Racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:38

@Shadow: Het gaat me er niet perse om dat ik niet denk dat gewone gekleurde mensen wel of geen racisme mee maken. Natuurlijk zou niemand Sylvana Symons haatmail en beledigingen sturen over/ivm haar huidskleur als niemand in de maatschappij racistisch zou zijn. Maar anderzijds is het natuurlijk ook niet perse logisch om een gesprek over een maatschappelijk probleem te voeren en het daarbij dan voornamelijk steeds over de 3 zwarte mensen te hebben die in Nederland het vaakst op TV komen en hun ervaring daarmee, je kan daarmee bijvoorbeeld helemaal niet inschatten wat de schaal van het probleem is waar mee gewone gekleurde mensen in aanraking komen. Vaak verzand de discussie er dan in of die 3 personen nu wel sympathiek genoeg zijn en ipv dat het om racisme gaat en of je daar iets aan kan doen.
EDIT: Ik weet trouwens dat racisme bij solicitaties bestaat er is me namelijk wel eens gevraagd om alle solicitanten van ouder dan 16 en die met een buitenlandse naam een afwijzingsbrief te sturen. Maarja dat was een manager die me dat vroeg, hoeveel van die managers lopen er rond in Nl? hoe vind je die? hoe pak je die aan? dat is toch voor veel mensen interessanter dan of Sylvana nu sympathiek is?

@Quebelle: Wel veel studies uit het buitenland, zijn die internationaal of nationaal uitgevoerd in het land van herkomst? Want studies naar racisme in een andere samenleving zijn natuurlijk wel interessant maar in America is het strafrecht systeem bijv heel anders dan hier dus een studie over langere celstraffen zegt wellicht niet perse iets over de situatie hier?
Racisme bestaat al sinds het begin der tijd natuurlijk, ook heel logisch want een mens is een kudde dier en overleving van je eigen kudde/stam gaat voor die van een ander want evolutie ed. Je hoopt alleen dat je daar als mensheid ooit bovenuit stijgt.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 22-04-17 18:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:40

Quebelle schreef:
Om racistisch te kunnen zijn heb je privilege en een machtspositie nodig. Privilege = gestructureerde, institutionele en sociaal voordeel. Zelfs blanken die dat voordeel niet in de volle mate hebben (blanke vrouwen bijvoorbeeld) beschikken over privilege, zo verdienen ze nog steeds meer dan latina en zwarte vrouwen.

Blanken worden sneller aangenomen dan mensen met een naam van andere oorsprong. (Journal of evolution & human behaviour. Is deze week ook verschenen in een paar Belgische kranten mbt een marokkaan die een test deed bij een aantal solliciaties door een 'blanke' naam op te geven.)
Blanke kinderen worden minder hard gestraft dan kinderen van andere oorsprong diezelfde misdaad plegen (denk aan diefstal, bezitting etc of zelf gewoon in klas) (Stanford studie)
Blanken die een celstraf hebben uitgezeten raken sneller aan werk dan immigranten zonder. (Studie van de University of Chicago)
Blanke jury's delen vaak zwaardere straffen uit aan mensen uit van andere origine dan aan blanken voor dezelfde misdaad (studie uit Californië)
Mensen van buitenlandse origine worden vaker tegengehouden dan blanken, hoewel blanken over het algemeen meer verboden artikelen bezitten
Zwarten krijgen over het algemaan tot 60% langere celstraffen (studie van british columbia & de michigan law school)
Volgens een Stanford studie eisen blanken strengere regels en wetten omdat ze denken dat dat meer zwarten/mensen van andere origine zal afschrikken

@Tytonidae; het is algemeen aangenomen en imo behoorlijk duidelijk dat de blanke man 'topdog' is in deze samenleving.

'Om racistisch te kunnen zijn heb je privilege en een machtspositie nodig. Privilege = gestructureerde, institutionele en sociaal voordeel. Zelfs blanken die dat voordeel niet in de volle mate hebben (blanke vrouwen bijvoorbeeld) beschikken over privilege, zo verdienen ze nog steeds meer dan latina en zwarte vrouwen. '

Dit is dus helemaal niet waar want dit is niet hoe racisme werkt. Het is helemaal niet zo ingewikkeld. :+ Ik quote een iets uitgebreidere betekenis van het woord racisme, vastgelegd door de VN en dus een respectabele organisatie. Het Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van elke vorm van rassendiscriminatie quote de betekenis van racisme als:

'elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming die ten doel heeft de erkenning, het genot of de uitoefening, op voet van gelijkheid, van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, of op andere terreinen van het openbare leven, teniet te doen of aan te tasten, dan wel de tenietdoening of aantasting daarvan ten gevolge heeft.'

Het maakt dus geen klap uit of je veel geld verdient of niet, of je wit/donker/paars/duochroom gekleurd bent of niet. Of je man bent of niet. Ieder die het bovenstaande ervaart is slachtoffer van racisme.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:44

liedje89 schreef:
@Shadow: Het gaat me er niet perse om dat ik niet denk dat gewone gekleurde mensen wel of geen racisme mee maken. Natuurlijk zou niemand Sylvana Symons haatmail en beledigingen sturen over/ivm haar huidskleur als niemand in de maatschappij racistisch zou zijn. Maar anderzijds is het natuurlijk ook niet perse logisch om een gesprek over een maatschappelijk probleem te voeren en het daarbij dan voornamelijk steeds over de 3 zwarte mensen te hebben die in Nederland het vaakst op TV komen en hun ervaring daarmee, je kan daarmee bijvoorbeeld helemaal niet inschatten wat de schaal van het probleem is waar mee gewone gekleurde mensen in aanraking komen. Vaak verzand de discussie er dan in of die 3 personen nu wel sympathiek genoeg zijn en ipv dat het om racisme gaat en of je daar iets aan kan doen.

