Gebrek aan kennis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:07

In grote lijnen weet ik best wel wat van onze geschiedenis, maar vraag me niet naar jaartallen. Mijn geschiedenisleraren vonden het leren van jaartallen overbodig, daar leer je immers niets van. Het is leuk dat er iemand in 1533 geboren wordt, maar door dat jaartal in je hoofd te stampen leer je nog niets over de geschiedenis, aldus mijn geschiedenisleraar destijds.

Bij mij is het een combinatie van deels desinteresse - sommige onderwerpen interesseren mij gewoon niet - en het feit dat ik me nooit zo ingezet heb voor het vak geschiedenis. Echter zal ik nooit beweren dat ik de geschiedenis goed ken omdat ik vind dat ik er niet genoeg vanaf weet.

Waarschijnlijk interesseert geschiedenis jou heel erg en erger je je daarom aan het feit dat veel mensen beweren de geschiedenis te kennen of met onjuiste feiten gaan strooien. Andere mensen zullen zich weer ergeren aan mensen die niet goed Nederlands kunnen schrijven, dat soort dingen zal je altijd houden. Het is niet vanzelfsprekend dat iedereen geschiedenis interessant vindt of dat iedereen zich er voldoende in verdiept.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:08

Veel kleuring zit trouwens ook in wat je weglaat, en dat is nog lastiger te bepalen (zowel om te zien dat het gebeurt, als om te bepalen wat daarin het 'objectiefste' is.)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 20:22

Nuray schreef:
In grote lijnen weet ik best wel wat van onze geschiedenis, maar vraag me niet naar jaartallen. Mijn geschiedenisleraren vonden het leren van jaartallen overbodig, daar leer je immers niets van. Het is leuk dat er iemand in 1533 geboren wordt, maar door dat jaartal in je hoofd te stampen leer je nog niets over de geschiedenis, aldus mijn geschiedenisleraar destijds.

Bij mij is het een combinatie van deels desinteresse - sommige onderwerpen interesseren mij gewoon niet - en het feit dat ik me nooit zo ingezet heb voor het vak geschiedenis. Echter zal ik nooit beweren dat ik de geschiedenis goed ken omdat ik vind dat ik er niet genoeg vanaf weet.

Waarschijnlijk interesseert geschiedenis jou heel erg en erger je je daarom aan het feit dat veel mensen beweren de geschiedenis te kennen of met onjuiste feiten gaan strooien. Andere mensen zullen zich weer ergeren aan mensen die niet goed Nederlands kunnen schrijven, dat soort dingen zal je altijd houden. Het is niet vanzelfsprekend dat iedereen geschiedenis interessant vindt of dat iedereen zich er voldoende in verdiept.

Ik vind het eigenlijk vooral krom dat mensen die een inburgeringscursus moeten doen, meer van de geschiedenis weten uiteindelijk dan de gemiddelde Nederlander. Die zouden dus niet door de inburgeringscursus heen komen :=

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:22

Heujhhj het slotje is eraf.

Nog even over geweld en Bonifatius, ik ben het eens met de persoon boven mij die stelt dat iemand om het leven brengen altijd met geweld gepaard gaat :j Dus het is dubbelop. Maar het blijft volgens mij wel een normatief begrip, geweld. Verder wist en weet ik niet veel van dit onderwerp af, dus ben ik aan het Wikipedia'en geslagen.

"De oude geschiedschrijving spreekt over moord, maar een aantal hedendaagse historici[6] plaatst daar kanttekeningen bij of verwerpt kwalificatie als moord geheel. Moord geldt in de Germaanse rechtsopvatting als een zeer oneervolle daad. Bonifatius met zijn gevolg is niet onverhoeds overvallen, maar kwam bij een openlijk gewapend treffen om het leven. Geen moord dus maar doodslag. De aanval vond niet plaats in het donker van de nacht maar bij het aanbreken van de dag waarop gewoonlijk veldslagen werden uitgevochten."

