Handicap vs geen Handicap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Handicap vs geen Handicap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:31

Maar je weet toch niet wie die vakanties betaald.Misschien wel familie van een cliënt.Mijn schoonzus met een verstandelijke beperking heeft ook een erfenis gehad zoals de rest van de familie.En daarvan worden af en toe leuke dingen gedaan met de hele groep waar ze woont.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:22

Als het goed gaat met een ander, betekent dat dan dat het met jou slechter gaat?(Algemeen, niet zozeer TS)

waarom moeten we altijd kijken naar wat we "missen" en naar wat een ander heeft..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:56

Sababber schreef:
Als het goed gaat met een ander, betekent dat dan dat het met jou slechter gaat?(Algemeen, niet zozeer TS)

waarom moeten we altijd kijken naar wat we "missen" en naar wat een ander heeft..

nou nee, ik ben blij met wat ik heb trots en dol gelukkig en dan de dingen die ik niet heb of het stukje gezondheid wat ik mis (dat betreur ik soms wel) het zij zo, daar is alles aan gedaan wat kon.
Soms is het goed om dat ook te beseffen ;)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:00

kwita schreef:
xBontfire schreef:

Zeker niks mis mee, maar dat zijn wel wensen die vrij makkelijk zelf te vervullen zijn; lijkt mij.

Er rijden een boel treinen richting Scheveningen.

Luister je kunt altijd wel een reden zoeken heeft jou vader ook gezegd jij krijgt geen paard je bent niet bijzonder genoeg, je koopt hem zelf maar?

Misschien kon die persoon in kwestie wel niet lezen en daardoor niet naar scheveningen, ze kon de dienstregeling niet lezen...dan is het toch ook een gewoon persoon die niets mankeert maar er ook niet geraakt!

En ja ik heb mensen met eenvoudige wensen al eens geholpen.... het was een wens die niets koste maar het heel bijzonder maakte het kan ook om de beleving gaan en het iemand gunnen!

Dan mankeert je toch juist wel iets? Je bent analfabeet en ook dáár zijn verschillende initiatieven voor. Want als je niet kunt lezen ben je ontzettend beperkt in het dagelijks leven.

Ik vind het altijd een beetje stom als mensen vragen waarom er geen 'speciale' dagen voor 'normale' mensen zijn. Ja ehm.. die kunnen vaak zelf dingen in bepaalde mate realiseren.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:33

micha, die persoon was het oudste kind uit een groot gezin en toen moeder stierf was zij de klos en kon ze voor al haar broertjes en zusjes zorgen .....heel respectvol dat je zo over iemand praat.
Als iemand al oud is en al een heelleven gehad heeft en het zo wel goed vind,dan is dat ook prima en is zij niet meteen beperkt of gehandicapt.
Sterker nog zij is een voorbeeld voor veel mensen geweest om er voor uit te komen en begrip te vragen voor iets wat haast ondenkbaar is in onze ogen. Ze was een heel inspirerende persoonlijkheid met een groot en warm hart ze stond altijd klaar voor iedereen.....ze kon niet lezen ,maar kon daar prima mee omgaan en vond het ook geen groot ding.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:09

Sorry maar ik snap oprecht niet wat er respectloos is aan wat ik zeg? Ik weet niet of je het over een persoon van nu hebt of over iemand x aantal jaar geleden. Maar tegenwoordig wordt je toch echt wel beperkt als je niet kunt lezen of schrijven. En hoezo beweer je dan dat zo iemand geen beperking heeft?

Citaat:
beperking: iets dat er voor zorgt dat er mogelijkheden begrensd worden

Ik zeg toch juist dat er daar ook organisaties voor zijn? Die de taboe eraf halen en waar mogelijk hulp bieden?
En ik zeg al helemaaaal niet dat zo iemand geen voorbeeld of inspiratie voor iemand kan zijn.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:36

Om dat die persoon er geen last van had ,dan is het toch geen beperking.
Haar man las de papieren altijd ...las omdat ze is overleden gewoon op de fiets om een pakje braad boter en een hartstilstand kreeg maar met haar 69 jaar toch niet heel oud. (nu 10 jaar geleden)
ze was er nuchter onder "hij kan niet koken en ik kan niet lezen,dan vullen we elkaar wel prima aan toch"
overigens kon ze wel het notenschrift lezen en op hoog niveau musiceren!, dat heeft ze wel geleerd.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:40

maar dan is ze dus afhankelijk geweest van iemand anders om te kunnen ' functioneren'. dat is een beperking. Bij iemand met een lichamelijke beperking doen we er ook niet moeilijk over... Waarom nu ineens wel bij dit soort beperkingen?

