Yolocaust

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 00:52

Sizzle schreef:
Je mag toch hopelijk niet zomaar een selfie van iemand gebruiken voor je kunst :?
Lijkt mij dat daar ook gewoon autheursrecht op zit.

Dat hangt er wellicht ook wel vanaf hoe je het bekijkt. Als je het ziet als een soort opinie stuk een commentaar op actualiteiten is het eigenlijk logisch dat je wel voorbeelden van dergelijke foto's toont. Ik weet dat je in de VS een wet hebt die recht geeft op fair use, stel dat je bijvoorbeeld een bepaalde film bekritiseerd of een speech of foto van iemand is het tot op zekere hoogte toegestaan om die beelden ook te tonen, anders is het natuurlijk veel moeilijker om aan het publiek over te brengen waar je het over hebt, kan de maker het verwijderen etc. Er zullen in de meeste landen wel dergelijke uitzonderingen gelden voor nieuwsgaring ed?

Courses schreef:
Ik vind het heel goed dat hier iets mee gedaan word. Het is bespottelijk dat zoiets eigenlijk nodig is, maar mensen worden steeds brutaler en onrespectvoller. Ik erger me er echt kapot aan.

Ik zie er niet zoveel eerbied of respect in dat de foto's van de slachtoffers zo gebruikt worden eerlijk gezegd. Het is toch ook een zekere verharding dat je het normaal vind om foto's van dood gemartelde mensen in te willen zetten omdat jij vind dat mensen op de verkeerde plek glimlachen of een foto maken :n .

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 01:20

Ik vind het een geweldig project, ik zag het van de week bij Vice.
Sowieso vind ik alles wat met de WO2 te maken heeft goed.
Een stukje besef en bewustwording.
Zo zit ik in een dip, omdat ik door gezeik met garages al 2 weken autoloos ben, en dat ding hard nodig heb en een leenauto niet kan.
Daarbij een rottige beenblessure die niet weg wil.
Ja dat voel ik me opgesloten, en dan komt zoiets voorbij..
Dan zijn onze troubles maar simpel, mensen als ik gingen vroeger gewoon dood in de concentratiekampen, nog voor ze kansen kregen om er levend uit te komen.
Bij entree gelijk door naar de gaskamer, hoe bizar om dat te beseffen.
Beseffen wat vrijheid is, en hoe zuinig we erop moeten zijn.
Overigens weet ik niet hoe ik zou reageren op idioten die vrolijke selfies maken, ik denk dat ik pislink zou worden en dat ik er wat van zou zeggen.
Ik kook hier op de bank al, dus in real life zullen ze flink wat moeten doen om me tegen te houden er iets van te zeggen.

Bienotje

Re: Yolocaust

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 09:53

Blijkbaar ben ik ook barbaars geweest. Mijn man en ik hebben ook op van die blokken gezeten om oneerbiedig te bepalen waar we hierna heengingen. Kan me herinneren dat er niets van bankjes omheen stonden. Anders hadden we dat waarschijnlijk wel gekozen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:37

lieveli schreef:
In het Joods museum is trouwens een prachtig monument dat veel meer met me doet. Nu is dat hele museum trouwens één groot monument, maar in dat museum is dus een klein zaaltje, de Memory Void.

http://berlijn-blog.nl/wp-content/uploa ... Museum.jpg

Je loopt hier overheen, het geluid dat de gezichten maken geeft de joden hun stem terug. Het lijkt ergens in de verte wel op gegil. Het heeft iets lugubers, dat wel.

En dat is in Berlijn? Jammer dat ik heb gemist

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:57

purny schreef:
lieveli schreef:
In het Joods museum is trouwens een prachtig monument dat veel meer met me doet. Nu is dat hele museum trouwens één groot monument, maar in dat museum is dus een klein zaaltje, de Memory Void.

http://berlijn-blog.nl/wp-content/uploa ... Museum.jpg

Je loopt hier overheen, het geluid dat de gezichten maken geeft de joden hun stem terug. Het lijkt ergens in de verte wel op gegil. Het heeft iets lugubers, dat wel.