Dit vond ik wel een passend voorbeeld voor in het topic, over hoe begrippen aan verandering onderhevig zijn en de geschiedenis een oneindige discussie is. :')

Ik ben op m'n studie veel bezig met geschiedenis voor niet-academisch publiek en de vraag waarom het relevant is om over geschiedenis te leren en wat dan belangrijk is om te leren. Ik vind dat wel een lastig vraagstuk; hoe ver moet je gaan in mensen leren dat geschiedenis niet vaststaat en dat objectiviteit niet bestaat, zonder dat mensen denken dat het dan al helemaal geen nut meer heeft om bepaalde dingen te leren.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:32

Peperkroket schreef:
Ik vind dat wel een lastig vraagstuk; hoe ver moet je gaan in mensen leren dat geschiedenis niet vaststaat en dat objectiviteit niet bestaat, zonder dat mensen denken dat het dan al helemaal geen nut meer heeft om bepaalde dingen te leren.

Dit inderdaad. Alhoewel ik ook wel denk dat een aanzienlijke groep het ook gewoon als excuus gebruikt, zelf nog ervaren. Stel je ergens een sceptische vraag bij, zijn er altijd mensen die hier een slaatje uit willen slaan en dit zover doortrekken dat ze menen dat ze het niet meer hoeven te leren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:45

Ik heb op de HAVO geschiedenis gehad, 6 jaar lang. en dit moest ik gewoon halen, maar die info die jij in je startpost typt, weet ik ook ech tniet hoor..

noem me dom, maar dit is gewoon echt niet mijn interessegebied.

Ik weet weer veel op gebied van biologie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:50

Peperkroket schreef:
Ik ben op m'n studie veel bezig met geschiedenis voor niet-academisch publiek en de vraag waarom het relevant is om over geschiedenis te leren en wat dan belangrijk is om te leren. Ik vind dat wel een lastig vraagstuk; hoe ver moet je gaan in mensen leren dat geschiedenis niet vaststaat en dat objectiviteit niet bestaat, zonder dat mensen denken dat het dan al helemaal geen nut meer heeft om bepaalde dingen te leren.

Wat mij betreft is juist het feit dat geschiedschrijving wisselt, wat het interessant maakt.
En ondertussen de spanning dat je streeft naar objectiteit - maar ook altijd 'kind van je tijd' blijft.

Zinnen als "geschiedenis staat niet vast" en "objectiviteit bestaat niet" klinken mij bijna in de oren alsof je het bij voorbaat al uit handen geeft.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:54

eclair98 schreef:
Nuray schreef:

Ik vind het eigenlijk vooral krom dat mensen die een inburgeringscursus moeten doen, meer van de geschiedenis weten uiteindelijk dan de gemiddelde Nederlander. Die zouden dus niet door de inburgeringscursus heen komen :=

Heb je die conclusie zelf getrokken of heb je ook een bron die deze uitspraak bevestigt? Ik ben dan wel benieuwd naar die bron en welke geschiedenisvragen er aan bod komen in de inburgeringscursus. Het lijkt mij dat in dat geval onze inburgeringscursus op het gebied van geschiedenis best wat minder lastig mag zijn. Mijn ervaring is namelijk dat de gemiddelde Nederlander best de belangrijke gebeurtenissen in onze geschiedenis kan benoemen.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 28-12-16 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Re: Gebrek aan kennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 20:55

Ik heb er zelf een deel van gemaakt... Voor de lol :) Ik kan even zoeken, maar dit was mij opgevallen en dit vind ik persoonlijk raar.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:56

Janneke2 schreef:
Peperkroket schreef:

Wat mij betreft is juist het feit dat geschiedschrijving wisselt, wat het interessant maakt.
En ondertussen de spanning dat je streeft naar objectiteit - maar ook altijd 'kind van je tijd' blijft.

Zinnen als "geschiedenis staat niet vast" en "objectiviteit bestaat niet" klinken mij bijna in de oren alsof je het bij voorbaat al uit handen geeft.

Ik geef toe dat 'objevtiviteit bestaat niet' een erg transcendente uitspraak is, maar tegelijkertijd ben ik van mening dat absolute objectiviteit inderdaad niet kan en ook niet zou moeten kunnen bestaan.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:58

eclair98 schreef:
Ik heb er zelf een deel van gemaakt... Voor de lol :) Ik kan even zoeken, maar dit was mij opgevallen en dit vind ik persoonlijk raar.

