PvDD: strengere regelgeving dmv paardenbesluit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:34

Picasso schreef:
Ik ben het zo met je eens Rindin! Ik hoop op dat punt dat er eens een verandering gaat plaatsvinden; op een hoop stallen gaat het nog steeds mis!!! Dieren die 23 uur per dag op stal staan en in enkele gevallen zelfs maar 2 of 3 keer per week naar buiten gaan... Hoop dat ze hier nog eens iets op vinden en dat goed kunnen controleren! Mijn hart breekt echt als ik dit soort situaties zie. Maar de manier waarop PvvD dit nu weer aanpakt is voorspelbaar (het is echt niet mijn club), maar neemt niet weg dat ze op sommige punten best gelijk hebben.

En paarden/ponies die 0x per week naar buiten komen. Ook bij ons in de buurt, kan je zo wat namen geven...

Wat het is met de PvdD, wat mij betreft;
Ze hoeven van mij niet te regeren, ze zijn in sommige dingen te kort door de bocht en extreem en denken niet altijd genoeg na over de gevolgen van het invoeren van bepaalde regels. Maar ik vind wel dat er best een partij in de kamer mag die eens een (te) grote bek opzet voor dier en milieu. Dat gebeurt namelijk te weinig. Laat er dan in ieder geval 1 schreeuwlelijk tussen zitten die het voor dierenwelzijn opneemt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:37

Janine1990 schreef:
Magrathea schreef:
Ik lees hier: ja in Nederland kan je paard nu eenmaal niet altijd op het land.
Maar het moment dat ik een paard kan betalen gaat ie óf op een stal staan die ik paardwaardig genoeg vind óf er komt geen paard. Niet "Tja het gaat nu eenmaal niet in de randstad dus ik settle voor minder want ik wil per se een paard"

Uitzonderingen waarbij een paard uit een slechtere situatie komt of wanneer er dingen zijn veranderd in de omgeving (van eigenaar of stal) daar gelaten, in 99% van de gevallen zal dit niet zo zijn.

Kan je dat quoten?
Volgens mij heeft niemand dat gezegd..

Ik denk dat, dat gaat over mijn eerdere reactie een stukje terug.

Maar dat stukje van ''Tja het gaat nu eenmaal niet in de randstad dus ik settle voor minder want ik wil per se een paard'' vind ik een beetje overdreven. Ik denk dat 95% van de paardenmensen het beste wil voor hun paard, en om dat te zeggen dat je maar geen paard moet aanschaffen is onzin. Mijn paarden komen heus wel naar buiten, maar hele dagen zijn hier niet mogelijk. Ben ik daardoor paardonvriendelijk? Volgens mij niet, althans niet in mijn ogen. Daarom zeg ik, leg het bij de pensionstallen en maneges. Als daar gewoon regels worden opgelegd, dan is er niks 'anders' meer. Je kan mij opleggen dat mijn paard minimaal 18 uur per dag op het weiland moet staan. Ja hoor, dat zou ik best wel willen en voor open staan. Alleen dat is hier u eenmaal niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:39

Rindin schreef:
En paarden/ponies die 0x per week naar buiten komen. Ook bij ons in de buurt, kan je zo wat namen geven...

Ze hoeven van mij niet te regeren, ze zijn in sommige dingen te kort door de bocht en extreem en denken niet altijd genoeg na over de gevolgen van het invoeren van bepaalde regels. Maar ik vind wel dat er best een partij in de kamer mag die eens een (te) grote bek opzet voor dier en milieu. Dat gebeurt namelijk te weinig. Laat er dan in ieder geval 1 schreeuwlelijk tussen zitten die het voor dierenwelzijn opneemt.

Ben ik wel benieuwd...

Zo'n schreeuwlelijk vind ik wel prima, maar dan wel eentje die objectief is en met cijfers komt. Dus die gedegen onderzoek heeft gedaan voordat hij gaat schreeuwen. Dan wordt hij namelijk ook serieus genomen! En kan je ook daadwerkelijk regels en straffen gaan opstellen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:40

mavantos schreef:

Maar dat stukje van ''Tja het gaat nu eenmaal niet in de randstad dus ik settle voor minder want ik wil per se een paard'' vind ik een beetje overdreven. Ik denk dat 95% van de paardenmensen het beste wil voor hun paard, en om dat te zeggen dat je maar geen paard moet aanschaffen is onzin. Mijn paarden komen heus wel naar buiten, maar hele dagen zijn hier niet mogelijk. Ben ik daardoor paardonvriendelijk? Volgens mij niet, althans niet in mijn ogen. Daarom zeg ik, leg het bij de pensionstallen en maneges. Als daar gewoon regels worden opgelegd, dan is er niks 'anders' meer. Je kan mij opleggen dat mijn paard minimaal 18 uur per dag op het weiland moet staan. Ja hoor, dat zou ik best wel willen en voor open staan. Alleen dat is hier u eenmaal niet.

