Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:27

Shadow0 schreef:
nine1987 schreef:
En hoevaak zegt eenvrouw expliciet "ja" tegen seks.. Mij is nog nooit gevraagd: he, zullen we seksen? :')

Mijn partners hebben het altijd expliciet gevraagd: 'wil je verder gaan, vind je het ok als ik...'
:j
Dat kan dus prima. Dat is niet iets raars maar een hele aanvaardbare manier van omgaan met seks.

Hoe vaak heb jij die zelfde vraag gesteld aan je vriendje?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:28

nine1987 schreef:
Tuurlijk niet fenrir.. Ik draai het enkel om.. Meer niet..

Dat doe je niet. Dat de vrouw niet altijd heilig is is niet het enige wat je zegt. Je zegt dat het vaak zat voorkomt dat er verhalen verzonnen worden. Ik vraag waar je dat vandaan haalt en of je daar cijfers van hebt. Die heb je niet. Dus hoe vaak is dat "vaak zat" dan?
Jij zegt daarna het een paar keer gehoord te hebben, ik herken het totaal niet. Dus wat is dan de waarheid? Die kunnen we op basis hiervan niet weten. Je kan alleen je eigen ervaringen delen. Ik doe niet alsof ik feiten geef over iets wat ik niet kan weten. Ik laat mij niet uit over of het vaak of niet zou voorkomen, alleen mijn eigen ervaring: en dat is dat ik het (gelukkig) nog niet eerder gehoord heb (edit: in mijn omgeving). Dezelfde redenering zou zijn als ik vervolgens als feit zou stellen: "het komt helemaal niet vaak voor". Het probleem ligt hem er in dat je jouw mening/ervaring in je eerste post als feit stelt.
Ik weet niet waarom je er het nieuws en de rest er ineens bij moet gaan halen en waar dat vandaan komt.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 25-11-16 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:29

Shadow0 schreef:
nine1987 schreef:
En hoevaak zegt eenvrouw expliciet "ja" tegen seks.. Mij is nog nooit gevraagd: he, zullen we seksen? :')

Mijn partners hebben het altijd expliciet gevraagd: 'wil je verder gaan, vind je het ok als ik...'
:j
Dat kan dus prima. Dat is niet iets raars maar een hele aanvaardbare manier van omgaan met seks.

:j Hier ook inderdaad, natuurlijk niet op de manier van 'zullen we seksen?' maar wel in de vorm zoals Shadow het aangeeft. En daar kan je dus expliciet ja op zeggen.
Dat je dat met een vaste partner niet elke keer doet lijkt me logisch (al kan dat uiteraard als je je daarbij prettiger voelt), maar dan ben je als het goed is ook in een situatie waar je elkaar duidelijk kan maken wat je wel en niet wil en waarop je de ander goed in kan schatten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:31

@cjb, ik geloof niet dat het echt jouw business is, noch dat het iets bewijst, maar ook ik heb dat gevraagd ja.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:32

Shadow0 schreef:
nine1987 schreef:

Je draait het weer om.

De graag is:
Hoe vaak vraag jij expliciet om sex??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:34

Wat uit de discussie heel duidelijk naar voren komt in mijn ogen, is dat het met grenzen en grenzen respecteren te maken heeft. Kennelijk is het niet voor iedereen duidelijk wat grenzen zijn en hoe die gerespecteerd moeten worden. Jezelf opdringen voor sex is in feit al over de grens gaan..

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:35

Shadow0 schreef:
@cjb, ik geloof niet dat het echt jouw business is, noch dat het iets bewijst, maar ook ik heb dat gevraagd ja.

Is idd niet mijn zaak, Maar wil alleen aangeven dat respect van 2 kanten moet komen.
En nu lijkt het erop alsof alle mannen contractueel vast moeten leggen (met 2 handtekeningen erop) met de vraag of ze verder mogen gaan, of niet. En dat elke keer.

Kan natuurlijk onderdeel zijn van het voorspel. Maar of er dan nog veel romantiek is????
En vergeet dan natuurlijk niet de kleine lettertjes te lezen

SinneJ

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:37

Eerlijk gezegd mag het bij mij de eerste keer met iemand nieuw best wel awkward zijn; het is leuk dat je alletwee bewust bezig bent met; wat wil de ander nu.

Het vurige en de passie komt later uit het vertrouwen voort.

