LadyMadonna schreef:Blue eyes, we doen dit zeg maar uit voorzorg
Houden jullie ook rekening met mensen die iets anders geloven? Of alleen Christenen?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nynke1 schreef:MarlindeRooz schreef:En dit is waarom ik mijn woonplaats later uitzoek op het aantal gelovigen. Graag zo min mogelijk.
Wat een onzin.
MarlindeRooz schreef:Nynke1 schreef:
Wat een onzin.
Want?
Ik wil boodschappen doen op zondag, grasmaaien wanneer ik wil en mijn auto kan ook prima gewassen worden op zondag. Idem dito voor dit soort dingen, het geloof hoeft geen rol te spelen in openbare gelegenheden. En ja ik ben Christelijk opgegroeid in en dorp waar het CDA en de CU regeert.
Celiien schreef:alex66 schreef:Tja in Werkendam lezen ze ook Harry Potter niet want de spreuken die er in staan zijn van de duivel![]()
En dat van mensen die 24/7 leven naar een boek dat vol staat met bovennatuurlijk dingen die als ze niet in dat specifieke boek hadden gestaan onder tovenarij hadden gevallen![]()
Wat dat betreft is de bijbel een stuk enger dan dolfje weerwolfje![]()
Maar dat zien de gelovige Werkendammers niet en aangezien ze nog in de meerderheid zijn in het dorp en in de gemeenteraad zullen dit soort dingen voorlopig nog wel blijven voorkomen.
Dit dus
MarlindeRooz schreef:En dit is waarom ik mijn woonplaats later uitzoek op het aantal gelovigen. Graag zo min mogelijk.
genja schreef:Zeggen dat de bibliotheek voor iedereen is niet alleen voor christenen?
Citaat:Ik wil boodschappen doen op zondag, grasmaaien wanneer ik wil en mijn auto kan ook prima gewassen worden op zondag. Idem dito voor dit soort dingen, het geloof hoeft geen rol te spelen in openbare gelegenheden. En ja ik ben Christelijk opgegroeid in en dorp waar het CDA en de CU regeert.
Janneke2 schreef:Ik snap even niet wat new-agespiritualiteit ermee te maken heeft. Kun je dat verhelderen?oomens schreef:Dat mensen naast burger ook kerklid zijn is prima, maar geloofszaken zijn nog altijd iets persoonlijks voor de gelovigen zelf of eventueel voor de rest van hun geloofsgemeenschap.
Dat is een erg moderne mening, die ik niet deel.
Al was het maar omdat ik struikel over de new age spiritualiteit. Anders gezegd: geloofszaken gaan gewoon op *een* bepaalde manier, voor iedereen verschillend, iedereen aan. En is het juist goed om daar "op straat", in het openbaar, buiten de eigen club over te spreken.
Citaat:...omdat we hollanders zijn, lijkt me.
Die franse broer van de grote Nap deed zijn best om een goede koning te zijn en wat de stad Leiden betreft was hij dat zeer zeker. (Bij de ramp met het kruidschip arriveerde hij met koetsen vol verband, zijn hofarts en lantarens.)
Maar we hebben daarna vele vernieuwingen van het judidisvch bestel gehad. Inclusief 1848 "de koning is voortaan een symbool", en in 1917 (na "vijftig jaar stilstand") artikel 23 van de grondwet.
En van mij mag artikel 23 blijven.
Jolien87 schreef:Ik ga straks met de klas skeletjes knutselen voor de kinderboekenweek maar één leerling mag niet meedoen omdat het volgens haar geloof de duivel is. Tja, dat kan natuurlijk gebeuren. De knutselles gaat gewoon door en de betreffende leerling gaat iets anders doen.
Het is moeilijk om met iedereen rekening te houden, in dit geval zou ik dus kijken waar de meerderheid de voorkeur aan biedt. Als er voornamelijke Christelijke mensen in de plaatselijk bieb komen dan zou ik proberen om hier rekening mee te houden.
oomens schreef:Ik snap even niet wat new-agespiritualiteit ermee te maken heeft. Kun je dat verhelderen?
Op welke manier gaan geloofszaken een ander aan dan de gelovige zelf?
Citaat:Als iemand het nodig vindt om een hogere macht* te creëren om zijn eigen leven richting te geven, dan mag dat. Die richting is alleen op geen enkele manier meer waard dan die van iemand die niet de tussenstap van een opperwezen nodig acht om zich leefregels op te leggen.
Citaat:... maar dat maakt voor mij nog niet helder waarom 'wij' (kennelijk bewust) ervoor hebben gekozen om onze staatsinrichting wel (mede) door religie(uze stromingen) te laten bepalen.
Citaat:Waarom iets persoonlijks als religie via de grondwet een plaats moet hebben in door de staat betaald en verplicht onderwijs, snap ik echt niet. Als het al nodig zou zijn om religieus onderwijs** aan te bieden, dan lijkt dat mij iets wat gelovigen/geloofsgemeenschappen zelf, naast het verplichte schoolprogramma en op eigen kosten, kunnen aanbieden. Vergelijk het met bijvoorbeeld muziek- of sportles die mensen zelf buiten schooltijden afnemen.
oomens schreef:Qimm schreef:Is je skelet de duivel?! O_o; Hellup
Doden vereren schijnt niet te mogen ofzo. Behalve als ze in stukjes zijn verdeeld en in rijkgebeeldhouwde schrijnen vooropgaan in processies, want dan is het ineens niets heidens meer.