Heel interessant topic, heb helaas niet de tijd om alle 4 de bladzijdes te lezen maar heb de eerste en de laatste gelezen.
Dus voor mij nu even een korte reactie, later wellicht meer.
Maar voor mijn idee is het niet meer dan logisch dat praktisch iedereen er "hetzelfde" bij loopt. Want eerlijk, wat moet je anders dagelijks dragen dan een broek, een tshirt/trui en evt. een jasje met sneakers, afgewisseld met een jurkje of rokje? Heel veel keus heb je namelijk niet. Daarnaast is er praktisch gezien 'de keus' tussen of 'de menigte volgen' of 'alternatieve' kleding dragen. Als alternatief dan niet je kledingsmaak is kom je je toch al gauw terug bij 'het volgen van de menigte'.
En wat betreft sneakers: Adidas en nike zijn op dit moment toch wel echt de top/hoofdmerken. In de stad zijn er bij ons 5/6 verschillende sneaker winkels die voor 90% gevuld zijn met adidas en nike. Niet gek, want het zijn onwijs fijne schoenen en ook leuk om te zien.
Lepeltje schreef:Nog een dingetje dat me opvalt is dat de eerstejaars die hier komen elke keer weer serieuzer zijn, meer gedreven, minder vaak op kamers gaan en meer gericht zijn op hun studie dan typische studentendingen. Komt allemaal grotendeels door onze regering hoor, maar ik heb het idee dat er geen ruimte meer is voor andere dingen, de kinderen van nu móeten succesvol zijn en dus zo vroeg mogelijk al een keuze maken wat ze willen studeren en dat moet hun leven zijn. Een jaartje falen kan ook niet want dan heb je een negatief studieadvies aan je broek hangen.
Wij hadden op de middelbare school de laatste jaren eindeloos veel tussenuren, eigenlijk letterlijk bijna niks te doen. Ik geloof niet dat dat nog bestaat.
Ik weet niet of het negatief is of positief, maar het valt me wel op en kan ook verklaren dat ze wat minder bezig zijn met 'onzinnige' identiteits- issues.
Dit is voor mij ook heel herkenbaar.
Je moet heel veel, je moet succesvol zijn, je moet goede cijfers halen, je moet werken, je moet sociaal hebben, je moet extra activiteiten buiten school hebben om maar de beste te zijn. Want anders heb je straks misschien geen (goede) toekomst. Ik merk dat die druk er bij mij (onbewust) toch op ligt. Hierdoor merk ik dat ik minder tijd over houd voor hobby's of om bepaalde activiteiten te doen. En met mij zoveel meer. Dus naast het 'waar' ga je op zoek naar (speciale) kleding, is het ook nog 'wanneer'.