tengeltje11 schreef:ik vraag me nu eigenlijk wel af hoeveel doden die bom gemaakt heeft en hoeveel de paniek....
in zo'n situaties kan de paniek meer doden maken dan de bom zelf....zoveel mensen in een ruimte met smalle doorgangen,en dan paniek....mensen worden gewoon vertrappeld....
want uit getuigenissen zijn er toch mensen die behoorlijk dicht bij de ontploffing stonden en slechts 'lichte' verwondingen hebben,dus volgens mij zullen ook heel wat mensen door de paniek die volgde omgekomen zijn.
in tijden van nu is het misschien wel handig om mensen te leren hoe je best reageert in situaties als deze.Zou veel levens kunnen redden op momenten als dit....
Ik denk dat zo'n training in zekere zin effect kan hebben bij sommige situaties, maar niet bij een zelfmoordaanslag op een concert. Zo'n reactie kun je bijna niet trainen. Lijkt me niet dat als je geleerd hebt rustig weg te lopen oid je dat dan ook doet. Je handelt op zo'n moment uit adrenaline en overlevingsdrang en zult dan koste wat het kost weg willen komen. Daarnaast zijn mensen gewoon compleet in shock. De kans dat je helder zult denken is niet groot iig.
In Israël heb ik geleerd hoe te reageren op raketaanvallen (ik heb toen meerdere aanvallen per dag meegemaakt). Een raketaanval hoor je aankomen (luchtalarm) en je hebt afhankelijk van waar je zit een bepaalde tijd om actie te ondernemen. Het probleem met zelfmoordaanslagen is dus dat je die niet kunt zien aankomen en dat je dus geen tijd hebt om een semi veilige positie aan te nemen. Daar kun je dan, als gewone burger die verder nooit in oorlogssituaties komt, dus ook vrijwel niet op trainen.