Busje rijdt in op voetgangers in Barcelona

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juliette

Berichten: 1167
Geregistreerd: 29-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 07:01

Nissima schreef:
Jeetje wat heftig white_flame en Juliette. Gelukkig zijn jullie ongedeerd weggekomen maar jullie zullen de paniek wel gevoeld hebben?

Eén van de twee terroristen woont/de in een klein plaatsje naast Girona, precies het plaatsje waar ik in oktober naartoe verhuis. Bizar. :=
Edit: ik lees nu dat deze zichzelf heeft gemeld bij de politie nadat zijn foto via de media werd verspreid. Zijn paspoort zou gestolen zijn en hij zou gewoon thuis zijn geweest tijdens de aanslag.

Ik heb een aantal filmpjes gezien vanaf een balkon. Die mensen mochten niet naar buiten dus hadden ook niet kunnen helpen. Een ander liep over de Ramblas en was aan het filmen. Ik denk dat die ook weinig meer kon doen, er was al ruim ambulancepersoneel bij en.. zouden de mensen ook niet in shock zijn?


Ja de paniek was echt te voelen. Toen we het restaurantje uitliepen was de sfeer meteen zo anders in de straatjes. Alles was afgesloten dus we konden ook in geen mogelijkheid Barcelona verlaten, je wist niet waar je veilig was en dat vond ik zo'n benauwend gevoel..

Een poging tot nog een aanslag... Geen woorden voor, verschrikkelijk. ;(

8nnemiek

Berichten: 43522
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Busje rijdt in op voetgangers in Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 07:05

Ik las het ook vanochtend, die tweede poging.. Wat een geluk dat de politie er was en meteen goed gehandeld heeft!
Nu maar hopen dat ze verder niks gepland hebben.

Jee whiteflame en juliette, dat moet toch eng zijn geweest! Wat een geluk dat jullie allebei ongedeerd zijn.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:42

8nnemiek schreef:
Ik las het ook vanochtend, die tweede poging.. Wat een geluk dat de politie er was en meteen goed gehandeld heeft!
Nu maar hopen dat ze verder niks gepland hebben.

Jee whiteflame en juliette, dat moet toch eng zijn geweest! Wat een geluk dat jullie allebei ongedeerd zijn.


Ja Pff wat werd ik beroerd wakker zeg.. wat een gekken toch.. waarom toch..

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Busje rijdt in op voetgangers in Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:23

Jeetj...
En de bestuurder nog kwijt...
Ik had me voorgenomen niet bang te laten maken. Maar na de 2 de aanslag hier nog maar 10 km van af...

Denk ik dat ik vanavond toch helaas niet naar de druk bezochte fontijn show ga langs de boulevard

Goof

Berichten: 29052
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:25

danzzz schreef:
Het meest verontrustende van dit bericht vond ik wel dat ik alleen maar een "oje" reactie had en verder ging tot de orde van de dag,


Idem.
Toen mijn vriend liet vallen dat er iets in Barcelona aan de hand was was mijn reactie 'oh ok' en toen ging ik weer verder met wat ik aan het doen was. Ene oor in, andere oor uit. Erg eigenlijk.
En gezien het feit dat dit topic nog maar net 4 pagina's gehaald heeft kan ik bijna concluderen dat dat voor veel meer mensen geldt. Bizar dat het zo 'gewoon' aan het worden is.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Busje rijdt in op voetgangers in Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:27

Ja precies
Ik dacht dit ook altijd...
Maar dan ineens is het allemaal erg dichtbij. En ik zit bij elk blauw lichtje en geluidje te schrikken zo erg

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:28

Inderdaad, als je het topic vergelijkt met de aanslag in brussel, dat laat wel zien dat we er inmiddels aan gewend zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Busje rijdt in op voetgangers in Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:32

Het enige wat ik hoop daaruit dat de IS ook ziet dan de impact minder wordt, mensen toch hun ding wel blijven doen en ze er misschien mee stoppen op den duur.
Eigenlijk zou er helemaal geen media aandacht aan gegeven moeten worden of zeer weinig.
Niet omdat het niet verschrikkelijk is, maar om ze geen podium te geven.

Winged

Berichten: 33099
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:37

Ik verwacht niet dat IS zomaar gaat stoppen. Ze zijn natuurlijk daar in het oosten behoorlijk in het nauw gedreven, maar hebben wel al heel wat jihadstrijders verspreid zitten over heel Europa. Allemaal strijders die nog 'wraak' willen en hun 'ware woord' willen verspreiden.

De impact lijkt inderdaad minder te worden. Hoewel ik gok dat wanneer het in Eigen land gebeurd het weer veel meer gaat leven (logisch). We Mogen nog steeds van geluk spreken dat er nog steeds niks in Nederland is geweest...