Je hebt zelf een deel van de inburgeringcursus gemaakt begrijp ik? Waarop baseer je dan de uitspraak dat de gemiddelde Nederlander minder van onze geschiedenis weet dan iemand die voor de inburgeringscursus geslaagd is? Naar dat laatste ben ik vooral erg benieuwd omdat we dan in mijn ogen erg verkeerd bezig zijn. Mijn ervaring is namelijk dat de meeste mensen best wat van onze geschiedenis weten door de verplichte geschiedenislessen, maar dat het hen niet altijd interesseert of als interessante gespreksstof gezien wordt. Daarnaast gaat geschiedenis natuurlijk ook vooral over opvattingen. Het is droge stof die we uit een boek moeten leren en mensen zullen dit altijd verschillend interpreteren.

Ik heb mezelf bij het lezen van mijn geschiedenisboeken best vaak afgevraagd hoe we weten dat iets de waarheid is. Dan heb ik het natuurlijk niet over gebeurtenissen zoals de Tweede Wereldoorlog, maar meer over eeuwen voor deze oorlog. Hoe komen we aan die informatie?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 21:20

Mensen deelde hun resultaten, het was niet online, maar in een groep in real life...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:21

Hier ook iemand die simpelweg interesse in de geschiedenis mist.
Ik weet onze eerste geschiedenisles op de middelbare nog, dat ging over Lucy. Enórm interessant. Maar langzaamaan werd het saaier en saaier. De Egyptenaren, interessant.. Romeinen, ook nog wel te doen.. En daarna ging het vooral over de ene oorlog na de andere, en de ene belangrijke persoon na de andere met een hoop cijfertjes die je uit je hoofd moest kennen.. als tiener interesseert je dat geen ene hol := Later kunstgeschiedenis, nóg saaier := Tegenwoordig vind ik die echt belangrijke gebeurtenissen wel interessant, hoe ons land is geworden zoals het nu is bv, maar wat boeit die datum?
Ik heb verder ook weinig met de mensheid, ik vind de planeet en de overige flora en fauna veel interessanter. Doe mij maar docu's over de big bang, en over evolutie, en kennis over zaken waar we nú op dit moment iets aan hebben als aardrijkskunde, voedingsleer, psychologie, medische kennis etc.. daar heb je veel meer aan dan de naam en datum te weten van een figuur uit de geschiedenis :+

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 21:23

Dat vind ik ook leuk, ik heb denk ik een te brede interesse :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:26

eclair98 schreef:
Mensen deelde hun resultaten, het was niet online, maar in een groep in real life...

Dan is het dus een ongefundeerde conclusie? Dat de mensen die jij in real life gesproken hebt het toevallig slecht(er) gedaan hebben, betekent niet dat je aan de hand daarvan kunt concluderen dat dit voor de gemiddelde Nederlander geldt. Daarvoor moet je een veel breder onderzoek doen en dan nog betwijfel ik of jou uitspraak de uitkomst van zo'n onderzoek zou zijn. :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 21:29

Het was een groep van om en na bij 100 mensen, dus geen groepje van 10. En er waren ook natuurlijk mensen die hoger scoorde dan ik.

En dan lees ik ook nog een dingen op internet, ik ben maar niet gaan turven...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:31

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:
Ik geef toe dat 'objevtiviteit bestaat niet' een erg transcendente uitspraak is, maar tegelijkertijd ben ik van mening dat absolute objectiviteit inderdaad niet kan en ook niet zou moeten kunnen bestaan.

Precies, geschiedschrijving is geschiedschrijving en geen absolute objectiviteit - maar het kan razend interessant zijn.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:31

Ik ben aan het zoeken naar onderwerpen die behandeld worden bij de inburgering, maar ik kan het zo 1, 2, 3 niet vinden.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:32

Nou, ik vind het ook super interessant. Maar ik heb de laatste 2 jaar van mijn middelbare school vmbo gedaan en daar kreeg ik (helaas) geen geschiedenis.
Over Oorlogen enzo heb ik dan ook weinig gehad omdat ik maar 2,5 jaar havo heb gedaan.
Vervolgens heb ik het nooit meer gehad op school en sta nu zelf voor de klas. Best lastig om zulke dingen als docent niet te weten.
Mijn vriend heeft daarentegen wel geschiedenis gehad en weet daar veel van. Maar hij heeft weer geen biologie gehad... Wat óók heel belangrijk is.