Punt is dat er ook voor die mensen er extra dingen beschikbaar worden gesteld. Net als voor mensen met autisme of kinderen met kanker. Heeft niets met minder respect te maken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 21:03

Ok.
Volgens mij zegt TS niet dat mensen met een handicap het makkelijk hebben. Helemaal niet. Verder zegt ze met koeienletters dat ze niemand wil beledigen..

Vervolgens zegt ze herhaaldelijk dat ze helemaal niets voor zichzelf wil..

Wat ze heeft gedaan, is hier op bokt al filosoferend de vraag stellen:
Waarom niet iets organiseren voor mensen die NIET gehandicapt zijn, maar die wél eens een extraatje verdienen.

En natuurlijk gebeurd dat ook wel. Maar als je dat niet weet, mag je jezelf de vraag toch stellen?

TS wordt hier, als ze niet oppast, weggezet als een jaloers kind, die niet snap hoe moeilijk gehandicapten het hebben.

Terwijl we volgens mij te maken hebben met iemand die een heel groot hart heeft, en het ánderen, die het om andere redenen moeilijk hebben, dromen hebben, het ook gunt dat er eens wat voor hen gedaan wordt.

En weet je

Dat vind ik gewoon lief!

Schrijnend vind ik wel dat het kennelijk moeilijk is om de goede bedoeling van iemand te zien, en vervolgens met nogal wat agressie uit te halen..

Echt.
Zit gewoon met plaatsvervangend schaamrood op mijn kaken achter de computer.

Beste TS:
Wat blijf jij netjes en correct in jouw reageren, en wat is jouw gedachte waar de dit topic mee opende een líeve gedachte!!

Blijf vooral zo je vragen stellen, blijf zo betrokken, en leer dan van dit topic maar dat er bij mensen soms zoveel pijn en verdriet is, dat ze goede bedoelingen die over iets ánders gaan dan de eigen pijn of verdriet, niet meer kunnen zien.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:17

Nou ik zag vandaag dus op omroep zeeland het programma verrrast.... het is zelfs nog paard gerelateerd ook! EEn wens van een gewoon volslagen onbekende nederlander die niets mankeerde maar wel een wens had!.
Dus ts het kan echt ,Ze wilde het gevoel van het ringrijden beleven....en die wens kwam uit!
Echt leuk om te zien....het kan dus gewoon

Punz: wat een goede post!!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:44

Ts ik snap je wel.
Het lijkt soms alsof mensen met een ziekte of handicap leuke uitjes krijgen die 'normale gezonde' mensen niet krijgen of zelf flink voor moeten betalen.
Achter dat dagje uit gaan heel veel dagen van pijn en zorg vooraf.

Mijn nichtje is 10 jaar (diabetes type 1) gaat binnenkort op ponykamp van de diabetes vereniging.
Een gedeelte van wat het kamp kost krijgen haar ouders terug.
Mijn nichtje kan mee op dit speciale kamp omdat er verpleegkundigen zijn die weten hoe diabetes werkt bij kinderen. Bij alle kindjes moet er geprikt worden, insuline gespoten en al het eten en drinken gewogen en ingevoerd worden.
Mijn nichtje boft dat er zo'n kamp is. Want op schoolkamp kan ze niet mee.
Op schoolreisje gaat haar vader of moeder mee. In de klas mag ze geen traktaties aannemen maar heeft ze een trommel met eigen snoepjes.

En dan reken ik alle ziekenhuisbezoeken, ellende vn het prikken en schaamte voor insulinepomp niet mee.
Ook dat haar ouders soms een nacht elk uur haar controleren valt hier buiten.
Diabeteskamp geeft haar vrijheid, haar ouders en broer kunnen een paar dagen en nachten bijtanken.

Als lichamelijk gehandicapte met openbaar vervoer reizen valt ook niet altijd mee.
Elektrische rolstoel of scootmobiel heeft hulp nodig om de trein, bus of tram in te komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:32

Wat Punz zegt inderdaad :j

Wat zitten er een aantal onhebbelijke mensen in dit topic zeg.. :n En wat een slechte lezers ook..

