Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:45

Tja, het is misschien wel zo dat de meerderheid er hetzelfde bijloopt. Maar als je dan kijkt naar groepen die zichzelf willen afscheiden daarvan vormen binnen hun groep ook weer een 'kudde' zoals jij dat noemt. Neem bijvoorbeeld 'hipsterkleding', waar je een paar jaar geleden nog vrij weinig mensen in oversized dingen en grandma assecoires ed zag lopen, zie je dat nu relatief veel. En al die mensen binnen die groep zien er weer redelijk hetzelfde uit. Sterker nog, deze kledingstijl is meer en meer aan het oprukken en zal over een paar jaar misschien weer mainstream zijn. Zo is mode gewoon een soort golf: iets is in en veel mensen dragen het, je krijgt groepen die zich hiertegen verzetten, die groepen gaan wat anders dragen en dit wordt populairder en uiteindelijk vaak weer mode.

Ik denk dus dat binnen de 'groep' waarin je thuishoort (en (onbewust) behoort iedereen tot meerdere groepen) iedereen er vrij mainstream uitziet. De ene groep is echter gewoon veel groter dan de ander, waardoor het lijkt alsof de hele samenleving mainstream is, maar er zijn echt wel verschillende groepen te ontwaren :j Kwestie van selectiviteit van je waarneming.

En inderdaad, misschien worden tieners (waar ik zelf overigens ook wel toe behoor) meer beïnvloed vanwege de social media. Het idee van groepsdruk blijft echter hetzelfde. Nu zijn er een paar (zoals iemand hierboven al opmerkte over de grote zus) die op social media een bepaalde stijl zien, dat gaan dragen, wat vervolgens (door groepsdruk) mode wordt. Vroeger gebeurde dat dan niet door social media, maar waren daar andere bronnen voor imo :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:47

Tja, hoe dat komt? Al die opdrukken zijn meestal merknamen. Ikzelf vind ze gewoon leuk (ben Nike en CK fan) en er zullen vast meiden zijn die het vanwege de merken doen.

Ik denk dat het echt niet alleen maar meelopen is hoor. Tenminste, mijn vriendinnen en ik denken gewoon: "goh, dát zij, leuke schoenen, die wil ik ook wel!" ik met make up.

Dusja, ik ben een puber en ik draag het niet omdat ik in het rijtje wil passen. :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:48

Klopt, ik zal ook de laatste zijn die zegt dat ik nooit oordeel, want geloof me, niks heerlijkers dan terrasje zitten en mensen kijken :')
Echter vraag ik me af wat t probleem is van meegaan met de menigte? Om het zo maar te zeggen. Als iemand t leuk vond prima doen. Als iemand perse met felblauw haar met een roze broek wil lopen prima, maar alleen al omdat het anders is en 9/10x bij mensen die dat soort dingen dragen de kleurencombinaties totaal fout zijn, wees dan ook niet beschaamd dat mensen er naar kijken. Want ja t is anders, dus mensen kijken er naar. Dat is gewoon de realiteit

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:48

Shadow0 schreef:
Waarom zou het de social media zijn, en niet bv de marketing / het beleid van de winkels?

Nou ik neig er toch naar om te zeggen dat social media (vloggers, instagram) een grotere invloed hebben dan de marketing van winkels. Als de toonaangevende 'influencers' het niet dragen, kan daar geen marketing campagne tegenop.
(al zijn deze influencers natuurlijk ook weer onderdeel van marketing dus euh ja :') discutabel )

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:53

Celiien schreef:
Klopt, ik zal ook de laatste zijn die zegt dat ik nooit oordeel, want geloof me, niks heerlijkers dan terrasje zitten en mensen kijken :')
Echter vraag ik me af wat t probleem is van meegaan met de menigte? Om het zo maar te zeggen. Als iemand t leuk vond prima doen. Als iemand perse met felblauw haar met een roze broek wil lopen prima, maar alleen al omdat het anders is en 9/10x bij mensen die dat soort dingen dragen de kleurencombinaties totaal fout zijn, wees dan ook niet beschaamd dat mensen er naar kijken. Want ja t is anders, dus mensen kijken er naar. Dat is gewoon de realiteit