Was ook mijn eerste gok, maar jij hebt nergens gezegd dat paarden in Nederland niet altijd op het land kunnen... :+ Dus ik ging er vanuit dat het niet op jouw stukje sloeg...
Bedoel, je gaat iemand toch niet de woorden in de mond leggen? Terwijl het er letterlijk gewoon NIET staat?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:41

Picasso schreef:
bruintje123 schreef:
Picasso ze hebben zeker in punten gelijk. Maar niet zo.

Ik denk dat de chip een hele mooie is voor controle.
Zet maar een chiplezer bij de buitendeur. Computer programma er op en je ziet precies op de seconde hoe lang een paard buiten is.

Nee de argumenten zijn zwak en slecht onderbouwd, maar diep in mijn hart hoop ik zo dat er eens controle gaat komen op (pension)stallen.... en dan op een manier zodat 'regels' echt nageleefd kunnen en moeten worden. Het zou een hoop leed (in mijn ogen) kunnen voorkomen. Vind het echt zo triest dat paarden in hun hok staan bijna 24 uur per dag... Waarom wil je op zo'n manier je paard houden? Daar kan ik echt niet bij... echt niet.

Overigens stem ik wel links maar zeker geen PvvD.

alleen wijzen naar de pensionstallen is de helft van het probleem. Elk paard dat daar staat heeft een eigenaar waarvan er velen hier op bokt aktief zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:41

gohya schreef:
Als de PvdD iets goeds wil doen voor de dieren,laten ze dan zorgen voor veel meer Dieren politie,meer bevoegheden voor ze en voor de DB,hogere straffen en verbod op houden van dieren.
Hier halen ze meer stemmen mee dan dit domme voorstel over paarden.Ja er zijn paarden die het niet goed hebben,maar als je álle dieren neemt,heb je een hele grote groep te pakken.

Dion Graus regelt dat, niet de pvdd, die kunnen namelijk alleen heel hard domme dingen roepen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:42

Maar dat stukje van ''Tja het gaat nu eenmaal niet in de randstad dus ik settle voor minder want ik wil per se een paard'' vind ik een beetje overdreven. Ik denk dat 95% van de paardenmensen het beste wil voor hun paard, en om dat te zeggen dat je maar geen paard moet aanschaffen is onzin. Mijn paarden komen heus wel naar buiten, maar hele dagen zijn hier niet mogelijk. Ben ik daardoor paardonvriendelijk? Volgens mij niet, althans niet in mijn ogen. Daarom zeg ik, leg het bij de pensionstallen en maneges. Als daar gewoon regels worden opgelegd, dan is er niks 'anders' meer. Je kan mij opleggen dat mijn paard minimaal 18 uur per dag op het weiland moet staan. Ja hoor, dat zou ik best wel willen en voor open staan. Alleen dat is hier u eenmaal niet.[/quote]

Jij hebt je paarden aan huis? Waarom is elke dag, hele dagen naar buiten niet mogelijk?
Niet om je aan te vallen, maar ik vraag me serieus af waarom ze wel even naar buiten kunnen, maar niet de hele dag. Als er een ruimte is waar ze eventjes kunnen lopen, kunnen ze daar ook de hele dag lopen, toch?

Edit: sorry, quote-kloot
Laatst bijgewerkt door Rindin op 03-03-17 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Rindin schreef:
Picasso schreef:
Ik ben het zo met je eens Rindin! Ik hoop op dat punt dat er eens een verandering gaat plaatsvinden; op een hoop stallen gaat het nog steeds mis!!! Dieren die 23 uur per dag op stal staan en in enkele gevallen zelfs maar 2 of 3 keer per week naar buiten gaan... Hoop dat ze hier nog eens iets op vinden en dat goed kunnen controleren! Mijn hart breekt echt als ik dit soort situaties zie. Maar de manier waarop PvvD dit nu weer aanpakt is voorspelbaar (het is echt niet mijn club), maar neemt niet weg dat ze op sommige punten best gelijk hebben.