@Quebelle: Wel veel studies uit het buitenland, zijn die internationaal of nationaal uitgevoerd in het land van herkomst? Want studies naar racisme in een andere samenleving zijn natuurlijk wel interessant maar in America is het strafrecht systeem bijv heel anders dan hier dus een studie over langere celstraffen zegt wellicht niet perse iets over de situatie hier?
Racisme bestaat al sinds het begin der tijd natuurlijk, ook heel logisch want een mens is een kudde dier en overleving van je eigen kudde/stam gaat voor die van een ander want evolutie ed. Je hoopt alleen dat je daar als mensheid ooit bovenuit stijgt.

3/4 is ook van toepassing hier, maar dan meestal blank vs marokkanen en turken. Het is een feit dat Belgische kranten en media (ik ben Belg, kan dus niet over Nederlandse media spreken) bijna alleen negatieve artikels over immigranten plaatsen omdat dat is wat de bevolking wil lezen ("Zie je wel, al die turken zijn krapuul, het stond in de krant dus het is correct"). Iets wat haat en onverdraagzaamheid maar blijft aanwakkeren en alles dus in een vicieuze cirkel doet terecht komen. Daarbij heeft wat in Amerika gebeurd ook effect hier, denk maar aan de (her)opkomst van de Pegida bewegingen en het heropleving van de rechtse politieke systemen (Trump - Le Pen - Farage - Wilders)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:46

Tytonidae schreef:
Quebelle schreef:
Om racistisch te kunnen zijn heb je privilege en een machtspositie nodig. Privilege = gestructureerde, institutionele en sociaal voordeel. Zelfs blanken die dat voordeel niet in de volle mate hebben (blanke vrouwen bijvoorbeeld) beschikken over privilege, zo verdienen ze nog steeds meer dan latina en zwarte vrouwen.

Blanken worden sneller aangenomen dan mensen met een naam van andere oorsprong. (Journal of evolution & human behaviour. Is deze week ook verschenen in een paar Belgische kranten mbt een marokkaan die een test deed bij een aantal solliciaties door een 'blanke' naam op te geven.)
Blanke kinderen worden minder hard gestraft dan kinderen van andere oorsprong diezelfde misdaad plegen (denk aan diefstal, bezitting etc of zelf gewoon in klas) (Stanford studie)
Blanken die een celstraf hebben uitgezeten raken sneller aan werk dan immigranten zonder. (Studie van de University of Chicago)
Blanke jury's delen vaak zwaardere straffen uit aan mensen uit van andere origine dan aan blanken voor dezelfde misdaad (studie uit Californië)
Mensen van buitenlandse origine worden vaker tegengehouden dan blanken, hoewel blanken over het algemeen meer verboden artikelen bezitten
Zwarten krijgen over het algemaan tot 60% langere celstraffen (studie van british columbia & de michigan law school)
Volgens een Stanford studie eisen blanken strengere regels en wetten omdat ze denken dat dat meer zwarten/mensen van andere origine zal afschrikken

@Tytonidae; het is algemeen aangenomen en imo behoorlijk duidelijk dat de blanke man 'topdog' is in deze samenleving.

'Om racistisch te kunnen zijn heb je privilege en een machtspositie nodig. Privilege = gestructureerde, institutionele en sociaal voordeel. Zelfs blanken die dat voordeel niet in de volle mate hebben (blanke vrouwen bijvoorbeeld) beschikken over privilege, zo verdienen ze nog steeds meer dan latina en zwarte vrouwen. '

Dit is dus helemaal niet waar want dit is niet hoe racisme werkt. Het is helemaal niet zo ingewikkeld. :+ Ik quote een iets uitgebreidere betekenis van het woord racisme, vastgelegd door de VN en dus een respectabele organisatie. Het Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van elke vorm van rassendiscriminatie quote de betekenis van racisme als:

'elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming die ten doel heeft de erkenning, het genot of de uitoefening, op voet van gelijkheid, van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, of op andere terreinen van het openbare leven, teniet te doen of aan te tasten, dan wel de tenietdoening of aantasting daarvan ten gevolge heeft.'

Het maakt dus geen klap uit of je veel geld verdient of niet, of je wit/donker/paars/duochroom gekleurd bent of niet. Of je man bent of niet. Ieder die het bovenstaande ervaart is slachtoffer van racisme.

Helaas is het wél zo ingewikkeld. Institutionalised racism is óók racisme. Racisme is niet enkel een aziaat een chink noemen of een zwarte een neger. Zoals je het zelf zegt, en ik aanwijs in mijn post, heeft het invloed op economisch, sociaal en cultureel gebied, zoals de voorbeelden die ik aangeef.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:55

Als blanke ben je racist en als gekleurd persoon zijnde kun je niet racistisch zijn. Dat is toch algemeen bekend? :+ (grapje natuurlijk)

Mijzelf kan het echt niet schelen wat de huidskleur of afkomst van iemand is. Ik heb vrienden in alle soorten, vormen, maten, kleuren met allerlei verschillende achtergronden. Het gaat immers om de persoon, niet om het plaatje.