Dat ben ik met je eens! Ik neem ook dat je weet dat mensen kijken als je zo gekleed gaat en dat het daar ook wel beetje om gaat. Zien en gezien worden, je afzetten tegen de 'brave' maatschappij, laten zien dat jij je eigen keuzes maakt en dwars tegen de gevestigde orde in gaat, of gewoon doen wat je zelf leuk vindt. Allemaal prima redenen om je te kleden zoals je je kleedt. Het zijn soms maar dunne scheidslijnen, maar het zou niet uit moeten maken. Als je het maar doet omdat je je er zelf prettig bij voelt. Roze haar leuk vinden en het wel willen, maar niet doen omdat je bang bent voor commentaar op school vind ik jammer. Juist als je nog geen baan hebt met allerlei conformerende kledingeisen moet je een beetje kunnen spelen en onderzoeken wat je leuk vindt. Later 'als je groot bent' moet je al zoveel dingen doen omdat het moet, daar zou je je op je 16e nog niet mee bezig hoeven houden.

Lonni

Re: Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:00

Wel, zolang men draagt waar ze zich fijn bij voelen denk ik dat het geen probleem is dat je 'hetzelfde' of 'anders' kleedt. Daarnaast denk ik dat het gewoon 'hoort' bij deze tijd. Overigens zie ik ook op mijn school dat iedereen draagt waar hij/zij zich prettig bij voelt, en dat door het grootste deel geaccepteerd en gewaardeerd wordt. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:01

Resistance schreef:
Hypericum schreef:
Ik vind het ook mateloos interessant :j Want het valt ook mij heel erg op.

'Vroeger' had je de populaire (mainstream) groepjes, alto's, skaters, gothics, gabbers, wannabe-gabbers, boeren, kakkers...
En ik zie ze tegenwoordig ook niet meer. Vooral de jonge meiden zien er allemaal hetzelfde uit, met bijna als enige nuance inderdaad een andere kleur schoen, tas of jas.

Dit, inderdaad. Vroeger had je nog verschillende groepjes, nu is dat ook verdwenen.

Modetrends komen en gaan nu eenmaal.
In de jaren 70 had je de hippies, veel mannen met lang haar en wijde broeken, jaren 90 kwamen de gabbers met opgeschoren hoofden en aussies en droeg iedereen plateauzolen a la de spicegirls. Jaren 00 had je de alto's, gothics, en nu heb je de gescheurde broeken.

Zo heeft elk decennium wel wat, in de jaren 50 droeg elke vrouw a-lijn rokken tot over de knie met stippels en voor de oorlog bedekte iedereen zijn lichaam compleet met lange jurken tot de enkel, hooggesloten kragen en lange mouwen, voor 1900 snoerde elke dame zich in met een corset.

Zo gaat het altijd al en zo zal het altijd blijven gaan.

Gelukkig hebben we vandaag de dag wel zelf keus in wat je koopt.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:02

Mwah, het zal vast snel wel weer veranderen.. Je ziet vaak per generatie van die typische dingetjes, dat blijf je altijd houden.

Ik denk dat er heel veel bepaald wordt door de muziekindustrie, en die vind ik op het moment ook wat eentonig om eerlijk te zijn. Ik heb het dan over de muziek die in de top weetikveel te vinden is, dus de 'mainstream'muziek. Die was in mijn tijd zeker meer gevarieerd. Maar ook dat zal wel weer veranderen.

Ik weet bijvoorbeeld nog heel goed de invloed van avril lavigne, en we hadden dus ook veul 'skatergirls' op school. Muziek in de richting van within temptation was ook hip, hard rock ook en punk was toen helemaal in. We hadden Korn, System of a down, Pearl Jam, Nirvana, Black Sabbath, Metallica etc.
Justin Bieber achtige boy bands waren er ook wel maar die waren toen minder populair dan alle alternatieve stromingen.

