Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:21

xxCYNNxx schreef:
precies, daarom beter een campagne voor overbezorgde ouders ipv deze

Dit inderdaad :j

Mijn moeder stond vaak met het hoofd te schudden bij mij als ik weer eens met broeken vol vegen van gras en modder thuis kwam, maar uiteindelijk... Kan alles aan het einde van de dag toch in de was :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:24

Joh Cynn maak je niet zo druk, het is toch logisch dat je poppen en verzorgings-dingetjes e.d. bij elkaar zet en technisch speelgoed ook?

Nergens staat een verbod op poppen voor een jongen of autootjes voor een meid :P

Volgens mij hebben meiden het juist makkelijker want een meisje dat in een stoere broek en met een blauwe fiets naar school komt hoeft heel wat minder gezeik te verwachten dan een jongen in een balletpakje op een roze fiets, denk ik zo ;)

Dus geen medelijden met meiden hoor :P

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:30

nergens zeg ik dat ik medelijden met meisjes heb of dat we dat moeten hebben.
Ik geef alleen aan dat meisjes net zo goed in een bepaalde hoek worden gedrukt en daar hoor je SIRE dan niet over.

Had het gewoon algemeen gehouden, dus ongeacht geslacht en had geopteerd voor ruimte voor elk kind om zichzelf te ontplooien zonder ze een houding in te dwingen....waar het spotje tenslotte op neer komt, alleen het richt zich op jongens + dat het meer aan de ouders zelf gericht had moeten worden, want het zijn toch altijd vooral de ouders die hun kind beperken om verschillende redenen; angst voor verwondingen/zorgen om kapotte kleren of zelfs zoiets banaals als; wat moeten anderen wel niet denken als je helemaal vies thuiskomt?

kijken naar het individuele kind dus, ongeacht geslacht

pmarena

Re: Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:33

Ik zeg ook nergens dat je dat zegt ;)

Er zijn veel meer foute dingen in de wereld waar dit spotje niet over gaat, het gaat nu eenmaal even over jongetjes :) Vóór jongens is niet automatisch tegen meisjes ofzo :?

Ik vind het wel (ook) gericht op ouders. Waarom vind jij van niet dan? :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:45

Even het spotje weer opnieuw bekeken hoor......merk nu dat ik enigszins beinvloed ben door de comments over onderwijs en leraressen versus leraren discussie.....eh behoorlijk wat eigenlijk :o maar sorry idd; je hebt gelijk; het richt zich voornamelijk op de activiteiten buiten schooltijd en dus de ouders.

Vermoedelijk heb ik en degenen die over leraar/lerares begonnen ons iets te veel laten meeslepen door de korte scene in de klas.
Maar dan nog geldt de boodschap in het spotje voor elk kind...niet alleen jongens..........dus waarom de boodschap niet gewoon ongeacht geslacht??
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 26-07-17 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:45

Wat betreft het beeld dat ouders overbeschermend zijn, is dat wel iets dat bij de ouders ligt? Neem een willekeurig topic over een ongeluk met een kind rondom paarden, en er worden hele heftige verwijten geplaatst: hoe kan een kind daar lopen? Dat had voorkomen moeten worden!

Maar daarmee leggen we dus hele dubbele normen op, juist ook aan die ouders, want ze zijn overbeschermend - tot het exacte moment dat het fout gaat, dan zijn ze te onoplettend.

