gewetensvraag, wat doe jij als je een dier aanrijdt ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Re: gewetensvraag, wat doe jij als je een dier aanrijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 10:41

Ik heb gisteren een marter aangereden die plots kwam over lopen maar ik zat op een weg waar ik niet veilig kon stoppen, kon wel janken, ben ook zo'n softie :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 10:59

Helaas best veel mensen die een beestje hebben doodgereden. Reflexen kun je niet onderdrukken helaas. Voor zover ik weet heb ik nog nooit iets doodgereden, wel paar merels bijna. Een eend tegen de voorruit, beest vloog te laag over, mijn reflex was bukken. Ook niet handig. Eend vloog overigens rustig door. Ik had daar ook niet veilig kunnen stoppen.

Een keer bijna een wild zwijn in de ardennen. Dier stormde de weg op en bedacht zich en draaide om. Ben bang dat onze panda stuk was geweest, helaas twee keer een ree zien aanrijden dan wel vers aangereden aangetroffen. Eerste werd geschept door de rustig rijdende auto voor me. Diertje stak over vloog over de motorkap en belandde (gelukkig al dood) op de weg. Jongen was helemaal overstuur. We zijn beiden gestopt. Hebben hulpdiensten gebeld en ik ben daarna weer verder gereden. Naar gezicht. Brrr.

De tweede ree was onderweg naar stal. Beestje lag stervende in de berm. Auto was doorgereden. Jachtopziener gebeld om beestje uit zijn lijden te verlossen. Helaas was die te laat |( ree is gestorven voor onze ogen 10 minuten later. Gelukkig wel rustig. Alleen was hij niet meer geschikt voor consumptie teveel inwendige schade aan ingewanden. Hij is het bos ingesleept voor de vossen. Want ik ben wel weer zo. Zou hij goed eetbaar zijn geweest had ik er graag wat van gehad. Is hij in ieder geval niet voor niets gestorven.

Ik meld dode beestjes altijd wel als nodig is. Of probeer ze aan de kant te krijgen. Bij katten wat lastiger omdat ik ze niet kan aanraken ivm erge allergie ervoor.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 11:16

Gelukkig nog nooit een dier aangereden in de auto. En ook geen hele dieren op de weg zien liggen. Als er nog een plat dood dier ligt die letterlijk van de weg geschraapt moet worden, rijd ik door eerlijk gezegd.

Met mijn vriend in de auto wel eens een eend aangereden. We konden niet stoppen maar hij is omgekeerd (ik ben uitgestapt) om er nog een eer overheen te gaan ondat we zagen dat hij nog half leefde. Klinkt zielig.. denk dat hij even snel uit zijn lijden verlost zou zijn als met een spuitje, en nu lag hij er niet nog langer hulpeloos bij. Daarna in de berm.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:25

tmr001 schreef:
Ik maak de meeste kilometer zakelijk en doe meestal niets met een dood dier langs de weg - ik moet op tijd ergens komen. Zou het beestje nog leven dan weet ik niet wat ik zou doen, ik denk zoiezo wel aan de kant slepen. Ik heb 1 keer een duif doodgereden (beest zat midden op de weg, zag mij van verre aankomen, ik verwachtte dat ie wel weg zou vliegen, dat deed ie ook maar te laat - vol tegen mn voorruit aan). Daar ben ik niet voor gestopt, die was wel dood. M'n vriend is ooit in Engeland met zn motor tegen een muntjac aan gereden, die kwam zo over de snelweg recht de inrit op waar hij reed. Die kon hij niet meer ontwijken. Hij is er vol tegenaan geklapt en het hertje was op slag dood. Mn vriend was gelukkig helemaal ok (ik wat minder, ik reed erachter en zag het recht voor m'n neus gebeuren). Het hertje hebben we in de berm naast de weg gelegd.

Zou je eigenlijk niet ongestraft mee weg mogen komen, onnodig een dier aanrijden :r

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:40

Mensen lachen me altijd uit als ik rem voor vogels op de weg (Maar die kunnen vliegen!)

Heb 1 keer een haas aangereden op de snelweg. Het was donker en had hem niet gezien. Heb niet kunnen stoppen - had 2 doodsbange katten op de achterbank die naar de luchthaven moesten. Voel me der nu nog schuldig over....

