Before the flood; documentaire over klimaat verandering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 03:19

Niemand ontkent dat de aarde een natuurlijk cyclus heeft waarin ijstijden en opwarmingen voorkomen. Echter door toedoen van de mens word het nu extreem versneld en dat is de climate change waar het nu om gaat. Het is wetenschappelijk vastgesteld dat de snelheid waarmee het nu allemaal gaat, nog nooit eerder heeft plaatsgevonden maar is begonnen sinds de industriele revolutie.

denice

Re: Before the flood; documentaire over klimaat verandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:13

Hier dragen wij ook ons steentje bij door vegetarisch en vrijwel zonder dierlijke producten te eten.

Eigenlijk is mijn hele familie inmiddels om en houden we heerlijke diners met zijn 20-en, allemaal zonder vlees of vis. En we missen er helemaal niets aan.

Wat ik merk is dat mensen bang zijn voor veranderingen en zich daar tegen blijven afzetten. Ik ben er van overtuigd dat zij ook wel zullen veranderen. Als je kinderen wilt of hebt , waarom dat niet helpen een betere wereld af te leveren bijvoorbeeld?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:11

Ik draag mijn steentje bij aan deze wereld door geen kinderen te nemen. Dat is eigenlijk nog beter. Maar ik zal niemand zeggen dat ie geen kids nemen mag. Of krijgen als je dat woord beter vindt.

Wat ik mijn neefjes leer is dat ze geen papiertjes op de grond mogen gooien en dat soort dingen. Dat doe ik zelf ook niet.
Echt vegetarier zijn vind ik te ver gaan. Maar ook dat mag gelukkig. Ik kies wel voor een beter leven kip en dat soort dingen en sla dus een dag vlees over.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:44

Dat vind je voor jezelf te ver gaan bedoel je dus, omdat je de smaak van vlees niet wil missen? Of omdat je het ongezond vindt? Of omdat het lastig is met koken? Ik snap niet echt in welk opzicht het te ver gaat..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:27

8nnemiek schreef:
Dat vind je voor jezelf te ver gaan bedoel je dus, omdat je de smaak van vlees niet wil missen? Of omdat je het ongezond vindt? Of omdat het lastig is met koken? Ik snap niet echt in welk opzicht het te ver gaat..

Waarom zou iedereen vegetarier moeten worden? Vind je vlees niet lekker? Denk je dat geen vlees eten gezonder is? Beter is? Volgens mij schrijf ik ook gewoon 'ik vind het te ver gaan'. :) En ja, ik vind vlees lekker, thaise rundvlees met kokos, een kippenpoot, doorbakken biefstuk met peper, gehaktbal, mjummie. Kreeft, krab, lekkerbekje, heerlijk. En al dat lekker laat ik dan 1 dag in de week staan. Dan gaat het om een vegetarische pasta o.i.d. Dus zo draag je ook een steentje bij zonder meteen het uiterste te kiezen. Wil een ander vega worden, prima. Niets mis mee, maar een ander die een dagje mindert doet het ook prima.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:59

Naast dat het medisch gezien echt geen goed plan zou zijn voor mij om vegetariër te worden gaat dat voor mij ook te ver. :) Ik eet nl. ook graag vlees. En nee, ik heb er geen probleem mee om dat een paar keer per week te laten. Eet alles bij elkaar gemiddeld een 3tal keer per week vlees denk ik. Maar het helemaal laten gaat me te ver. :)

Net als Germie komen hier geen kids. Denk dat ik daarmee genoeg compenseer om m'n drie stukjes vlees te kunnen eten zonder schuldgevoel. :D

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:28

Feit is dat veel processen van verandering natuurlijk zijn, maar feit is ook dat sinds het bestaan van de aarde nog nooit een dier- of plantensoort zo sterk heeft overheerst als de mens en dat er nog nooit zoveel "misbruik" van de natuur is gemaakt als sinds de industriële revolutie.
Want immense gebieden van bomen platbranden, boren naar aardolie-en gas, kolen verrbranden, plastic produceren en genetisch manipuleren zijn maar een paar voorbeelden van nooit eerder vertoond "gedrag" en de intelligentie van de mens om te ontwikkelen en onderzoeken leidt in dit geval onontkomelijk tot een onleefbare aarde.
Ja, misschien kan de mens ooit naar een andere planeet. Maar moeten we dat willen? Voor mij zou het niet hoeven hoor, ik hou veel teveel van onze bluawe luchten, zonsondergangen, sneeuw en de natuur om ons heen die zo typisch is voor moeder aarde.

Wat betreft vlees eten/geen vlees eten: ieder moet doen waar die zich prettig bij voelt. Elk klein steentje dat je bijdraagt is er één.
En voor de een is dat geen vlees eten, voor de ander is dat diervriendelijk kiezen, voor weer een ander is dat geen afval verspillen en vor weer een ander is dat bewust geen kinderen krijgen.
Zo laat ieder een kleinere afdruk op aarde achter dan wanneer het je helemaal niets interesseert.

