Discriminatie van blinden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:58

Tieneke schreef:
liedje89 schreef:
Imo is dat een keuze die je als klant maakt als je naar een winkel wil waar veel service is dan kies je niet voor de kruidvat, net als dat je dan niet naar de action gaat of naar de lidl. Als je service nodig hebt in de winkel dan moet je niet kiezen voor de winkel waarbij je aan alle kanten ziet dat de kantjes eraf gelopen worden om een beetje goedkoper te blijven dan de rest.

Maar hoe maak je dat oordeel als je blind bent? Misschien wist mevrouw dat simpelweg niet.

Ik kan me eerlijk niet voorstellen dat je als blinde omdat je niets ziet geen enkele indruk zou hebben van het kwaliteits en service niveau van verschillende winkels. Misschien als je net geimmigreerd bent uit een ver land ofzo maar als je gewoon al jaren in Nl woont dan weet je toch dat de kruidvat gewoon een beetje een aldi/action van de drogisterijen is?
Als je de kruidvat binnen wandelt dan zul je het als blinde wel meteen voelen want je struikelt en bots de winkel door volgens mij :o?

TienekeJarig

Re: Discriminatie van blinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:00

:')

We gaan daar makkelijk vanuit, maar ik kan het me amper voorstellen wat het is om blind te zijn, dus ik kan er moeilijk over oordelen over wat je wel of niet meekrijgt.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:00

Sizzle schreef:
Zit het hoofdprobleem dan niet gewoon in de consumptiemaatschappij?
Winkels gaan gemiddeld kapot als ze duurder zijn dan een webshop. Kleine winkels kunnen het helemaal vergeten.
We betalen al zeker 20 jaar niet meer voor service. Sterker nog, winkels met service zoals duurdere kleding winkels worden vaak als irritant bemoeizuchtig gezien.

Het logisch gevolg is dus dat er niet meer op service gebouwd wordt, maar op 1 euro producten. Daar is iedereen die zo goedkoop mogenlijk shopped schuldig aan, niet specifiek kruidvat.

De maatschappij hecht niet meer zo veel waarde aan kwaliteit als vroeger. Doordat de maatschappij is veranderd is de marlt veranderd. Alles moet tegenwoordig snel en goedkoop. Daar is de markt op aangepast. Tegenwoordig is iedereen druk en zelfstandig en willen we dus geen hulp. De hulp word als vervelend gezien omdat we het allemaal "zelf" wel kunnen. Maar we willen er nog wel goed uit zien want alles draait om uiterlijk vertoon en zelfstandig zijn. Dus eigenlijk zijn wel heel oppervlakkig en egoïstisch geworden.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:01

NatasjavE schreef:
Lau schreef:

Dan is het de medewerker zijn schuld. Terwijl je gewoon probeerd te helpen. Daarom was ik daar altijd heel voorzichtig mee. Ik heb geen zin om een claim aan mijn broek te krijgen. Maar blijkbaar word dat door sommige mensen niet gesnapt :')
Je probeert mensen zo klantvriendelijk mogelijk en binnen wat op dat moment kan te helpen. Maar sommige dingen kunnen niet.
Wat als mevrouw onder jou begeleiding valt en haar arm breekt. Dan ben jij schuldig en mag je je hele leven betalen.

Als jij in werktijd onverhoopt de arm van die mevrouw breekt dan hoeft niet de werknemer te betalen maar het Kruidvat. En het kruidvat is daarvoor verzekerd.

Maar alsnog kan mevrouw jou aanklagen voor onzorgvuldig handelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:04

GDG schreef:
Waarom is dat een planningsprobleem? Het is volgens mij gewoon de formule van het Kruidvat, een manier om hun prijzen zo scherp te houden. Die prijzen zijn voor de meeste klanten de reden om naar het KV te gaan, niet de geweldige service en de fijne winkelbeleving (want die zijn niet-bestaande).

Maar iemand met een beperking assisteren is geen 'service', niet iets extra's. Je levert niets extra's, het is voor die persoon noodzakelijk - en het is via het mensenrechtenverdrag ook verplicht.