Kan je ook zo een lijstje geven, denk dat die overlapt. Ben het dus hartgrondig met je eens!

bruintje123

Toch zou ik ook geen paard hebben als ik deze niet de hele dag buiten zou kunnen zetten. Fatsoenlijk buiten dus niet in de drek.
En dat is me al 30 jaar lang gelukt sinds ik eigen paarden heb. Terwijl er hier ook genoeg andere stallen zijn, meestal luxer voor de mens.

Als eis voor in de randstad vind ik minimaal een dagdeel, dus 4 uur in een droge paddock van minimaal 400M2 een verplichte eis zou moeten zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:43

voordat ik kan stellen of ik me er zorgen over maak, wil ik weten wat hun uitgangspunten zijn. Vandaar ook de vragen die ik heb gesteld. Zo lang ik geen helderheid heb op welke criteria zij hun standpunt baseren, durf ik niet te zeggen dat dit goed is voor de paardensport. Wat verstaan ze onder paardensport? Alleen de Olympische spelen? Alles waar je een strik kunt winnen? Hoe zien ze grondwerk en vrijheidsdressuur? Hoe denken ze over hulpverlening met paarden?

Overigens denk ik dat de publieke opinie - en daar is de PvdD zoals ik het nu zie een gewilde spreekbuis van - een veel groter gevaar vormt. Als de branche niet zelf zorgt voor regulering, het aanpakken van misstanden en het 'uitleggen' (zo'n hekel aan dat woord) van het wezen paard, gaan we de dupe worden van opgelegde regelgeving van buitenaf onder druk van 'aggut wat zielig, die Shetlander met de sneeuw op zijn rug'. Ik denk dat een groot 'charme offensief' long overdue is, anders wordt het voor ons beslist en daar gaan we niet vrolijk van worden.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 03-03-17 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:48

Rindin schreef:
Jij hebt je paarden aan huis? Waarom is elke dag, hele dagen naar buiten niet mogelijk?
Niet om je aan te vallen, maar ik vraag me serieus af waarom ze wel even naar buiten kunnen, maar niet de hele dag. Als er een ruimte is waar ze eventjes kunnen lopen, kunnen ze daar ook de hele dag lopen, toch?

Nee ik heb geen paarden aan huis. Ze kunnen niet de hele dag naar buiten, omdat alle paarden naar buiten willen. Het stuk weiland is in de zomer veel en veel te klein om ze allemaal bij elkaar te zetten, dus het is opgedeeld in stukken waarbij er 1-2 in kunnen staan voor een paar uurtjes. Daarna willen de andere paarden ook graag. Aan het einde van het seizoen staat er geen grassprietje meer en als het 1x regent is het geen weiland maar blubberpoel en dan zijn we weer aangewezen op de paddock. Ze staan dus wel degelijk buiten, maar een een hele dag is helaas niet mogelijk. Dit heb ik ook nog niet in de buurt gevonden in combinatie met een normale rijbaan.

Soms moet je rekening houden met andere mensen/paarden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:51

mavantos schreef:
Rindin schreef:

Nee ik heb geen paarden aan huis. Ze kunnen niet de hele dag naar buiten, omdat alle paarden naar buiten willen. Het stuk weiland is in de zomer veel en veel te klein om ze allemaal bij elkaar te zetten, dus het is opgedeeld in stukken waarbij er 1-2 in kunnen staan voor een paar uurtjes. Daarna willen de andere paarden ook graag. Aan het einde van het seizoen staat er geen grassprietje meer en als het 1x regent is het geen weiland maar blubberpoel en dan zijn we weer aangewezen op de paddock. Ze staan dus wel degelijk buiten, maar een een hele dag is helaas niet mogelijk. Dit heb ik ook nog niet in de buurt gevonden in combinatie met een normale rijbaan.

Soms moet je rekening houden met andere mensen/paarden ;)

Maar heel kort door de bocht dan hoor: dan staan er dus teveel paarden op te weinig grond.

bruintje123

Re: PvDD: strengere regelgeving dmv paardenbesluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:55

Dat is niet kort door de bocht, dat is gewoon een feit.

Mensen zijn wel tegen mega stallen bij varkens, maar zoiets is dan ook een mega stal in vergelijk met het grondoppervlakte.
Bij de rest van de veeteelt is er precies bepaal hoeveel M2 grondoppervlakte er per dier moet zijn, bij paarden zijn er helaas geen regels.

