Menstruatieverlof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:25

Emmaa_ schreef:
Juist onderling zouden we moeten weten dat niet alle vrouwen er vanaf komen met een paar pijnstillers en een extra grote tampon.

Er zijn inderdaad vrouwen die wat meer worden uitgedaagd om in oplossingen te denken. Paar keer vrij vragen voor behandeling bij een degelijke acupuncturist en je bent er voortaan van af.

Maar symptoombestrijding ben ik niet zo van. Niet in de vorm van pijnstillers en niet in de vorm van een verlof.

Anoniem

Re: Menstruatieverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:26

Een acapuncturist heeft destijds helemaal niets gedaan voor mijn pijnen, op een gegeven moment kan je niet anders dan symptoombestrijding.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:30

Nou was dat maar waar van die acupuncturist. Ik ben bij 2 goed aangeschreven geweest en die hebben me helemaal nergens mee kunnen helpen.

Ik ben maandelijks de gelukkige dat ik migraine krijg.
Toen ik nog jonger was en nog geen pil gebruikte bloede ik enorm hevig en hd ik zo'n enorme buikpijn dat ik een paar keer flauw ben gevallen. En nee pijnstillers werkte niet.
Ik ben daardoor vroeg aan de pil begonnen en toen was het hevige verdwenen en de buikpijn te hebben.
Maar om de migraine te voorkomen slik ik de pil maar door.
Niet gezond, maar je moet wat.

Zou ik me ziek melden, nee denk van niet. Dan hou je geen baan meer over. Dat valt nu al niet mee met al die losse contracten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:33

Fenrir schreef:
Een gelijkwaardige behandeling is vrij krijgen als je ziek bent, want mannen krijgen ook verlof als ze ziek zijn. Krom thuis liggen van de pijn door menstruatie is ook ziek zijn.

Mee eens.

Daarnaast denk ik dat het dus wel belangrijk is dat mensen inderdaad ziek mogen zijn. Want je mag je ziek melden - maar er kunnen dus ook grote consequenties aan vast zitten, en er is nu een industrie aan het ontstaan die gericht is op het niet alleen voorkomen van ziekteverzuim op zinnige manieren (zoals goede werkomstandigheden) maar ook door mensen te intimideren / manipuleren richting niet ziekmelden.

Dat staat inderdaad wel los van menstruatieklachten, maar tegelijkertijd ook weer niet helemaal want hoe makkelijk accepteert een werkgever / bedrijfsarts het? Net zo makkelijk als griep, of als terugkerende hartklachten ofzo? (Daarin is dan weer niet altijd gelijkheid: de klachten van vrouwen worden niet altijd als gelijkwaardig gezien. Ik denk dat een verlofregeling niet automatisch de beste weg is, maar het is goed om dat verschil in medische aandacht wel in de gaten te houden. Anders heb je via een omweg namelijk alsnog ongelijkwaardigheid.)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:59

Wat een vreemd idee. Dan worden er al helemaal geen vrouwen meer aangenomen. Buiten dat denk ik dat er behoorlijk misbruik van gemaakt zal worden. Want eem groot deel van de vrouwen heeft geen extreme pijn.

Als het te heftig is om te werken meld ik me ziek. Toen ik nog niet aan de pil was was het helemaal erg. Op school was bekend dat ik maandelijks ziek was wegens mijn menstruatie en daar is nooit moeilijk over gedaan. Lag de hele dag op bed, overgeven, soms flauwvallen, behoorlijk ziek er van. Mensen onderschatten dat wel. Verlof dagen ben ik niet voor, maar ik vind wel dat er meer begrip zou moeten komen en vrouwen zonder angst af moeten kunnen melden vanwege menstruatie zonder gevolgen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:01

Shadow0 schreef:
Palmera schreef:
Verder zijn er inderdaad stammen waar menstruatie als onrein word gezien, maar die zijn in de minderheid. Ook in de ontwikkelingslanden gaan ze toch langzaamaan anders met die dingen om. Maar er moet wél doorgewerkt worden.

Moet? Van wie moet dat?

In ontwikkelingslanden, want daar ging die quote tenslotte over, bestaat geen europees vangnetje. Niet werken = geen geld/eten.

Dus ja, ze moeten wel werken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:05

Ik weet zeker dat als mannen ongesteld zouden zijn, er allang zo'n soort verlof bestond..