Nog een dingetje dat me opvalt is dat de eerstejaars die hier komen elke keer weer serieuzer zijn, meer gedreven, minder vaak op kamers gaan en meer gericht zijn op hun studie dan typische studentendingen. Komt allemaal grotendeels door onze regering hoor, maar ik heb het idee dat er geen ruimte meer is voor andere dingen, de kinderen van nu móeten succesvol zijn en dus zo vroeg mogelijk al een keuze maken wat ze willen studeren en dat moet hun leven zijn. Een jaartje falen kan ook niet want dan heb je een negatief studieadvies aan je broek hangen.
Wij hadden op de middelbare school de laatste jaren eindeloos veel tussenuren, eigenlijk letterlijk bijna niks te doen. Ik geloof niet dat dat nog bestaat.
Ik weet niet of het negatief is of positief, maar het valt me wel op en kan ook verklaren dat ze wat minder bezig zijn met 'onzinnige' identiteits- issues.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:03

Celiien schreef:
Ik bedoel heh, ik keek vroeger ook echt wel om naar de emo's en goth's van wat heb jij nu weer aan. Ik vraag me altijd af waarom die mensen zo graag anders willen zijn, is hun persoonlijkheid niet anders of uitgesproken genoeg waardoor ze t uit willen dragen in hun kleding ofzo? Bang om te verdwijnen in de menigte?

Waarom moeten ze 'bang' zijn of zouden ze zo graag anders willen zijn? Is dat dan nodig als je 's morgens die items uit de kast trekt? Vaak is de motivatie echt een stuk simpeler en niet veel anders dan jou motivatie om een bepaald kledingstuk aan te trekken. :)* Mooi voorbeeld sociale categorisatie en stereotypering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:06

leanR schreef:
Celiien schreef:
Ik bedoel heh, ik keek vroeger ook echt wel om naar de emo's en goth's van wat heb jij nu weer aan. Ik vraag me altijd af waarom die mensen zo graag anders willen zijn, is hun persoonlijkheid niet anders of uitgesproken genoeg waardoor ze t uit willen dragen in hun kleding ofzo? Bang om te verdwijnen in de menigte?

Waarom moeten ze 'bang' zijn of zouden ze zo graag anders willen zijn? Is dat dan nodig als je 's morgens die items uit de kast trekt? Vaak is de motivatie echt een stuk simpeler en niet veel anders dan jou motivatie om een bepaald kledingstuk aan te trekken. :)* Mooi voorbeeld sociale categorisatie en stereotypering.

_/-\o_

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:09

listiglistje schreef:
Dwel vind ik het jammer dat er zo weinig vrouwen moeite doen om er vrouwelijk uit te zien :o
Lijkt wel of mensen er tegenwoordig weinig moeite voor doen...een beetje de boel de boel laten als ik het straatbeeld bekijk :P

Dit valt mij ook wel op eigenlijk. Niet dat ik graag elke vrouw altijd met rok en hakken wil zien oid, maar ik vind het soms echt zo zonde wat ik zie :o Juist voor specialere gelegenheden valt het me tegen hoe weinig de gemiddelde nederlandse vrouw uitpakt, de 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' mentaliteit vind ik hier gewoon heel erg jammer.

En tja... wat betreft eenheidsworst. Vind de dertien in een dozijn outfits soms heel erg jammer, maar ik zal heus niet pretenderen dat ik er wel zo lekker uniek bijloop. Kan er wat dat betreft maar weinig moeite mee hebben, zolang het iemand leuk staat en de persoon zich er duidelijk lekker in voelt.
Dat hele idee van 'je moet een eigen stijl hebben' vind ik dan ook maar niks eigenlijk := En vaak zie ik het 'iedereen is zoooooo hetzelfde' gezeur overal afkomen van een of andere special snowflake die meent zelf echt een mega unieke stijl te hebben maar er ondertussen ook gewoon net zo uitziet als elk ander :') heel serieus kan ik het dus niet altijd nemen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:10