En ja, ik ben dus voorstander dat er wat moet veranderen.
En zoals Lielle al aangeeft, als de paardensector dat niet zelf bedenkt, wordt het wel een keer voor hun gedaan.
Maar ik begrijp de eigenaren ook niet. Voor de hobby een paard opsluiten voor zoveel uur.

Dus PvdD kom met iets fatsoenlijks, niet zo.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:57

Picasso schreef:
Maar heel kort door de bocht dan hoor: dan staan er dus teveel paarden op te weinig grond.

Ja dat kan je inderdaad wel concluderen daaruit. Maar er is hier in de omgeving niet meer grond, dus wij knijpen al in onze handjes dat de paarden gewoon toch naar buiten kunnen.

Maar dit dwaalt af van het onderwerp. Mijn standpunt is dat het inderdaad veel beter kan in de paardensport, en vooral in de randstad. Genoeg stallen waar de paarden misschien 1x per week 20 minuten buiten mogen rennen (tsja, dan krijg je pas kans op blessures). Daarom zeg ik, leg het bij de pensionstallen en maneges. Er zullen in de randstad dan genoeg stallen dichtgaan, maar er zullen ook meer mogelijkheden worden gecreëerd/verzonnen. En als het verplicht is vanuit stallen dat ieder paard 12 uur per dag in de weide/paddock moet komen, dan ben je dus als paardeneigenaren dit ook verplicht (er is immers niet anders). Dat je het lastig kunt controleren, oké. Dat is ook zo, maar je ziet al snel genoeg aan de hoeveelheid land/paddocks of paarden daadwerkelijk allemaal naar buiten kunnen.

En mijn persoonlijke situatie was een voorbeeld over hoe lastig het hier te vinden is. Jullie kunnen hoog en laag springen, maar ik blijf mijn paarden toch echt op mijn manier houden op de manier dat ik goed vind. Egoïstisch? Misschien wel, maar ik ben van mening dat mijn paarden niks te kort komen. Als er andere mogelijkheden waren in de buurt, dan had ik dat echt wel serieus in overweging genomen.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 03-03-17 11:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:57

bruintje123 schreef:

Mensen zijn wel tegen mega stallen bij varkens, maar zoiets is dan ook een mega stal in vergelijk met het grondoppervlakte.
Bij de rest van de veeteelt is er precies bepaal hoeveel M2 grondoppervlakte er per dier moet zijn, bij paarden zijn er helaas geen regels.

En zoals Lielle al aangeeft, als de paardensector dat niet zelf bedenkt, wordt het wel een keer voor hun gedaan.
Maar ik begrijp de eigenaren ook niet. Voor de hobby een paard opsluiten voor zoveel uur.

Mee eens!!! Waarom moet er eerst van buitenaf iets gebeuren alvorens men de hand in eigen boezem steek? Ik begrijp dat ook echt niet... of ja eigenlijk wel: geld, geld en nog eens geld.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:00

ik denk niet dat dat afdwalen is, dit is nu juist de kern van de discussie. Jij vindt 'ik doe het bestmogelijke voor mijn paard en dat is goed genoeg'. De tendens die je ziet aankomen is dat iemand straks zegt 'dat vind ik niet dus jij moet je paard verkopen'. En natuurlijk zal dat met overgangsregelingen e.d. gepaard gaan, maar dit zit er wel aan te komen. En ik denk dat je als branche beter zelf kunt zorgen dat hier regelingen voor komen, incl handhaving, dan dat je dat aan de overheid overlaat.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 03-03-17 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: PvDD: strengere regelgeving dmv paardenbesluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:01

BMHP, ik ben het met je eens hoor. Als je niet op verantwoorde wijze je paard kan houden, doe het dan niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:02

mavantos
alles bij de pensionhouder leggen klopt toch ook echt niet.
Als paardeneigenaren zeggen ik ga wel een uur rijden met de auto want dan staat mijn paard tenminste goed.
Of ik hou op deze manier gewoon geen paard meer.
En er komen geen klanten meer opdagen dan stopt de pensionhouder vanzelf wel met een slechte stal aanbieden.
Maar als hij toch vol staat, waarom zou hij veranderen. Zijn gedachte is dan, mensen vinden het prima zo.

Dus het ligt aan de pensionhouder, maar net zoveel aan de mensen die er gebruik van maken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:04

Picasso schreef:
bruintje123 schreef:

Mee eens!!! Waarom moet er eerst van buitenaf iets gebeuren alvorens men de hand in eigen boezem steek? Ik begrijp dat ook echt niet... of ja eigenlijk wel: geld, geld en nog eens geld.

