"Downies zijn de mooiste mensen op aarde...."
Ja de downies die je bij Johnny de Mol ziet, die zijn inderdaad leuk!
Ik werk met cliënten met een verstandelijke of meervoudige beperking. Ik ben gek op mijn cliënten. Maar met het leed dat ermee gepaard gaat... Je hebt gewoon geen idee. Afgelopen week nog een beuk op mn arm gekregen van een gefrustreerde cliënt die niét duidelijk kon maken wat haar dwars zat en alleen nog van zich af kon meppen.
En dan ben ik een professional maar het zal je kind maar zijn dag in, dag uit. Er zijn maar weinig mensen die dat kunnen volhouden.
Er zijn cliënten die 24 uur per dag zorg nodig hebben. Die zie je als gemiddeld mens niet. Sterker nog. Zelfs op mijn opleiding hebben ze geen idee van het bestaan van deze doelgroep. Als je daar ouder van bent dan kan je niet zomaar werken. Om over de druk die het op brusjes legt, die daar niet voor gekozen hebben, maar te zwijgen.
Altijd de aandacht van je ouders die wordt opgeëist door je gehandicapte broer of zus en nóóit helemaal vrij kunnen zijn want als je ouders de zorg niet meer kunnen dragen dan komt die op jouw schouders terecht.

Nee. Ik ben zéér pro choice. Soms is de beste keuze die je voor een kind kan maken te voorkomen dat hij of zij ter wereld komt.
Kinderen die niet gewenst zijn dragen dat echt hun hele leven met zich mee. "Sta het dan af ter adoptie" is ook al zo'n dooddoener waarbij de emoties van ouders en kind compleet gebagatelliseerd worden.
Wanneer het als anticonceptie wordt gebruikt denk ik dat het zéér belangrijk is om nog betere voorlichting en begeleiding te geven maar dan nog zien we niet wat er onder de oppervlakte ligt. Seksueel geweld komt immers óók in relaties voor, om maar een voorbeeld te noemen.
Het afbreken van zwangerschappen is altijd gebeurd en zal ook altijd blijven gebeuren. Het is belangrijk dat dit zo veilig mogelijk kan en dat blijf je behouden door het legaal te houden.
Overigens is "je weet niet waar je het over hebt" een discussiestopper. Hierbij ga je er automatisch vanuit dat jouw kennis groter is dan die van je discussiepartner terwijl je dat helemaal niet weet.