He niet helemaal uit zijn verband trekken heh.
Je ziet en hoort vaak genoeg van mensen, zoals TS hierboven, dat men niet hersenloos de rest wil volgen. Maar al zou iedereen verplicht Zijn om een wit shirt en blauwe jeans te dragen, je persoonlijkheid maakt toch wie je bent en hoe anders je bent en niet je kleding :+ dus waarom niet 'hersenloos' de rest volgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:20

Heel interessant topic, heb helaas niet de tijd om alle 4 de bladzijdes te lezen maar heb de eerste en de laatste gelezen.

Dus voor mij nu even een korte reactie, later wellicht meer.

Maar voor mijn idee is het niet meer dan logisch dat praktisch iedereen er "hetzelfde" bij loopt. Want eerlijk, wat moet je anders dagelijks dragen dan een broek, een tshirt/trui en evt. een jasje met sneakers, afgewisseld met een jurkje of rokje? Heel veel keus heb je namelijk niet. Daarnaast is er praktisch gezien 'de keus' tussen of 'de menigte volgen' of 'alternatieve' kleding dragen. Als alternatief dan niet je kledingsmaak is kom je je toch al gauw terug bij 'het volgen van de menigte'.

En wat betreft sneakers: Adidas en nike zijn op dit moment toch wel echt de top/hoofdmerken. In de stad zijn er bij ons 5/6 verschillende sneaker winkels die voor 90% gevuld zijn met adidas en nike. Niet gek, want het zijn onwijs fijne schoenen en ook leuk om te zien.

Lepeltje schreef:
Nog een dingetje dat me opvalt is dat de eerstejaars die hier komen elke keer weer serieuzer zijn, meer gedreven, minder vaak op kamers gaan en meer gericht zijn op hun studie dan typische studentendingen. Komt allemaal grotendeels door onze regering hoor, maar ik heb het idee dat er geen ruimte meer is voor andere dingen, de kinderen van nu móeten succesvol zijn en dus zo vroeg mogelijk al een keuze maken wat ze willen studeren en dat moet hun leven zijn. Een jaartje falen kan ook niet want dan heb je een negatief studieadvies aan je broek hangen.
Wij hadden op de middelbare school de laatste jaren eindeloos veel tussenuren, eigenlijk letterlijk bijna niks te doen. Ik geloof niet dat dat nog bestaat.
Ik weet niet of het negatief is of positief, maar het valt me wel op en kan ook verklaren dat ze wat minder bezig zijn met 'onzinnige' identiteits- issues.

Dit is voor mij ook heel herkenbaar. :j Je moet heel veel, je moet succesvol zijn, je moet goede cijfers halen, je moet werken, je moet sociaal hebben, je moet extra activiteiten buiten school hebben om maar de beste te zijn. Want anders heb je straks misschien geen (goede) toekomst. Ik merk dat die druk er bij mij (onbewust) toch op ligt. Hierdoor merk ik dat ik minder tijd over houd voor hobby's of om bepaalde activiteiten te doen. En met mij zoveel meer. Dus naast het 'waar' ga je op zoek naar (speciale) kleding, is het ook nog 'wanneer'. :P

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:25

Ik vind het heerlijk om te zien als mensen er dus niet bij lopen als een schaap! Dat vind ik interessante mensen.
De vrouwen in de jaren 80 en 90 nog redelijk naturel die vond ik prachtig. Zie nu veel met van die wimper extensions, dikke wenkies, tieten, pruiken en opgespoten lippen. Allen hetzelfde

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:36

Ik ben het met topicstarter eens , op tv zien trouwens veel mensen er ook hetzelfde uit.