Deze week bijna een kat aangereden. Wederom was het donker. Heb kei hard moeten remmen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:42

Katten heb ik inderdaad al zo vaak flink voor moeten remmen. Inderdaad altijd in het donker.
En ik zou het heel erg vinden als ik een keer te laat zou zijn.
En ik denk zelfs erg boos op het baasje de de kat maar rond laat zwerven.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:12

Ik stop bijna altijd voor een aangereden dier. Een tijd geleden een aangereden kat (helaas al overleden) van de weg gehaald en dierenambulance gebeld, en als ik aangereden (maar nog niet ''verenigd met het asfalt'') dieren tegen kom zal ik deze, wanneer mogelijk, ook in de berm leggen.
Helaas laatst een jonge merel tegen de auto gehad. Hij schrok van iets in de berm, zou zo de weg over vliegen maar won het niet van de bumper van mijn auto :(:) Ik kon helaas niet uitwijken en had een auto achter mij. Op de terugweg had ik tegen mijzelf gezegd hem van de straat te halen als hij nog niet overreden was. Gelukkig was dat niet het geval, en heb ik hem terug kunnen geven aan de natuur :j

De enige keer waarbij we niet zijn gestopt, was toen er een eend in het donker (lees: tussen 4:30/5:00 's morgens) op een 80 km/u weg lag te slapen. We zagen hem te laat, konden niet uitwijken wegens verkeer van de andere kant. Van de eend was weinig over, de klap en poging tot remmen (waarbij hij in de remweg tegen de band leek te zitten) konden we hem ook niet meer fatsoenlijk aan de kant leggen :(:)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:41

Ik heb laatst een eend tegen de voorruit gehad, weg waar je 130 mag, druk achter me dua nee ik ga niet op de rem, tevens had dat niet gekunt hij trok op en zat voor me ruit.

Het dier dook de vluchtstrook op maar was dood, toch even gekeken via de paralelweg en het weggehaald.

Katten, gelukkig nooit geen hond dood gezien, haal ik wel weg. Even in de berm en de gemeente bellen dat ze het ophalen.

Zie hier meerdere die de dierenambulance noemen. Die heb ik al zo vaak gebeld, komen niet bij ons..

Laatst ook een loslopende hond van de a27 gered, schrok me dood, kwam op me af en uit schrik rem je, wel bijna iemand achterop..

Gelukkig goed gekomen met hem maar 9 van de 10 auto reed door en toeterde irritant toen ik hem aan het vangen was.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:58

Hier liggen geregeld kangaroos langs de weg.. laatst zelfs een keer een koala.
Ondanks dat ik het hartversvheurend vind stop ik niet.

Hier hebben ze wildlife borden langs de weg staan met een telefoonnummer dat je kunt bellen mocht je er een hebbem aangereden of t leeft nog langs de weg.

Ik vind stoppen vaak meer gevaar opleveren dan doorrijden en erg genoeg het dier te raken.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:18

Geryon schreef:
tmr001 schreef:
Ik maak de meeste kilometer zakelijk en doe meestal niets met een dood dier langs de weg - ik moet op tijd ergens komen. Zou het beestje nog leven dan weet ik niet wat ik zou doen, ik denk zoiezo wel aan de kant slepen. Ik heb 1 keer een duif doodgereden (beest zat midden op de weg, zag mij van verre aankomen, ik verwachtte dat ie wel weg zou vliegen, dat deed ie ook maar te laat - vol tegen mn voorruit aan). Daar ben ik niet voor gestopt, die was wel dood. M'n vriend is ooit in Engeland met zn motor tegen een muntjac aan gereden, die kwam zo over de snelweg recht de inrit op waar hij reed. Die kon hij niet meer ontwijken. Hij is er vol tegenaan geklapt en het hertje was op slag dood. Mn vriend was gelukkig helemaal ok (ik wat minder, ik reed erachter en zag het recht voor m'n neus gebeuren). Het hertje hebben we in de berm naast de weg gelegd.