En als we de rubberen tegels onder het klimrek weghalen, en er valt een kind op z'n hoofd met blijvend hersenletsel tot gevolg, accepteren we dat dan als 'oh, dat hoort er nou eenmaal bij'? Denk je dat de reacties onder het plaatselijke artikel er zijn van begrip en steun en 'ja, natuurlijk krijgen kinderen met blijvend hersenletsel hun leven lang goede steun en zorg'?
Ik betwijfel het ten zeerste.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:50

ook daar heb je gelijk in Shadow...zeker nu met internet en mensen dus lekker veilig en anoniem menen te kunnen zeggen wat ze willen (fatsoensnormen zijn vaak ver te zoeken op het internet).
En kwakken mensen idd opmerkingen neer als 'maar dat is toch gewoon je eigen schuld? Wat voor waardeloze ouder laat hun peuter/kleuter nu bij paarden lopen??

of iets van die strekking...opmerkingen die men face to face niet zomaar durven te zeggen. Dat soort opmerkingen zorgen idd net zo goed dat ouders zich gedwongen voelen te beschermend te worden over hun kinderen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:52

pmarena schreef:
Joh Cynn maak je niet zo druk, het is toch logisch dat je poppen en verzorgings-dingetjes e.d. bij elkaar zet en technisch speelgoed ook?

Nergens staat een verbod op poppen voor een jongen of autootjes voor een meid :P

Volgens mij hebben meiden het juist makkelijker want een meisje dat in een stoere broek en met een blauwe fiets naar school komt hoeft heel wat minder gezeik te verwachten dan een jongen in een balletpakje op een roze fiets, denk ik zo ;)

Dus geen medelijden met meiden hoor :P

Medelijden is een groot woord, maar kom op. Alsof we van die porseleinen poppetjes zijn. En altijd in de poppenhoek kruipen. Met deze reclame is zoveel mis en dan niet om wat ze zeggen maar om wat ze niet zeggen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:53

Maar even heel simpel; Heeft SIRE nu hun meest besproken campagne of niet? ;) De discussie erover is los, dat is het doel. Er wordt over gesproken en over nagedacht. Heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:56

Nou de mensen die dat soort opmerkingen maken, zijn wellicht dus de beschermende ouders... dus dat is dan geen dubbele standaard lijkt mij?

Met een aantal dingen moet je wel uitkijken.. er is een verschil tussen ravotten op een grasveld, voetballen, touwtje springen, slootje springen (als t kind kan zwemmen en het geen brede vaart is), verstoppertje etc en bijv je kind in een weiland met paarden dumpen of ergens op de A16 laten spelen. Rubber tegels onder een klimrek hoeven niet weg, waar staat dan dan? Beetje nuance is niet verkeerd denk...

Maar Shadow, je kan je kind ook niet in een glazen kooitje stoppen... ergens moet toch een middenweg zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:06

Ja jeetje, om iemand of een organisatie nu af te rekenen op wat ze NIET zeggen (en waar je dus ook hun mening helemaal niet over weet :)* ) gaat mij te ver hoor L :)

Ik vind het ook lastig om de grens te vinden tussen je kind niet verstikken en niet onverantwoord bezig zijn....want volgens mij is er daar geen harde grens en ontstaat die grens inderdaad pas op het moment dat het 999x goed is gegaan maar de 1000e keer gaat het fout....en ja dan is iedereen er als de kippen bij om te zeggen dat je een klein kind ook niet zelf op en van de trap moet laten gaan ofzo -O-

Die kleine dreutel van ons loopt ook los tussen de ponies. Nu wel, nu gewoon die 2 ouwe bokken er weer samen staan en het wat jongere Quartertje uitgeleend is en te koop staat. Toen die er bij liep vond ik het te gevaarlijk. Ondanks dat dat een heel braaf dier is... het is gewoon wat onrustiger met 3 ponies dan met 2 ouwe bokken die al jaren samen staan.

Die kleine kan bij deze 2 er gewoon tussendoor lopen en loopt nauwelijks risico dus IK vind het verantwoord :j Maar de oma's vinden het bvb. doodeng.

Die kleine heeft de tijd van zijn leven zo bij de paardjes en dus ben ik nu een hele leuke moeder dat ik die gup dat gun. Maar stel dat er per ongeluk ene paard bovenop gaat staan ja dan heb ik het gedaan natuurlijk want wat deed zo'n klein kind dan ook bij die paarden :x

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:07

dems75 schreef:
Het is helaas nog altijd zo dat er maar 15 minuten buitenspeeltijd per dag worden ingecalculeerd. .

