik demonie geheel niet tegen gekomen. Ook de theoretische kant bevestigde daarin dat er een verschil in openheid voor het geestelijke is tussen wel of niet christenen.

Dus ja: er staan in de Bijbel veel heftigere verhalen. Ik kan me voorstellen dat die verhalen voor niet-christenen ongeloofwaardig over kunnen komen. En nee, het is niet gewenst om christelijke kinderen in een bubbeltje wereldvreemd te laten opgroeien, maar het spirituele/geestelijke aspect is wel iets om heel voorzichtig mee om te gaan en dat serieuze impact kan hebben, iets waar kinderen vaak nog niets van af weten.

Het totaal van wat ik nu schrijf is natuurlijk allemaal geen enorm diepgravend onderzoek geweest met wetenschappelijke onderbouwen, maar voor mij en anderen met mij wel de reden dat ik mijn kinderen hier, zeker op jonge leeftijd, niet aan bloot wil stellen en de scheiding in genres maak. Misschien herkennen jullie dingen en begrijp je waarom er in de christelijke wereld anders over gedacht wordt. De bekrompenheid van veel "christelijke dorpsgemeenten" daargelaten natuurlijk... ;-) ;-)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 00:34

Een boek over moorden is geen geestelijk aspect bij betrokken volgens jou? Die logica snap ik inderdaad niet :+

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 00:50

re: christenen in psychiatrische situaties - is het niet zo dat je op zoek gaat in moeilijke situaties naar oorzaken gegrond in hetgeen je hebt meegekregen?
Als ik een psychose zou krijgen en ik was door mijn ouders opgevoed met het geloof van flat earth, hollow earth of diverse complottheorieen zou ik ook eerder zoeken naar oorzaken die in dat patroon vallen.

En wat voor obsessie heeft Satan volgens jou dan met christenen? Wat voor baat heeft hij bij het verleiden van christenen? (Ik snap het tegenstander-principe misschien niet helemaal)
Omdat christenen als ze genoeg zondigen zonder dat dit hun word vergeven in de hel komen? Wat voor nut heeft die hel dan? Eeuwig branden/folteringen, dan heeft toch helemaal geen nut? Satan zou 24/7 kunnen folteren, maar na een paar duizend jaar wordt dat toch saai?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 01:52

Marrlinde, er wordt gewoon veel te veel heisa om gemaakt en daardoor komt het onder christenen zoveel voor.
Een dom voorbeeld: mijn buurvrouw is bang voor tunnels en onweer, drie keer raden waar mijn buurmeisje bang voor is.
Juist, onweer en tunnels, en dat is niet erfelijk overdraagbaar maar heeft ze simpelweg als kind al overgenomen van haar moeder.
Als je nooit anders meekrijgt als dat dat doodeng is neemt iemand dat gerust over.
Zo ook met duivels, spoken, satan, weet ik veel: het wordt jullie haast aangeleerd om daar bang voor te zijn, of op zijn minst ontzag voor te hebben.
Als kind weet je niet beter, en ik vind het kwalijk dat een kind zo moet voldoen aan het geloof van papa en mama, en dus geen kans krijgt om er anders over te denken.
Een kind neemt dan gewoon aan dat god bestaat, en de duivel etc. iets is om bang voor te zijn.
En ik snap dat als men als volwassene dan nog steeds heilig gelooft in alles, dat er dus flink meer christenen bang voor zijn als niet gelovigen.
Dat heeft niks te maken met open staan voor geesten, maar met dat ik nooit verhalen te horen kreeg over de duivel en dat soort dingen.
Bij de woorden demonie en duivel denk ik eerste reactie alleen maar terug aan de griezelboeken die ik als tiener las, het heeft voor mij totaal geen nare lading.
Ofwel ik zal niet ooit gek geworden in een psychiatrisch ziekenhuis gestoord gaan mijmeren over dat leuke griezelboek van de basisschool. :+
Dan gaat het vast over de tandarts ofzo. :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 06:09

Celiien schreef:
alex66 schreef:
Tja in Werkendam lezen ze ook Harry Potter niet want de spreuken die er in staan zijn van de duivel :?
En dat van mensen die 24/7 leven naar een boek dat vol staat met bovennatuurlijk dingen die als ze niet in dat specifieke boek hadden gestaan onder tovenarij hadden gevallen 8)7
Wat dat betreft is de bijbel een stuk enger dan dolfje weerwolfje :)

Maar dat zien de gelovige Werkendammers niet en aangezien ze nog in de meerderheid zijn in het dorp en in de gemeenteraad zullen dit soort dingen voorlopig nog wel blijven voorkomen.