Toch krijg ik regelmatig te horen dat ik racistisch ben. Waarom? Omdat ik blank ben en alle blanken zijn racistisch. De eerste keer dat dit me zo verteld werd viel ik zo ongeveer van mijn stoel van het lachen. Helemaal gezien de situatie.

Dit was in een kroeg, en een donkere man was flink aan het winnen bij de gokkast. Destijds gaf de machine alleen maar 2 euro muntjes. Hij liep dus rond met 500 euro aan 2 euro muntjes, die wij goed achter de bar konden gebruiken. Bij iedere persoon die dit overkomt bieden we aan om (gratis) de muntjes om te wisselen naar briefjes van 50. Makkelijker voor die persoon en voor ons! Maar volgens hem vroeg ik het alleen maar omdat ik racistisch was. Waarop ik uiteraard reageerde met: "Pardon? Dit word iedereen aangeboden omdat het gemakkelijker is voor beide partijen". Maar nee! Het was omdat ik racistisch ben. Waarop ik vroeg waarom dit mij racistisch zou maken? "Nou ja, jij bent blank dus jij bent een racist". Ik reageerde hierop dat ik dit een uiterst racistische opmerking van hem vond, maar toen kreeg ik dus te horen dat dit een leugen was, want hij was een kleurling en die kunnen niet racistisch zijn. Juist ja :')

Ik erger me er gigantisch aan hoe toch redelijk veel mensen zich verstoppen achter racisme. Als ik zeg dat ik iets niet leuk vind wat iemand aan het doen is, krijg ik naar mijn hoofd dat ik het alleen maar zeg omdat ik racistisch ben, terwijl het juist helemaal niks met racisme te maken heeft. Ik begrijp dat racisme bestaat, maar door er op zo'n manier mee om te gaan ben ik zelf gaan merken dat ik een hekel begin te krijgen aan dit soort figuren. Zodra je de racisme kaart speelt tegen mij ben ik dan ook direct klaar met je.

Zo had ik een poosje terug bijvoorbeeld een match op Tinder met een aantrekkelijke man van buitenlandse afkomst. Ik reageer vaak niet al te snel, of ik vergeet überhaupt mijn Tinder te bekijken omdat ik bezig ben met andere dingen. Nog geen 2 uur na het laatste bericht wat deze man had gestuurd kreeg ik ineens allemaal berichten van hem dat ik zeker niet meer reageerde omdat hij buitenlands was en ik een racist was etc. Ik heb hem daarna duidelijk gemaakt dat hij bezig was met racistisch zijn tegen zichzelf. Immers, ik heb een foto van hem gezien en vond hem aan de hand daarvan leuk. Het zou dus gek zijn als ik me daarom ineens zou laten afschrikken. Ik heb ook nog even benadrukt dat ik zijn gedrag sneu te noemen vond. Gelukkig viel het kwartje toen bij hem en heeft hij zijn excuses aangeboden en toegegeven dat ik inderdaad toch wel gelijk had. Maar een date is het natuurlijk nooit meer geworden van mijn kant :')

Racisme is iets naars. Van alle kanten en een open blik houden is belangrijk. Maar jezelf in een hoekje laten zetten omdat je denkt dat iedereen racistisch is, dat is gewoon stom in mijn ogen en daar creëer je enkel en alleen maar meer racisme mee.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:08

dit heb ik op konings dag op school gehoord een gesprek tussen 2 kinderen,

Waarom moet die nu mee doen( meisje met hoofd doek) die moeten nog punten halen met interegreren!
Nou dansen lukt wel, nu het nederlands nog.
Dan start er een rap liedje, het ene kind doet vrolijk mee, het volgende zegt aan die onzin ga je toch niet meedoen. Het meisje (met hoofdoekje) spreekt het negatieve kind aan en zegt "natuur snuiven is goed voor je" en rapt vrolijk mee, het andere jongetje zegt je bedoelt :cultuur.
ondertussen staan ze alle 3 al rappend te springen.
Dan komt de moeder van het negatieve jongetje, moeder kijkt en hij loopt weg.
Dan krijgt hij een standje links laten liggen jongen sist moeder in zijn oor.
Het jongetje in kwestie zegt desondanks de sensuur was die toch wel leuk hoor!...

tja het is aangeleerd maar toch kun je het met speelsheid en creativitijd wel ombuigen!

Quebelle

Re: Racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:21

Tuurlijk is racisme voor een deel ingebakken en aangeleerd. Kijk naar de hele zwarte pieten kwestie,
hoeveel keer komt het "zwarte piet is niet racistisch, ik heb het zo als kind al geleerd etc etc" excuus wel niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 03:54

Quebelle schreef:
Om racistisch te kunnen zijn heb je privilege en een machtspositie nodig. Privilege = gestructureerde, institutionele en sociaal voordeel.

