Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
git schreef:Nou, ik kom dus uit deze inmiddels beruchte gemeente.
Het verkopen van loten of andere zaken voor de club is hier heel gewoon en veel mensen dragen de voetbal, korfbal, scouting enz enz een warm hart toe.
Bij de handboogclub betaal je minder contributie als je de zaal een paar keer poetst. Bij de scouting en de voetbal houden ze de contributie laag door loten verkoop. De voetbal doet dit in het begin van het jaar en de scouting rond de helft van het jaar.
verder is het vrij simpel lijkt me. Als de afspraak is dat je als korting op je contributie een prestatie levert dan moet je die dus ook leveren en anders dat ontbrekende stuk zelf betalen. Het kind heeft de loten niet verkocht en moeder wil de rest niet bijbetalen.
Moeder van het jongetje wil haar kind dus op een club maar wil niet de volledige contributie betalen.
Als de club hier niets mee zou doen, zou volgend jaar geen enkel kind de loten nog verkopen en dan mist de club 25 euro per lid en dat kan de club zich financieel niet veroorloven
akishino schreef:Weet je, ik zou als moeder gewoon betaald hebben. Maar ik vind dat de vereniging in veel opzichten helemaal aan hun doel voorbij loopt. En dat is kinderen plezierig laten voetballen.
Deze maatregel (verplicht voor 25 euro lootjes verkopen) is de jeugdspelers door de strot geduwd. De discussie hierover gaat al langer. Als je kind al lid is en er wordt ineens zo'n maatregel goedgekeurd door vooral niet-jeugdleden bij de alv, want die zijn in grotere getalen lid (dus altijd meer stemmen). Dan snap ik heel goed dat je daar niet blij mee bent. Maar wat ik hoor is dat de meeste ouders (waaronder ook vrienden van ons) denken, ach we betalen toch maar, dan hebben we ook geen gezeur.
Als vereniging moet je oog hebben voor je jeugdspelers, zij zijn de toekomst. Ga met je jeugdleden en hun ouders rond de tafel en bekijk hoe dingen geregeld kunnen worden ipv ze voor het blok te zetten. Het stoot mensen tegen hun kop als er gemeten wordt met twee maten en ze eigenlijk geen stem hebben ook al lijkt het op papier zo mooi omschreven.
Het zou zo makkelijk kunnen zijn. Geef het duidelijk aan op de site bij contributie, zoals ze ook bij de senioren doen. Een x bedrag voor actieve leden en een (lager) X bedrag voor leden met functie. Geef dit ook duidelijk aan bij de jeugd. Laat ze kiezen op welke manier ze willen bijdrage aan de club (doormiddel van lootjes of vrijwilligerswerk op een andere manier enz.) Maar leg niet de belasting bij de jeugd en ontzie de senioren, omdat dit de makkelijkste manier is om geld binnen te krijgen, zo zie ik het tenminste.
Citaat:5. De vereniging kan door een besluit van het bestuur, van de algemene vergadering of van een ander orgaan verplichtingen - al dan niet van financiële aard - aan de leden opleggen.
benangelique schreef:vanochtend sprak de penningmeester van de club op radio 538. Er moet al veel meer in de communicatie zijn misgegaan voordat deze actie is ondernomen. De betreffende meneer was boos, maar draaide na wat kritische vragen wel bij.
Er wordt nu 1 moeder genoemd, maar er zijn 5 ouderparen bij betrokken, het gaat immers om 5 kinderen.
Citaat:15 februari 2017
Consequent beleid wordt blijkbaar niet altijd begrepen.
Vandaag hebben jullie ongetwijfeld kennis genomen van de commotie met betrekking tot het opschorten van het lidmaatschap van 4 jeugdspelers. Deze maatregel is genomen in lijn met het besluit van de Algemene Leden Vergadering (ALV). Dat besluit houdt in dat wij .....
als vereniging vinden dat leden niet alleen consument zijn van het voetbalproduct, maar dat van leden meer verwacht mag en moet worden. Zeker in de tijd dat wij als vereniging problemen hebben voldoende vrijwilligers te krijgen en te houden.