Het idee dat goedkopere winkels niet toegankelijk hoeven te zijn is behoorlijk schadelijk - het is niet dat we mensen met een beperking extra budget geven om naar duurdere winkels te kunnen gaan. Als je vindt dat mensen die blind zijn niet zelfstandig naar de Aldi of het Kruidvat hoeven te kunnen, dan ontzeg je ze wel degelijk dus iets dat andere mensen wel kunnen - en dat is toch in essentie echt discriminatie. Met dus duidelijke nadelen: extra kosten voor de mensen die een beperking hebben.

En het is concurrentievervalsing. Stel dat er in het winkelcentrum een Etos en een Kruidvat zitten, en het Kruidvat pest de mensen die tijd kosten effectief weg, dan krijgt de Etos ineens 2x zoveel mensen die extra tijd nodig hebben van het personeel, waardoor het verschil wat Etos en Kruidvat aan marge kunnen rekenen alleen nog maar groter maakt, en het probleem dus ook.

Juist daarom is het zo belangrijk dat ook prijsvechters gehouden worden aan allerlei regels: dat ze bijvoorbeeld geen misleidende advertenties mogen plaatsen, dat ook goedkope webshops zich moeten houden aan de regels rondom bedenktijd, dat je ook als je weinig betaalt, je wel recht hebt op een goed product, en dat alle winkels zich dus dienen te houden aan dat toegankelijkheidsverdrag.

Wil je dat niet, dan moet je geen winkel openen - maar het excuus dat je bij goedkope winkels niet hoeft te verwachten dat ze zich aan wet en regelgeving hoeven te houden (of in elk geval niet zoveel als duurdere winkels), dat leidt tot een oneerlijk speelveld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:04

Maar, waar ligt de grens? Als mijn zwager naar t kruitvat wil, moeten ze dan accuut alle paden leeg gaan ruimen of zelfs verbreden? Nee, mijn zwager gaat gewoon naar een andere winkel of laat zijn vrouw de spullen halen.
Kruitvat is een budget winkel waar veelal jonge meiden voor een paar euro per uur werken... Wat verwacht je daarvan?
Waarom direct die discriminatie kaart trekken?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:06

Lau schreef:

Volgens mij niet.

Bij mij valt dat echt onder de risico aansprakelijkheidsverzekering van de werkgever.
Lijkt mij voor Kruidvat medewerkers ook.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:07

Tieneke schreef:
:')

We gaan daar makkelijk vanuit, maar ik kan het me amper voorstellen wat het is om blind te zijn, dus ik kan er moeilijk over oordelen over wat je wel of niet meekrijgt.

De enige blinde persoon waarmee ik wel eens een persoonlijk gesprek heb gevoerd die was veel actiever in het leven dan ik en kon ook een heleboel dingen die ik niet zou kunnen. Een van mijn beste vriendinnen op de middelbare school was ernstig slecht ziend en die deed ook gewoon bijna alles wat een ander ook doet. Sommige blinden zullen het misschien niet weten, maar als je er dan achter komt dat een winkel niet service gericht is ga je toch gewoon naar een ander?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:08

NatasjavE schreef:
Lau schreef:

Volgens mij niet.

Bij mij valt dat echt onder de risico aansprakelijkheidsverzekering van de werkgever.

Tenzij er sprake is van opzet of grove nalatigheid door de medewerker....maar dat komt heel weinig voor.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:08

Ik vermoed dat ze daar nu wel achter is, liedje89 :+

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:09

NatasjavE schreef:
Lau schreef:

Volgens mij niet.

Hm
Ik weet het niet, in mijn stage tijd is iemand door een dergelijk ongelukje wel aangeklaagd en zijn baan verloren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:10

Poeh ik vind het lastig... Dit is echt een lastig vraagstuk.
Ook omdat het stuk niet vertelt hoe druk het op dat moment was bij de kruidvat en hoeveel personeel ze hadden lopen.