En dat is in Berlijn? Jammer dat ik heb gemist

Ja! Dat is écht heel jammer. Ga je nog eens terug naar Berlijn? Dit is de website. Echt één van de hoogtepunten van die trip toen.

http://www.jmberlin.de/ Je kunt er een rondleiding van een Nederlander aanvragen, zeker een aanrader.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:10

Ben ik hier nu de enige die het niet vinden kunnen om willekeurige foto's van het internet te plukken en deze te bewerken voor je eigen doel, en daarbij schade toebrengt aan degene van wie die foto uiteindelijk is.

Ik zou weleens willen weten hoe hij zou reageren als iemand werk van hem opeens in eigen projecten gaat gebruiken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 00:02

Gelukkig verdwijnen er steeds meer van de site.
Het besef komt..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 01:10

Loretta schreef:
Ben ik hier nu de enige die het niet vinden kunnen om willekeurige foto's van het internet te plukken en deze te bewerken voor je eigen doel, en daarbij schade toebrengt aan degene van wie die foto uiteindelijk is.

Ik zou weleens willen weten hoe hij zou reageren als iemand werk van hem opeens in eigen projecten gaat gebruiken.

Benader het eens anders: een cursus EQ en/of omgevingsbewustzijn kost best een paar euro. Deze cursus is gratis.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 01:12

Maar wel een cursus die een mens voor de rest van z'n leven kan schaden of achtervolgen en hoe smakeloos ik de foto's ook vind, dat vind ik een te bizar hoge prijs.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 01:24

Meh.....20 mensen op foto's op een wereldbevolking van 6-7 miljard? De kans dat deze mensen de loterij winnen is groter dan de kans dat deze misser ze serieus gaat achtervolgen.

Bovendien zijn de foto's 99,9% zeker van HUN social media pagina's gehaald. Als ze al risico lopen dan is dat van hun eigen accounts, binnen hun eigen sociale cirkels in hun eigen gemeenschappen.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 01:37

De foto's die zij op social media hebben gezet is dat ze naast een monument/kunstwerk staan te lachen. De foto's die nu rond gaan is dat ze naast een hoop dode mensen staan te lachen. Dat is toch echt wat anders.

Nu begrijp ik dat sommige mensen dat wel hetzelfde vinden, omdat deze stenen zijn geplaatst om de slachtoffers te herdenken, maar ik vind dat toch niet hetzelfde. Dit is een kunstwerk om ze te herdenken, niet de daadwerkelijke graven.

Ik vind het inderdaad ook respectloos dat mensen op de stenen gaan staan en springen, maar ik zie werkelijk niet het probleem in dat mensen selfies daar maken?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 04:01

Cowboy55 schreef:
Meh.....20 mensen op foto's op een wereldbevolking van 6-7 miljard? De kans dat deze mensen de loterij winnen is groter dan de kans dat deze misser ze serieus gaat achtervolgen.

Bovendien zijn de foto's 99,9% zeker van HUN social media pagina's gehaald. Als ze al risico lopen dan is dat van hun eigen accounts, binnen hun eigen sociale cirkels in hun eigen gemeenschappen.

Ja maar 't heeft iets Middeleeuws, mensen zo aan de schandpaal nagelen.

Wat Courses zei, dat er bordjes bij staan waarop staat dat het verboden is om erop te zitten. Nooit gezien! Nooit gehoord van de bewakers.

Eigenlijk zouden er gewoon een paar vrijwilligers/werknemers stelselmatig de ernst van dit monument moeten uitleggen. Want er komt een hele hoop voort uit onwetendheid.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:39

xRaisin schreef:
De foto's die zij op social media hebben gezet is dat ze naast een monument/kunstwerk staan te lachen. De foto's die nu rond gaan is dat ze naast een hoop dode mensen staan te lachen. Dat is toch echt wat anders.

Nu begrijp ik dat sommige mensen dat wel hetzelfde vinden, omdat deze stenen zijn geplaatst om de slachtoffers te herdenken, maar ik vind dat toch niet hetzelfde. Dit is een kunstwerk om ze te herdenken, niet de daadwerkelijke graven.

Ik vind het inderdaad ook respectloos dat mensen op de stenen gaan staan en springen, maar ik zie werkelijk niet het probleem in dat mensen selfies daar maken?