Gewoon een kleine voetnoot ;) ik volg verder de discussie mee

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:37

Shadow0 schreef:
@cjb, ik geloof niet dat het echt jouw business is,

Kijk en nu is het ineens ongepast.

Het is niet persoonlijk Shadow.
Het punt wat gemaakt wordt is dat de maatschappelijk norm is dat de man het initiatief moet nemen.
Dat is al een scheef uitgangspunt.

Dat creert al een spanningsveld.
De man moet van alles. Perfect zijn en initiatief nemen.
De vrouw mag alles en nee zeggen.

Dat tegen een achtergrond van sex verkoop EN de hypocriete kuise moraal.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:38

nine1987 schreef:
Nee shadow.. Men moet het verschil eens leren zien tussen een halfdronken sloerie die zich zelf half misdraagt erop kickt om eveneens halfdonken kerels op te geilen en dan ineens de rem erop gooit..

En een vrouw die de avances van een man afwijst.. DAAR zit m de kneep..

Maar blijf vooral geloven dat het ALTIJD de schuld van de man is..

Tuurlijk niet fenrir.. Ik draai het enkel om.. Meer niet..

Wow... Dus de sloerie haar verkrachting is eigen schuld dikke bult?

Dus als een meid, of in jouw bewoordingen sloerie (want seksueel gedrag bij meiden is natuurlijk meteen sletterig) iemand zit op te geilen, het gaat leuk etc en halverwege knapt ze op iets af; een opmerking van hem of ze krijgt een app wat haar uit de waas haalt, het laatste shotje valt niet lekker, een vriendin die wat naar haar fluistert, ze ziet een andere leuke vent waar ze het wil proberen, ze sobert ineens wat op, of wat voor reden dan ook, hoe banaal ook, dat ze het niet meer wilt, en dus op de rem trapt, dan ach, die nee maakt niet uit, want ze heeft hem zelf opgegeild met haar gedrag... Dus dat die sloerie verkracht word is minder erg en het is door haar eigen toedoen.

Dat is eigenlijk wat je zegt.

Dat is dus precies de victim blaming en rape culture die ook heel sterk in Europa heerst.

Het is nooit door haar eigen toedoen. Ze word verkracht door zijn toedoen.

Al dans ik poedelnaakt voor je ogen en sta ik tegen je aan te rijden, als ik dan ineens niet meer wil en nee zeg, hebben mannen daar naar te luisteren.

Ik snap niet waarom jij de man in een slachtofferrol gooit omdat hij sex misloopt omdat ze halverwege nee zegt, en haar de dader maakt omdat ze hem opgeilt. Ook al geilt ze hem op en zegt ze dan nee, dat heeft niet zo'n grote erge nadeligheid voor een man (blauwe ballen is niet het einde van de wereld) dat verkrachting dan een logische daad is om te doen. Het is balen dat je een hapje misloopt, maar je schud het af en gaat verder met je avond.

Waarom is het belang van de man, om seks met haar te hebben, belangrijker dan het belang van de vrouw, die dat ineens niet meer wilt? Ze heeft iets gestart maar wil niet verder. Waarom is het dan belangrijker dat de man krijgt wat hij wilt (verder), ipv dat de vrouw krijgt wat ze wilt (niet verder). Waarom weegt zijn belang zwaarder? De gevolgen voor hem zijn blauwe ballen, de gevolgen voor haar de rest van haar leven een trauma. Maar nee, als het onduidelijk is, de grenzen, en ze vroeg er om, wegen de niet blauwe ballen van de man zwaarder dan het eigen recht hebben over je eigen lichaam.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 25-11-16 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:39

cjb schreef:
Shadow0 schreef:

Is idd niet mijn zaak, Maar wil alleen aangeven dat respect van 2 kanten moet komen.
En nu lijkt het erop alsof alle mannen contractueel vast moeten leggen (met 2 handtekeningen erop) met de vraag of ze verder mogen gaan, of niet. En dat elke keer.

Kan natuurlijk onderdeel zijn van het voorspel. Maar of er dan nog veel romantiek is????

Zoiets kan op vele manieren gevraagd worden, beetje creatief zijn en het hoeft helemaal niet awkward of onromantisch te zijn. En het maakt ook niet uit van welke kant het komt (man of vrouw) als het maar duidelijk is dat beide partijen het er mee eens zijn.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:42

Waarom word sex als de levensbehoefte van een man gezien? (zoals het overkomt in deze discussie.) Wanneer je als sex met iemand hebt, en je wil ineens niet meer door wat dan ook, dan moeten beide stoppen. ongeacht of de man of vrouw niet meer wil. Ga je wel door dan is de sex niet meer met consent en is het een verkrachting.