Het merendeel van de mensen erkend racisme als mensen anders behandelen op basis van hun huidskleur, afkomst, ras, etniciteit. Ik vraag me dus af waar jij je definitie vandaan hebt aangezien deze zo sterk afwijkt van wat de norm is. Misschien kan je een betrouwbare bron geven van jouw definitie?

Quebelle schreef:
( sprekende over de definitie ... ) Helaas is het wél zo ingewikkeld.

Nee, het is helemaal niet zo ingewikkeld, jij maakt het echter ingewikkeld met jouw definitie.

Een uitspraak als "ik haat mensen met een donkere huidskleur" is voor de meeste mensen duidelijk racisme. Om te zeggen of het ook racisme is volgens jouw definitie moet je echter eerst bepalen wat de huidskleur van de persoon die de uitspraak doet is, waar hij die uitspraak maakt, en wat de huidskleur van de mensen in machtsposities in dat gebied is.
Een blanke die dat in NL zegt is een racist, maar als diezelfde blanke dat in Nigeria zegt is hij geen racist want daar hebben donkere mensen een machtspositie. Maar wat nu als hij het zegt in het vliegtuig van NL naar Nigeria? Is het dan een racistische uitspraak of niet?

En hoe bepaal je welke groep privilege en een machtspositie hebben? Zijn dat alle blanke in Nederland, of alleen blanke mannen? Of alleen volwassen blanke mannen? Of alleen heterosexuele volwassen blanke mannen? Of zijn dat alleen heterosexuele volwassen blanke mannen met een hoge opleiding? En wat nou als je een handicap hebt; gehandicapten zijn ook ondervertegenwoordigd in machtsposities? Of misschien niet... wat is precies een machtspositie? Heeft een agent een machtspositie? En de postbode? Als hij jou geen post meer geeft vanwege je huidskleur dan heb jij een groot probleem.
En ga zo maar door.
(natuurlijk overdrijf is het verschrikkelijk, maar het mooie van een definitie zou juist moeten zijn dat het helderheid schept voor zover mogelijk)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:09

Electra63 schreef:
Indestal schreef:
Ik ervaar dat racisme van de laatste tijd is..

Alle jaren dat ik tussen gekleurde mensen op school zat, werkte - collega's dus, woonde, is er nooit een hot item van racisme geweest...werd er niet zoals nu op social media zo ongelovelijk ordinair gescholden..

Men ging gewoon met elkaar om, of niet, zonder problemen...die enkele die zich aso gedroeg werd genegeerd.

En nu? Is alles racisme. Hoor ik laatst een buitenlandse collega letterlijk zeggen '" alle Nederlanders zijn tokkies, Nederland is een ontzettend racistisch land". Ik was geschokt dat juist van haar te horen.

Ik snap er niets meer van.

Lijkt of iedereen elkaar gewoon op stookt...

En toch blijft iedereen met een dubbel paspoort hier wonen? Ook als ze 2 talig zijn, familie in land van herkomst hebben, dus niet alleen zijn als ze Nederland verlaten.

Heel wat bevolkingsgroepen die hier al langere tijd zijn voelen dat niet zo...bv chinezen, indonesiers...

Dit land is het land van de zeurders, hoe harder je zeurt, des te meer je krijgt...

Mijn Nederlandse familie in Canada is ook tweetalig. Wat is daar verkeerd aan? Mijn tot Nederlander genaturaliseerde Griekse schoonvader kon ook geen afstand doen van zijn Griekse nationaliteit? Waarom zou hij hier niet mogen blijven wonen? Waarm heb jij daar last van?

Wat betreft Chinezen: de (illegale) gokwereld, deel van de horeca en mensensmokkel is jaren in handen van de Chinezen geweest. Het verschil is, dat je daar als Nederlandse burger niet zo last van hebt. Maar Chinezen integeren slecht, zij leven in een eigen wereld.
En ik spreek uit ervaring. ;)
Ik heb een hele grote internationale (schoon-)familie.

Ik merk dat je aan mijn issue voorbij gaat...

Jouw Nederlandse familie in Canada voelt zich gediscrimineerd? Zo erg zelfs dat ze zich niet thuis voelen? Er dus voortdurend een klaag issue van moeten maken, vinden dat ze minder kansen hebben op een wellicht krappe arbeidsmarkt waar het normaal is geworden om hoger opgeleid op minder opgeleide banen te moeten werken omdat je anders buiten de boot valt?
Nog steeds in Canada wonen en ik had het over 2 paspoorten! Heeft jouw familie ook daar 2 paspoorten?, maar kiezen er dan toch nog voor om te blijven??

Wat heeft de illegale gokwereld te maken met een eerdere toestroom van migranten die ik aan haal? :?

Dat slavenij verhaal hoor ik al 20 jaar van verzuurde Surinamers en zo zijn er zat Surinamers die al 20 jaar de Nederlandse witte kaaskoppen van alles en nog wat uitmaken, iets waar nooit op wordt en werd gereageerd..deze scheldwoorden zijn net zo racistisch...evenzo er genoeg mensen die elke andere bevolkingsgroep wat namen toebedeeld, dat is in elk land waar je komt als vreemdeling normaal.
Zelf in Afrika is er onderling racisme over stammen, en meer of mindere donkere huidskleur, zelf in Suriname worden de bosnegers gediscrimineerd en de Hindostanen, door diegenen die zichzelf de echte Surinamer voelt en zeg nooit Antilliaan tegen Surinamer want dat is vloeken in de kerk.

