Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:24

Maar ehm.. 'zwarte slaven' mogen niet.. Maar 'blanke slaven' mogen dan weer wel? :o?

Of denk ik nu zo raar? :')

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:25

beatje schreef:
lieveli schreef:
Joh, veel negers worden in deze periode aangesproken als zwarte piet. Je snapt toch zelf ook dat ze dat niet tof vinden?

Eigenlijk herken ik het probleem.In de winter rijd ik op het paard van sinterklaas en daarna word het Amika.We lijden er beide ook zwaar onder :+

Goed punt. Super vergelijkbaar, grappig joh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:31

puppy1128 schreef:
Maar ehm.. 'zwarte slaven' mogen niet.. Maar 'blanke slaven' mogen dan weer wel? :o?

Of denk ik nu zo raar? :')

Ja, je denkt raar. Want je haalt niet alleen de blackface weg, maar ook de karikaturen uit de slavernij. Wat is het probleem met pieten maken zoals over ze gezongen wordt? Met roetvegen? Waarom moet het volledige blackface zijn om het te kunnen vieren?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:33

beatje schreef:
lieveli schreef:
Joh, veel negers worden in deze periode aangesproken als zwarte piet. Je snapt toch zelf ook dat ze dat niet tof vinden?

Eigenlijk herken ik het probleem.In de winter rijd ik op het paard van sinterklaas en daarna word het Amika.We lijden er beide ook zwaar onder :+

Gut.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:34

lieveli schreef:
Het is een feest voor kinderen, maar het zijn de volwassenen die de drama maken.

Precies. Die kinderen zijn er helemaal niet mee bezig hoe Zwarte Piet is ontstaan en zijn al helemaal niet met discrimineren bezig. De ouders trouwens ook niet. Die hebben een leuk kinderfeest voor ogen, zijn daar helemaal niet mee bezig.
Ik snap echt niet dat mensen, die gewoon echt niet gediscrimineerd worden door dit feest, al die aandacht naar zich toe moeten trekken. Niemand verbond Zwarte Piet met discriminatie, dat hebben ze zelf gedaan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:35

Ho, je quote me, maar ik deel je standpunt niet. Sterker nog, je quote niet eens de hele zin. Maar oké, doen we.

lieveli schreef:
En het maakt kinderen niet uit of het een Zwarte Piet, een Regenboogpiet of de buurman is. Cadeaus zijn cadeaus.

Diablo schreef:
Precies.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 18-10-16 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:36

Nou helaas is dat niet zo diablo. .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:36

Jolandaa_ schreef:
Ik word er onderhand racistisch van door al 't gezever. Ik was 't nog niet.. Ik als oud hollandse onder een steen, die graag alle culturen samen ziet weigert die van mij op te geven.

Maar jij maakt dat onderscheid tussen 'oud hollandse' en andere mensen die dat in jouw ogen niet zijn. Dat onderscheid was er al, want anders zou je deze discussie niet opvatten als iets tussen 'oud hollands' en blijkbaar nieuw hollands of onhollands, maar gewoon als een discussie tussen mensen hier in Nederland.

Als de gay pride of comingout-dag is, zijn er bv nog altijd genoeg mensen die dat niet nodig vinden... maar het wordt nooit weggezet als een onderwerp tegen 'oud hollandse' mensen, waarbij de oudhollandse mensen meer recht hebben op hun mening.

Het is net zo goed een belangrijk onderwerp, er is net zo goed nog altijd discriminatie op grond van geaardheid, maar men heeft wel het recht om voor hun positie op te komen, hier in Nederland, zonder dat er gezegd wordt dat ze 'hier dan niet moeten komen'.
En dat is iets wat we landgenoten rond dit onderwerp ontzeggen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:43

Sorry hoor Emma_ maar Blackface?
Rot toch op joh... Blackface is heel anders als zwarte piet. En dan kom je nu vast aan met allemaal plaatjes maar dan nog steeds is Blackface heel anders dan zwarte piet.
Blackface is een negatief karikatuur en deze werd ook negatief in de wereld gezet.

Zwarte piet is de knecht van sinterklaas en is niet negatief in de wereld gezet. Ja, je kon mee in de zak en hij droeg een roe, maar dit alles gebruikte hij alleen in opdracht van sinterklaas... dus sinterklaas was dan de boeman. Zwarte piet is nooit zo negatief neer gezet als Blackface.
En voor bepaalde mensen zich gingen bemoeien met deze discussie is zwarte piet ook nooit geassocieerd met Blackface. Als je zo graag een Blackface wilt hebben dan ga je maar lekker naar Amerika toe.
Maar zwarte piet vergelijken met Blackface is gewoon diep en diep triest.