Ondanks dat ben ik niet voor, wel ben ik voor meer mogelijkheden en begrip. Ik ben elke maand doodziek rondom mijn menstruatie. Die krampen kan ik wel handelen maar de migraine, overgeven, diarree en bijna van je stokje gaan niet. En nee, daar is nog geen oplossing voor gevonden. Medicijnen werken daar ook niet voldoende tegen.
Gelukkig heb ik flexibel werk maar het blijft erg lastig en elke maand weer een flinke uitdaging.

bruintje123

Maar in ontwikkelingslanden is alles wel meer easy going als hier.
Zouden ze daar de werkdruk hebben als wij hier zotten. Dan zouden daar ook ineens de zogenaamde welvaart ziekten ontstaan. Want ik denk dat stress en werkdruk een veel grotere factor is dan men nu toebedeeld.

karuna
Drukke kabouter

Annalies03 schreef:
ik vindt het geen goed idee, en ik ben iemand die normaal echt wel veel last heeft van pijn en kramp, en om het uur naar het toilet moet en het dan nog wel fout gaat..

zoals je zegt het gaat moeilijker worden om vrouwen aan te nemen, want uiteindelijk tikt zo'n week betaald verlof heel snel aan en dat willen ze niet..
wat ik eventueel wel als optie zie is dat als het echt zo erg is, dat je dan via de dokter een oke kan krijgen, zodat je eventueel 1 of 2 dagen thuis mag blijven.. maar ook dat zou verder problemen oplossen, dus damens toch even doorbijten hoor :)

Even doorbijten was er bij mij domweg niet bij -O- . Het betekende voor mij migraine een dag ervoor tot twee dagen na start en niet functioneren. Daarnaast algehele leegloop waardoor ik zowat iedere twee uur naar het toilet moest voor wisselen en door enorme krampen toch al strak stond van de pijnstilling om een beetje te kunnen functioneren. Regelmatig flauwvallen, bloedarmoede enz. Heb me er heel er vaak voor moeten ziekmelden. Een geluk voor mijn bazen lange tijd niet iedere maand maar onregelmatig tussen de eens in de twee weken en maanden niet.

Ben op mijn 12 e door de dokter aan de pil gezet wat overigens niet hielp. Later mocht ik deze niet meer hebben en werd de keuze baarmoeder eruit of mirena. Wat ben ik blij met de laatste. Weg krampen alleen nog migraine af en toe maar houdbaar geen leegloop meer en veel minder ziek.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:42

nine1987 schreef:
Wat een onzin.. Dus ik als vrouw die weinig last heeft van de menstruatie mag lekker doorwerken, terwijl degenen die er last van hebben ff een paar dagen thuis mogen zitten?

Precies dit!
Ik heb nooit ergens last van, maar als andere vrouwen een week betaald vrij krijgen dan fake ik het ook wel hoor :')

Wat een onzin. Vrouwen zijn al zo onaantrekkelijk voor de werkgever vanwege het beeld dat we allemaal een kinderwens hebben en daarna parttime willen gaan werken (of vaak vrij gaan nemen omdat kleine Timmie weer eens ziek is). Dat wordt dan nog veel erger, daar zit ik niet echt op te wachten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:45

yvje86 schreef:
Ik had er vroeger nooit last van maar sinds ik ouder wordt heb ik standaard 1 dag dat ik echt gewoon ziek ben van de pijn, ondanks de alive, paracetamol e.d. ik hoef niet persé een week vrij maar als ik aan het werk ben en ik voel me dan zo poedersuiker dan zou het fijn zijn dat ik aan kan geven dat het niet gaat en dan zonder gemopper vrij zou kunnen nemen.
Ik bedoel, als je griep hebt dan neem je vrij en ik zou willen dat het wat meer aanvaardbaar zou zijn als je je ziek zou kunnen melden wegens de maandelijkse periode.

die zijn ook niet geschikt voor dat soort pijnen. Je hebt specifieke pijnstillers daarvoor nodig. Ik heb er voor de keren dat ik echt veel last heb op voorschrift van de huisarts.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:46

Palmera schreef:
In ontwikkelingslanden, want daar ging die quote tenslotte over, bestaat geen europees vangnetje. Niet werken = geen geld/eten.

Dus ja, ze moeten wel werken.

(Vreemd woord, 'vangnetje'. Maar misschien is het mijn natuurlijke antipathie tegen verkleinwoorden.)

Ik denk in elk geval dat het allemaal wat te simpel voorgesteld wordt. Zoals er geen ideale of simpele situatie was in het 'vroeger' is die er ook niet in de ontwikkelingslanden. Daar zijn ook vrouwen die last hebben van menstruatiepijn en problemen. En daar vindt men ook weer een balans in - soms doordat het opgevangen wordt door de omgeving (met buurten of dorpen tegelijk), en waarschijnlijk soms doordat er inderdaad gezinnen hongerlijden, of dat vrouwen minder kans maken op een goed bestaan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:47

watchthesky schreef:
nine1987 schreef:
Wat een onzin.. Dus ik als vrouw die weinig last heeft van de menstruatie mag lekker doorwerken, terwijl degenen die er last van hebben ff een paar dagen thuis mogen zitten?

Precies dit!
Ik heb nooit ergens last van, maar als andere vrouwen een week betaald vrij krijgen dan fake ik het ook wel hoor :')

Wat een onzin. Vrouwen zijn al zo onaantrekkelijk voor de werkgever vanwege het beeld dat we allemaal een kinderwens hebben en daarna parttime willen gaan werken (of vaak vrij gaan nemen omdat kleine Timmie weer eens ziek is). Dat wordt dan nog veel erger, daar zit ik niet echt op te wachten.