Net alsof de generaties van zwarte piet racistisch zijn opgevoed en er nu ineens een golf van racisme is ontstaan...nou not! Mijn generatie 60 en 70er jaren werd helemaal niet met racismebesef opgevoed met zwarte piet en slavenij! Wat een flauwe kul...die Quincy riep iets jaren geleden en ineens was iedereen besmet met racisme virus wat zoveel woede heeft gewekt dat het heel makkelijk is geworden om mee te gaan doen! Dat is social media! Een virtuele wereld! Maar irl weet ik zeker dat het een atuk anders is.

Wat niet ontkend mag worden is dat 80% veroordeelden en in het oporingssysteem staan gekleurd is en dat komt wekelijks in je huiskamer als er weer eens een ernstig delict is geweest en er getuigen gevraagd wordt...dat geeft een beeld van de samenleving die een stuk minder zwart wit wordt ineens....
De overgrote groep die als economisch vluchteling komt zonder enig toekomst perspectief en zo ver van een Europese mentaliteit en taal af staan dat ze altijd in de hoek zullen blijven staan en onder de hoede genomen moeten worden. Wat ook gebeurd! Maar nog steeds ontevreden en ontevredenheid wordt beloond in dit land.

Maar door hard te schreeuwen krijg in dit land altijd alles wat je wilt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:24

Indestal,
Jouw hele bericht staat zo vol met frustraties en je haalt er zoveel bij, maar antwoord op mijn vragen geef je niet, juist daaruit blijkt Hoe vol jij met vooroordelen zit. ;) Als ik daar goed op wil reageren, heb ik wel een A4 nodig. :D . Zonde van mijn tijd en energie, want uit eerdere ervaring met jou, weet ik dat het niet helpt. :D :D

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:33

Altijd moeilijk om te lezen dat iets niet in je straatje past. ;) en dan komt men argumenten te kort en gaat men maar zeuren en schelden... ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:51

Indestal schreef:
Altijd moeilijk om te lezen dat iets niet in je straatje past. ;) en dan komt men argumenten te kort en gaat men maar zeuren en schelden... ;)

Schelden????? Waar?

Ik weet uit eerdere ervaring met jou, dat een discussie geen zin heeft.
Jij bent het voorbeeld van een gefrustreerde Nederlander die alles en iedereen met een kleurtje over 1 kam scheert en vooral de allochtoon of nog liever de vluchteling overal de schuld van geeft. De PVV-stemmer, maar nu waarschijnlijk aanhanger van Theo en Thierry :D ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:56

Electra63 schreef:
Indestal,
Jouw hele bericht staat zo vol met frustraties en je haalt er zoveel bij, maar antwoord op mijn vragen geef je niet, juist daaruit blijkt Hoe vol jij met vooroordelen zit. ;) Als ik daar goed op wil reageren, heb ik wel een A4 nodig. :D . Zonde van mijn tijd en energie, want uit eerdere ervaring met jou, weet ik dat het niet helpt. :D :D

Het is jammer dat je wel mee wilt doen in een discussie maar er geen tijd en energie aan wilt besteden.

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar je reactie want ik sluit me in grote lijnen aan bij wat Indestal hierboven heeft geschreven.

Electra63 schreef:
juist daaruit blijkt Hoe vol jij met vooroordelen zit

Verassing, maar we zitten allemaal vol met vooroordelen.
Als jij een grote enge man in een donker steegje met een mes ziet spelen 's avonds, loop jij daar dan gerust langs helemaal alleen of ga je liever een straatje om? Als je liever omloopt zit je vol met vooroordelen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:01

Enzino, indien ik die grote man met een mes zie loop ik om, niet om vooroordelen want er is ook nog zoiets als gewoon gezond verstand gebruiken. Niet elke blanke is racist en niet elke grote man met mes in steegje een moordenaar. Maar je kunt het ook opzoeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:03

"Klassiek racisme": ik ben beter dan jij want ik ben kleur X, dat is een makkie.
Iedereen begrijpt dat dit niet OK is.

Het probleem zit hem in de nuance bij verschil in levensopvatting.

Voorbeeld (niet fictief): een man van islamitische afkomt werkend in een multi culti bedrijf.
Deze man wil niet met vrouwen praten en negeert in een gesprek iedere mening van een vrouw. Als hij toch iets tegen een vrouw moet zeggen, zegt hij het tegen een mannelijke manager van de vrouw.
De vrouw ervaart dit sexistisch dus klaagt bij HR. HR wil niets ondernemen want hem aanspreken op zijn religeuze waarden is racistisch.
Daar kom je dan dus niet uit behalve door hem niet met vrouwen te laten werken.
Wie is hier nu 'fout'?
Is er iemand fout?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:04

Enzino ik weet dat jij het eens bent met Indestal :D. Jullie mening komt vaak overeen.

Ik ben weinig thuis en lees vaak mee op mijn telefoon. Ik heb dan geen zin om hele lange verhalen te typen. Zeker omdat ik weet, dat het geen nut heeft. Die frustraties van Indestal kan ik toch niet wegnemen.
Ik ben blij, dat ik deze niet heb :D
Ik heb een grote (internationale) familie en kennissenkring. Ik woon en werk in Rotterdam, mijn man is (volgens de wet) allochtoon, maar ik heb hele andere ervaringen als Indestal of sommige andere bokkers.

