Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nuray schreef:In grote lijnen weet ik best wel wat van onze geschiedenis, maar vraag me niet naar jaartallen. Mijn geschiedenisleraren vonden het leren van jaartallen overbodig, daar leer je immers niets van. Het is leuk dat er iemand in 1533 geboren wordt, maar door dat jaartal in je hoofd te stampen leer je nog niets over de geschiedenis, aldus mijn geschiedenisleraar destijds.
Bij mij is het een combinatie van deels desinteresse - sommige onderwerpen interesseren mij gewoon niet - en het feit dat ik me nooit zo ingezet heb voor het vak geschiedenis. Echter zal ik nooit beweren dat ik de geschiedenis goed ken omdat ik vind dat ik er niet genoeg vanaf weet.
Waarschijnlijk interesseert geschiedenis jou heel erg en erger je je daarom aan het feit dat veel mensen beweren de geschiedenis te kennen of met onjuiste feiten gaan strooien. Andere mensen zullen zich weer ergeren aan mensen die niet goed Nederlands kunnen schrijven, dat soort dingen zal je altijd houden. Het is niet vanzelfsprekend dat iedereen geschiedenis interessant vindt of dat iedereen zich er voldoende in verdiept.
Peperkroket schreef:Ik vind dat wel een lastig vraagstuk; hoe ver moet je gaan in mensen leren dat geschiedenis niet vaststaat en dat objectiviteit niet bestaat, zonder dat mensen denken dat het dan al helemaal geen nut meer heeft om bepaalde dingen te leren.
Peperkroket schreef:Ik ben op m'n studie veel bezig met geschiedenis voor niet-academisch publiek en de vraag waarom het relevant is om over geschiedenis te leren en wat dan belangrijk is om te leren. Ik vind dat wel een lastig vraagstuk; hoe ver moet je gaan in mensen leren dat geschiedenis niet vaststaat en dat objectiviteit niet bestaat, zonder dat mensen denken dat het dan al helemaal geen nut meer heeft om bepaalde dingen te leren.
eclair98 schreef:Nuray schreef:In grote lijnen weet ik best wel wat van onze geschiedenis, maar vraag me niet naar jaartallen. Mijn geschiedenisleraren vonden het leren van jaartallen overbodig, daar leer je immers niets van. Het is leuk dat er iemand in 1533 geboren wordt, maar door dat jaartal in je hoofd te stampen leer je nog niets over de geschiedenis, aldus mijn geschiedenisleraar destijds.
Bij mij is het een combinatie van deels desinteresse - sommige onderwerpen interesseren mij gewoon niet - en het feit dat ik me nooit zo ingezet heb voor het vak geschiedenis. Echter zal ik nooit beweren dat ik de geschiedenis goed ken omdat ik vind dat ik er niet genoeg vanaf weet.
Waarschijnlijk interesseert geschiedenis jou heel erg en erger je je daarom aan het feit dat veel mensen beweren de geschiedenis te kennen of met onjuiste feiten gaan strooien. Andere mensen zullen zich weer ergeren aan mensen die niet goed Nederlands kunnen schrijven, dat soort dingen zal je altijd houden. Het is niet vanzelfsprekend dat iedereen geschiedenis interessant vindt of dat iedereen zich er voldoende in verdiept.
Ik vind het eigenlijk vooral krom dat mensen die een inburgeringscursus moeten doen, meer van de geschiedenis weten uiteindelijk dan de gemiddelde Nederlander. Die zouden dus niet door de inburgeringscursus heen komen
Janneke2 schreef:Peperkroket schreef:Ik ben op m'n studie veel bezig met geschiedenis voor niet-academisch publiek en de vraag waarom het relevant is om over geschiedenis te leren en wat dan belangrijk is om te leren. Ik vind dat wel een lastig vraagstuk; hoe ver moet je gaan in mensen leren dat geschiedenis niet vaststaat en dat objectiviteit niet bestaat, zonder dat mensen denken dat het dan al helemaal geen nut meer heeft om bepaalde dingen te leren.
Wat mij betreft is juist het feit dat geschiedschrijving wisselt, wat het interessant maakt.
En ondertussen de spanning dat je streeft naar objectiteit - maar ook altijd 'kind van je tijd' blijft.
Zinnen als "geschiedenis staat niet vast" en "objectiviteit bestaat niet" klinken mij bijna in de oren alsof je het bij voorbaat al uit handen geeft.
eclair98 schreef:Ik heb er zelf een deel van gemaakt... Voor de lolIk kan even zoeken, maar dit was mij opgevallen en dit vind ik persoonlijk raar.
eclair98 schreef:Mensen deelde hun resultaten, het was niet online, maar in een groep in real life...
Citaat:Ik ben op m'n studie veel bezig met geschiedenis voor niet-academisch publiek en de vraag waarom het relevant is om over geschiedenis te leren en wat dan belangrijk is om te leren. Ik vind dat wel een lastig vraagstuk; hoe ver moet je gaan in mensen leren dat geschiedenis niet vaststaat en dat objectiviteit niet bestaat, zonder dat mensen denken dat het dan al helemaal geen nut meer heeft om bepaalde dingen te leren.
Citaat:Wat mij betreft is juist het feit dat geschiedschrijving wisselt, wat het interessant maakt.
En ondertussen de spanning dat je streeft naar objectiteit - maar ook altijd 'kind van je tijd' blijft.
Citaat:Zinnen als "geschiedenis staat niet vast" en "objectiviteit bestaat niet" klinken mij bijna in de oren alsof je het bij voorbaat al uit handen geeft.
Citaat:Ik geef toe dat 'objevtiviteit bestaat niet' een erg transcendente uitspraak is, maar tegelijkertijd ben ik van mening dat absolute objectiviteit inderdaad niet kan en ook niet zou moeten kunnen bestaan.
eclair98 schreef:Het was een groep van om en na bij 100 mensen, dus geen groepje van 10. En er waren ook natuurlijk mensen die hoger scoorde dan ik.
En dan lees ik ook nog een dingen op internet, ik ben maar niet gaan turven...
Citaat:Ik vind het eigenlijk vooral krom dat mensen die een inburgeringscursus moeten doen, meer van de geschiedenis weten uiteindelijk dan de gemiddelde Nederlander. Die zouden dus niet door de inburgeringscursus heen komen
Palmera schreef:Overigens, aankondiging op de spaanse televisie in een bar: 'vanavond om 22 uur het levensverhaal Julius Ceasar.
Hoor ik een grietje zeggen: "dat is die zanger!" Ander grietje: "is hij dood dan?"
Kijk, je hoeft zijn geboorte- en sterfdatum niet te weten. Maar weet alsjeblieft wel dat hij geen zanger was.