Bokt peilingen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723


Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:17

Ik kwam bij mijn stemwijzer uit op 50Plus, maar ik ben totaal geen fan van Henk Krol en zijn partij, dus dat valt af.

Ik wil eigenlijk dit jaar VVD stemmen. Ze hebben het de afgelopen periode prima gedaan en ze hebben het hele liedje uitgezongen. Dat hebben we wel eens anders gezien. Ook een reden om op VVD te stemmen, is omdat zij dé partij zijn die PVV nog opzij kunnen drukken. Het laatste waar ik op zit te wachten is Geert Wilders als Minister-President.

VVD dus voor mij, dit jaar. ;)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:19

Cinderella schreef:
D66. Ik kan me vinden in veel partijpunten, in waar de partij voor staat en ik zie in Pechtold een hele goede minister-president. :)


Ik zou het heel fijn vinden als Pechtold MP zou worden :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34828
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:21

Ik heb de vorige verkiezingen strategisch gestemd, PvdA omdat ik niet wilde dat VVD en PVV de grootsten zouden worden. Wat heb ik daar een spijt van gehad. Alsnog een regering met de VVD. En de PvdA (en met name Samsom) viel mij ook zwaar tegen. Nu weer terug bij het clubje waar ik altijd al op stemde, voelt veel beter :j

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:23

Nog meer mensen hier die strategisch op een vrouw gaan stemmen om de balans daarin te beïnvloeden? Of stemmen jullie doorgaans op de 1e persoon van de lijst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:25

M_i_R schreef:
Nog meer mensen hier die strategisch op een vrouw gaan stemmen om de balans daarin te beïnvloeden? Of stemmen jullie doorgaans op de 1e persoon van de lijst?

Ik stem op een vrouw lager op de lijst, op een positie die volgens de peilingen niet-verkiesbaar zou zijn. Juist omdat ik graag meer vrouwen in de kamer zie :)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:29

M_i_R schreef:
Nog meer mensen hier die strategisch op een vrouw gaan stemmen om de balans daarin te beïnvloeden? Of stemmen jullie doorgaans op de 1e persoon van de lijst?


Ik zoek een vrouw met een zienswijze die mijn aanstaat. Maar ik stem inderdaad altijd op een vrouw.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34828
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:31

Man of vrouw maakt voor mij niet uit, het gaat me om de standpunten van de partij waarop ik stem. Ik stem op de lijsttrekker. En ik vertrouw erop dat zij zelf een juiste inschatting maken om de juiste personen op de juiste plekken te zetten.

Anoniem

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:38

Ik ben overigens wel benieuwd wie de andere Artikel1 stemmer is hier in het topic! Ik twijfel zelf nog een beetje maar de kans is groot dat ik er uiteindelijk op stem. Mag ook via PB trouwens, als diegene het uberhaupt wilt aangeven.

Licor

Berichten: 2959
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:39

Ik stem ook gewoon op de lijsttrekker..

Pechtold als mp zou ik ook prima vinden.. vind hem daar prima passen :j

Ik denk dat geert ondanks de zetels geen mp gaat worden.. daar is hij gewoon niet geschikt voor imo en ik denk eigenlijk ook niet dat hij daar zelf voor zou gaan

Anoniem

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:39

Ik denk dat de PVV zichzelf ook ziet als een betere coalitiepartij, er moet toch wel iemand zitten die weet dat regeren met deze standpunten lastig wordt. Toch denk ik dat ze er wel voor gaan mochten ze echt zo groot uit de verkiezingen komen, vooral omdat ze hun achterban echt voor een groot deel kwijt zouden raken als ze terugkrabbelen.

Amyyy

Berichten: 3502
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:42

Selka schreef:
Nadeel van stemmen op kleine partijen is dat je stem verloren gaat.


Hoe zit dit precies? Is het als een partij te klein is en waarschijnlijk geen zetel gaat halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:43

Amyyy schreef:
Selka schreef:
Nadeel van stemmen op kleine partijen is dat je stem verloren gaat.


Hoe zit dit precies? Is het als een partij te klein is en waarschijnlijk geen zetel gaat halen?

Jep. Sommige partijen hebben hun lijsten aan elkaar gelinkt zodat wanneer eentje 2.4 zetels haalt en de ander 2.6, die 0.4 naar de ander gaat zodat er nog een volledige zetel gevormd kan worden. Dat schrikt mij een beetje af, vooral omdat GroenLinks hier gekoppeld is aan PvdA en ik me er níet prettig bij zou voelen als mijn stem uiteindelijk naar de PVDA gaat.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:04

Oh goed dat je het zegt, dat wil ik absoluut niet! Waar kan ik die info vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:04

phormicola schreef:
Oh goed dat je het zegt, dat wil ik absoluut niet! Waar kan ik die info vinden?

Dat staat op de kandidatenlijst die je van de gemeente gekregen hebt!