Zou je eigenlijk niet ongestraft mee weg mogen komen, onnodig een dier aanrijden :r

Tsja je kent de omstandigheden helemaal niet dus vind dit nogal een uitspraak over tmr001. Het is in Nederland zo druk op de weg dat er vaak verkeer achter je zit en (flink) remmen levert vaak meer gevaar op.

De enige keer dat ik bijna een dier heb aangereden was voor het stoplicht van de afslag van de snelweg, die vloog pas weg toen ik op 30 cm was, (ja stond bijna stil en had al getoeterd maar beest trok zich nergens wat van aan, hupste gewoon rond op de weg en was dus ook niet te onwijken ivm rondlopen).

Als ik de mogelijkheid heb om veilig te stoppen zou ik dat wel doen, maar dan moet deze er wel zijn :j

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:42

Ik heb mezelf al bijna 2 keer tegen een boom gereden vanwege konijnen :=

En heb al ongeveer 5 keer gebeld voor een aangereden (overleden) kat langs de kant van de weg. Laatst werd er een vogel op de snelweg aangereden, maar hij was nog niet dood. Kan me nog steeds schuldig voelen dat ik niet was gestopt, maar dat kon echt niet op de snelweg.

Ben wel een keer 's nachts gestopt op een 80km weg vanwege babyeendjes. Was niemand op de weg en ze moesten veilig over.

Al met al: hooguit een paar keer een insect gedood tijdens het rijden... heb nog maar 2 jaar mijn rijbewijs, maar hoop dat het moment dat ik een dier aanrijd nooit komt!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:52

Geryon schreef:
tmr001 schreef:

Nou, het was niet dat ik het nodig vond. Wat stel jij voor als "straf" voor mensen die per ongeluk een dier doodrijden?

@karlli dankjewel! Echter was het op een rustig landweggetje waar alleen ik en de duif waren. Ik had dus ook echt, echt niet verwacht dat het beest rustig midden op de weg zou blijven zitten - hij zag me van verre aankomen... hij had van de weg af kunnen lopen, wegvliegen (wat de meeste vogels doen als je aankomt met je auto)... het was geen hele slimme duif

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:56

Mijn rijinstructeur had mij ooit eens verteld dat de enige vogels waarvoor je moet remmen (mits veilig kan natuurlijk) duiven zijn, gezien deze niet snugger genoeg zijn om weg te vliegen, en anderen soorten dit wel doen (hopelijk dus optijd) :')
Ik geloof dus dat je niet de enige zult zijn helaas.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:22

Als het écht niet anders kon, dan had ik er geen problemen mee. Maar jij had het gewoon makkelijk kunnen voorkomen. Net als veel anderen overigens.
Neem aan dat je de volgende keer niet weer gewoon maar op een vogel af rijd?? Dat doe je bij een kind die op de weg staat ook niet.

Edit: houd eens bij wat voor platte vogels je allemaal op de weg ziet. Echt niet alleen duiven. Je moet er dus bij geen enkele vogel vanuit gaan dat ie wel op tijd weg vliegt!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:26

Een kind met een duif vergelijken? :') Logisch.

Buiten dat, is het inderdaad jammer omdat remmen gekund had. Neem ook echt wel aan dat ze dat volgende keer heus zal doen wanneer de situatie het toelaat.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:38

Had het toevallig nog over dit onderwerp laatst, ik ben ook echt een mietje wat dat betreft, maar sommige mensen hebben echt geen hart. Vriend van mij vertelde in de auto dat die een grote witte vogel, soort wist die niet? Had aangereden, dus ik zeg: Kon je dan niet remmen.. Hij lachte en zegt: Tuurlijk niet, extra gas geven, gaaf effect die veren die in het rond vliegen daarna -:(-

Heb hem daarna eigenlijk niet meer gesproken, snap niet hoe een mens zo kan denken.

Zelf gelukkig nog nooit iets aangereden, wel een keer een kat bij mijn moeder in de auto, paard stond erachter in de trailer dus voor we hem zagen konden we eigenlijk al niet meer remmen (was donker) Keiharde klap, gelijk de auto stop gezet en 2 uur gezocht midden in de nacht naar die kat, eigenaren kwamen gelukkig naar buiten omdat ze ons met zaklampen op de weg zagen lopen, dus die wisten gelijk van de situatie.
Kat toen niet gevonden, maar kwam de volgende dag zelf ongedeerd naar huis, gelukkig had die een flinke vetlaag die de klap vermoedelijk op heeft gevangen :')

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:43

Inderdaad al wel eens een duif aangereden maar om heel eerlijk te zijn stop ik daar niet voor als ik zie dat ze dood zijn.