Dit dus :j

Precies mijn idee. Ik vond het altijd mooie boeken vroeger, het is geen Stephen King of horror wat ze moeten lezen :')

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 07:21

MarlindeRooz schreef:

Nou, precies dit zeg. En dan niet perse alleen het aantal maar zeker ook de stroming en de aard daarvan.
Ik kies er gewoon voor om me niet gedwongen aan te moeten passen en dit soort gekkigheid tegen te hoeven komen dus wil ik er dood nog niet gevonden worden.
Dat anderen een geloof aanhangen en daar blij van worden is prima en heb ik geen probleem mee maar ik pas ervoor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:26

genja schreef:
Zeggen dat de bibliotheek voor iedereen is niet alleen voor christenen?

In de gristelijke gemeenten heb je het helaas maar gewoon te slikken
Gemeente Werkendam , waar ts gok ik ook in de bieb werkt , is er idd Zo een waar ze graag hebben dat alles en iedereen wijkt voor de overtuiging van de sgp en de cu (heb al wat discussies gehad met verschillende mensen binnen de partijen ... )
Woon zelf in een dorp binnen de gemeente welke halfom katholiek is, dat is dan weer aardig relaxed (op zondag gewoon café open etc)

Maar we zijn binnen een paar jaar sowieso de sjaak
Fusie met twee aangrenzende gemeentes waarvan 1 nog veel meer sgp stemmers bevat dan Werkendam

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 09:48

MarlindeRooz schreef:
Kinderen lezen al zo weinig. Zorg dan dat er nieuwe, spannende, aantrekkelijke boeken liggen! :D

Die boeken liggen er ook gewoon, alleen niet op de thema tafel

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:30

Nynke1
Heel fijn dat bij jou er geen buren aan de deur staan als je op zondag de auto wast
Hier in de regio kan dat dus absoluut wel voorkomen
Of uitjes met de voetbal
Die gebeuren absoluut niet op zondag
Of als vrouw penningmeester van de voetbal zijn
Dat levert dus bedreigingen op inclusief bedreigingen jegens de kinderen
En dat is dus ook gezellig christelijk ?
Dit zijn dus normaal voorkomende dingen in mijn christelijke geboortedorp

Ik snap dus heel goed dat mensen hun toekomstige woonplaats screenen op religieuze inslag
Zo ga ik zelf ook absoluut niet in Werkendam wonen , wel de gemeente , maar niet het dorp zelf
Wijk en Aalburg, andel vallen ook af
Juist door de religieuze perikelen in die dorpen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:48

Citaat:

...ik zou willen dat (mijn) geloof eens niet in dir soort kleinzieligheid ter sprake zou komen.

Maar waar het cda de baas is, lui elkaar op weg naar de kerk niet eens groeten zit het er niet zo in ben ik bang...
Heel veel macht en gelijkhebberij - weinig naastenliefde of maar het beschermen van kwetsbaren...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:36

Ik ga straks met de klas skeletjes knutselen voor de kinderboekenweek maar één leerling mag niet meedoen omdat het volgens haar geloof de duivel is. Tja, dat kan natuurlijk gebeuren. De knutselles gaat gewoon door en de betreffende leerling gaat iets anders doen.
Het is moeilijk om met iedereen rekening te houden, in dit geval zou ik dus kijken waar de meerderheid de voorkeur aan biedt. Als er voornamelijke Christelijke mensen in de plaatselijk bieb komen dan zou ik proberen om hier rekening mee te houden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:41

Janneke2 schreef:
oomens schreef:
Dat mensen naast burger ook kerklid zijn is prima, maar geloofszaken zijn nog altijd iets persoonlijks voor de gelovigen zelf of eventueel voor de rest van hun geloofsgemeenschap.

Dat is een erg moderne mening, die ik niet deel.
Al was het maar omdat ik struikel over de new age spiritualiteit. Anders gezegd: geloofszaken gaan gewoon op *een* bepaalde manier, voor iedereen verschillend, iedereen aan. En is het juist goed om daar "op straat", in het openbaar, buiten de eigen club over te spreken.
Ik snap even niet wat new-agespiritualiteit ermee te maken heeft. Kun je dat verhelderen?
Op welke manier gaan geloofszaken een ander aan dan de gelovige zelf?