@CJB. Ja, elke keer moet je weten of je toestemming hebt, elke keer ja.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:45

Huertecilla schreef:
Ayasha schreef:
je blijkbaar niet meer in staat bent om beetje fatsoen te tonen en je hormonen in te tomen.
Wil je het op hormonen gooien

Hmmmm. en PMS, overgang etcetera dan???? Dat is HEEL wat anders uiteraard maar dan ineens wel een excuus.

Je legt de vinger exact op de zere plek wanneer je spanning en frustratie noemt.
DAAR ligt het grote probleem.
Dat ligt op een idiote basis van ongelijkwaardigheid welke pakweg 4 duizend jaar geleden is bedacht en uitgewerkt wegens erfrecht via de mannelijke lijn.
Er is een fundamenteel probleem in onze westerse maatschappij en dat is de spanning tussen commercie welke sex verkoopt en de moraal welke vanuit religieuze basis de vrouw kuisheid oplegt.
Kijk maar naar onze westerse wetten over huwelijk. Scheiding van staat en kerk?? _O- _O- _O- en :r

Er is een idote situatie met:
- een lange lijst in gemeente-boekjes onder de V van vrouw, een doorgeslagen emancipatie
- idem doorgeslagen vrouwenrechten in huwelijk en bij scheiding

- sex verkoop in commercie/tv/films etc.
- sexploitatie alom
- sex wordt als een product gebracht

- legio frustratie bij de man omdat er in onze maatschappij NIETS meer mag en dan doel ik niet op sex
- tja en dan de inherente frustratie van huwelijk/sexclusieve monogamie (voor man EN vrouw waarbij de vrouw veel slimmer is in het omzeilen)

Onze samenleving is een wonderlijke warboel aan norem en waarden waarbij hypocrisie de meest opvallende is. Dat gaat dus nooit goed komen.
Meer emancipatie van de vrouw gaat alleen maar meer spanning opleveren.

Ik ben opgegroeid, opgevoed tijdens de sexuele revolutie van de jaren zeventig en voor MIJ is het default 'nee' als mijn partner niet HEEL EXPLICIET 'ja' zegt.
Maar let op: De rechten van de een houden op wanneer ze de rechten van de ander schenden. Daar ligt inherent een spanningsveld tussen mensen.
Op het gebied van sex, waar het hier nu over gaat, houdt dit in dat wanneer een partner geen ja zegt, ik dan niet geen seks mag hebben met een ander die wel ja roept.

Make love not war en dat begint bij jezelf. Is ook veel leuker en nog gratis* ook! Al met al begrijp ik niets van alle bekrompen gedoe over sex.
Onthoofden mag in detail getoond worden maar een tepel is paniek.
En dan afvragen waarom er wat fout gaat???

* ook al propageert onze samenleving dat het een product met intrinsieke waarde is.

Even kort want moet eigenlijk weg, reageer nog uitgebreider: ik vind pms en overgang misbruiken voor slecht gedrag ook niet kunnen. Hormonen hebben invloed op humeur en 'aandrang om iets te doen' maar je verstand zou een buffer moeten zijn. Als ik tijdens mijn menstruatie een b*tch ben, is dat verkeerd van mij. Ik verlies mijn hersens dan nl. Niet ineens. Dus dat geldt ook voor die hormonen in mijn mening.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:45

maava schreef:
Waarom word sex als de levensbehoefte van een man gezien? (zoals het overkomt in deze discussie.) Wanneer je als sex met iemand hebt, en je wil ineens niet meer door wat dan ook, dan moeten beide stoppen. ongeacht of de man of vrouw niet meer wil. Ga je wel door dan is de sex niet meer met consent en is het een verkrachting.

@CJB. Ja, elke keer moet je weten of je toestemming hebt, elke keer ja.

Precies dat ja. Het komt over alsof mannen recht hebben op seks en ieder die dan een man opgeilt met kleding en gedrag (ook al doe je dat langer niet altijd bewust) moet hem dan maar het recht geven op haar lichaam, anders ben je een tease.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:48

cjb schreef:

Dat komt het, gelukkig :) Gerustgesteld?

Citaat:

Je brengt dat vooroordeel helemaal zelf aan, tenslotte schreef ik niet meer dan dat mijn partners me wel expliciet vroegen of ik wilde en dat dat dus wel degelijk kan. Verder niets.