Dit soort gedrag is naar mijn weten ook gewoon toegestaan bij dit monument. En bovendien zijn het inderdaad geen graven. Het concentratiekamp sachenhausen vlakbij berlijn heeft op mij een heel wat diepere indruk gemaakt dan dit kunstwerk. Dat is echt een plek waar vreselijke dingen zijn gebeurd zoals dwangarbeid, medische experimenten op mensen en massa executies.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:50

Ik vind dit echt briljant. Als docent geschiedenis kan ik dit echt zo goed inzetten in de les, voorafgaande aan een excursie!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:19

Onze oostduitse gids gaf aan dat het toegestaan was om erin te gaan en om het op jouw manier te gedenken. Iedereens manier is anders waarom kunnen we dat niet respecteren? Iedereen gaat op andere manier om met zware dingcn. De een lacht het weg de ander wordt stil en gaat zitten kijken. Als de bedoeling van de kunstenaar anders is dan had hij een hek moeten zetten daar.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:26

lieveli schreef:
Eigenlijk zouden er gewoon een paar vrijwilligers/werknemers stelselmatig de ernst van dit monument moeten uitleggen. Want er komt een hele hoop voort uit onwetendheid.

Dus niemand luistert nog tijdens de les geschiedenis?

Wie niet weet waarom hij daar staat en het ook niet wil weten, heeft er dan ook niks te zoeken.
Respect voor de monumenten is respect voor de slachtoffers.
Maak de selfie dan voor of na het bezoek, maar dat de bezoekers in die korte tijdspanne even stil staan bij de reden waarom het monument überhaupt bestaat.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:33

purny schreef:
Overigens zou een bezoek voor middelbare scholen aan een concentratiekamp geen slecht idee zijn.
Zelf ben ik in Sachsenhausen geweest net buiten Berlijn. Vond het indrukwekkend en het zou nooit in m'n hoofd opkomen om dit te doen

Mijn school organiseert een paar reizen en daarbij kan ook gekozen worden voor Krakau. Ik wil er juist niet heen met school omdat ik de heftigheid ervan inzie, maar ik weet van veel van mijn klasgenoten (havo) dat die het niet zien en dat die er ook niet respectvol mee om zullen gaan. Ik wil Auswitz heel graag zien, maar niet met deze mensen :) Al zijn sommigen wel gewoon aardig hoor.
In februari gaan we naar berlijn en mag ik met mijn vorige vwo klas mee. Daar gaan we ook een voormalig kamp bezoeken . De hele mentaliteit van die klas is zó anders en van hen verwacht ik ook geen respectloos gedrag.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:35

lieveli schreef:
Cowboy55 schreef:

Ja maar 't heeft iets Middeleeuws, mensen zo aan de schandpaal nagelen.

Wat Courses zei, dat er bordjes bij staan waarop staat dat het verboden is om erop te zitten. Nooit gezien! Nooit gehoord van de bewakers.

Of in elk geval duidelijker moeten maken wat wel en wat niet kan. Veel kerken/tempels/moskeeen weten dat al heel lang

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:40

webster543 schreef:
lieveli schreef:

Wie niet weet waarom hij daar staat en het ook niet wil weten, heeft er dan ook niks te zoeken.
Maak de selfie dan voor of na het bezoek, maar dat de bezoekers in die korte tijdspanne even stil staan bij de reden waarom het monument überhaupt bestaat.

Weet niet of het bij elke school zo is hoor, maar bij ons wordt het hoofdstuk over de tweede wereld oorlog elke jaar weer overgeslagen 'omdat we er al genoeg van weten van onze opa's en oma's'. Nu zullen er vast kinderen zijn die vanalles van hun opa's en oma's gehoord hebben, maar mijn opa bijvoorbeeld raakte volledig in paniek als er iets genoemd werd wat ermee te maken had. Daar heb ik respect voor, maar ik vind het jammer dat ik er op school dan ook niks over meekrijg.
Overigens volgt niet iedereen geschiedenis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:46

Ik heb wel gewoon geschiedenis gehad en ook veel over de 2e wereld oorlog, ben naar Kamp Vught geweest (waar het bij onze groep overigens gewoon doodstil was) etc. maar ik kende dit monument ook niet en ik denk dat als het niet duidelijk staat aangegeven, ik ook had gedacht; oh leuk, kunst.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:21

piezze schreef:
Onze oostduitse gids gaf aan dat het toegestaan was om erin te gaan en om het op jouw manier te gedenken. Iedereens manier is anders waarom kunnen we dat niet respecteren? Iedereen gaat op andere manier om met zware dingcn. De een lacht het weg de ander wordt stil en gaat zitten kijken. Als de bedoeling van de kunstenaar anders is dan had hij een hek moeten zetten daar.