Bij ons 2 x 15 minuten en dan nog alles wat over is in de lunchpauze. Kinderen eten meestal in 15 minuten en kunnen dan nog 3 kwartier buitenspelen.

Gym is bij ons nog steeds 2 x in de week een uurtje.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:14

pmarena schreef:
Die kleine heeft de tijd van zijn leven zo bij de paardjes en dus ben ik nu een hele leuke moeder dat ik die gup dat gun. Maar stel dat er per ongeluk ene paard bovenop gaat staan ja dan heb ik het gedaan natuurlijk want wat deed zo'n klein kind dan ook bij die paarden :x

Nou ja, precies.. waar ligt de grens dan?
Het heeft misschien te maken met opvoeding en uitleg.. jouw kind weet hoe ie zich moet gedragen, maar een beschermd opgegroeid kind doet misschien iets heel geks als die ineens tussen ponnies staat waardoor het mis gaat.. wie zal het zeggen...
Je ziet toch ook steeds die grappige posts over kinderen die opgegroeid zijn in de jaren 70 en 80 en hoe gevaarlijk het toen wel niet was, ten opzichte van nu en waar je allemaal op schijnt te moeten letten als ouder zijnde..

Sommige ontwikkelingen zijn prima, ik vind kids met fietshelmpjes een goed idee bijvoorbeeld..

Overigens, krijgen die ouders ook de schuld als hun kind wat gebeurd bij een auto-ongeluk "dan had je m maar niet in de auto moeten zetten", of als ie van de trap af valt "wie heeft er dan ook een trap in huis"... Ik denk dat het inderdaad makkelijk is om vingers te wijzen, en dat doet een grote groep mensen maar al te graag..

Aan de andere kant zijn er ook veel mensen die bijzonder debiele dingen doen zonder na te denken over de risico's, maar als je die gewoon hun gang laat gaan lost dat zichzelf op :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:17

Cer schreef:
Nou de mensen die dat soort opmerkingen maken, zijn wellicht dus de beschermende ouders... dus dat is dan geen dubbele standaard lijkt mij?

De dubbele standaard is dat het hier op Bokt met regelmaat dezelfde mensen zijn die enerzijds zeggen dat ouders overbeschermend zijn, die nostalgische stukjes plaatsen over hoe het vroeger allemaal beter en vrijer was, en hele harde verwijten maken als er iets mis gaat.

Dat is de dubbele standaard.

Citaat:
Maar Shadow, je kan je kind ook niet in een glazen kooitje stoppen... ergens moet toch een middenweg zijn?

De middenweg is dat we ons misschien wat minder bemoeien met wat anderen wel of niet zouden moeten doen? Laat ouders gewoon ouders zijn?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:19

Shadow0 schreef:
Wat betreft het beeld dat ouders overbeschermend zijn, is dat wel iets dat bij de ouders ligt? Neem een willekeurig topic over een ongeluk met een kind rondom paarden, en er worden hele heftige verwijten geplaatst: hoe kan een kind daar lopen? Dat had voorkomen moeten worden!

Maar daarmee leggen we dus hele dubbele normen op, juist ook aan die ouders, want ze zijn overbeschermend - tot het exacte moment dat het fout gaat, dan zijn ze te onoplettend.

Exact...goed doen kan je het nooit.

Ik heb twee jongens.

Een daarvan had vrij laat zijn zwemdiploma. Niet omdat wij daar zo laat mee begonnen zijn overigens(voor dat ik daar commentaar op krijg :D )
Hij mocht dus nog niet zonder toezicht in het park spelen want daar is een grote vijver en veel sloten. Maar hij had verder wel al de leeftijd er voor.