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:41

Winged schreef:
Ik verwacht niet dat IS zomaar gaat stoppen. Ze zijn natuurlijk daar in het oosten behoorlijk in het nauw gedreven, maar hebben wel al heel wat jihadstrijders verspreid zitten over heel Europa. Allemaal strijders die nog 'wraak' willen en hun 'ware woord' willen verspreiden.

De impact lijkt inderdaad minder te worden. Hoewel ik gok dat wanneer het in Eigen land gebeurd het weer veel meer gaat leven (logisch). We Mogen nog steeds van geluk spreken dat er nog steeds niks in Nederland is geweest...


Idd afgelopen jaar naar de toppers geweest en dan zit je daar en bedenk je
Er hoeft maar een gek hier te zitten, we kunnen niet weg hier.
Maar dan gebeurt er weer niks...

Sta je rustig op je bus te wachten terug maar salou en ineens moet je rennen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:48

Goof schreef:
danzzz schreef:
Het meest verontrustende van dit bericht vond ik wel dat ik alleen maar een "oje" reactie had en verder ging tot de orde van de dag,


Idem.
Toen mijn vriend liet vallen dat er iets in Barcelona aan de hand was was mijn reactie 'oh ok' en toen ging ik weer verder met wat ik aan het doen was. Ene oor in, andere oor uit. Erg eigenlijk.
En gezien het feit dat dit topic nog maar net 4 pagina's gehaald heeft kan ik bijna concluderen dat dat voor veel meer mensen geldt. Bizar dat het zo 'gewoon' aan het worden is.

In mijn jeugd was het "normaal" dat er dagelijks bomaanslagen in het nieuws waren, maar dan van de IRA of ETA

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:56

Toch was dat heel anders.
Die reden niet in op een groepjes toeristen of pleegden geen bomaanslagen op willekeurige plaatsen.
De Ira was actief in Ierland en een beetje in Nederland maar dan tegen Britse militairen.

De Eta opereerde vooral in spanje.

Nu ben je in die zin nergens meer veilig.

Winged

Berichten: 33099
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:08

Eta en Ira hadden inderdaad - geschiedenislessen even oprakelen - duidelijke doelwitten toch? Ze richtten zich tenminste niet op elke willekeurige persoon.

Je ziet wel een verschuiving in manieren van aanslagen:
- Evenementen --> Meer controles dus ze komen niet meer binnen
- Vliegtuigen --> Meer controles
- Straatevenementen --> Barricades
- Willekeurig inrijden --> Hoe dit te beveiligen?

De eerste drie zijn opzich relatief veilig nu... Maar nu zijn de toeristische hotspots blijkbaar aan de beurt :=

Yenni
Berichten: 5473
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:13

Relaxed schreef:
In oktober ga ik naar Turkije, al maanden vraagt iedereen of ik dat wel durf en steeds is mijn antwoord dat tegenwoordig overal iets kan gebeuren.. Helaas nu toch gelijk gekregen, wie had dit verwacht in Barcelona :n Je weet dat het steeds weer kan gebeuren, dat het in NL nog niet is gebeurd mag een wonder heten.

Ik zit op het moment in Turkije op vakantie. Je merkt er niks van en ook alle mensen zijn vriendelijk. Ze moeten het echt hebben van de toerristen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:14

Yenni schreef:
Relaxed schreef:
In oktober ga ik naar Turkije, al maanden vraagt iedereen of ik dat wel durf en steeds is mijn antwoord dat tegenwoordig overal iets kan gebeuren.. Helaas nu toch gelijk gekregen, wie had dit verwacht in Barcelona :n Je weet dat het steeds weer kan gebeuren, dat het in NL nog niet is gebeurd mag een wonder heten.

Ik zit op het moment in Turkije op vakantie. Je merkt er niks van en ook alle mensen zijn vriendelijk. Ze moeten het echt hebben van de toerristen.


Precies, ik ben vorig jaar ook na de coup geweest, niks gemerkt. Ik las toen op Nu.nl dat er een bomaanslag in Instanbul was geweest, op het hele resort niets van gehoord en gemerkt..

xxIsaa

Berichten: 768
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:18

Winged schreef:
Je ziet wel een verschuiving in manieren van aanslagen:
- Evenementen --> Meer controles dus ze komen niet meer binnen
- Vliegtuigen --> Meer controles
- Straatevenementen --> Barricades
- Willekeurig inrijden --> Hoe dit te beveiligen?

De eerste drie zijn opzich relatief veilig nu... Maar nu zijn de toeristische hotspots blijkbaar aan de beurt :=


Je kunt er indd niks aan doen dat ze met busjes/auto's op groepen mensen inrijden.. Wegen blijven tenslotte openbaar toegankelijk..

mirim

Berichten: 4432
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:19

Buiten het feit om dat het inrijden op toeristen direct slachtoffers maakt op de plek ansich heeft het gevolgen voor de hele wereld.
Toeristen komen van overal, zij hebben dus overal familie en vrienden.
De angst is dus direct 'wereldwijd'
Wij hadden gisteren familie op nog geen 150 meter van de aanslag op een terrasje zitten ( dit hadden zij net een uurtje voor de aanslag gepost op instagram ) ik kan je wel vertellen dat het nieuws er bij ons ook inhakte.

