Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 13:22

NenaC schreef:
Verder alles vervangen door sojamelk en dan heide maken, sorry maar dan woon je echt in een droomwereld. Wie gaat die soja verbouwen? Of die peulvruchten? Je moet weten dat van het complete landbouwareaal in NL zo'n 80 procent eigenlijk alleen geschikt is voor grasland. In sommige jaren kun je daar mais of aardappelen opzetten ( in een extreem droog jaar zoals nu), maar in jaren zoals vorig jaar is alles weggerot, omdat het te nat is, het land het water niet kwijt kan. Dat is ook een van de redenen waarom je vroeger in (veen)gebieden zoals N-H, Z-H, Drenthe, Friesland, Utrecht, delen van Gelderland veel melk- en vleesveebedrijven zaten. Zo konden we dat gras omzetten in eiwitten die de mens kan nuttigen.

Ik ben geen fan van soya.
Waar ik stiekem mijn hoop op vestig is wat grappenmakers 'zeebouw' noemen: het gericht verbouwen van zeewieren.
Dat geeft plm 50 % eiwit.

Koeien op veenweidegebied - uitstekend.
Maar :o eigenlijk liever, als we het over ecologie hebben zonder soya uit het voormalige Amazonewoud.

Citaat:
waardoor je dus ook melkveebedrijven krijgt in Groningen en Drenthe, waar van originele helemaal niet zoveel vee was.

De bodem hier in Drenthe is spreekwoordelijk arm en zonder schepenmest viel hier de afgelopen duizend jaar oid gewoon niet te boeren.
Er komen inmiddels ook bollenboeren deze kant op - de traditionele bollenstreek had tenminste ook nog een zanderige bodem...
Citaat:
En die grondhonger is sowieso een heel groot probleem, want dat zorgt ervoor dat ieder stukje grond nodig is om rendement vanaf te halen.
Wat betreft de grutto's kan ik niet beamen, ik heb dit jaar nog nooit zoveel grutto's en kievitten gezien als ooit te voren. er zijn een aantal percelen/gebieden aangewezen waar je inderdaad subsidie krijgt als je later maait, en er zijn altijd wel een groot aantal veehouders die daaraan meedoen. Daarnaast zijn akkersbouwers (die meer dan 10ha akker hebben) verplicht om akkerranden in te zaaien met bloemen. Wat trouwens ook weer heel krom is, want als ze meer meters inzaaien met die bloemetjes krijgen ze een boete. :?

Landhonger - tja: we zijn zo ongeveer het dichtstbevolkte land van de EU , en we exporteren landbouwproducten.
Dat is een zotte combinatie.
Puur ecologisch zou het het beste zijn, als ieder land zelfvoorzienend was. Als een groot deel van ons voedsel uit Duitsland zou komen, hoeft dat ook geen ecologische rampen op te leveren.

In Diever als ik het goed heb zag ik een prachtige akker.
...nu moet je weten dat ik van korenbloemen hou.
Vroegah, toen oma klein was had je dus goudgele graanakkers met wat mooie blauwe en roze bloemen erdoor.
Uiteraard zuchtte de boer over onkruid - je eet het niet, niemand betaalt er voor...
Ik vond het een prachtig gezicht, daar in Diever - maar een strook van een meter vol onkruid pal naast het graan....???

Travellust

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:40

NenaC, als ze meer meters inzaaien krijgen ze helemaal geen subsidie. Ik ken een boer die had dat en die heeft protest aangedragen. Denk je goed te doen krijg je dat gezeik.

Janneke, dat van die zeewieren dat loopt toch al :) ?

Ik heb liever ook geen onkruid in/tussen mijn gewassen hoor ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 14:30

Ja, als ik in een stad ben met een 'beans and bagels' bestel ik een Dutch seeWeed burger.

(Spreek je moets taal....! Maar ik vind het niet verkeerd dat een clubpie het meteen wereldwijd wil aanpakken.)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:32

Op Texel lopen ze al voor wat dat betreft. Het is nog niet zo bekend op de markt, of althans mensen weten niet wat voor smaak etc. Dat komt vanzelf wel, denk ik :)