Nederlanders zijn gewoon niet zo tolerant, als zij zelf denken te zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:14

Sizzle schreef:
Wie is hier nu 'fout'?
Is er iemand fout?

Als de man niet met vrouwen wil werkenin een multi-culti bedrijf dan moet hij geen baan nemen in een bedrijf waar vrouwen werken want daar zal van iets anders worden verwacht.

Hij zit dus fout door een beroep te kiezen dat inconsistent is met zijn levensovertuiging. Misschien kan hij ander werk vinden in een bedrijf waar geen vrouwen werken en anders moet hij nagaan of hij of buiten de maatschappij wil vallen of zijn overtuigingen wil wijzigen.

Het zou een ander verhaal zijn als het een mannenbedrijf was dat opeens het roer omgooit en vrouwen gaat aannemen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:16

enzino schreef:
Quebelle schreef:
Om racistisch te kunnen zijn heb je privilege en een machtspositie nodig. Privilege = gestructureerde, institutionele en sociaal voordeel.

Het merendeel van de mensen erkend racisme als mensen anders behandelen op basis van hun huidskleur, afkomst, ras, etniciteit. Ik vraag me dus af waar jij je definitie vandaan hebt aangezien deze zo sterk afwijkt van wat de norm is. Misschien kan je een betrouwbare bron geven van jouw definitie?

Quebelle schreef:
( sprekende over de definitie ... ) Helaas is het wél zo ingewikkeld.

Nee, het is helemaal niet zo ingewikkeld, jij maakt het echter ingewikkeld met jouw definitie.

Een uitspraak als "ik haat mensen met een donkere huidskleur" is voor de meeste mensen duidelijk racisme. Om te zeggen of het ook racisme is volgens jouw definitie moet je echter eerst bepalen wat de huidskleur van de persoon die de uitspraak doet is, waar hij die uitspraak maakt, en wat de huidskleur van de mensen in machtsposities in dat gebied is.
Een blanke die dat in NL zegt is een racist, maar als diezelfde blanke dat in Nigeria zegt is hij geen racist want daar hebben donkere mensen een machtspositie. Maar wat nu als hij het zegt in het vliegtuig van NL naar Nigeria? Is het dan een racistische uitspraak of niet?

En hoe bepaal je welke groep privilege en een machtspositie hebben? Zijn dat alle blanke in Nederland, of alleen blanke mannen? Of alleen volwassen blanke mannen? Of alleen heterosexuele volwassen blanke mannen? Of zijn dat alleen heterosexuele volwassen blanke mannen met een hoge opleiding? En wat nou als je een handicap hebt; gehandicapten zijn ook ondervertegenwoordigd in machtsposities? Of misschien niet... wat is precies een machtspositie? Heeft een agent een machtspositie? En de postbode? Als hij jou geen post meer geeft vanwege je huidskleur dan heb jij een groot probleem.
En ga zo maar door.
(natuurlijk overdrijf is het verschrikkelijk, maar het mooie van een definitie zou juist moeten zijn dat het helderheid schept voor zover mogelijk)

Ik stel je voor om gewoon eens wat dieper in te kijken in wat racisme is, want voor lijkt het precies op te houden bij blanken die kleurlingen haten terwijl de effecten en handelingen veel veel dieper kunnen gaan.

Een nl'er die racistische opmerkingen maakt in afrika is nog steeds een racist, ik weet niet echt wat je daarmee wil? Geologisch gezien maakt het niet uit, als ik in china zeg dat chinezen vuil zijn of in belgie?

Over je machtposities, tuurlijk is daar een gradatie in. Maar het is toch al reeds vastgesteld door zowel studies als uit je eigen ervaringen (denk ik) dat blanke mannen het meeste te zeggen hebben. Zowel in Belgie/Nederland als overwaar ter wereld. Daarbij is de hele gehandicapten/homoseksuelen lijn geen racisme en wijk je wat af van het hele punt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:37

enzino schreef:
Sizzle schreef:
Wie is hier nu 'fout'?
Is er iemand fout?

Het zou een ander verhaal zijn als het een mannenbedrijf was dat opeens het roer omgooit en vrouwen gaat aannemen.

Waarom?
Mag een westers bedrijf dan zo ver gaan om geen vrouwen aan te nemen omdat er moslims in dienst zijn?

Waarom niet gelijk omgekeerd redeneren en tegen de vrouw zeggen dat als ze geen last wil hebben van mislims ze niet bij een mulicultureel bedrijf moet solliciteren?
In zulke gevallen ligt het gewoon niet zo zwart-wit.

Overigens gaat het hier om metaalindustrie dus sowieso mannen gedomineerd in de meeste landen (behalve hier).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:24

liedje89 schreef:
Maar anderzijds is het natuurlijk ook niet perse logisch om een gesprek over een maatschappelijk probleem te voeren en het daarbij dan voornamelijk steeds over de 3 zwarte mensen te hebben die in Nederland het vaakst op TV komen en hun ervaring daarmee, je kan daarmee bijvoorbeeld helemaal niet inschatten wat de schaal van het probleem is waar mee gewone gekleurde mensen in aanraking komen.