Maar voor de goede orde: het moet in elk geval duidelijk zijn, ja, iedere keer weer, dat beide partners er zin in hebben en instemmen.

Persoonlijk vind ik het wel wat hebben, dat je je echt vertrouwd kunt voelen bij iemand en dat er echt een samenspel is waarbij je van elkaar wilt aanvoelen wat iemand wil en niet wil.
Hoe romantisch is het naar jouw mening precies om seks te hebben als je steeds alert moet zijn op wat de ander doet, en dat je wel precies de goede manier gebruikt om duidelijk te maken dat je iets niet wilt, en dat de ander daarin het niet nodig vindt om daar open voor te staan omdat het uitgangspunt is 'ik mag dat, tenzij je me tegenhoudt'?

Het zal ongetwijfeld een andere opvatting van romantiek zijn - maar doe mij het aanvoelen en rekening houden met elkaar maar :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:48

Ook als het meisje uitdaagt hoort de oudere "man" zich te gedragen. Echt gebeurd meegemaak. : Ik zat in een caravan, met mijn kinderen en de 13 jarige dochter van een vriend. Twee zonen van 15 en 17 jaar. De 13 jarige was inderdaad erg volgroeid en zat de hele dag met haar mooie tietjes voor de neus van mijn 17 jarige puber. Dus gelijk de eerste avond, zei ik na het eten, die en die gaan afwassen en G. en ik gaan samen wandelen.
Zijn we van de caravan verwijderd zegt G. "mam, we gaan gezellig wandelen. Maak je maar niet bezorgd. Ik word echt niet koud of warm van die tietjes die de hele dag voor mijn ogen gehouden worden en al dat geflirt. Ze is nog een klein kind in der hoofd, ook al zit alles er op en eraan. Maar ik vind het wel gezellig dat ik niet hoef af te wassen en we samen gaan wandelen". <3 Ik heb die zoon van mij helemaal plat geknuffeld, ik vond hem zo volwassen en fijn, want ik zat echt te piekeren hoe ik dit precaire onderwerp moest bespreken.

Dus ja, meisjes doen die dingen. Maar de (jonge) mannen zouden beter moeten weten en de volwassenen zouden dat soort zaken beter moeten begeleiden en moeten bespreken. Hoort bij de seksuele opvoeding in mijn ogen.
Mijn probleem was, dat het kind niet mijn dochter was dus kon het niet met haar bespreken, want mijn dochter is een totaal ander typ en daar hebben dit soort zaken nooit gespeeld. Wel is ze gelukkig op mijn advies als jong meisje van 14 jaar op zelfverdediging gegaan. Dat heeft haar een soort zekerheid gegeven in hoe ze over straat loopt etc. Ook daarvan is gebleken dat dit kan helpen om minder risico te lopen. Maar het is ook een kwestie van geluk of pech hebben of anders gezegd soms ben je in het leven op het foute moment op de verkeerde plek en dan heb je hele vette pech.

Wat bovenstaande discussie betreft, als behoefte aan seks wat uit elkaar ligt dan is het een rede tot gesprek en zoeken hoe daar een weg in gevonden kan worden waar beide partijen zich goed voelen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:55

Ayasha schreef:
Het is snel gebeurt ook Zoolgangster.
Als wij uit gingen hadden we elkaar en elkaars drank (als die al bleef staan) altijd in de gate... Dachten we... Daar waren we heel duidelijk in: we letten op elkaar.
Het heeft voorkomen dat een vriendin van mij effectief slachtoffer werd van verkrachting/aanranding maar niet dat ze gedrogeerd raakte. We weten tot op de dag van vandaag niet hoe het is kunnen gebeuren. We hadden gelukkig wel snel in de gate dat er iets mis was en zijn met haar naar spoed gereden voor er iets is kunnen gebeuren en voor het mis kon gaan (gezien je niet weet wat en hoeveel ze hebben gegeven.).
Maar het is wel in haar drankje geraakt.

Het is inderdaad snel gebeurd, maar jullie hebben als vriendinnen voorkomen dat er meer kon gebeuren, top!
Maar waarschijnlijk is er niets gefilmd of gezien... en de dader zal vast wel vaker zulke stunts hebben uitgehaald/uitgeprobeerd, maar nooit heeft iemand dat blijkbaar gezien... zo slecht is het toezicht (en dan bedoel ik niet je vriendinnengroep) in een openbare gelegenheid.