Tijd terug wel een hert voor de auto gehad maar niet geraakt, kijk toch eerst rond of remmen/dan wel uitwijken wel veilig is. Remmen kon want er zat niemand achter me en dat heb ik dan ook gedaan, uitwijken was geen optie (smal landweggetje met beide kanten diepe gracht), gelukkig was alleen remmen genoeg om hem te ontwijken.

Dit onderwerp kwam 3 jaar geleden toen ik mijn eerste auto rijlessen kreeg ook ter sprake en daar hebben ze mij geleerd qua remmen voor overstekende dieren: alles kleiner dan een grote hond wordt niet voor geremd omdat je dan onnodig jezelf en andere weggebruikers in gevaar brengt.
Ergens ben ik het daar mee eens, ik bekijk het per situatie, kan ik veilig remmen en/of uitwijken zonder mezelf of mijn mede mens in gevaar te brengen dan zal ik dat zeker doen.
Maar ik ga echt niet alles dichtgooien als er een vrachtwagen met 40 ton achter mij rijdt of ik moet uitwijken richting bomen/sloten whatever.
Kwestie van heel snel een keuze maken

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:45

oohja had ook een keer een hele groep overstekende herten, in het donker wel een stuk of 20-30 gelukkig zag ik het dus konden we net optijd stil staan, wel een bijzonder gezicht

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 00:23

Eigenlijk is het raar dat wij als eerst remmende auto rekening moeten houden met wat achter ons rijdt.

Ik leerde met autorijlessen dat ik 2 seconden afstand moest houden van mijn voorganger want dan schijn je genoeg tijd te hebben om een noodstop te kunnen maken zonder je voorganger te raken.

Degene die achter in de voorganger rijdt is dan ook de schuldige bij schade.

Dat is ook logisch eigenlijk want als er een kindje oversteekt heb je geen tijd om eerst te kijken. Je remt/ontwijkt gewoon. Klaar. Dat is je normale reflex. Sowieso als er iets voor je auto komt, een tak, een kind, een opa, een hond, een fiets, whatever, je remt. Het gaat om fracties van seconden dan kun je je toch niet veroorloven in je achteruitkijkspiegel te gaan zitten beoordelen of die bumperdrukker achter je wel afstand houdt...

Vanavond overigens 2 loslopende honden van de weg geplukt vlak bij huis. Auto aan de kant. Het jongste hondje van de twee bij me gelokt en aan de halsband gepakt en verder naar huis gelopen. De grootste een mechel, was bangig en durfde niet dichtbij te komen, maar volgde me wel. Thuis de kleine vastgebonden hij had een tel.nr op zijn band. Gebeld. Meneer blij, ze waren met zijn tweetjes weggelopen vroeg in de middag. Toch een km of 10 bij ons vandaan. De meneer was er met een kwartiertje en gelukkig kwam dit allemaal weer op zijn pootjes terecht. Je moet er niet aan denken dat ze 's nachts blijven zwerven en de drukke prov weg op gaan...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 02:59

Ja dat is allemaal mooi en aardig, maar als jij 120 rijd en je gaat kei hard op de rem om stil te staan, zonder aanleiding (voor degene achter je) ben je gewoon een gevaar op de weg. :=

Dat red je echt niet om in 2 sec stil te staan. Als ik dan achteraf hoor dat je mijn leven in gevaar hebt gebracht omdat je wilde remmen voor een duif doe ik je waarschijnlijk wat aan en hoop ik dat je een flink ebekeuring krijgt. :=

@Geryon, ik denk niet dat iemand opzettelijk op een dier afrijd. Echter ga ik niet voor elke scheet afremmen, stoppen of aan de kant zwalken. Dat is gewoon gevaarlijk rijgedrag.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:27

Duivensoep zou ik hier wekelijks kunnen eten.
Stomme beesten.
Gelukkig is hier op de landweggetjes meestal niks te doen en kun je remmen.
Maar er vanuit gaan die vliegt wel weg. Nee.