Volgens mij zijn het er wel meer dan drie. En het zegt wellicht ook wel wet hoe onvoorstelbaar moeilijk men het op tv blijkbaar vindt om een breed genoeg publiek te vinden. Maar de onwil om gewoon te accepteren dat racisme bestaat, aangewakkerd wordt (en nee, niet door Sylvana omdat die zich er tegen uitspreekt, maar door neonazigroepen die dit op sociale media steeds normaler maken, door mediamensen die het leuk vinden om er grappen over te maken, en door politici die het graag gebruiken voor eigen gewin) en dat we er dus eens iets meer aan moeten gaan doen.

Laten we oorzaak en gevolg niet omdraaien. De toename van buitenlanderhaat en openlijke discriminatie (door werkgevers bv, waar een aantal dingen van naar buiten gekomen zijn) was er voordat mensen (van kleur) zich daar nadrukkelijk over uit gingen spreken.

Citaat:
Vaak verzand de discussie er dan in of die 3 personen nu wel sympathiek genoeg zijn en ipv dat het om racisme gaat en of je daar iets aan kan doen.

En dat is dan ook geen toeval, maar meer een afleidingstactiek. Bewust of onbewust, maar in elk geval wel met effect dat er dus inderdaad niets aan gedaan wordt. Maar dat is de keuze van iedereen zelf. Iedereen heeft de afgelopen jaren op allerlei momenten kunnen kiezen: reageer je op geconstateerde misstanden met 'beschamend dat dit in Nederland is, laten we dat verbeteren' of met een 'jamaarzullie.'

Iedere keer dat mensen het voor zichzelf ok vinden om excuses te bedenken ipv werkelijk toenadering te zoeken, houden zijzelf welbewust de scheve situatie in stand.

Citaat:
EDIT: Ik weet trouwens dat racisme bij solicitaties bestaat er is me namelijk wel eens gevraagd om alle solicitanten van ouder dan 16 en die met een buitenlandse naam een afwijzingsbrief te sturen. Maarja dat was een manager die me dat vroeg, hoeveel van die managers lopen er rond in Nl? hoe vind je die? hoe pak je die aan? dat is toch voor veel mensen interessanter dan of Sylvana nu sympathiek is?

;( Het is toch te beschamend voor woorden.

Maar hoe pak je dat aan is wel een goede vraag, alleen het antwoord is dat je daar een brede aanpak voor nodig hebt.

Ten eerste heeft Sylvana Simons in dat lange interview ook duidelijk gezegd dat ze het juist over dat soort vragen wil hebben. Wat doe je aan zulke situaties? Maar die discussie wordt juist onmogelijk gemaakt doordat anderen (en niet Sylvana) het steeds weer terugschuiven naar 'is er eigenlijk wel racisme?' 'maken 'ze' het daar niet zelf naar?'
Er is een flinke onwil om echt te focussen op wat we kunnen doen om schadelijke discriminatie te verminderen. En dat is op zichzelf een deel van het probleem.

Tegelijkertijd heb je dus een brede aanpak nodig. Dat betekent dat kleine en grote dingen allemaal tellen. Want die manager, die is niet alleen maar zelf racistisch genoeg om die vooroordelen te hebben, maar voelt zich ook comfortabel genoeg om dat tegen iemand anders (namelijk jou) te zeggen, in de overtuiging dat er geen gedonder van komt.

Dat is een eerste stap denk ik: dat we weer zorgen dat het niet meer geaccepteerd is. Dat mensen weten dat het niet meer aanvaard is om dat soort dingen te zeggen of te doen.

Daarnaast moet er dus meer aandacht zijn dat daar ook gedoe van kan komen. Je kunt de innerlijke gedachten van mensen niet rechtstreeks veranderen (wel over langere tijd wat), maar als managers weten dat de kans groot is dat zulke acties ze op boetes komen te staan, verandert hun handelen al. Dat neemt niet alle racisme weg, natuurlijk niet - er zullen er genoeg zijn die dan omwegen vinden om het te blijven volhouden, maar het is een begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:55

Quebelle schreef:
Een nl'er die racistische opmerkingen maakt in afrika is nog steeds een racist, ik weet niet echt wat je daarmee wil? Geologisch gezien maakt het niet uit, als ik in china zeg dat chinezen vuil zijn of in belgie?

Volgens jouw definitie maakt dat wel degelijk uit. Een NL'er die dat roept in Afrika is in een land waar mensen met zijn huidskleur geen privilege en machtspositie hebben en daarmee is het geen racisme meer volgens jouw definitie.

Quebelle schreef:
Over je machtposities, tuurlijk is daar een gradatie in. Maar het is toch al reeds vastgesteld door zowel studies als uit je eigen ervaringen (denk ik) dat blanke mannen het meeste te zeggen hebben. Zowel in Belgie/Nederland als overwaar ter wereld.

Absoluut niet. Ik zou jou aanraden eens op wereldreis te gaan want het zal je ogen openen. Ik woon in Thailand en als blanke ben ik hier een tweederangs burger. Blanke mensen hebben hier helemaal NIETS te vertellen, je bent zelfs niet gelijkwaardig voor de wet.

