Polly schreef:Ik vind faalangst persoonlijk een beetje geldklopperij, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand onderweg om een time out vroeg en het verlengde aanvangsgesprek is voor sommige reden om alleen maar zenuwachtiger te worden.
Ik train liever op examens dan is het een stuk minder eng.
Ik heb mijn rijbewijs drie jaar geleden gehaald, ik weet zo snel niet meer hoeveel uren ik lessen ik gehad heb. Toen mijn rij-instructeur vond dat ik er klaar voor was, zei ik dat ik wel een faalangstexamen wilde. "Nee joh, nergens voor nodig, jij haalt het met gemak" was zijn antwoord... na het gewone examen begreep hij waarom ik het zelf al aangegeven had - puur door de stress van het examen en het ongemak (examinator die zichzelf niet eens voorstelde, akelige stilte onderweg, dat soort dingen) raakte ik volledig in de stress en maakte ik teveel kleine fouten. Direct daarna een faalangstexamen aangevraagd, en ja dat heeft mij echt geholpen. Eerst rustig even kennismaken met de examinator, doorspreken waar mijn moeilijkheden zitten en inderdaad de afspraak voor de time-out. Ik vroeg het onderweg, ik gaf aan dat ik moe was en even een pauze nodig had - mijn examinator antwoordde dat we binnen vijf minuten terug zouden zijn, dus toch maar doorgereden. Bij aankomst terug vroeg hij hoe ik vond dat het ging, mijn antwoord was "als ik die laatste vijf minuten negeer, vond ik dat het goed ging." (nee, er waren geen levensgevaarlijke situaties in die laatste vijf minuten, wel meerdere fouten omdat mijn concentratie gewoon op was) Juist omdat ik zelf al aangegeven had dat ik een pauze nodig had, en dat ook naderhand gelijk benoemde, heb ik mijn rijbewijs gehaald. Met het advies om altijd naar dat gevoel te blijven luisteren. Ik rij nu, drie jaar later, nog steeds geen hele grote afstanden (max 1,5 uur) omdat ik dat qua concentratie gewoon niet aankan. En dan kan ik prima alleen rijden, of met een schreeuwende baby in de auto, noem maar op.
Dus nee, ik vind niet dat het faalangstexamen geldklopperij is - wel dat het zelfinzicht van veel bestuurders gewoon vaak tekort komt.
En over langzame bestuurders. Ik heb ooit van mijn rij-instructeur te horen gekregen dat ik het verkeer niet mocht hinderen en met het verkeer mee moest rijden. Mijn antwoord dat het een 50-km-weg was, deed er niet toe, ik mocht het verkeer niet hinderen. Een paar weken later meldde hij dat er een boete binnengekomen was, daarna mocht ik me wel aan de snelheidslimiet houden