En omdat veel leed minder zichtbaar is. Veel paarden die de hele dag op stal staan, staan gewoon wat te knabbelen, stellen hun hoofd eens door het Luik (als ze die hebben), hebben water en een strobed. Waarom zou dat leed zijn? Er zei ooit iemand die ik erop aansprak dat hun ponies te veel binnen stonden: "maar die paarden die daar in de paddock staan te suffen, zien die er blijer uit dan die op stal"... Zit je je hele leven al in de paarden...

Wat mij betreft is er ook een heleboel winst te halen bij de volgende generaties: educatie. Leer kinderen dat het niet normaal is wat er op veel maneges en stallen gebeurt...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:05

Mavantos, jullie kunnen dus geen paarden houden daar en zo simpel is het. Je kunt niet in de behoeften van je dier voorzien dus dan neem je het dier niet.

Als je ervoor kiest om in de randstad te wonen bestaat de kans dat je geen grote dieren kunt houden en dat is een keuze die je zelf maakt. Ik vind niet dat de dieren er dan maar de dupe van moeten worden dat hun baasje in de drukke stad woont.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:06

bruintje123 schreef:
mavantos
alles bij de pensionhouder leggen klopt toch ook echt niet.
Als paardeneigenaren zeggen ik ga wel een uur rijden met de auto want dan staat mijn paard tenminste goed.
Of ik hou op deze manier gewoon geen paard meer.
En er komen geen klanten meer opdagen dan stopt de pensionhouder vanzelf wel met een slechte stal aanbieden.
Maar als hij toch vol staat, waarom zou hij veranderen. Zijn gedachte is dan, mensen vinden het prima zo.

Dus het ligt aan de pensionhouder, maar net zoveel aan de mensen die er gebruik van maken.

Absoluut mee eens, en dat is ook wel iets wat er meer gezien wordt hoor. Sommige stallen stonden hier in de buurt altijd voor, maar de laatste jaren wordt dit echt wel minder. Wachtlijsten? Bijna niet meer, meestal kan je zo komen. Behalve als er weide is, die stallen staan vol. Dat zijn ook de stallen waar ik absoluut niet wil staan, want inderdaad dat is paardonwaardig houden.
Het is niet zo erg dat het niet meer rendabel is, maar het wordt wel (iets) minder.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:08

Jildau schreef:
Mavantos, jullie kunnen dus geen paarden houden daar en zo simpel is het. Je kunt niet in de behoeften van je dier voorzien dus dan neem je het dier niet.

Als je ervoor kiest om in de randstad te wonen bestaat de kans dat je geen grote dieren kunt houden en dat is een keuze die je zelf maakt. Ik vind niet dat de dieren er dan maar de dupe van moeten worden dat hun baasje in de drukke stad woont.

Pardon? Mijn paarden komen gewoon buiten hoor. Volgens mij krijgen mensen nu het idee dat ze 23 uur per dag op stal staan, dat is absoluut niet zo (nog niet eens een beetje). Als dat zo was geweest had ik ze inderdaad niet willen houden!

Maar ik ben het met je eens, als dat het enige is wat je een paard kan bieden moet je ze niet houden.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 03-03-17 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:09

Jildau schreef:

Mee eens Jildau!

Verder ken ik een stal waarbij de kinderen van de pensioneigenaar het heel normaal vinden dat hun pony er 's winters even uitkomt (losgelaten wordt) om vervolgens weer 23,5 uur in de box te staan. Kan het de kinderen niet kwalijk nemen; die groeien op met het idee dat dat normaal is. Ik vind dat niet normaal. Kan er met de beste wil van de wereld niet bij....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:12

mavantos schreef:
Jildau schreef:

Pardon? Mijn paarden komen gewoon buiten hoor. Volgens mij krijgen mensen nu het idee dat ze 23 uur per dag op stal staan, dat is absoluut niet zo (nog niet eens een beetje). Als dat zo was geweest had ik ze inderdaad niet willen houden!

Maar ik ben het met je eens, als dat het enige is wat je een paard kan bieden moet je ze niet houden.

Je schrijft zelf een paar uurtjes in de zomer.
Over de winter schrijf je niets.
Misschien dan verduidelijken wat een paar uurtjes is en wat het in de winter is.

Ik krijg ook bij wat je schreef het idee dat ze in de zomer 2 uurtjes buiten staan en in de winter niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:12

ik zou graag deze discussie uit het persoonlijke vlak houden.