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:07

Wha oh :+ dan ga ik maar eens even graven.

Amyyy

Berichten: 3502
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:21

Maar als je dus op een kleine partij stemt, en die krijgen niet genoeg zetels, gaat je stem sws naar een andere partij, toch? Lekker handig allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:22

Amyyy schreef:
Maar als je dus op een kleine partij stemt, en die krijgen niet genoeg zetels, gaat je stem sws naar een andere partij, toch? Lekker handig allemaal

Nee niet per se, dat ligt eraan of ze gekoppeld zijn aan een andere lijst. Stel ik stem op Artikel1 maar zij halen de kiesdrempel niet, is het niet alsof mijn stem bij een andere partij terecht komt. Die blijft dan gewoon bij Artikel1, maar die hebben dan geen zetel.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:11

+ dat een partij met 1 zetel zeer weinig invloed heeft.

Ik stem ook op een vrouw. Stientje van Veldhoven (D66) omdat zij zich goed inzet voor het milieu.

Jildau

Berichten: 9439
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:28

Ik twijfel nog tussen SP en GroenLinks..

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:55

Ik heb nu eens echt de tijd genomen om goed te lezen en ik begin nu echt serieus te denken dat ik op D66 ga stemmen.

Want waar ik het niet met ze eens ben vind ik wel dat ze een hele goede uitleg geven, waar ik volledig achter sta.
Ik vind het programma sociaal en milieu technisch ook goed.

Het doet pijn aan mijn linkse hart, maar ik denk dat ik mijn keuze heb gemaakt.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:59

xkimmie schreef:
Azmay schreef:
Waarom niet?
Hun punten vind ik wel prima allemaal, ze komen behoorlijk overeen met de SP geloof ik.


Maar je komt wel uit op de PvdD? Dan ben je het dus toch eens met veel standpunten. Wat is de reden dat je er toch zo over denkt? (Puur uit nieuwsgierigheid)


Ik heb de stemwijzer nog even wat serieuzer gedaan (door oa de standpunten van partijen te lezen die onder de vragen staan, had ik vorige keer geen tijd voor) en ik kom nu uit op een gedeelde eerste plaats voor PvdA en D66 en een gedeelde tweede plaats voor SP en GroenLinks (nu heb ik PvdD ook niet eens meer mee laten berekenen overigens).

PvdD heb ik een hekel aan omdat er bijzonder weinig 'voor de dieren' bij is, ze totaal de verkeerde punten aanpakken die weinig met dierenwelzijn te maken hebben, oa samenwerken met de apenmaffia van stichting AAP en zo kan ik nog wel even door gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:02

Selka schreef:
+ dat een partij met 1 zetel zeer weinig invloed heeft.

Ik stem ook op een vrouw. Stientje van Veldhoven (D66) omdat zij zich goed inzet voor het milieu.


Wel weinig invloed als het gaat om echt veranderen van plannen, maar ze hebben weldegelijk invloed door punten op de agenda te zetten. Partij voor de dieren heeft nu maar 2 zetels, maar je ziet wel dat er in de kamer veel meer over dierenrechten wordt gepraat én dat de andere partijen er in hun programma nu ook meer aandacht voor hebben.
Het is misschien wat indirecter, maar stemmen op een kleine partij betekent niet dat ze voor spek en bonen in de Tweede Kamer zitten.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:07

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat de PVV zichzelf ook ziet als een betere coalitiepartij, er moet toch wel iemand zitten die weet dat regeren met deze standpunten lastig wordt. Toch denk ik dat ze er wel voor gaan mochten ze echt zo groot uit de verkiezingen komen, vooral omdat ze hun achterban echt voor een groot deel kwijt zouden raken als ze terugkrabbelen.


Ik denk dat de PVV niet zo veel denkt. :+

Waarom in godnaam artikel 1. Degene die t meest discrimineerd, zegt dat je niet mag discrimineren.
Prinses op de erwt. Totaal onbetrouwbare partij en lijsttrekker in mijn ogen. Dit gezien haar rare optredens, uitspraken, emotionele, negatieve gedragingen.

Ik vind het wel leuk om te lezen dat de mensen in het topic hun keuze goed overwegen!

Filmpje van Wilders was echt geweldig! Heb hem doorgestuurd naar mensen die op hem denken te gaan stemmen!
Moest hard lachen om die verspreking die hij maakte.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37409
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:33

Ik stem nooit op de lijsttrekker maar meestal op de eerst verkiesbare vrouw. Tenzij me deze niet aanstaat dan op de tweede erna.

Sunnda

Berichten: 7842
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:37

Tja, liegen doen ze allemaal..dus welke zal ik eens kiezen. :+

Ik ben bijna geneigd sgp te stemmen omdat die voor mijn gevoel nog ergens principes hebben, maar ja die standpunten van ze he :D

Ik weet het nog niet, komende dagen maar eens goed nadenken.