Maar mensen die niet op de hoogte waren vonden mij vast erg overbeschermend.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:23

pmarena schreef:
Ja jeetje, om iemand of een organisatie nu af te rekenen op wat ze NIET zeggen (en waar je dus ook hun mening helemaal niet over weet :)* ) gaat mij te ver hoor L :)

Ik heb ook nergens gezegd dat ik dat doe, P, ik heb het over de reclame zelf. En wat ze niet zeggen is dat meisjes en jongetjes gelijk behandeld dienen te worden, dat jongetjes met poppen kunnen spelen en meisjes met brandweerauto's. Ik vind dat namelijk best een hele belangrijke boodschap, zeker omdat er in 2017 nog heel veel seksuele ongelijkheid is en mannen meer verdienen dan vrouwen, vrouwen geacht worden thuis te blijven met de kinderen en mannen altijd stoer moeten zijn.

En even algemeen: Ik ben vóór de wereld ontdekken maar wel op een afgebakende manier. Zoals ik dat vroeger zelf heb gedaan. En een kapotte knie of een gekneusde arm hoort daarbij. Van ongelukken leer je.

En verder moet je vooral moederen en vaderen zoals je dat zelf goed acht. Want uiteindelijk moet jij leven met de gevolgen, positief of negatief.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:29

Shadow0 schreef:
De dubbele standaard is dat het hier op Bokt met regelmaat dezelfde mensen zijn die enerzijds zeggen dat ouders overbeschermend zijn, die nostalgische stukjes plaatsen over hoe het vroeger allemaal beter en vrijer was, en hele harde verwijten maken als er iets mis gaat.
Dat is de dubbele standaard.

Dat zou kunnen maar dat werkt alleen maar als je iemand met zn eigen uitspraken confronteert, anders is het een beetje generiek..
Overigens, ik plaats regelmatig stukjes over hoe het vroeger vrijer was (let wel: níet perse beter), ook omdat ik heel vrij opgevoed ben en ik me dood erger aan overbeschermende ouders.. maar dan kan ik toch zeggen dat ik het onverantwoord vind om een kind door een drukke stad te laten fietsen met een wiebelfietsje.. Het is niet zwart-wit...

Ik mocht vroeger niet aan de kachel zitten, maar er stond ook geen hekje omheen. Ik heb heus wel gevoeld dat dat ding heet was.. Maar om dan te zeggen dat je een kleutertje wat net kan lopen vlak langs een groot kampvuur moet laten wandelen.. dan zou ik ook zeggen dat dat niet heel slim is..

Citaat:
De middenweg is dat we ons misschien wat minder bemoeien met wat anderen wel of niet zouden moeten doen? Laat ouders gewoon ouders zijn?

Dat ligt er helemaal aan wat die ouders doen.. als ik iets zie gebeuren wat in mijn ogen niet kan,dan zal ik daar zeker wat van zeggen.. :j maar ook daar zijn dus een hoop nuances in.
Niet iedereen is nu eenmaal van nature supergeschikt als ouders, maar iedereen mag naar hartelust fokken.. dus alles maar helemaal vrij laten is ook weer zo wat.. soms moet je kinderen een beetje beschermen denk ..

Maar goed, daar gaat dit topic niet over...

Er is toch aangetoond dat kinderen tegenwoordig minder bewegen dan vroeger?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:34

pmarena schreef:
Er zijn veel meer foute dingen in de wereld waar dit spotje niet over gaat, het gaat nu eenmaal even over jongetjes :) Vóór jongens is niet automatisch tegen meisjes ofzo :?

In zekere zin is iets dat voor jongens is wel automatisch tegen meisjes, omdat het een niet-bestaande tegenstelling benadrukt. Dat is niet iets wat neutraal is.