LumosNox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:42

Ik vond al die voorbeeldmeisjes van de foto's er helemaal niet zo hetzelfde uitzien. En hoe moet je je haar dan doen als je toevallig geen krullend haar hebt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:48

Ik zeg:
-neon en smiley shirts
-aussies
-wijde pijpen
-hot pants met knielaarzen
-nike canvas

Nu zou je een bijzonderheid zijn wellicht maar die dingen waren oer en oer mainstream toen ik opgroeide :+

Toen mijn ouders jong waren droeg iedereen van die broeken die zo strak waren dat je moest liggen om ze aan te krijgen met van die wapper shirts en woest haar.

Ik zelf ben een 13 in het dozijn. Straight broeken, t-shirt met vest, makkelijke schoen, paardenstaart en geen make-up.
Mag ik?

Let it be en leef lekker je eigen leven ipv schoenen tellen zou ik zeggen ;)
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 10-09-17 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:51

Nou bij mij op school loopt iedereen in de kleren waar ze zich lekker in voelen en dat doe ik ook, maar dat zal wel te maken hebben met een vrije school.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:55

Voor ik dit topic aanklikte wist ik al dat jij het geschreven had. Ik vind jouw reacties altijd heel 'special snowflake'-achtig en dat is juist een trend van tegenwoordig die ìk heel schadelijk vind.

Kleding is niet de enige manier om je creativiteit te uiten hoor, laat staan dat het iets zegt over hoe bijzonder (of niet) je persoonlijkheid is. Veel mensen winkelen op budget, dan kom je al snel bij Primark / H&M uit, waar veelal kleding in dezelfde stijl hangt. Prima toch? Kan je je creativiteit op een andere manier de vrije loop geven.
Een eigen stijl ontwikkelen en ontdekken kost ook tijd, helemaal niet iedereen heeft daar tijd voor en zin in, die hebben wel nuttigere dingen te doen, die hun misschien wel persoonlijk bijzonder maken. Die ene studie, het maken van kunst, het socializen met andere mensen. Dus die halen inderdaad gewoon een broek en een shirt en gaan dan over tot de orde van de dag. Big f*cking deal.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:57

Confession schreef:
Danique schreef:
Ja, en? :')

En het is verdrietig dat sommige meiden niet meer hun eigen style durven te hebben omdat ze bang zijn dat ze als "anders" worden gezien. Lijkt mij toch wel best een kwalijke zaak.

Dit was zo in de jaren 50
Dit was zo in de jaren 60
Dit was zo in de jaren 70
Dit was zo..............

Echt, dit is van alle tijden.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:01

Mss omdat de 'mode' momenteel vrij basic is en daarom iedereen er 'hetzelfde' bij loopt?

Ik heb een voorliefde voor All Stars en Adidas schoenen en draag ook graag enkellaarsjes met de veters los.
Een lederen jasje of zo'n army jasje heeft ook voorkeur en dan vaak met een hoodie eronder.
En tja skinny jeans al dan niet met gaten voel ik mij ook heel comfy in!

Dat dat nu eenmaal de mode is tja... dan ben ik maar een meeloper volgens sommigen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:02

Wat er nog bijkomt is dat als je iets iedere dag 500x ziet je hersenen het vanzelf gaan zien als acceptabel.
Toen de puntschoenen hip waren heb ik me echt dood gelachen, vreselijk vond ik ze. Ik zou ze nog steeds niet zelf kopen, maar ben er inmiddels aan gewend waardoor het niet meer zo opvalt :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:04

Of die schoenen met van die rupsbanden er onder, in die onmogelijke kleuren. Poep geel, kots groen. "iedereen" liep erop .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:10

Dit is niet iets waar ik mij bezig mee houd. Mensen moeten imo dragen waar zij zich goed in voelen, voelen zij zich goed door de laatste mode te dragen? Prima. Voelen zij zich goed in kleding dat in het jaar nul eens 'hip' was, ook prima.

Daarom ben ik in de jaren 50 blijven hangen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:14

San, christian dior en wapper kniehoge jurken met patroontjes icm een diadeem?
:P
Tegenwoordig heet dat retro of vintage en dat is helemaal hip :D