Nu zou het niet in me opkomen om een selfie te gaan maken voor een dergelijk monument maar toen ik hier was waren er kindjes aan het spelen, hielden gezinnen een lunch pauze, zaten mensen op een blok van de zon te genieten etc. Ik vond dat totaal niet respectloos. Het was juist een heel vredig schouwspel. Ik ben het wel met die gids eens, laat iedereen herdenken zoals hij/zij zelf wil.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:25

webster543 schreef:
lieveli schreef:

Joe, niet iedereen krijgt dit bij geschiedenis. Debiele aanname weer.

enamorada schreef:
purny schreef:
Overigens zou een bezoek voor middelbare scholen aan een concentratiekamp geen slecht idee zijn.
Zelf ben ik in Sachsenhausen geweest net buiten Berlijn. Vond het indrukwekkend en het zou nooit in m'n hoofd opkomen om dit te doen

Mijn school organiseert een paar reizen en daarbij kan ook gekozen worden voor Krakau. Ik wil er juist niet heen met school omdat ik de heftigheid ervan inzie, maar ik weet van veel van mijn klasgenoten (havo) dat die het niet zien en dat die er ook niet respectvol mee om zullen gaan. Ik wil Auswitz heel graag zien, maar niet met deze mensen :) Al zijn sommigen wel gewoon aardig hoor.
In februari gaan we naar berlijn en mag ik met mijn vorige vwo klas mee. Daar gaan we ook een voormalig kamp bezoeken . De hele mentaliteit van die klas is zó anders en van hen verwacht ik ook geen respectloos gedrag.

Ik ben met een 3e klas VMBO BB naar Theresienstadt geweest. Merendeels allochtonen dus ook niet opgegroeid met hetzelfde gewicht rondom de oorlog. Maar ze waren allemaal, stuk voor stuk, muisstil en zó respectvol. De grootse bijdehand kwam zachtjes tot de conclusie dat er toch niet veel verschil is tussen joden en moslims, dat ze allemaal mensen zijn. Onderschat je klasgenoten en de indruk die het op ze maakt, niet.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:37

Ik spreek ook vooral even over hoe het in mijn situatie is, ik wil niet zeggen dat alle havo'ers kinderachtig en respectloos zijn hoor! Echter maken mijn klasgenoten wel vaker grapjes over dingen die écht niet grappig zijn (bijvoorbeeld: foto van een soldaat die in verweggistan had gevochten, weet zo snel even niet meer waar, die nog maar een oog had en waarvan het hele gezicht was vervormd door acid werd op gereageerd met 'HAHAHAH, KIJK DIE KOP!!!') en ken ik de meesten goed genoeg om een beetje te kunnen inschatten hoe ze zich gaan gedragen daar. En ik wil daar niet van meegenieten :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:40

Nee dat snap ik wel, maar of je in de klas zit en flauw doet of daadwerkelijk op een plek bent zoals een kamp, is echt wel anders. Dat kun je nu gewoon niet inschatten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:54

Dee_Es schreef:
piezze schreef:

Nu zou het niet in me opkomen om een selfie te gaan maken voor een dergelijk monument maar toen ik hier was waren er kindjes aan het spelen, hielden gezinnen een lunch pauze, zaten mensen op een blok van de zon te genieten etc. Ik vond dat totaal niet respectloos. Het was juist een heel vredig schouwspel. Ik ben het wel met die gids eens, laat iedereen herdenken zoals hij/zij zelf wil.

Datzelfde werd mij destijds ook verteld door de gids. Daardoor had ik ook totaal niet het idee dat dit soort dingen respectloos waren. Wel in die concentratie kampen die hebben voor mijn gevoel toch een he er le wat zwaardere lading dan een monument gemaakt van grote stenen.