Ik eet ook vlees, maar niet uitermate veel. Liever diervriendelijk gehouden dieren van de boer om de hoek, dan producten met palmolie of cacao die voor grote criminaliteit en uitbuiting van mens en natuur zorgen in verre landen denk ik dan

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:49

germie schreef:
Echt vegetarier zijn vind ik te ver gaan.

Ik vind het ver gaan dat men voor de eigen smaakpapillen het milieu ernstig wil belasten eigenlijk.

Afbeelding

Ik zocht een beter/duidelijker plaatje maar die kan ik even niet vinden :+ Zal hem posten als ik het toch tegenkom

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:49

germie schreef:
Echt vegetarier zijn vind ik te ver gaan.

Ik vind het ver gaan dat men voor de eigen smaakpapillen het milieu ernstig wil belasten eigenlijk.

Afbeelding

Ik zocht een beter/duidelijker plaatje maar die kan ik even niet vinden :+ Zal hem posten als ik het toch tegenkom

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:11

Goh, waarom word ik alleen geciteerd, terwijl er toch meer aangeven nog wel vlees te eten (en net als ik dus minder vlees te eten)? Ik heb geen kinderen, dat draagt dan nog meer bij. Maar dat wordt vergeten, want een kind mag je wel nemen voor je geluk.
Het gaat er toch om dat men tenminste iets doet? Verder kun je niet voor een ander beslissen wat hij of zij doet of gelooft of op kan brengen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:16

germie schreef:
Goh, waarom word ik alleen geciteerd, terwijl er toch meer aangeven nog wel vlees te eten (en net als ik dus minder vlees te eten)? Ik heb geen kinderen, dat draagt dan nog meer bij. Maar dat wordt vergeten, want een kind mag je wel nemen voor je geluk.
Het gaat er toch om dat men tenminste iets doet? Verder kun je niet voor een ander beslissen wat hij of zij doet of gelooft of op kan brengen.

Omdat jij zegt dat vegetariër worden onzin is, misschien daarom.

Persoonlijk ben ik liever verantwoordelijk voor zo min mogelijk lijden, dood en verwoesting. Ik ben niet perfect, maar ik doe mijn best.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:18

Riraito schreef:
germie schreef:

Omdat jij zegt dat vegetariër worden onzin is, misschien daarom.

Persoonlijk ben ik liever verantwoordelijk voor zo min mogelijk lijden, dood en verwoesting. Ik ben niet perfect, maar ik doe mijn best.

En als ik het dan uitleg, dan is het nog niet goed. Bijzonder. Er schrijven er meer dat ze vegetarier vinden 'te ver vinden gaan'. Maarre: Ik had zojuist weer een heerlijk biefstukje. }:0 Maar wel een heel klein stukje, dus ook geminderd. En dus een klein steentje bijgedragen.
Straks zal ik nog ergens naartoe wandelen, 1.8km i.p.v. de auto. Dat draagt ook bij.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:21

Dit is geen vega topic, dus ok. Maar ik vind het altijd vrij onnodig om te vertellen dat je net weer lekker vlees hebt gegeten. Goed dat je minder vlees eet, ik ben van mening dat ieder beetje telt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:22

Riraito schreef:
Dit is geen vega topic, dus ok. Maar ik vind het altijd vrij onnodig om te vertellen dat je net weer lekker vlees hebt gegeten. Goed dat je minder vlees eet, ik ben van mening dat ieder beetje telt.

Mooi, dan nuanceren we tenminste. Daar ben ik ook voor. Minderen is al heel wat in mijn ogen en het begin. Ik probeer ook niet voor elk wissewasje de auto te pakken.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:33

minderen is zeker heel wat! Zelf lukt het mij ook niet om volledig zonder vlees te leven.
Het was meer de opmerking idd dat het onzin is, dat is het in mijn ogen niet. Als minderen al helpt dan helpt helemaal geen vlees eten natuurlijk ook. Dus is het geen onzin, dat jij geen vegetariër wil zijn is volstrekt je recht en moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

Het geen kinderen hebben draagt een hele hoop bij.
Dat is iets wat mij enorm aan het denken zet. Want ja ik ben zo'n "trut" die eigenlijk dol graag kinderen wil ...
Mijn hart roept heel hard ja maar mijn verstand zegt nee..
Maar er over uit ben ik nog niet ...

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:39

Je video doet het niet! Er loopt toevallig een opdracht in mijn omgeving hierover, is er nehoefte aan een link naar de video MET nederlandse ondertiteling?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 19:48

De documentaire was alleen tijdelijk gratis beschikbaar. Nu moet je ervoor betalen.