Maar zit er wel een auto achter je kun je wel bijremmen maar echt vol in de ankers is dan echt gevaarlijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 09:26

Nagini schreef:
Ja dat is allemaal mooi en aardig, maar als jij 120 rijd en je gaat kei hard op de rem om stil te staan, zonder aanleiding (voor degene achter je) ben je gewoon een gevaar op de weg. :=

Dat red je echt niet om in 2 sec stil te staan. Als ik dan achteraf hoor dat je mijn leven in gevaar hebt gebracht omdat je wilde remmen voor een duif doe ik je waarschijnlijk wat aan en hoop ik dat je een flink ebekeuring krijgt. :=

@Geryon, ik denk niet dat iemand opzettelijk op een dier afrijd. Echter ga ik niet voor elke scheet afremmen, stoppen of aan de kant zwalken. Dat is gewoon gevaarlijk rijgedrag.

Vraag deze feitjes eens na bij een autorijschool:

-Degene achter mij hoort mee te anticiperen op wat er een aantal auto's voor hem gebeurt.

-2 seconden afstand houden geldt voor iedere snelheid en is dus altijd een veilige remweg.

-Ik breng door te remmen jouw leven niet in gevaar. Jij brengt je eigen leven (en dat van andere weggebruikers) in gevaar door te weinig afstand te hebben gehouden.

-De bekeuring ga jij krijgen omdat jij op een stilstaand voorwerp bent gereden en dus altijd schuldig bent voor de wet.

En verder... ik blijf helpen en opruimen wat voor iedere scheet wordt aangereden

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 09:37

Nagini schreef:

Dit dus. In het vervolg zal ik - mits het rustig is en kan - wel remmen voor een duif. Heel simpel ook omdat ik weinig zin heb in schade aan mn auto.

@Geryon, een kind met een duif vergelijken vind ik geen vergelijking. Als gewetensvraag rij ik liever een beest dood als ik daarmee een kind red (die bijvoorbeeld in de auto achter me zit). Ik rij ook liever een beest dood dan dat ik een potentieel levensgevaarlijke situatie op de weg veroorzaak, danwel voor mezelf, danwel voor anderen. Toen het hertje recht voor mn vriend zn motor sprong op de inrit van de snelweg kon ik echt geen traan laten om het beest, ik maakte me toch echt zorgen om mn vriend die ik recht voor mn ogen op het asfalt zag klappen.

Ik zou ook eerder boetes uitdelen aan mensen die gevaarlijke situaties op de weg veroorzaken dan aan mensen die per ongeluk een dier doodrijden. Ik denk echt dat, uitzonderingen daargelaten, niemand expres dieren doodrijdt voor de lol. Dieren en wegen zijn nou eenmaal geen handige combinatie en verkeersveiligheid gaat in mijn ogen voor.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 09:38

En jij monique voor artikel 5 of 6.
Gevaarlijk rijgedrag of het veroorzaken van een ongeluk.

Want de rijschool leert je ook niet als een dolle op de rem te gaan bij een klein dier.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 09:56

Idd. Die 2 seconden regel is allemaal mooi en aardig in theorie.. en ik rijd altijd met voldoende afstand..

Maar als iemand vol in de ankers gaat zonder enige aanleiding is dat moeilijk anticiperen.

Ik vind dat allemaal een beetje idyllisch. Net zoals een beestje van de autoweg afschrapen.
Je brengt jezelf in gevaar en anderen.
Mensen verwachten niemand op de snelweg te lopen of wat dan ook te doen en raken afgeleid en zo gebeuren ongelukken.
Mensen worden al op de spitsstrook aangereden soms met autopech.. laat staan als je een vogel probeerd op te rapen.

Sorry, ik vind het totaal onverantwoord.

Tenzij je op een verlaten landweg bent en je echt kan stoppen, prima verschuif t dan.
Maar een geplet dood dier maakt er niets meer vN mee, if er nj 2 of 3 of 12 autos over m heen rijden.
Als je m aan de kant schuift rijden er geen autos meer over maar eten de vogels en insecten het wel op.

Sorry als ik hard overkom, maar zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar.