Varkens in slachthuis Tielt.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:59

Afbeelding

Citaat:
Want hoe hypocriet is het eigenlijk om nu ineens vegetariër te worden... ook hiervoor werden dieren geslacht en ook hiervoor gaat dat niet overal even netjes en fijn helaas.

Dan is het juist goed om nu een diervriendelijke en compasionele beslissing te maken :)

kiki1976

Berichten: 16945
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:01

Ik heb het filmpje deels bekeken, echt schokkend!


Maar wat ik me afvraag. Vroeger op school kregen wij ook beeld materiaal te zien over hoe het ging in slachthuizen. Maar daar werd ook heel duidelijk in aangegeven dat vlees van varkens die flink in de stress schieten (bij harde aanpak, ook met elektrische prikstokken etc) dat dit niet meer te eten is. Wie weet dat? Of is dat alweer achterhaald?

Wat mij betreft mag dit slachthuis gesloten worden en blijven.
Maar weet ook dat het niet overal zo gaat, daar is wel goede en strenge controle

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:01

Als ik hoor dat er in NL wel een DA bij is kan ik alleen maar hopen dat al die duizenden boeren hier die gaan stoppen dat niet doen.

Anoniem

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:12

Barbaarse praktijken, en ja die stress moet je wel proeven als slager .. dit is wel gelijk extreem zo gaat het zeker niet overal het er aan toe

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:12

In Belgie is er ook een DA bij, er zijn richtlijnen en controles, en op papier is alles ok. Maar wanneer de controleur aankomt verwittigt het slachthuis zijn medewerkers zodat ze op dat moment volgens het boekje werken.
Er zijn zelfs camera's in het slachthuis, maar blijkbaar zijn de beelden niet voor iedereen toegankelijk.
Dit slachthuis had ook geen slechte reputatie, kwam altijd netjes door de controles.
Aan de buitenkant leek alles ok, aan de binnenkant helaas heel wat anders.

mvdbijl

Berichten: 3688
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:20

Ik snap niet dat als mensen dit zien ze nog een lekker stukje vlees kopen.

Maar ja, we zijn allemaal gek op een aanbieding en kilo knaller, dus hopla die beestjes moeten zo snel en gauw mogelijk uitgeladen en afgeslacht worden, want dat is het..

Ik eet zo 2 keer per week een stukje vlees en, haal dit vlees bij een biologische boerderij waar de dieren zo niet behandeld zijn en op een normale manier zijn opgegroeid. Ja dan kost een hamburgertje geen 1 euro maar, kom op hier wil je toch niet aan mee werken?

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:28

kiki1976 schreef:
Ik heb het filmpje deels bekeken, echt schokkend!


Maar wat ik me afvraag. Vroeger op school kregen wij ook beeld materiaal te zien over hoe het ging in slachthuizen. Maar daar werd ook heel duidelijk in aangegeven dat vlees van varkens die flink in de stress schieten (bij harde aanpak, ook met elektrische prikstokken etc) dat dit niet meer te eten is. Wie weet dat? Of is dat alweer achterhaald?

Wat mij betreft mag dit slachthuis gesloten worden en blijven.
Maar weet ook dat het niet overal zo gaat, daar is wel goede en strenge controle


Dit heb ik ook altijd geleerd. Zo min mogelijk stress, want stress verpest het vlees. Dus wat kevert het je op zo met ene dier om te gaan, behalve kwaliteitsverlies?
Ik ben niet tegen vlees eten en ik ben van mening dat wel of geen vlees eten echt volledig los staat van dit. Dit zijn gewoon uitzonderingen die knalhard afgestraft moeten worden. Als er een onverlaat zijn paarden structureel in elkaar mept betekend dat toch ook niet dat we allemaal moeten stoppen met rijden en omdat er een paar imbecielen uit naam van hun godsdienst aanslagen plegen betekend dat och niet meer dat we allemaal moeten stoppen met geloven?

Dat we de massaconsumptie van vlees en andere dierlijke producten aan pakken lijkt me heel goed en heel belangrijk, maar dat staat wat mij betreft op alle manieren los van deze randdebielen en drukte en massaconsumptie is al helemaal geen excuus om zo met dieren om te gaan.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:29

oef..las vanmorgen het artikel. Ik ga de film niet kijken, het stukje zegt al genoeg. Fijn dat ze nader gaan bekijken hoe het eraan toe gaat in het slachthuis.

Ik las dat mensen een petitie ondertekenen. Iemand toevallig een linkje daarvan?

Nadine

Berichten: 1527
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:32

eilleen333 schreef:
In Nederland worden de dieren gecontroleerd door een dierenarts van de NVWA, gebeurd dat in België niet?
Ik moest voor de opleiding diergeneeskunde naar het slachthuis en er kwam een kreupele koe van de wagen. De veehouder en transporteur worden beiden op de vingers getikt en bij herhaling volgen er sancties.
Ik heb die dag in het slachthuis niets gezien wat niet kon. Alle dieren waren netjes verdoofd alvorens verbloed te worden. Ze liepen rustig naar de plek van verdoving, als eentje niet wilde nam men de tijd. Dier kreeg een aai over de bol.

Die dag waren er wel alleen runderen


In belgie heb je inderdaad ook zoiets, Vlaamse versie van de NVWA is het FAVV. Voor het FAVV werken dierenartsen die controle doen aan de slachtlijn of alles op de juiste manier gebeurd.

Reactie op de vraag over stress: dit geeft inderdaad slechter vlees. Het heeft een effect op de rijping van het vlees na de slacht, daarom wil je dat dit zo rustig mogelijk verloopt.

Mondy

Berichten: 11896
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:38

PlantsTho schreef:
[ Afbeelding ]

Citaat:
Want hoe hypocriet is het eigenlijk om nu ineens vegetariër te worden... ook hiervoor werden dieren geslacht en ook hiervoor gaat dat niet overal even netjes en fijn helaas.

Dan is het juist goed om nu een diervriendelijke en compasionele beslissing te maken :)


Stop jij ook met het gebruik van leer ? Eet jij geen eieren meer ? Ook allemaal dieren die niet de allervriendelijkste behandeling hebben gehad ( want dood ;) ) OF is het dan anders ?
Wanneer je pas echt zo ontzettend begaan bent nav dit soort berichten dan gebruik je niks meer waar dieren voor gebruikt worden.

Maar dan is het alsnog hypocriet om alleen te kijken naar dieren die gedood worden nietwaar ;)
Want hoe gelukkig is een kanarie nou in een kooitje vergeleken bij een volière formaat dierentuin of eigenlijk helemaal geen barrière ?

Ja dit filmpje is verschrikkelijk als ik het zo lees, en nee dit mag niet ongestraft blijven.
Maar het blijft apart dat het een zielig is en het ander niet.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:43

Mondy schreef:
Nounou ts.. mag het wat vriendelijker?

Fijn dat er ook eens goede verhalen gedeeld worden ipv alleen deze slechte imo.
Want hoe hypocriet is het eigenlijk om nu ineens vegetariër te worden... ook hiervoor werden dieren geslacht en ook hiervoor gaat dat niet overal even netjes en fijn helaas.
Ik neem aan dat iedereen die vlees eet weet waar t vandaan komt ;)

Stop je ook met paardrijden omdat er paarden zijn die slecht behandeld worden... wordt er nu ook geroepen dat maneges moeten sluiten omdat er vaak geen paard buiten komt ?

Oftewel niks mis met het eten van vlees en het feit dat er slachthuizen zijn. Dat de meerderheid wel weet hoe het moet en zich zo goed mogelijk bezighoud met het welzijn van de dieren mag meer aandacht hebben imo.

Buiten dat...waar denk je dat al dat mooie leer vandaan komt ;)

Dat is natuurlijk een kromme vergelijking. Ik rij inderdaad niet op paarden die slecht behandeld worden, net als dat ik geen vlees eet van dieren die slecht behandeld worden.

Mondy

Berichten: 11896
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:51

Diablo nee dat is het niet, ik reageer nl op de mensen die geen vlees willen eten meer vanwege dit filmpje. Terwijl er een hoop slachthuizen wel op een zo diervriendelijke manier als mogelijk werken ( want ok ...ze gaan dood...dat is niet het meest vriendelijke dan).
Dus waarom is het ene wel een reden om ineens ergens mee te stoppen en een andere niet ?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:54

Mondy schreef:
Diablo nee dat is het niet, ik reageer nl op de mensen die geen vlees willen eten meer vanwege dit filmpje. Terwijl er een hoop slachthuizen wel op een zo diervriendelijke manier als mogelijk werken ( want ok ...ze gaan dood...dat is niet het meest vriendelijke dan).
Dus waarom is het ene wel een reden om ineens ergens mee te stoppen en een andere niet ?


Omdat we hiermee met onze neus op de feiten gedrukt worden?
Omdat dit misschien geen alleenstaand geval is?
Omdat een heleboel mensen zich toch al vragen begonnen te stellen ivm vlees eten?

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:56

Dit zijn echt niet de feiten hoor. Dit is no absoluut niet standaart

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:02

Dit zijn feiten over hoe het er aan toe gaat bij dit specifieke bedrijf
Niet meer niet minder

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:19

Nadine schreef:
Reactie op de vraag over stress: dit geeft inderdaad slechter vlees. Het heeft een effect op de rijping van het vlees na de slacht, daarom wil je dat dit zo rustig mogelijk verloopt.

Ik vraag me toch af of dat klopt. Of dat het misschien gewoon een makkelijke manier is voor slagers om te 'bewijzen' dat al hun dieren stressvrij hebben geleefd/geslacht zijn.
Ik kan me voorstellen dat vlees niet lekker meer smaakt zodra de spieren verzuurd zijn en er dus melkzuur wordt aangemaakt, maar dat gebeurt wanneer een dier op de vlucht slaat voor een roofdier en dat is voor ons vee niet van toepassing. Adrenaline zorgt juist voor meer zuurstof in de spieren en gaat verzuring juist tegen.
En als je bv naar de kippenindustrie kijkt; kippen hebben áltijd stress bij de slacht, op tokkie de tamme huiskip na, dus dan zou elke kip toch slecht moeten smaken?

Anna79

Berichten: 3395
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:21

En dan te bedenken dat een varken 1 van de intelligentste diersoorten is. Wat jammer dat ie zijn uiterlijk niet mee heeft... Moet je na gaan wat die dieren hebben geleden voordat ze überhaupt bij het slachthuis aankomen, slim als ze zijn...

De beschaving van een land is af te meten aan hoe het met zijn dieren omgaat...

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:23

gekvanfleur schreef:
little_birdy schreef:
Als ik dit zie vraag ik mij alleen maar af: waarom kan dit anno 2017 nog plaatsvinden? Omdat mensen persee hun stukje vlees willen? Omdat we gewoon hypocriet genoeg zijn om te denken: wat we niet zien is er niet

En jij denkt dat mensen die vlees eten dit weten en willen ?

Het internet staat er vol mee. Denk je echt dat dit een incidentje is?? Denk je echt dat er miljoenen varkens in korte tijd geslacht kunnen worden op een vriendelijke manier? En dat die dieren het zo naar hun zin hebben in hun stalen box op een betonnen grond waar ze vijf jaar lang biggen mogen produceren en dan naar de slacht mogen.

Doe niet zo naief zeg. :7

Denken dat dit de standaard is is net zo naief :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:40

dito schreef:
oef..las vanmorgen het artikel. Ik ga de film niet kijken, het stukje zegt al genoeg. Fijn dat ze nader gaan bekijken hoe het eraan toe gaat in het slachthuis.