Winged

Berichten: 33099
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:22

xxIsaa schreef:
Je kunt er indd niks aan doen dat ze met busjes/auto's op groepen mensen inrijden.. Wegen blijven tenslotte openbaar toegankelijk..


Klopt. Zie bijvoorbeeld een Arc de Triomphe maar af te sluiten voor verkeer. Of de Sagrada Familia (waar lange wachtrijen staan)

De hotspots liggen vaak langs goed begaanbare wegen. Autoluw maken lijkt onmogelijk :=

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:32

Winged schreef:
xxIsaa schreef:
Je kunt er indd niks aan doen dat ze met busjes/auto's op groepen mensen inrijden.. Wegen blijven tenslotte openbaar toegankelijk..


Klopt. Zie bijvoorbeeld een Arc de Triomphe maar af te sluiten voor verkeer. Of de Sagrada Familia (waar lange wachtrijen staan)

De hotspots liggen vaak langs goed begaanbare wegen. Autoluw maken lijkt onmogelijk :=


Ja zeker. Ik vraag me ook geregeld af waarom het in Nederland nog niet is gebeurd. Misschien omdat we ons toch indirect er meer neutraler instaan? Er waren zat momenten dat het zou kunnen gebeuren. Bijvoorbeeld Pride Amsterdam bijvoorbeeld..

xxIsaa

Berichten: 768
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:36

Ja precies.. Zijn genoeg momenten en evenementen geweest waar toch die gedachten wel even door je achterhoofd gaan. :( Je moet je daar natuurlijk niet door laten leiden, maar ik moet eerlijk zeggen dat toen mijn zusje laatst naar Ed Sheeran ging in de Ziggo Dome, je toch wel hoopt dat zoiets niet gebeurd.

Net als de Dam in Amsterdam, is ook gewoon vrij toegankelijk voor autoverkeer.

BloemBloem

Berichten: 16629
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:38

Zieke, zieke, zieke wereld.....

Mijn vriendin dr broer zit er nu samen met haar zoon, het waren
gisteren hele lange minuten voordat we hoorde dat ze veilig waren ;(

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:43

xxIsaa schreef:
Ja precies.. Zijn genoeg momenten en evenementen geweest waar toch die gedachten wel even door je achterhoofd gaan. :( Je moet je daar natuurlijk niet door laten leiden, maar ik moet eerlijk zeggen dat toen mijn zusje laatst naar Ed Sheeran ging in de Ziggo Dome, je toch wel hoopt dat zoiets niet gebeurd.

Net als de Dam in Amsterdam, is ook gewoon vrij toegankelijk voor autoverkeer.


Ja precies. Heb ik ook hoor. Overal waar ik naar toe ga. Zit ook alweer aan de kerst te denken. Leek me geweldig om weer naar Londen te gaan, maar ja zal ik dat nu wel of niet doen etc.

Winged

Berichten: 33099
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:44

HorseTimeXL schreef:
Ja zeker. Ik vraag me ook geregeld af waarom het in Nederland nog niet is gebeurd. Misschien omdat we ons toch indirect er meer neutraler instaan? Er waren zat momenten dat het zou kunnen gebeuren. Bijvoorbeeld Pride Amsterdam bijvoorbeeld..


In Nederland is in april nog een aanslag tijdens de marathon van Rotterdam afgewend.
http://www.ad.nl/rotterdam/vrijgesproke ... ~a0df7c99/

En juist door mensen angst in te wrijven...

De kans dat je om het leven komt door een random auto-ongeluk is nog steeds groter dan door een aanslag. Ik ga dus in September ook gewoon de halve marathon van Stockholm rennen. Met loopmaatje afgesproken dat mocht er iets gebeuren we elkaar bij het appartement terugzien. Ja, krankzinnig dat je het moet zeggen... Maar toch := Just in case.

welmoed__

Berichten: 6573
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:47

Ik zit inderdaad nog steeds te "wachten" wanneer het hier gebeurd.
Toen afgelopen juni hier de TT was en mijn vriend daar heen ging, was ik rete zenuwachtig als mijn vriend op stap was.
Heel veel mensen zeggen dat je je niet moet laten bang maken, maar toch doe ik het. Ik kan dat niet zomaar uit zetten. Ik vermijd plaatsen zoals Amsterdam nu toch een beetje.
Gelukkig houd ik niet van concerten, dus daar hoef ik niet heen.

Ik denk dat dingen als een Gay Paride wel potentioneel heeft als terreur doelwit. Ook gezien dat het geloof dat zij hebben (wat niks meer slaat op de Islam), tegen homoseksualiteit is.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Busje rijdt in op voetgangers in Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:50

Wat vrezelijk toch weer......onbegrijpelijk toch hoor, dit soort akties.