Ik ben stil. Jij ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:18

Ik ben stil en mijn man en onze kinderen van 14 en 12 ook. Onze grootouders hebben allen geleden onder de oorlog en uit respect voor hen en al die mensen die ik niet ken ben ik twee minuten stil.

Ongeveer 23 jaar geleden ging ik regelmatig wandelen met een vriendin, we waren toen een jaar of 16. Ook op deze avond gingen we wandelen. Om klokslag 20:00 gingen we demonstratief in het midden op de randweg zitten waar auto's 60 km per uur reden (zoniet harder). Daar reden op dat moment gelukkig niet veel auto's. Wij wilden op een niet heel verstandige wijze laten zien dat wij vonden dat je je auto aan de kant moest zetten op dat tijdstip. Het idee was oprecht, de uitvoering iets minder....

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:18

Ik speel met mijn orkest bij het monument in Hoofddorp.
Uiteraard zijn we stil om 20.00 uur.
Kippenvel als de trompet de taptoe speelt.

Fotograaf van Auswitsch is ook een mooi boek.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:19

Tazzey schreef:
Steeph schreef:
Omdat je de rest van het jaar ook stil kan staan bij de vrijheid die hebt. Ik vind 4 en 5 mei een heel mooi gebeuren, en waarom deze data, maar ik sta de rest van het jaar óók af en toe stil bij onze vrijheid en dat we er super trots op mogen zijn, en er gebruikt van mogen maken

Als je deze vraag moet stellen dan is er iets mis gegaan met jouw geschiedenis onderwijs. Ik vind het schokkend dat deze vraag gesteld wordt.

Ik denk dat steeph bedoeld dat de reden waarom het op deze data herdacht/ gevierd wordt mooi zijn en niet deze vraag stelt...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:19

De poppenspeler van Warschau is ook een aanrader, prachtig boek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:21

Ik ben altijd stil en breng dit ook mijn kinderen bij.
Natuurlijk is niet alleen vandaag om stil te staan bij de mensen die zijn gestorven in dienst van de vrijheid van ons allemaal. Maar voor mij is het extra krachtig om een collectieve stilte te houden. Dat kan je in mijn beleving ook echt voelen.

In mijn vorige huis hadden wij overburen die altijd heel veel herrie maakten om 20.00u en ook was er elk jaar weer een of andere idioot op een motor die dan even extra knetterend het gas lostrok. Dat vind ik echt respectloos.

Warboel, ik heb ontzettend veel bewondering voor je! Heel veel succes vanavond!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:24

Lastig, het is mijn verjaardag vandaag en dan groei je op met iedereen is verdrietig als je jarig bent. Ik doe dus in elk geval weinig aan mijn verjaardag. Herdenking weet ik niet, waarschijnlijk ben ik nog bij de paarden bezig.

xxwienekexx

Re: Ik ben stil. Jij ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:24

Wel stil en aanwezig bij de herdenkingen in Oud Beijerland bij het oorlogsmonument en joodse monument , waar vlak voor de stilte ook een herdenking is :)

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:25

TerraHowrse schreef:
Warboel schreef:
Zeker!
Elk jaar spelen wij met de muziekvereniging op de begraafplaats in het dorp hier.
Vanavond speel ik in m'n eentje de last post (het trompet signaal dat aan de twee minuten stilte vooraf gaat) onder de vlag.
Vind het echt heel spannend want het is altijd zo'n beladen optreden :o En ik ben bang dat ik te snel klaar ben of er juist te lang over doe waardoor ik over 20:00 heenga :oo
Aansluitend zijn we uiteraard twee minuten stil en spelen we daarna het Wilhelmus.

Hier ook :j speel gelukkig geen trompet dus die solo hoef ik niet te doen := succes!

Hihi hier ook! :) speel tenorsax. Ben ook altijd stil uit respect. Veel krijg je er niet meer van mee op school trouwens.

horselover22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:26

ook ik ben stil
om te herdenken en eren van hen die voor onze vrijheid streden
voor hen die stierven in de kampen alleen maar omdat ze joods waren
of joodse mensen hielpen
voor hun ben ik elk jaar stil uit respect voor de vrijheid waar in wij nu leven

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:27

Maar de herdenking is niet verdrietig maar respect tonen aan de gesneuvelden in welke oorlog dan ook. Dankbaar zijn dat zij er voor gezorgd hebben dat wij nu in vrijheid leven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:27

Ik ben uiteraard stil, maar als anderen niet stil willen zijn is dat ook prima, dat is de vrijheid waar we in leven. Maar ik hoop mijn kinderen toch mee te geven dat die 2 minuten heel belangrijk zijn.

tamary schreef:
Lastig, het is mijn verjaardag vandaag en dan groei je op met iedereen is verdrietig als je jarig bent. Ik doe dus in elk geval weinig aan mijn verjaardag. Herdenking weet ik niet, waarschijnlijk ben ik nog bij de paarden bezig.

Ah dat is oprecht banketstaaf ja, zware dag voor een verjaardag :(:) Gefeliciteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:28

Ik ben ook stil.

Ik ben ermee opgevoed (elk jaar de twee minuten stilte) en ik heb verhalen uit de oorlog gehoord van mensen die het hebben overleefd.