Als iemand het nodig vindt om een hogere macht* te creëren om zijn eigen leven richting te geven, dan mag dat. Die richting is alleen op geen enkele manier meer waard dan die van iemand die niet de tussenstap van een opperwezen nodig acht om zich leefregels op te leggen.

Iedereen kan en mag voor zichzelf bepalen of hij een opperwezen bedenkt en aanhangt of niet. Daaruit vloeit direct voort dat wat jij zelf uit naam van je opperwezen doet, nooit gaat boven wat een ander voor zichzelf op dat gebied bedenkt, en dus zou de invloed van religie nooit zover mogen gaan dat die de levenssfeer van een ander dan de gelovige zelf binnendringt.

*Of ze die hogere macht nu God, Allah, Boeddha, moeder Aarde, de Maangodin van Stonehenge of hun Innerlijke Kracht noemen, maakt daarbij bar weinig uit.

Citaat:
...omdat we hollanders zijn, lijkt me.
Die franse broer van de grote Nap deed zijn best om een goede koning te zijn en wat de stad Leiden betreft was hij dat zeer zeker. (Bij de ramp met het kruidschip arriveerde hij met koetsen vol verband, zijn hofarts en lantarens.)

Maar we hebben daarna vele vernieuwingen van het judidisvch bestel gehad. Inclusief 1848 "de koning is voortaan een symbool", en in 1917 (na "vijftig jaar stilstand") artikel 23 van de grondwet.

En van mij mag artikel 23 blijven.

Dank voor de les, maar ik was al bekend met onze eerste koning. Dat een deel van de Nederlanders Hollanders zijn wist ik ook, maar dat maakt voor mij nog niet helder waarom 'wij' (kennelijk bewust) ervoor hebben gekozen om onze staatsinrichting wel (mede) door religie(uze stromingen) te laten bepalen.

Waarom iets persoonlijks als religie via de grondwet een plaats moet hebben in door de staat betaald en verplicht onderwijs, snap ik echt niet. Als het al nodig zou zijn om religieus onderwijs** aan te bieden, dan lijkt dat mij iets wat gelovigen/geloofsgemeenschappen zelf, naast het verplichte schoolprogramma en op eigen kosten, kunnen aanbieden. Vergelijk het met bijvoorbeeld muziek- of sportles die mensen zelf buiten schooltijden afnemen.

**Onderwijs vanuit een religie bedoel ik uiteraard. Onderwijs over het fenomeen religie, en over de opvattingen daarover van de belangrijkste stromingen, juich ik van harte toe en zou m.i. voor iedereen goed zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:56

Ik vind het eigenlijk wel zonde dat het aangepast wordt. Ik wordt een beetje moe van al dat aanpassen, als de kinderboekenweek mensen niet aan staat dan doen ze toch lekker niet mee en slaan ze die tafel toch over. Als je alles maar aanpast krijg je toch uiteindelijk alleen maar een slappe hap. Ik neem toch aan dat als je zo'n vreemd wereld beeld aanhangt dat je al in de stuip schiet van een kindergriezelboek je je kinderen ook wel vaker uit moet leggen dat dingen die je ergens tegen komt je niet aan staan, dus dat kan dan ook wel met zo'n tafel :o?
Ik vind het trouwens sowieso wat zonde dat men dan weer uit moet dragen dat allerlei dieren griezelig zijn ipv dat eigenlijk alle dieren gewoon nuttig en interessant zijn?? Hoezo slangen, insecten en wolven op de griezel tafel, leer kinderen gewoon respect voor de natuur ipv dat al die beesten eng zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:11

Ik moet zeggen dat ik de scheiding die marrlinde gebruikt niet helemaal snap, maar het klinkt wel als een gulden middenweg die ik zou zoeken in een openbare bieb in een strenggelovig dorp.
Wel griezelboeken, maar geen magische griezelboeken, dat klinkt toch alsof iedereen zich daarin zou moeten kunnen vinden?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:19

Jolien87 schreef:
Ik ga straks met de klas skeletjes knutselen voor de kinderboekenweek maar één leerling mag niet meedoen omdat het volgens haar geloof de duivel is. Tja, dat kan natuurlijk gebeuren. De knutselles gaat gewoon door en de betreffende leerling gaat iets anders doen.
Het is moeilijk om met iedereen rekening te houden, in dit geval zou ik dus kijken waar de meerderheid de voorkeur aan biedt. Als er voornamelijke Christelijke mensen in de plaatselijk bieb komen dan zou ik proberen om hier rekening mee te houden.

