Sizzle schreef:Je mag toch hopelijk niet zomaar een selfie van iemand gebruiken voor je kunst![]()
Lijkt mij dat daar ook gewoon autheursrecht op zit.
Dat hangt er wellicht ook wel vanaf hoe je het bekijkt. Als je het ziet als een soort opinie stuk een commentaar op actualiteiten is het eigenlijk logisch dat je wel voorbeelden van dergelijke foto's toont. Ik weet dat je in de VS een wet hebt die recht geeft op fair use, stel dat je bijvoorbeeld een bepaalde film bekritiseerd of een speech of foto van iemand is het tot op zekere hoogte toegestaan om die beelden ook te tonen, anders is het natuurlijk veel moeilijker om aan het publiek over te brengen waar je het over hebt, kan de maker het verwijderen etc. Er zullen in de meeste landen wel dergelijke uitzonderingen gelden voor nieuwsgaring ed?
Courses schreef:Ik vind het heel goed dat hier iets mee gedaan word. Het is bespottelijk dat zoiets eigenlijk nodig is, maar mensen worden steeds brutaler en onrespectvoller. Ik erger me er echt kapot aan.
Ik zie er niet zoveel eerbied of respect in dat de foto's van de slachtoffers zo gebruikt worden eerlijk gezegd. Het is toch ook een zekere verharding dat je het normaal vind om foto's van dood gemartelde mensen in te willen zetten omdat jij vind dat mensen op de verkeerde plek glimlachen of een foto maken