Beroepen die je een machtspositie geven of kunnen geven (politieagent, rechter, politici, etc) zijn voorbehouden aan de eigen bevolking en de lokale nationaliteit aannemen is zo goed als onmogelijk. Mijn kinderen zijn half Nederlands en half Thais en ook voor hun is het onmogelijk om bijvoorbeeld rechter of piloot te worden ondanks dat ze half Thai zijn.

Maar misschien kan je wat links naar die studies geven, want ik ben erg nieuwsgierig hoe ze Azië beoordelen voor de blanke mensen. Want mijn persoonlijke ervaring sluit totaal niet aan bij jouw stelling dat blanke mannen overal het meeste te zeggen hebben!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 13:02

White people zitten al eeuwen in Africa, Enzino. Claimen dat white people geen rol spelen in Africa is het dismissen van de hele colonisatie, white saviour complex en de hele apartheid die nog altijd aan de gang is vooral in het zuiden.

En ik heb de wereldreis gedaan, mijn familie is brits/chinees/israelïsch met zwart brits aangetrouwde familie. En ik woon in Molenbeek :') Maar goed, misschien maakte ik niet echt duidelijk dat ik het vooral over de Westerse wereld heb - ik ben tenslotte nog nooit in Thailand geweest, al is dat hetzelfde verhaal voor Thai in de westerse wereld (maar waarschijnlijk niet in dezelfde mate zoals jij zegt, ivm met tweederangsburger. Denk meer aan de westerse fascinatie/perversie met asians).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 13:03

Sizzle schreef:
Waarom?
Mag een westers bedrijf dan zo ver gaan om geen vrouwen aan te nemen omdat er moslims in dienst zijn?

Waarom niet gelijk omgekeerd redeneren en tegen de vrouw zeggen dat als ze geen last wil hebben van mislims ze niet bij een mulicultureel bedrijf moet solliciteren?
In zulke gevallen ligt het gewoon niet zo zwart-wit.

Overigens gaat het hier om metaalindustrie dus sowieso mannen gedomineerd in de meeste landen (behalve hier).

Ik bedoel met "dan zou het een ander verhaal zijn" dat je het in zo'n geval die man minder aan kan rekenen; hij nam die baan aan met de veronderstelling dat hij geen contact met vrouwen zou hebben. Hij zit in dat geval dan minder "fout". Als hij de baan aannam en redelijkerwijs kon verwachten contact te hebben met vrouwen dan is het wat mij betreft wel zwart-wit; hij kan zijn functie niet volledig en naar behoren uitoefenen en zal dus moeten vertrekken of veranderen.

Geen vrouwen aannemen omdat er moslims in dienst zijn? Moeilijke vraag, mag je een racist een baan weigeren omdat veel van zijn toekomstige collega's buitenlander zijn? Volgens mij kan je iemand een baan weigeren op basis dat die persoon niet goed in het team zal passen. Waar je precies de grens trekt lijkt me een moeilijke en lange discussie die niet goed in dit topic past.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 13:13

Volgens mij is dat juist wel waar TS heen wilde.

Iemand niet aannemen omdat hij een rare naam heeft hoef je niet over te discussieren: dat mag niet.
Dat het wel gebeurd is dus racistisch.

Wat de maatschappij zo ingewikkeld maakt zijn niet de zwart/wit gevallen.
Dat zijn de gevalletjes: waar trek je de grens binnen een lichtgrijs gebied.

Wat zijn de lange tenen irritaties en wat is daadwerkelijk aan te rekenen.

Dat is dis bijvoorbeeld als je als blanke in een donkere wijk woont in je eigen land en je buurman tegen je zegt: jij hoort hier niet.

Ben ik dan de domkop die daar inderdaad niet hoort of hoort hij zo'n opmerking niet te maken in een land waar ik vandaan kom? Is hier sprake van rasicme?
Ben je wat gevoelig aangelegt dan kun je oorlogen starten om zulke futiliteiten.

Ik merk dat men juist de moeilijke gevallen altijd afwimpeld omdat het te moeilijk is. Maar dan zul je het nooit oplossen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-04-17 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 13:14

Quebelle schreef:
White people zitten al eeuwen in Africa, Enzino. Claimen dat white people geen rol spelen in Africa is het dismissen van de hele colonisatie, white saviour complex en de hele apartheid die nog altijd aan de gang is vooral in het zuiden.

Je mist mijn punt volledig; het gaat er niet om of blanke een rol hebben gespeeld in Afrika, het gaat erom dat jouw definitie dat je alleen racist kan zijn als je (of mensen met jouw huidskleur) privilege en een machtspositie hebben nergens op slaat.

Ik vraag je nogmaals naar een bronvermelding van die definitie.

Als blanke in Thailand ben ik tweederangs burger en kan ik volgens jouw definitie dus niet racistisch zijn. Ongeacht of ik mensen beoordeel en ander behandels op basis van hun huidskleur.

Maar nu neem ik aan dat jij gaat proberen te vertellen dat blanke op wereldniveau nog wel het meeste te zeggen hebben en mijn gedrag daarom alsnog racistisch zou zijn. Uiteindelijk komt het er allemaal op neer dat, volgens jouw definitie, alleen blanke mensen racist kunnen zijn terwijl elke andere kleur mensen dit niet kan zijn vanwege hun huidskleur. Dat klinkt mij echter racistisch in de oren want je beoordeeld de acties van mensen niet op de inhoud maar op hun huidskleur.