Dus het is ook niet altijd mogelijk om die basis te kennen. Zelfstudie kan, maar ben al druk genoeg met mijn eigen studie :+
Ben het zeker met je eens dat mensen geen conclusies moeten trekken zonder de kennis erover te beheersen. Vragen stellen staat echter vrij. Zoals we dan zeggen; domme vragen bestaan niet. :D
Laatst bijgewerkt door Macs op 28-12-16 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:33

Wat betreft de interesse.
Ik denk dat er op basis scholen al een goed uhm begin gemaakt kan worden met geschiedenis.
Veel jongeren vinden het spannend om te lezen bijv in oorlogswinter of Joël en de veenheks of Anne Frank te lezen. En hoe leuk zou een schoolreisje baar Parijs zijn met een bezoek aan het graf van Napoleon. Ze doen wel meerdere museum bezoekjes, erg leuk hoor T rex bekijken. Maar er is nog veel meer.
Wij hadden een joodse lerares die kind was in de oorlog en die kon daar heel goed over vertellen, dat hebben kinderen nu niet meer, maar de manier waarop iets duidelijk gemaakt wordt is van groot belang als je jongeren iets wijs wilt maken.

Over de tweede wereld oorlog en daarvoor was laatst op history tv geloof ik een hele goede documentaire, ging meer over Hitler en dat begon al over de begin tijd van hitler best interessant om te kijken.
Zeker omdat ik bij lange na niet alles wist.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 28-12-16 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:36

eclair98 schreef:
Het was een groep van om en na bij 100 mensen, dus geen groepje van 10. En er waren ook natuurlijk mensen die hoger scoorde dan ik.

En dan lees ik ook nog een dingen op internet, ik ben maar niet gaan turven...

Een groep van 100 mensen op een aantal miljoen is natuurlijk een niet erg groot onderzoek. Het kan best dat er uit dat beperkte onderzoek is gekomen dat de gemiddelde Nederlander minder van onze geschiedenis weet, maar om aan de hand van zo'n onderzoek(je) te concluderen dat dat de waarheid is... Bij wiskunde op de middelbare schook heb je als het goed is ook gehad dat je met zo'n kleine steekproef niet over de algemeen geldende norm kunt spreken. Daarnaast vraag ik me dan meteen af of er een grote diversiteit onder de proefpersonen was? Welke leeftijden hebben er aan het onderzoek meegedaan?

Heb je wat linkjes van dingen die jij bent tegengekomen. Dat is niet om je neer te halen of te betwijfelen, maar ik vind het een interessante kwestie omdat het in mijn beleving zo anders gestelt is.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 28-12-16 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:36

Citaat:

Nou, daar zeg je me eens wat.
...tegenwoordig hebben we zo'n belachelijke Amerikaanse ceremonie, en iedereen zingt het Wilhelmus.
Accoord, ik hoor tot die schaarse Nederlanders die meer dan 2 coupletten van dat Wilhelmus uit hun hoofd weten en die ook meer dan drie regels van Joost van den Vondel kunnen citeren.

De eisen die gesteld worden vind ik knap on-Nederlands...

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:36

Aangezien de geschiedenis de neiging heeft zich te herhalen, is het jammer dat er niet zoveel mensen in geïnteresseerd zijn. Maar ook wie wel de kennis en/of interesse heeft, ziet niet altijd de verbanden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:53

Palmera schreef:
Overigens, aankondiging op de spaanse televisie in een bar: 'vanavond om 22 uur het levensverhaal Julius Ceasar.

Hoor ik een grietje zeggen: "dat is die zanger!" Ander grietje: "is hij dood dan?"

Kijk, je hoeft zijn geboorte- en sterfdatum niet te weten. Maar weet alsjeblieft wel dat hij geen zanger was.

Weet je zeker dat ze 'zanger' zeiden en geen 'voetballer'?

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:07

Het ligt er ook aan wat voor leraar je hebt, de eerste 2 jaar van het middelbaar heb ik niks opgestoken van Geschiedenis. Gewoon omdat alles uit het boek moest komen en geen verdere uitleg gaf.
Nu heb ik een leraar die kan er ronduit over vertellen en hij vertelt het leuk, nog nooit heb ik zulke cijfers gehaald. :D