En het gaat nu 'even' over jongetjes... alsof het daar anders niet over gaat? Weet je hoe verontwaardigd met name mannelijk Nederland was toen men aan de orde wilde stellen dat er nog steeds enorme ongelijkheid is als het bv gaat om hoogleraren? Hoe durven vrouwen?
Wij hadden afgelopen jaar de eerste (1, enkele) vrouwelijke cabaretier die de eindejaarsconferance deed. Een traditie die al een jaar of 60 ofzo bestaat? Als er wordt geopperd dat er ongelijkheid is krijgen de mensen die dat zeggen een lading bedreigingen en verkrachtingsfantasieen naar zich toegestuurd.

En let op: dat gaat dus om mensen die gewoon opkomen voor gelijkheid en gelijkwaardigheid. Mensen die het verschil kleiner willen maken, niet groter. Ze constateren een groot verschil, en vragen of we daar misschien wat aan kunnen doen, en het antwoord is iedere keer NEE, hoe durf je erom te vragen!

Maar hier wordt openlijk gevraagd om een eenzijdig gerichte behandeling van jongetjes door een cliche en schadelijk beeld van jongensachtigheid te versterken, en dat is prima, want het kan best eens 'even' over jongens gaan. Toevallig 'even' niet over meisjes. Heel toevallig.

Enne... nogmaals: dit platte clichebeeld van jongens benadeelt jongens ook. Want het houdt ze ook gevangen in het verwachtingspatroon van stoeien en ravotten maar niet lezen en leren. Dus worden jongens die geen zin hebben in al dat gedoe eerder gepest - en ook dat doet schade. Dan kun je wel doen alsof het daar niets mee te maken heeft... maar we zijn als mensen ietsjes verder geevolueerd dan dat, en kunnen ook indirecte boodschappen prima interpreteren.
j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:50

Ik heb soms wel een klein beetje problemen gezocht en uitvergroot worden die er niet zijn en dat dát juist problemen oplevert omdat er vooral benadrukt wordt wat er niet is.
Buiten dat er dan steeds dingen van een knap poosje geleden bij gehaald worden, maar goed, van het verleden moet je leren, das ook weer zo...

Eigenlijk zouden de mensen die iets willen, helemaal niks moeten doen, want het is toch nooit goed.
Nu ben ik het er wel mee eens dat een organisatie zoals Sire een beetje op moet letten, maar goed, ik neem dan aan dat het een stoffige organisatie is, of dat ze misschien wel gesponsord worden door een kerkelijke partij die aan bepaalde patronen vast wil houden. Vooral met het oog op de reclame aanpassingen in Engeland van van de week is het wel 'een beetje dom'... :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:01

Cer schreef:
Eigenlijk zouden de mensen die iets willen, helemaal niks moeten doen, want het is toch nooit goed.

Wat een onzin?

Citaat:
Nu ben ik het er wel mee eens dat een organisatie zoals Sire een beetje op moet letten, maar goed, ik neem dan aan dat het een stoffige organisatie is, of dat ze misschien wel gesponsord worden door een kerkelijke partij die aan bepaalde patronen vast wil houden.

Ten eerste: waarom zou je gaan speculeren over wat Sire zou kunnen zijn? Als je wilt weten wat het is, dan kunnen Google en Wikipedia je dat ongetwijfeld uitleggen. Als je het niet wilt weten, fantaseer dan niet zelf wat bij elkaar tot een leuk verhaaltje.

Ten tweede: in welke context zou een kerkelijke partij een excuus zijn? Heeft de kerk niet al heel, heel veel kwalijke en schadelijke dingen gedaan op gebied van omgang met gender, seks, stereotyperingen etc?

Citaat:
Vooral met het oog op de reclame aanpassingen in Engeland van van de week is het wel 'een beetje dom'... :D

Haha, grappig! Kinderen die niet echt aan de stereotyperingen voldoen lopen meer kans om gepest te worden. En in plaats van die kloof te verkleinen maken 'domme' mensen hem wat groter. Leuk!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:01

Jeetje Shadow, niks ten nadele van wat je allemaal zegt hoor, maar ik vind het wel overdreven om dat er allemaal bij te slepen voor een simpel spotje dat alleen even aandacht wil vestigen op de simpele waarheid dat jongetjes nu eenmaal vaak wat meer behoefte aan actie hebben dan dat ze nu vaak krijgen.