Wel vind ik de opmerking 'dan moet ze maar online bestellen' heel cru. Dan kunnen we over 5 jaar weer met z'n allen klagen dat alle fysieke winkels verdwijnen en moeten we massaal weer in fysieke winkels gaan kopen.

Verder is iedere kruidvat weer anders ook qua personeel dus kan ik me ook voorstellen dat er voor dit soort dingen geen 'protocol' is. Maar in plaats van aan te moedigen dat ook beperkten zich nog buiten de deur begeven en actief meedoen door zélf hun boodschapjes te halen wordt er nu nog net niet gezegd 'blijf gewoon binnen en wees een ander niet tot last' en dat vind ik wel heel lastig. Omdat je blind bent heb je toch nog steeds het recht om te winkelen? En wie weet heeft ze wel geprobeerd om een mantelzorger mee te krijgen naar het winkelcentrum maar had niemand tijd en moest ze écht even een aantal spullen halen.

Overigens is niet iedere kruidvat een groot rampenplan; hier in de stad (en dan niet in het winkelcentrum maar in een ander kleiner 'winkelcentrum' in de stad :+ ) is dus een action die wel degelijk ruimtelijker is en goed opgeruimd is en bovendien overzichtelijk. Het ligt er dus denk ik ook maar net aan hoe groot de winkelruimte is en welk aanbod ze aan moeten nemen..
Dat ze dan in onpraktische kleine ruimtes zitten is gewoon een beetje dom, maar ja voor hetzelfde geld zitten ze er al 20 jaar, het assortiment is inmiddels uitgebreider dan 20 jaar geleden :+

Maar goed ik weet dus niet zo goed wat ik ervan moet vinden... Ik vind het van de kruidvat een mooi aanbod om de spulletjes te halen voor d'r terwijl zij wacht, maar ik kan me ook goed voorstellen dat je je dan alsnog de gehandicapte in de winkel voelt en een soort 'kijk haar nou' object..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:21

Sclimpre schreef:
Eens met Boras. Daar ligt het verschil tussen een 'koude' winkel en een winkel met een menselijke aanpak. Als het winkelpersoneel het niet verder brengt dan een niet-gemeende begroeting kunnen ze evengoed door robots vervangen worden.

Zodra dat technologisch haalbaar is en rendabel, leidt Marvin the paranoid android je sowieso door de winkel, brain the size of a planet....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:21

LadyMadonna schreef:
Maar, waar ligt de grens? Als mijn zwager naar t kruitvat wil, moeten ze dan accuut alle paden leeg gaan ruimen of zelfs verbreden? Nee, mijn zwager gaat gewoon naar een andere winkel of laat zijn vrouw de spullen halen.

Wat mij betreft wordt het Kruidvat daar vaker op aangesproken :) Participatiemaatschappij enzo... Wij hebben op dit moment 2 winkels op een klein winkelcentrumpje - een Etos en een Kruidvat, waarbij het Kruidvat later is gekomen. Wat als het Kruidvat de Etos succesvol kapotconcurreert? En dan kunnen alle mensen met rollators of rolstoelen geen producten meer kopen? Dat zijn er namelijk best veel bij ons in de wijk. Maar het zijn er niet genoeg om de Etos open te houden als iedereen die goed ter been is naar het Kruidvat zou gaan.

(Zelf blijf ik om die reden naar de Etos gaan, maar ook ik alleen ben daar niet genoeg in.)

Anyway: het punt is dat dit soort scheefheid er makkelijk toe kan leiden dat iemand zoals jouw zwager uiteindelijk helemaal geen keuze meer heeft om dan maar naar de Etos te gaan, maar gewoon geen drogisterij binnen kan.

Citaat:
Kruitvat is een budget winkel waar veelal jonge meiden voor een paar euro per uur werken... Wat verwacht je daarvan?