Is je skelet de duivel?! O_o; Hellup

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:31

Qimm schreef:

Doden vereren schijnt niet te mogen ofzo. Behalve als ze in stukjes zijn verdeeld en in rijkgebeeldhouwde schrijnen vooropgaan in processies, want dan is het ineens niets heidens meer.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:35

Heb niet alles gelezen. Maar we houden ook rekening met genderneutraal/ regenboog vlaggen/ zwarte piet /negerzoen. Dus denk dat hier ook prima rekening mee gehouden kan worden. Anders heet het discriminatie....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:27

oomens schreef:
Ik snap even niet wat new-agespiritualiteit ermee te maken heeft. Kun je dat verhelderen?
Op welke manier gaan geloofszaken een ander aan dan de gelovige zelf?

Nog al wat mensen denken dat geloof ouderwets zou zijn, 'want tegenwoordig hebben we de wetenschap'. Dat mag iedereen denken, maar het is wel in mijn ogen een misvatting van wat geloof, levensbeschouwing etc is.
Anderen denken dat geloof achterhaald zou zijn, omdat ze het niet meer tegenkomen. (Op zich is het handig, op zondag niet alles gesloten, al zal ik als werker in de zorg niet zweren bij een 24 uurs economie.)
Maar als je alle activiteiten rond bijvoorbeeld yoga meetelt, het succes van 'happinez' etc etc "dan is geloof springlevend".
En ik vind dat a) alles wat springlevend is in wezen ons allemaal aangaat - en zaken rond levensbeschouwing (veel ruimer dan 'alleen maar' abortus en euthanasie) zijn ook goed "om in de publieke ruimte" over na te denken.
Uiteraard - de uiteindelijke beslissing is aan jezelf. (Staat al sinds 1648 zo in onze wetten.)
Maar dat het een privé zaak is waar verder maar het zwijgen toe gedaan moet worden - nee.
Citaat:
Als iemand het nodig vindt om een hogere macht* te creëren om zijn eigen leven richting te geven, dan mag dat. Die richting is alleen op geen enkele manier meer waard dan die van iemand die niet de tussenstap van een opperwezen nodig acht om zich leefregels op te leggen.

Kan ik volledig mee uit de voeten.

Citaat:
... maar dat maakt voor mij nog niet helder waarom 'wij' (kennelijk bewust) ervoor hebben gekozen om onze staatsinrichting wel (mede) door religie(uze stromingen) te laten bepalen.

Polderen.
Citaat:
Waarom iets persoonlijks als religie via de grondwet een plaats moet hebben in door de staat betaald en verplicht onderwijs, snap ik echt niet. Als het al nodig zou zijn om religieus onderwijs** aan te bieden, dan lijkt dat mij iets wat gelovigen/geloofsgemeenschappen zelf, naast het verplichte schoolprogramma en op eigen kosten, kunnen aanbieden. Vergelijk het met bijvoorbeeld muziek- of sportles die mensen zelf buiten schooltijden afnemen.

Dat is een stroming/ mening die wel gehoord is tijdens 'de schoolstrijd', maar het tot mijn vreugde niet heeft gewonnen.
De uitkomst zelf was gevolg van een langslepend politiek debat.

Voor alle duidelijkheid: ik heb nooit op christelijke scholen gezeten en ben een fan van openbaar onderwijs.
Maar de denkfiguur 'dat het een prive zaak is en dat je dat maar stilletjes achter de voordeur doet' - of volgens sommigen zelfs een prive bagatel dat ook het belang van het uitdragen niet waard zou zijn (want ach, wie geloft er nou in die kolderieke sprookjes of wie geloft een boek van duizend jaar oud)
deel ik niet.
De vergelijking dat de een na school op viool zit en de ander op korfbal slaat de plank volledig mis.
(Daarom ben ik blij dat deze richting het niet gehaald heeft en mag artikel 23 van de grondwet van mij blijven.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:31

oomens schreef:
Qimm schreef:

Doden vereren schijnt niet te mogen ofzo. Behalve als ze in stukjes zijn verdeeld en in rijkgebeeldhouwde schrijnen vooropgaan in processies, want dan is het ineens niets heidens meer.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik denk dat ze dat in Werkendam een gruwel zouden vinden.