Uitzonderingen binnen een groep (jongens / meisjes) zijn er altijd. Niemand in dat spotje beweert dat dat niet zo is. In een minuut tijd kan je ook geen -tig onderwerpen tegelijk aansnijden, het gaat nu even over het simpele feitje dat de meeste jongetjes toch wat andere behoeftes hebben dan de meeste meisjes.

Een prima boodschap :j

Er zijn nog 100.000 dingen die ook aandacht verdienen, maar omdat die niet in dit spotje benoemd worden is het nog niet zo dat het DAAROM niet deugt :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:07

Werkelijk Shadow.. jij ziet kans om alles in het negatieve te zetten...
wat een sarcastische post ook :n

Het is toch ook niet zo slim, of wel soms?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:23

Winged schreef:
Maar even heel simpel; Heeft SIRE nu hun meest besproken campagne of niet? ;) De discussie erover is los, dat is het doel. Er wordt over gesproken en over nagedacht. Heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren.

dit dus.. ze hebben mooi wat bereikt.
ik ben heel benieuwd of dat nou ook de bedoeling was.

ik vind echt dat je naar het individu moet kijken. ja kinderen moeten daar veel meer vrijheid in krijgen. sommige kids kunnen goed luisteren en stilzitten. anderen absoluut niet. zoek de kracht op en ga daar mee aan de slag. ik heb 2 zonen en zijn echt tegenpolen. de oudste houdt van knippen, plakken en kleien, de jongste kan geen tel stil zitten. verplicht ravotten maak je de oudste niet blij mee dus.

maar het kan nog erger. mijn man kon juist helemaal niet knippen en plakken en vanuit de peuter zeiden ze dat hij misschien beter naar het speciaal onderwijs kon... uiteindelijk niet gedaan. havo, hbo en universiteit gedaan. met zijn hersenen is niets mis, maar het is niet zo'n knip en plakker. lekker in een hokje

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:32

Ik vind het geen prima boodschap. Waarom? Hierom. Als je bepaalde eigenschappen labelt als 'jongensgedrag' betekent dat dat het andere uiterste van dat gedrag dus eerder als 'meisjesgedrag' zal worden gezien.

Jongensgedrag > wilder spelen, luidruchtiger zijn, minder goed stil kunnen zitten/kunnen opletten.

dan zal typisch 'meisjesgedrag' gauw gezien worden als > rustig spelen, stiller zijn, beter kunnen stil zitten/opletten. Alsof meisjes dat beter 'van nature' kunnen.

Waardoor een groep jongens die wild aan het spelen is eerder gezien zal worden als 'ach jongens hè', terwijl een groep meisjes met hetzelfde gedrag er veel eerder op zal worden aangesproken. Ofwel; de verwachtingen die men van (jonge) meisjes heeft zullen alleen maar toenemen, de lat voor jongens zal lager worden gelegd en gedrag zal veel eerder worden toegeschreven aan het geslacht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:39

Ik ben echt te simpel voor dit soort berichtgeving :')

Ik lees het als een optie om over na te denken. Niet dat jongens MOETEN ravotten, maar dat ze het moeten kunnen als ze dat willen. Welke slakkenzoutlegger leest dan dat het een soort van verplichting en stigmatisering is? Dat is toch altijd nog aan iemand zelf om te bepalen?

Of zijn mensen echt zo dom dat ze letterlijk doen wat de reclame zegt? Dan is het menselijk ras echt gedoemd ten onder te gaan :') Ja, ik vind dat voor te lachen.. K ga er niet om zitten huilen