Anderzijds: wat mij betreft vond ik het idee van vorig jaar prima, witte pieten in opleiding, roetveeg pieten die al verder in opleiding waren... en oudere pieten die volledig zwart waren van het roet.

Ik kan mij daarnaast ook heel goed voorstellen dat, wanneer je grootouders of overgrootouders de slavernij hebben meegemaakt, jij als nakomeling daar nog steeds last van hebt.
Mijn oma heeft in een jappenkamp gezeten en haar ervaringen en haar trauma's werken nog steeds door in onze familie. Ik heb daar ook nog steeds last van. Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat dit voor sommige mensen ook zo geld en wat dat betreft vind ik zwarte piet meer aanduiden als een piet zwart van roet niet verkeerd. Minder rode lippen (maar meer roze oid) verschillende haarstijlen een ander type kleding... maar de vergevorderde pieten zijn nog steeds zwart. Dat is een prima compromis.

Maar zwarte piet helemaal weg halen? Nee... dat hoeft niet.

Anoniem

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:45

Wil je het vriendelijk houden? Ik laat me niet zo graag vertellen dat ik op moet rotten.

Wat is volgens jou dan wel blackface? Want volgens mij is zwarte piet de definitie van blackface.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:46

Emmaa_ schreef:
Wil je het vriendelijk houden? Ik laat me niet zo graag vertellen dat ik op moet rotten.

Wat is volgens jou dan wel blackface? Want volgens mij is zwarte piet de definitie van blackface.

Volgens mij was ik nog heel vriendelijk...

Ga je maar eens goed verdiepen in zwarte piet en in Blackface dan weet je heel goed dat er een groot verschil in zit... al is het alleen al het negatieve van het een... en het positieve van het ander...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:47

Oh my God, wááááát. Dit is 30 jaar oud.

M_D_H schreef:
Emmaa_ schreef:

Volgens mij was ik nog heel vriendelijk...

Ga je maar eens goed verdiepen in zwarte piet en in Blackface dan weet je heel goed dat er een groot verschil in zit... al is het alleen al het negatieve van het een... en het positieve van het ander...

'-Hey alles goed?'
'-Ja man, rot toch op joh!'

Ja heel heel vriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:49

JIJ ziet zwarte piet als iets positiefs ja. Heb je het onderzoek van de Kinderombudsman gelezen? Want er zijn dus een hele hoop kinderen die hier wél een hele negatieve associatie mee hebben. Heb je wel eens gezien hoe het buitenland naar zwarte piet kijkt? Want dat is ook negatief. Dat jij het niet als blackface ziet betekent niet dat dat het niet is.

Met mijn kennis over de geschiedenis van zwarte piet zit het overigens wel goed hoor, maar bedankt voor de zorgen.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:50

Diablo schreef:
Niemand verbond Zwarte Piet met discriminatie, dat hebben ze zelf gedaan.

Niemand is niet waar, anders was deze discussie er niet. Of is de mening van sommigen minder belangrijk dan die van anderen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:50

lieveli schreef:
[ Video ]

De zwarte pieten discussie is ook al heel oud maar door social media worden de tegenstanders nu meer gehoord.

Het is ook beter om zwarte piet wat aan te passen, zodat de tegenstanders zich er meer in kunnen vinden. Anders heb je straks kans dat heel het feest verboden wordt.

Beide groepen kunnen water bij de wijn doen, maar dat is schijnbaar voor beide groepen heel moeilijk...

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:52

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:53

M_D_H schreef:
lieveli schreef:
[ Video ]

De zwarte pieten discussie is ook al heel oud maar door social media worden de tegenstanders nu meer gehoord.

Het is ook beter om zwarte piet wat aan te passen, zodat de tegenstanders zich er meer in kunnen vinden. Anders heb je straks kans dat heel het feest verboden wordt.

Beide groepen kunnen water bij de wijn doen, maar dat is schijnbaar voor beide groepen heel moeilijk...

Ik denk vooral de extremen in zo'n groep. Die zorgen voor de patstelling. Want er is een hele grote groep mensen die net zoals ik, niet wakker liggen van deze drama en het prima vinden dat er een wat meer gemengde groep Pietjes komt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:55

Emmaa_ schreef:
JIJ ziet zwarte piet als iets positiefs ja. Heb je het onderzoek van de Kinderombudsman gelezen? Want er zijn dus een hele hoop kinderen die hier wél een hele negatieve associatie mee hebben. Heb je wel eens gezien hoe het buitenland naar zwarte piet kijkt? Want dat is ook negatief. Dat jij het niet als blackface ziet betekent niet dat dat het niet is.