Ja en die mensen met migraine of griep mogen dat al -:(-

Nee maar serieus, als je echt lam ligt van de pijn maakt het toch niet uit of het van ongesteldheid of een hernia is?
Lijkt me inderdaad wel lastig om vrouwen dan nog te "verkopen" als werknemers.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:49

watchthesky schreef:

Dat mogen mannen ook - en het is ook wel opmerkelijk dat we het zo normaal vinden dat die dingen dus zo lopen. Tenslotte is toch iets meer dan de helft van de wereld vrouw. Je zou zeggen dat we dan tot iets betere oplossingen moeten kunnen komen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:50

watchthesky schreef:
nine1987 schreef:

Precies dit!

Ik weet niet of jullie de klachten van de bokkers hierboven hebben gelezen, maar als ik dat zo zie, dan zit je bij dergelijke klachten niet "lekker een paar dagen thuis''. Dan ben je namelijk gewoon ziek.
Als jij daar jaloers op bent dan klopt er toch iets niet helemaal geloof ik... Volgens mij zouden al de bokkers hierboven die zoveel last hebben 100.000 x liever kiezen voor "lekker doorwerken'' boven een paar dagen per maand niet te kunnen functioneren.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:54

Ik zou er heel veel voor over hebben om lekker te kunnen doorwerken. Ik bikkel wel door hoor, ik zeg niet vaak een afspraak af. En eenmaal thuis hang ik eerst boven de pot en sleep mezelf de trap op naar bed. Als mijn man thuis is tenminste, anders heb ik nog 2 kinderen om me heen.
Maar hee, fake gerust een week ziek als je ongesteld bent. Alle begrip... 8)7

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:00

Zeker weten, de klachten was ik ook liever kwijt. Want behalve werk ook leuke uitjes, verjaardagen, vakanties enz. Alles werd er grondig door verpest.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:08

karuna schreef:
Zeker weten, de klachten was ik ook liever kwijt. Want behalve werk ook leuke uitjes, verjaardagen, vakanties enz. Alles werd er grondig door verpest.

Klopt. Ik probeer er altijd rekening mee te houden qua planning. Maar menstruatie komt soms later dan gepland. Nou dus week vakantie gepland wat goed zou gaan, maar lijkt er nu op dat het precies die week 'mis' is. Top. Leuk voor de kinderen ook, zieke moeder op vakantie.
Voel me altijd schuldig. Richting mijn werk, gezin, vriendinnen etc.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:08

watchthesky schreef:
nine1987 schreef:

Precies dit!

"Ik heb nergens last van, maar als mensen die ziek zijn naar huis mogen dan wil ik dat ook! Zij mogen thuis met pijn, flauwvallend, of kotsend op de bank zitten, maar ik wil ook vrij!" ^) ^)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:20

Dat klinkt een beetje als jaloers zijn op iemand in een rolstoel omdat die niet in de wachtrij van een attractie hoeft te wachten...
Ik weet vrij zeker dat >90% van de mensen die echt goed ziek zijn (menstruatie of wat dan ook) graag ruilen met gezond zijn en gewoon kunnen werken...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:23

Century schreef:
Dat klinkt een beetje als jaloers zijn op iemand in een rolstoel omdat die niet in de wachtrij van een attractie hoeft te wachten...
Ik weet vrij zeker dat >90% van de mensen die echt goed ziek zijn (menstruatie of wat dan ook) graag ruilen met gezond zijn en gewoon kunnen werken...

Ooh ja erg bekend. Maar moet zeggen. Die rolstoel heeft daarin wel zijn voordelen. :D en je krijgt vaak nog korting ook nog op entree. Maar dat terzijde ik zou liever ook gewoon de volle mep betalen en moeten wachten. Maar als je er toch gebruik van moet maken dan er maar van profiteren. Heb het wel eens gezegd tegen een boze meneer die vond dat ik voorkroop. Dat ik graag met hem ruilde en dat hij de pijn er gratis bijkrijgt dan ook. }>

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:34

Dit topic past mooi op [NM] Nieuws en Maatschappij, ik ga het verplaatsen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:47

Nou indd ze mogen mijn migraine ook wel overnemen. Al als ik het zo lees heb ik nog mazzel dat ik alleen vier dagen knallende koppijn heb. Ik slik de pil meestal door, en toch elke maand die migraine weer. De rest heb ik geen last van en zou dan prima door kunnen werken. Ik ben alleen chagerijniger. Die koppijn had ik vroeger nooit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:17

Ik was altijd te vaak en te lang ongesteld en inderdaad hoofdpijn, moe, enz. Daarom slik ik al wel 25 jaar de pil en slik gewoon door. Nooit meer ongesteld. HEERLIJK. Alleen als ik het eens vergeet in te nemen, dan merk ik dat 2 dagen later direct, moe en weer wat hoofdpijn.
Dus dan zou ik als werkgever zeggen: Hier heb je de pil, slik maar lekker door. Problem solved.
Je zou als werkgever dan geen vrouwen meer in dienst willen nemen lijkt mij als ze vrij mogen hebben. Of moeten hebben.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:29

Ik zou het toch niet op prijs stellen als mijn werkgever me zou dwingen hormonen/wat-dan-ook te slikken, om eerlijk te zijn :=