Op een zijspoor, ik vroeg me altijd af waarom bijvoorbeeld iemand zonder benen gesponsord de K2 wil beklimmen en dan de 'kijk eens wat knap'- reacties, en dan 'ja dat was mijn droom etc'.. maar dat soort extremen zijn voor 'reguliere' mensen ook bijna niet haalbaar.. dan denk ik wel eens 'accepteer je beperking'..
De reguliere dingen en initiatieven zijn alleen maar te prijzen.. Helaas is het ook erg regio, gemeente of tehuis afhankelijk.. Er zijn inderdaad huizen waar niks georganiseerd wordt, en huizen waar regelmatig wat georganiseerd wordt.
En vaak is het inderdaad een hoop georganiseer met begeleiding van verpleegkundigen, apparatuur wat mee moet, gewone begeleiders etc etc... Dan is het extra speciaal als het geregeld wordt :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:12

Blijheid schreef:
Net als Palmera snap ik de vraag van TS eigenlijk wel :)
Ze zegt volgens mij nergens dat ze het stom vind dat er iets voor mensen met Downsyndroom wordt georganiseerd, alleen dat ze het jammer vind dat er voor 'gewone mensen' niet ook zoiets is. En laten we eerlijk zijn, dat is toch ook jammer! Zou tof zijn als er wel een of andere grote geldschieter was en iedereen 1x in zijn leven een droomdag kon hebben *D
Maarja, die grote geldschieter is er niet en goede doelen die iets organiseren voor mensen met down zijn er wel. Ik gun het ze van harte :)

Ik begrijp het niet, in de tijd dat ik nog gezond was en nog kon werken, had ik helemaal geen hulp nodig voor leuke uitjes te kunnen doen. Daar kon ik nl. voor sparen en werken en had ik de energie gewoon voor.
En nee, ik heb niet het type handicap dat in aanmerking komt voor dergelijke dagen overigens. :')
Ik heb helemaal niks met die extreme voorbeelden zoals bv Cer ook al op noemt. Net zoals ik moeite heb met bv dat "vragen naar een paard" voor de para-equestrians. Dat zijn dingen die "gewone mensen" ook niet kunnen. Als ze gezond waren geweest was de kans ook klein (misschien wel kleiner) geweest dat ze daar zouden staan. Maar van die dagjes die TS noemt, als je dat gaat benijden... Dan begrijp je het hopelijk gewoon niet.
hier in de buurt wordt 1 dag per jaar een "gehandicaptendag" georganiseerd op een circuit. Mensen met allerhande beperkingen (fysiek en mentaal) mogen dan meerijden met piloten. Dat soort dingen kan ik alleen maar toejuichen. Als je daar "jaloers" op bent... Als je gezond bent mag je ook mee rijden trouwens maar dan moet je een lotje kopen. :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:45

Ja en toch kun je een volslagen gewone medemens toch ook wat gunnen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:52

Waar gun ik een gewone medemens niets?
Het verschil is dat voor een "volslagen gewone medemens" alle maatregelen die getroffen moeten worden om iets dergelijks te doen veel minder intensief zijn. En dus is het vaak makkelijker om voor de medemens die wat meer maatregelen nodig heeft, om dat "gewoon" te verzamelen op 1 plek. En dan krijg je die "dagjes uit" waar de "volslagen gewone medemens" blijkbaar een soort "jaloers" op is (ja, een beetje wel toch proef ik uit dit topic.) terwijl ze in feite verdorie blij zouden moeten zijn dat ze niet moeten wachten tot die ene dag op dat jaar want zij hebben al die maatregelen niet nodig. :)

En nee, ik kom niet in aanmerking voor dergelijke dagen trouwens. :) Dus het is niet zo dat ik er "van kan profiteren". Maar ik ben al lang blij dat ik daar niet voor in aanmerking kom... En ik ben blij dat die wat daar wel voor in aanmerking komen zo'n dag of en paar dagen per jaar hebben. :) En ook voor hun zorgverleners, ouders, broers en zussen, dat ze een paar dagen per jaar hun geliefde gewoon als een "gewoon mens" plezier kunnen zien hebben. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:42

Gewone mensen kunnen vaak meer ineens plannen dan minder gewone mensen.
Gewone mensen en zo zie ik het kunnen spontaan een dagje weg naar het pretpark oid. Die moeten geen rekening houden met het feit dat ze om zo laat dit moeten doen en dat ze dan qua financiën goed zitten. Die gaan een dagje uit en dan weer door.(alleen schrik je je rot wat een dagje Efteling of ander pretpark kost)
Dus dan is een dagje voor die doelgroep helemaal nog niet zo erg

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 20:45

volgens mij worden er heel veel dingen geregeld voor iedere doelgroep. Zowel voor mensen met Down als voor mensen met weinig inkomen.
Volgens mij zijn daar meer dan genoeg initiatieven voor.

Ik denk dat het eerder in het nieuws wordt gebracht met mensen met syndroom van Down omdat hun reactie echt uniek en onbetaalbaar is. Als je puur geluk wilt filmen dan film je dat.