Dat ze zich aan wet en regelgeving houden, en dat ze zich te houden hebben aan dezelfde plichten als andere winkels omtrend toegankelijkheid :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:27

Here we go again.... gezien de huidige opstelling van de kruidvat is het onverantwoord om met een blinde door de winkel te lopen.
Ik geef de kruidvat groot gelijk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:40

Shadow0 schreef:
Het idee dat goedkopere winkels niet toegankelijk hoeven te zijn is behoorlijk schadelijk - het is niet dat we mensen met een beperking extra budget geven om naar duurdere winkels te kunnen gaan. Als je vindt dat mensen die blind zijn niet zelfstandig naar de Aldi of het Kruidvat hoeven te kunnen, dan ontzeg je ze wel degelijk dus iets dat andere mensen wel kunnen - en dat is toch in essentie echt discriminatie. Met dus duidelijke nadelen: extra kosten voor de mensen die een beperking hebben.

Waarom geven we gehandicapten eigenlijk niet gewoon vanuit de maatschappij hulp om te winkelen dan ipv dat het de taak zou zijn van winkels die personeel hebben dat daarvoor niet toerijkend is om deze mensen te helpen? Winkel personeel is niet opgeleid om gehandicapten te begeleiden en onervaren mensen die blinden door drukke winkels moeten begeleiden vind ik best een risico. Dat je met een rolstoel door een pad moet kunnen (en dat kan meestal ook wel in een kruidvat maar gewoon niet zo soepel) lijkt me opzich wel een gegeven, maar het verzorgen van begeleiding in een winkel is imo helemaal geen taak voor 16 jarige vakkenvullers van de kruidvat? En je kan imo ook niet verwachten dat winkels daar altijd voldoende personeel voor hebben lopen terwijl het waarschijnlijk maar heel weinig voor komt? Het zou toch veel logischer zijn dat dat een taak is van de maatschappij ipv individuele ondernemers?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:50

Maar Kruidvat heeft haar toch aangeboden te helpen, ze wilden haar tegemoet komen, dat wilde ze niet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:00

Ik snap niet waarom er zoveel ingewikkelde dingen en meningen bij gehaald worden. Kruidvat heeft jonge meiden in dienst, dus het kan niet. Kruidvat geeft nou eenmaal geen service, dus het kan niet. Mevrouw kan wel vallen, en dan is het de schuld van Kruidvat, dus het kan niet. Heeft er allemaal niks mee te maken. "Uit de wetsgeschiedenis blijkt dat een aanbieder van goederen of diensten informatie over een benodigde aanpassing moet inwinnen bij degene die daarom vraagt. Ook moet in ieder specifiek geval bekeken worden in hoeverre een oplossing mogelijk is." Dus het Kruidvat heeft gewoon te zorgen dat ze hier wél aan kunnen voldoen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:06

Kruidvat heeft een oplossing geboden

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:08

Anoeska schreef:
Ik snap niet waarom er zoveel ingewikkelde dingen en meningen bij gehaald worden. Kruidvat heeft jonge meiden in dienst, dus het kan niet. Kruidvat geeft nou eenmaal geen service, dus het kan niet. Mevrouw kan wel vallen, en dan is het de schuld van Kruidvat, dus het kan niet. Heeft er allemaal niks mee te maken. "Uit de wetsgeschiedenis blijkt dat een aanbieder van goederen of diensten informatie over een benodigde aanpassing moet inwinnen bij degene die daarom vraagt. Ook moet in ieder specifiek geval bekeken worden in hoeverre een oplossing mogelijk is." Dus het Kruidvat heeft gewoon te zorgen dat ze hier wél aan kunnen voldoen.

Maw, redelijkerwijs niet vodoende opgeleid personeel in dienst kunnen hebben om blinden en gehandicpaten te begeleiden vind ik eerlijk gezegd best een reden waarom men niet aan het verzoek van mevrouw kon voldoen. Als kruidvat in was gegaan op dit geval ipv dat ze het een beetje met vaagheden hadden afgedaan dan is het helemaal niet gezegd dat het oordeel perse hetzelfde was geweest. Bovendien kan je je best afvragen waarom of het uberhaubt redelijk is dit soort taken op het bordje van winkeliers te leggen, een schuine kant op je drempel en gangen x cm breed lijkt me heel logisch, maar imo is het begeleiden van mensen met een handicap toch een taak van de zorg en niet van winkels?