Ik las dat mensen een petitie ondertekenen. Iemand toevallig een linkje daarvan?

https://www.animalrights.be/sluit-het-v ... huis-tielt

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:42

tnx!

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:57

Lijkt me een super plan dat er in alle slachthuizen camera's komen te hangen bij het gedeelte waar de dieren nog in leven zijn. Hoeven echt niet live uitgezonden te worden, maar er kan dan wel beter gecontroleerd worden. Denk dat er anders wordt omgegaan met de dieren als ze weten dat het later teruggekeken kan worden (flitspaal effect).

Maar, erg dat het nodig is.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:09

Ik ben al 50 jaar vegetarier en nog steeds zeer blij dat ik dat besluit ooit genomen heb.En het vol heb gehouden ondanks tegenstand van mijn omgeving.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:18

eilleen333 schreef:
In Nederland worden de dieren gecontroleerd door een dierenarts van de NVWA, gebeurd dat in België niet?
Ik moest voor de opleiding diergeneeskunde naar het slachthuis en er kwam een kreupele koe van de wagen. De veehouder en transporteur worden beiden op de vingers getikt en bij herhaling volgen er sancties.
Ik heb die dag in het slachthuis niets gezien wat niet kon. Alle dieren waren netjes verdoofd alvorens verbloed te worden. Ze liepen rustig naar de plek van verdoving, als eentje niet wilde nam men de tijd. Dier kreeg een aai over de bol.

Die dag waren er wel alleen runderen


En wat voor 1! Ben meermaals met paarden naar het slachthuis geweest en die moesten ook gekeurd worden ivm kreupel/ziektes etc. Joh de DA heeft het paard niet eens gezien en zo alles getekend. Nee die "controle" is wat mij betreft een wassen neus.

Alles moet wijken voor menselijke consumptie. Dieren zijn geen levende wezens met gevoelens, nee joh! Wij willen biefstuk!!

Ik ben heel erg blij dat ik in ieder geval niet mee werk aan deze misselijkmakende praktijken.

mika11

Berichten: 11142
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:24

Diablo schreef:
Dat is natuurlijk een kromme vergelijking. Ik rij inderdaad niet op paarden die slecht behandeld worden, net als dat ik geen vlees eet van dieren die slecht behandeld worden.



Ik pik deze regel van jou er even uit, omdat dit aansluit aan wat ik gisteren op het journaal zag. :o

Dat ging over een slager die het heel goed voor elkaar leek te hebben.
Het varkensvlees wat hij verkocht kwam van een boer die heel goed voor z'n varkens zorgt.
Zo wist de slager zeker dat hij vlees verkocht van varkens die het goed hebben gehad.

Alleen, de varkens werden geslacht in het slachthuis van het filmpje.
Dat vond die slager verschrikkelijk toen hij dit te horen kreeg en het filmpje zag.
Je bent als afnemer van het vlees, de controle kwijt vanaf het moment dat de varkens worden ingeladen om naar het slachthuis te worden gebracht.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:28

eilleen333 schreef:
In Nederland worden de dieren gecontroleerd door een dierenarts van de NVWA, gebeurd dat in België niet?
Ik moest voor de opleiding diergeneeskunde naar het slachthuis en er kwam een kreupele koe van de wagen. De veehouder en transporteur worden beiden op de vingers getikt en bij herhaling volgen er sancties.
Ik heb die dag in het slachthuis niets gezien wat niet kon. Alle dieren waren netjes verdoofd alvorens verbloed te worden. Ze liepen rustig naar de plek van verdoving, als eentje niet wilde nam men de tijd. Dier kreeg een aai over de bol.

Die dag waren er wel alleen runderen


Wanneer er bezoek komt zal er in Tielt ook wel volgens het boekje gewerkt worden. Deze beelden zijn met een verborgen camera gefilmd door iemand die er voor dit doel 6 weken gaan werken is.