@steeph, op 5 mei gaven de duitsers zich over. Heel Nederland (behalve nederlands-indië) was bevrijd.
En op 4 mei herdenken we de burgers en soldaten die gevallen zijn (en alle andere punten waarom je wilt herdenken), en op 5 mei vieren we de vrijheid. De vrijheid die zo vanzelfsprekend lijkt, maar die het niet is ;)

Edit: steeph, misschien bedoelde je het niet zo. Dan mijn excuses ;)

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:32

Wij zijn zeker stil; het is dan 04:00 snachts hier, dus dan liggen we stilletjes te slapen. Echt herdenken doen wij alleen dus niet op dat moment.
Wel gaan wij elk jaar op ANZAC Day naar een dawn service (herdenkingsdienst bij zonsopgang). Dit is dan wel gerelateerd aan WWI ipv WWII maar is voor ons nu de manier om te herdenken.
Zoals de Australiër zegt: Lest we forget.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:34

Ik ben zeker stil uit respect, maar ook omdat ik het zelf echt belangrijk vind om stil te staan bij alle gebeurtenissen. Mijn opa en oma hebben de oorlog ook bewust meegemaakt en van hun heb ik de meest bijzondere verhalen mee gekregen. Daarom zal ik elk jaar opnieuw stil zijn...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:36

Ik ben ook stil. Altijd al uit respect, sinds ik met mijn man (gevechtsvlieger) samen ben beetje extra respect en begrip, en nu ook om gevallen collega's die we persoonlijk kenden. Dus voor ons is het een heel beladen moment, waarbij het juist fijn is om elk jaar als een soort statement, collectief, als een verbonden Nederland te zeggen, dank je wel, je zult niet vergeten worden.

Wat ik mis in veel reacties, de dodenherdenking is absoluut niet enkel om de slachtoffers van WOII te herdenken, maar iedereen die het grootste offer heeft gebracht voor onze vrijheid. Dus ook in Irak, Afghanistan, Mali, of waar dan ook.

We herdenken niet alleen de geschiedenis, we staan stil bij de realiteit van vandaag.

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:37

Ik ben vanavond op mijn werk, maar daar houden we ook altijd 2 minuten stilte. :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:39

Uiteraard. Mijn opa is overleden in een werkkamp in duitsland paar dagen voor de bevrijding. Mijn inmiddels overleden moeder heeft door de oorlog een flink trauma opgelopen.

Dus ja ik ben stil.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:40

horselover22 schreef:
ook ik ben stil
om te herdenken en eren van hen die voor onze vrijheid streden
voor hen die stierven in de kampen alleen maar omdat ze joods waren
of joodse mensen hielpen
voor hun ben ik elk jaar stil uit respect voor de vrijheid waar in wij nu leven

Of omdat ze homo waren, of Roma, of Sinti, of gehandicapt, of Russische krijgsgevangen, of.... of....of....

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:41

Ik ben vanavond om 20:00 nog op stal. Maar zekerweten dat ik dan even de spullen aan de kant leg en stil ben, uit respect

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:43

Ik ben stil en ik kijk naar de Waalsdorpervlakte vanavond. Voor de WOII slachtoffers, maar ook voor de slachtoffers van oorlog in het algemeen. En ook uit respect voor mijn ouders, die de oorlog als kind hebben meegemaakt.

Het blijft een eigen keuze, maar ik vind wel dat je uit respect voor anderen (je buren, medereizigers, etc) je even rustig kunt zijn tijdens de stilteperiode. Ik kan me er gruwelijk aan ergeren als mensen voor dat heel eventjes dat respect niet kunnen opbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:45

Ik ben ook stil. Elk jaar ga ik naar de herdenking in het dorp.

Ook een aanrader is kijken naar de ceremonie op omroep Flevoland trouwens, de gemeente Dronten heeft echt een prachtige herdenking waarbij aan het einde van de twee minuten stilte vliegtuigen over komen. Heel indrukwekkend.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:49

Wij zijn wel stil. Zoontje van bijna 3 ligt dan wel te slapen, alleen dochter van 6 weken heeft dan nog wel eens huiluurtje, dus hopelijk vanavond niet, maar goed dat is dan niet uit gebrek voor respect.
Als ze het straks een beetje kunnen beseffen, zullen we ook met hun 2 minuten stil zijn.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:49

Ik ben ook stil. :j

Nu zijn er mensen die zeggen dat ze op andere momenten herdenken en daarom overslaan, maar waarom? Het zijn maar 2 minuten, en juist het feit dat iedereen op het zelfde moment ergens bij stil staat vind ik geweldig. Wij Nederlanders zijn zo'n divers volk dat op het moment uit elkaar pleurt in verschillen. Het enige wat wij nog hebben is geklaag over weer, het nationaal elftal en het 2 minuten stil zijn op 4 mei.

Kijk, ik snap dat mensen die uit families komen die er niet direct mee te maken hebben gehad niet mee doen, maar wanneer je familie er wel mee te maken heeft gehad is het een kleine moeite er bij stil te staan.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:50

Ik ben vanavond ook stil. 1. Omdat ik bij een herdenking sta. 2. Omdat ik veel respect heb voor de mensen die door oorlogsomstandigheden zijn omgekomen, voornamelijk wanneer ze vochten voor vrijheid. Krijg elke keer bij een herdenking kippenvel. En ook zeker tijdens verhalen die je leest/hoort

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:51

Absoluut!

Ik ben er mee opgevoed en geef dit zelf ook door aan mijn dochter. Mijn vader heeft de oorlog meegemaakt, maar helaas staan we vanavond zonder hem aan het monument. Hij is overleden. Maar ik ben hem "dankbaar" voor zijn verhalen over de oorlog en de normen en waarden die hij mij heeft meegegeven. Zoals op 4 mei om 20 uur 2 minuten stil zijn.