EDIT: Als ik hulpbehoevend zou zijn zou ik gewoon competente hulp willen en niet afhankelijk willen zijn van de eerste beste vakenvuller die me wel een rondje wil rondduwen, dus imo kunnen winkels dat helemaal niet?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 12-09-17 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:10

Je hebt gelijk. Ik heb het te stevig verwoord. Kruidvat heeft gewoon te zorgen dat ze in overleg gaan met de blinde vrouw en samen eruit komen. Of duidelijk aangeven wat er wel/niet kan. En waarom dingen niet kunnen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:19

Shadow0 schreef:
GDG schreef:
Waarom is dat een planningsprobleem? Het is volgens mij gewoon de formule van het Kruidvat, een manier om hun prijzen zo scherp te houden. Die prijzen zijn voor de meeste klanten de reden om naar het KV te gaan, niet de geweldige service en de fijne winkelbeleving (want die zijn niet-bestaande).

Maar iemand met een beperking assisteren is geen 'service', niet iets extra's. Je levert niets extra's, het is voor die persoon noodzakelijk - en het is via het mensenrechtenverdrag ook verplicht.

Eens met je opmerking dat het discriminatie zou zijn als blinden/gehandicapten niet in staat gesteld zouden worden om bij KV te winkelen. Maar je vergeet hierbij even dat het begeleiden door de winkel niet noodzakelijk is (zoals jij hierboven stelt) en dat begeleiding wel degelijk een extra service is. Dat wat wél aangeboden werd (de spullen voor mevrouw verzamelen) stelde mevrouw in staat om haar aankopen te doen bij het KV.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:21

Ik vraag me nu ook af of iemand met een handicap een gangbare manege mag dwingen om paardrijbegeleidung te bieden in de normale groepsles onder het mom discriminatie. Of bij een strandmanege een blind persoon een paard wil huren en dan een begeleider mee wil voor de prijs van 1 huurpaard.
Het is toch normaal dat er altijd een reserve instructie aanwezig is voor het geval er iemand met een handicap binnen loopt?
Mag je in de efteling ook verlangen dat een medewerker de hele dag met je op pad gaat?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:50

Ik denk dat een paar mensen de hele uitspraak niet hebben gelezen. Mevrouw heeft eerst met de kruidvat gemaild en gevraagd of ze op een rustig tijdstip kon komen winkelen. Dat is geweigerd. Als reden gaf de winkel veiligheid. Ze wilde niet dat personeel bv met een drugsgebruiker of iemand met een huidziekte zou moeten rondlopen.
De kruidvat heeft verder niet meer gereageerd naar de vrouw.

En dat is niet netjes. Iedereen heeft het recht om zelfstandig boodschappen te doen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:53

Sorry, maar het voornaamste doel van een (drogisterij)winkel is toch dat ze tegen betaling producten leveren (ook wel verkoop genoemd)? Het aanbieden van een 'winkelbeleving' is dat niet. Dat is hooguit een middel waarmee meer of andere klanten worden aangetrokken, allemaal met het doel om meer producten te verkopen of daar meer winst op te maken.

Deze bewuste winkelketen heeft (waarschijnlijk op bedrijfseconomische gronden) besloten om het verkopen van goederen volgens een zelfbedieningsformule te doen. De klant zoekt zelf zijn producten uit en betaalt deze bij een kassa.
Mevrouw in kwestie was duidelijk niet in staat om zichzelf te bedienen. Om haar tegemoet te komen wijkt de winkel af van haar formule, biedt haar als service de gewenste producten aan en... het is blijkbaar nog niet goed!?

Wat is dan verdorie het probleem? Winkel verkoopt producten, klant heeft de gewenste producten, iedereen blij, toch? Het is een winkel, geen therapeutische instelling.
Ondanks haar handicap, waardoor ze dat ze niet zelfstandig kan winkelen, leveren ze haar toch wat ze nodig heeft?