Is er trouwens melding gemaakt van wat je vriendin overkwam? Dan bedoel ik zowel de politie als de eigenaar van de bar.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:56

https://youtu.be/oQbei5JGiT8

Dit vind ik persoonlijk een super filmpje en zou op iedere school tijdens de seksuele voorlichting getoond moeten worden!

Ik heb tijdens mijn stage te maken gehad met jongeren die een zedendelict gepleegd hebben en dit filmpje lieten wij altijd zien

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:57

Ayasha schreef:
Even kort want moet eigenlijk weg, reageer nog uitgebreider: ik vind pms en overgang misbruiken voor slecht gedrag ook niet kunnen. Hormonen hebben invloed op humeur en 'aandrang om iets te doen' maar je verstand zou een buffer moeten zijn. Als ik tijdens mijn menstruatie een b*tch ben, is dat verkeerd van mij. Ik verlies mijn hersens dan nl. Niet ineens. Dus dat geldt ook voor die hormonen in mijn mening.

_/-\o_

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:00

Licor schreef:
Dit vind ik persoonlijk een super filmpje en zou op iedere school tijdens de seksuele voorlichting getoond moeten worden!

Laten we dan liever een vak relatieleer maken van het het veel te simplistische seksuele voorlichting en de hele rimram van onze westerse normen en waarde in een brede kader van anthropologie plaatsen.

Maar ja, dat wil de kerk, oeps Staat, niet.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:06

Huertecilla schreef:
Licor schreef:

Laten we dan liever een vak relatieleer maken van het het veel te simplistische seksuele voorlichting en de hele rimram van onze westerse normen en waarde in een brede kader van anthropologie plaatsen.

Maar ja, dat wil de kerk, oeps Staat, niet.

Heb je het filmpje gezien?
Dat gaat uiteraard puur over seks.. of eigenlijk over consent.. dat kun je natuurlijk ook verder trekken in relaties in het algemeen..

Verder ben ik van mening dat het biologische aspect uitgelegd moet worden.. waar komen babys vandaan en hoe wordt ik niet ziek..

Relatieleer is uiteraard weer een hele andere discussie en een stuk lastiger omdat daar veel meer normen en waarde aan vast hangen.. en het is de vraag of kinderen/jongeren dat op school moeten leren of dat dat iets is wat vanuit thuis meegegeven moet worden.. maar dat is natuurlijk een hele andere discussie

Ik vind het voorbeeld van pien echt super! Dat zouden meer ouders moeten doen..
En daarnaast vind ik ook dat je als vrouw zijnde je ook moet gedragen.. dus waarschijnlijk zou ik ook mijn 13jarige dochter aanspreken.. net zo goed als mijn 17 jarige zoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:09

(alleen de OP gelezen)
Ik denk dat het probleem hem (ook) zit in dat we meiden leren hoe ze niet verkracht worden ipv jongens leren om niet te verkrachten...

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:34

Kwanyin schreef:
Tuurlijk gebeurt het ooit dat iemand een ander valselijk beschuldigd, maar dat neemt toch niet weg dat het evengoed heel vaak gebeurd dat het niet vals is, en waar het onderzoek eigenlijk over gaat, dat neemt toch niet weg dat het een heel kwalijke zaak is dat 1 op 4 blijkbaar vindt dat nee niet altijd nee is, omdat er volgens hun verzachtende omstandigheden zijn?

En wat als ik mij nu bedenk? Heb je daar geen recht op?
Wat als ik mij inderdaad besluit op te maken en te kleden met als doel iemand te versieren? Wat als ik inderdaad gezien wil worden? Maar dat ik dit niet doe voor persoon X aan de bar die mij totaal niet interesseert, maar ik hoop persoon Y zijn interesse te lokken?
Als persoon X dan degene is die op mij afkomt en mij lastig valt, ben ik dan in fout omdat ik maar iets minder makeup in mijn gezicht moest doen? Ookal deed ik het niet voor hem?

En stel dat ik toch persoons Y's interesse krijg en we ik laat merken dat ik wel zin heb...maar dan komen we thuis, dan krijg ik plots paniek "hé, waar ben ik mee bezig, dit is toch niet voor mij, dit voelt toch niet meer goed hoor". Heb ik dan geen recht meer om toch nog "het spijt me maar nee" te zeggen, omdat ik dat pas later beslis en eerst dacht dat ik het wel zou willen? Omdat ik die man dan al "gek" heb gemaakt met mijn "kledij, mijn houding, mijn gedrag?" Is het al een soort contract dat je tekent, dat eens je voorbij een bepaald stadium bent je niet meer van mening mag veranderen en het maar als normaal of uitlokken moet beschouwen?
Nee je mag altijd nee zeggen ongeacht wat je doet, ongeacht wat je gedaan hebt en ongeacht de situatie.

