Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
verootjoo schreef:Als al je geld er doorheen is krijg je wel bijstand geloof ik. Maar geen ww, geen wao
dromertje2 schreef:Daar bedoel je de remgelden mee? Het geen je effectief zelf betaald?
Heb jij geen recht op verhoogde tussenkomst, Ayasha? Dan betaal je bv maar 1 euro bij de huisarts, denk bv dat ik bijvoorbeeld bij de pediater iets van een 3 euro betaal voor mijn zoon.
bruintje123 schreef:Heel goed geregeld hier voor de echte oer Hollandse Nederlander.
bruintje123 schreef:Ja dat is voor vele die hier binnen komen wandelen anders.
Nooit werken wel elke maand vangen.
Feiten zijn dat. Geen bud opmerking.
Ik werk vanaf de mavo.
Aow. Weinig kans dat ik die ga halen.
Voordeel als huizen"bezitter"
Niet vergeten wat we ook allemaal extra betalen.
Ziekenhuis opname betalen we samen.
Dat is na die 360 ook het enige wat gelijk is.
Toeslagen krijg je als je Met twee werkt ook niet.
Dus nee er klopt niets van hoe het hier geregeld is.
Daarmee zeg ik niet dat het elders perse beter is.
Maar hier kun je betreft overheidsgeld beter een leven lang niets doen. Niet sparen voor je verwarmingsketel die stuk gaat of de opgelegde eis dat op eigen kosten asbest verwijderd moet worden.
Maar alles opmaken aan huur en iPhone of domme luxe.
Of heel veel verdienen.
Maar jan modaal ertussen in is de klos.
verootjoo schreef:Als al je geld er doorheen is krijg je wel bijstand geloof ik. Maar geen ww, geen wao
purny schreef:Ok. Deze maatschappij maakt het ook wel een beetje ernaar dat je tegenwoordig met alle cijfertjes op papier gescheiden kan zijn. Want wanneer je alleenstaand bent heb je meer recht op geld dan wanneer je getrouwd bent. Kromme maatschappij eigenlijk.
Quir schreef:In Zweden is iedereen (die verblijfsrecht heeft) verzekerd. Je betaald geen premie verder. Er zijn wel wat dingen die je bij kunt verzekeren, maar dit zijn vooral alternatieve dingen. Ook tandarts moet je nog wel een verzekering voor afsluiten (je gaat dan naar de tandarts die het gebit controleert en aan de hand daarvan wordt de premie bepaald).
Als je naar de vårdcentral gaat (soort huisarts) betaald je eenmalig een bedrag, ik dacht 100 kronen dus zo'n tien euro. Die betaal je maximaal 5x per jaar. Verder geen extra kosten in principe. Medicatie durf ik zo niet te zeggen, er is veel meer vrij verkrijgbaar (waarvoor je in Nederland recept nodig hebt), maar bijvoorbeeld paracetamol is wel stuk duurder dan in Nederland.
Er zijn wel enorme wachtlijsten, voor niet spoed kan je gerust zes weken moeten wachten voor afspraak bij de huisarts. Ook wachtlijsten in het ziekenhuis zijn lang (voor niet spoed uiteraard). Daarentegen hebben artsen wel veel tijd voor de patiënt. Als voorbeeld voor een CT scan, in Nederland is een CT tijdslot ongeveer 10 minuten voor een scan. In Zweden is dit standaard 45 minuten (wellicht wel ziekenhuis afhankelijk, maar als voorbeeld). Werkdruk is voor artsen, etc. ook stuk lager, al denken de Zweden daar soms heel anders over maar vergeleken met Nederland dan ook. Verder proberen ze mensen zoveel mogelijk thuis te houden en zo snel mogelijk terug naar huis te sturen (mits mogelijk). Dit omdat thuis herstel vaak veel sneller gaat, er is dan ook veel thuis zorg.
Hoe en wat verder zal ik komende maanden wel gaan ervaren, of het echt beter is geen idee. Het is in ieder geval heel anders.
nuscaniels schreef:Zo een kortzichtige opmerking. Mijn moeder heeft hier 40 jaar gewerkt en krom gelegen om het huis te betalen. En dat als buitenlandse. ( zij begon trouwens al met werken als 8 jarige in haar eigen land, na en voor schooltijd) De halve flat hier tegenover mij zit vol met blanke nederlanders die al jaren in de bijstand zitten. Dus ja ik vind het een budopmerking.
Wie vangen er elke maand? Ken je die mensen persoonlijk of ben je er zo een die ook maar napraat wat die op internet leest. Welke feiten heb je het over. Waar staan die bronnen?