Daar waar leden niet of onvoldoende vrijwilligerswerk verrichten zal vaker een beroep moeten worden gedaan op betaalde krachten. In deze context hebben jeugdleden bij Bladella de opdracht om lotjes voor onze Nieuwjaarsloterij te verkopen. De jaarlijkse opbrengst is ongeveer € 8000. Om te voorkomen dat met name ouders van mening zijn dat hun kinderen dat niet hoeven te doen, heeft de ALV hierover al eerder besloten. Dit besluit houdt in dat indien ouders om hen moverende redenen vinden dat hun kinderen dit niet hoeven te doen, er een extra bijdrage van maximaal € 25 wordt opgelegd. Op die wijze is het aan de ouders om deze extra bijdrage te betalen. Elk jaar worden de ouders voorafgaand aan deze Nieuwjaarsloterij schriftelijk hierover geïnformeerd. Indien ouders besluiten om deze extra bijdrage niet te betalen dan is afgesproken dat daarmee het lidmaatschap wordt beëindigd.
Blijkbaar heeft een van de ouders gemeend toch te toetsen of het bestuur dit beleid ook consequent uitvoert. Dat laatste is inderdaad aan de orde. De reacties in de vele verschillende media zijn emotioneel, omdat men maar een beperkt deel van het verhaal tot zich heeft genomen. Als wij in de gelegenheid worden gesteld het hele verhaal te vertellen zijn de reacties in veel gevallen genuanceerder waarbij veel meer begrip wordt getoond. Daarnaast hebben wij ons hele verhaal ook bij de verschillende media uitgelegd.
Voor verdere communicatie omtrent dit onderwerp verwijzen wij u graag door naar onze secretaris: 06-51586555.
Hoofdbestuur Bladella
secricible schreef:@akishino Als je het idee hebt dat er iets niet via de regels gaat, dan moet je daar op gaan zitten. Maar dan dus wel door het aan te pakken zoals dat hoort en niet door gewoon te stoppen met betalen.
Als ik vind dat mijn paard ergens niet goed verzorgd wordt kan ik ook niet stoppen met de stalling betalen en wel verwachten dat hij daar mag blijven staan natuurlijk. Dan betaal ik mijn kosten en ga een andere stal zoeken. En als er iets onrechtmatigs gebeurt ga je daar mee aan de slag. Maar stoppem met betalen en verwachten dat je gewoon lid kan blijven alsof er niks gebeurt is kan gewoon niet, klaar.
secricible schreef:Akishino, blijkbaar steekt het de meerderheid niet voldoende om tegen te stemmen.
akishino schreef:Om te voorkomen dat met name ouders van mening zijn dat hun kinderen dat niet hoeven te doen........Dit besluit houdt in dat indien ouders om hen moverende redenen vinden dat hun kinderen dit niet hoeven te doen, er een extra bijdrage van maximaal € 25 wordt opgelegd...
Dit stukje uit de tekst van bladella steekt mij dus echt. Zij gaan er in mijn ogen dus vanuit, dat iemand die geen 25 loten heeft verkocht, er niets voor heeft hoeven doen van zijn/haar ouders en dus verplicht wordt om zelf te betalen. Ik begrijp dat niet, wat als je wel je best hebt gedaan en alsnog "gestraft" wordt. Ik vind het denigrerend en autoritair overkomen.
En weer gaat het over te weinig vrijwilligers, en weer vraag ik me af wat de maatregel voor de senioren is om dit op te lossen?
Maar goed, ik denk dat mijn mening duidelijk isEn ik ben blij dat mijn kinderen een dorpje verderop bij de voetbalvereniging zitten.
Ik hoop dat beide partijen rond de tafel willen om tot een oplossing te komen die het beste is voor de kinderen.
liedje89 schreef:secricible schreef:Akishino, blijkbaar steekt het de meerderheid niet voldoende om tegen te stemmen.
Dat lijkt me eerlijk gezegd ook nogal kort door de bocht. Want meestal komen de leden die het meest betrokken zijn bij de vereniging natuurlijk naar de ALV. Voor die leden is het ook niet nadelig om voor maatregelen te stemmen die vrijwilligerswerk verplichten/niet deelnemen aan vrijwilligers werk duur maken want de meer betrokken leden nemen daar al aan deel. Of leden die niet zo heel erg betrokken zijn bij de vereniging echt gemotiveerd raken om zich in te zetten voor de vereniging of ze zich ergeren aan dergelijke regels en het voor dergelijke mensen reden is om hun lidmaatschap uiteindelijk op te zeggen/niet lid te worden is natuurlijk maar de vraag.
Bijna iedere vereniging heeft een kleine groep hele actieve leden die de meeste beslissingen maken en een grote groep minder actieve leden die de meeste contributie bij dragen volgens mij. Soms vergeet de club actieve leden volgens mij een beetje dat je de minder actieve leden ook gewoon nodig hebt...