Hier ben ik het compleet mee eens :j

naomie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:51

Ik vind dit echt zo'n flauwe kul.
Ik ben asexueel, ofwel 0,0% intresse in welk aspect dan ook.
Een knuffel okay, maar daar houd het bij op.
Krijg al genoeg gedonder dat als ik er leuk uitzie "Dat ik me zo niet mag kleden, want dan lok je het zelf uit."
vaak zat krijg ik het commentaar "Ja je daagt me uit met die kleding en je manier van dansen"
"Ja je bent alleen asexueel, omdat je niet weet wat goede sex is, ik kan het je wel leren"

Ja nee, ik wil het niet, geen behoefte aan, ga weg.
Toch blijven mannen terugkomen en blijven het proberen.
Ook vaak zat in een relatie dat jongens dan toch meer willen, en dingen proberen die ik niet wil, onder t mom "Ja maar het hoort bij een relatie " ja dus? je wist van tevoren al dat het niet ging gebeuren.
Ervaring leert dat ik maar gewoon geen enkele relatie moet aangaan, alles eindigt op dezelfde manier of gewoon ronduit verkrachting waar je niets tegen kunt doen.
Ja Oom agent die je lachend aankijkt "Tja, maar je had zelf een relatie met hem"

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:55

Licor schreef:
Dat gaat uiteraard puur over seks.. of eigenlijk over consent.. dat kun je natuurlijk ook verder trekken in relaties in het algemeen..

Verder ben ik van mening dat het biologische aspect uitgelegd moet worden.. waar komen babys vandaan en hoe wordt ik niet ziek..

Relatieleer is uiteraard weer een hele andere discussie en een stuk lastiger omdat daar veel meer normen en waarde aan vast hangen.. en het is de vraag of kinderen/jongeren dat op school moeten leren of dat dat iets is wat vanuit thuis meegegeven moet worden.. maar dat is natuurlijk een hele andere discussie

Sex en relatieleer mogen imo niet los van elkaar aangeboden worden.
Daar dat filmpje en toestemming aan toevoegen IS al bij elkaar trekken van de biologie en de normen/waardes = relatieleer. DAT is mijn punt.
Doe dat goed of doe dat niet.
Hou het biologisch of leer het in een evenwichtig kader. Niet zoals nu in een recept voor frustraties en wederzijds machtsmisbruik.

[quite]
Ik vind het voorbeeld van pien echt super! Dat zouden meer ouders moeten doen..
En daarnaast vind ik ook dat je als vrouw zijnde je ook moet gedragen.. dus waarschijnlijk zou ik ook mijn 13jarige dochter aanspreken.. net zo goed als mijn 17 jarige zoon[/quote]

Mijn zoon is al met relatieleer opgegroeid sinds... altijd; niet vanaf een specifieke leetijd.
Concreet sex uitleggen idem; wanneer het opportuun was door tv, een verhaal van school, een situatie thuis.
Technisch zoals hoe/wat condoom met een jaar of 12 en nog eens herhaald. Heeft sinds 13 een groooote pot met condooms binnen handbbereik en vrij gebruik van het gastenhuisje.
Technisch hoe/wat van de leifde bedrijven heeft hij een goed boek over wat ik met hem doorgenomen heb.

Klinkt klinischer dan het is want het is allemaal en altijd wanneer de gelegenheid zich voordoet.
Vorig jaar waren we met zijn tweeen een week onderweg met een klassieke auto. Gestrand in het zuiden van Frankrijk en daar kwamen we door een toevalligheid met veel tijd samen tot gesprek over relaties en sex in detail. Met wifi van de eigenaar van de eigenlijk voor de winter gesloten camping, dus alles met educatief materiaal kunnen ondersteunen.
Jammer dat de meiskes hier spaans katholiek traditioneel ogevoede achterbakse hypocriete trutten zijn. De uitzondering bevestigt die regel en ja imo.
Gelukkig heeft hij laaaaange vakanties in het buitenland en is zijn referentiekader zo internationaal breder.