Met mijn kennis over de geschiedenis van zwarte piet zit het overigens wel goed hoor, maar bedankt voor de zorgen.

Maar... Ik zie de stierenvechten als iets heel slechts, en toch is het een traditie van Spanje... begrijp ik dat? Nee... maar dat komt omdat ik er ook niet mee ben opgegroeid.
Wat andere landen van onze traditie vinden interesseert mij dan ook niks want zij zijn niet met onze tradities opgegroeid... sterker nog, ik meen mij te herinnering dat er een vn ambassadeur was die zich zelf zelfs afvroeg waarom wij percee sinterklaas en zwarte piet wilde vieren. Er was al een sinterklaas (of in het Amerikaans a santa claus) dat komt omdat haar traditie de kerstman is en onze traditie sinterklaas.

Wat de kinderombudsman betreft. Ik zeg ook niet dat kinderen niet door andere gepest worden met bepaalde woorden. Ik heet Heijnen en werd altijd Heineken genoemd... als een kind wilt pesten kiezen ze toch een woord uit wat ze goed kennen.

Maar dan nog, wat heeft Blackface met het onderzoek van de kinderombudsman te maken? Oh ja... niks...

Ik raad je nogmaals aan om de geschiedenis van zwarte piet goed na te lezen. Ik betwijfel namelijk of je dat echt gedaan hebt als je zwarte piet met Blackface blijft verwarren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:57

Lol. Oke meid, je zal het ongetwijfeld veel beter weten. Dat je 'heineken' genoemd worden uberhaupt vergelijkt met te maken krijgen met dagelijks en institutioneel racisme waar je zo vaak mee moet dealen dat het een gewoonte wordt zegt voor mij genoeg.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:59

Nouja, mannen met een baard worden door kinderen ook sinterklaas genoemd. Gewoon omdat ze het écht denken.
Als volwassenen 'zwarte piet' gaan roepen vind ik het heel wat anders, maar ik denk ook dat als zwarte piet er niet geweest was, dat ze dan wel wat anders hadden gevonden. Neemt niet weg dat je dat gewoon niet moet doen en dat er wel wat aan dat pestgedrag gedaan moet worden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:00

En ik vind het ook zo'n dooddoener om continue aan te halen dat Emma niks of niet voldoende zou weten over zwarte piet (of Zwarte Piet). Het is sowieso een aanname, maar kennis vergaren over zwarte piet is net zo makkelijk als in je neus peuteren. En dat doet ze ook vaak.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:00

Kana schreef:
Diablo schreef:
Niemand verbond Zwarte Piet met discriminatie, dat hebben ze zelf gedaan.

Niemand is niet waar, anders was deze discussie er niet. Of is de mening van sommigen minder belangrijk dan die van anderen?

Beetje onzin om Diablo zo de woorden in de mond te leggen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:01

Lieveli, dat komt denk ik ook door de manier waarop. Heel veel mensen waren zich van geen kwaad bewust en die werden in eens verteld dat ze racisten waren.
Dat is ook heel veel mensen in het verkeerde keelgat geschoten.

Mijn schoonvader B.v. speelt al jaren sinterklaas en maakt met veel plezier de kinderen blij op 5 december (en vele momenten daarvoor) hij heeft dit altijd voor de kinderen gedaan maar in eens werd hem door demonstranten verteld dat hij een vuile racist was. Hij was zich van geen kwaad bewust, probeerde alleen de kinderen blij te maken. En dit is hem echt in het verkeerde keelgat geschoten. Hij wordt nu dus heel boos als iemand zegt dat zwarte piet moet verdwijnen.
Omdat mijn schoonvader nooit iets anders heeft gewild of bedoeld dan kinderen blij te maken.

Anderzijds, de mensen die zich benadeeld voelden door zwarte piet zijn ook jaren lang niet gehoord. Zij moesten wel schreeuwen om tot anderen door te dringen.

Het is gewoon een op een stapeling van gebeurtenissen wat nu maakt dat er mensen zijn die zo halsstarrig zijn.
Wat eigenlijk heel jammer is want door te communiceren kun je het oplossen. Maar niemand praat meer met elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:04

Maar heb je wel eens gehoord wat mensen te horen krijgen die staan te demonstreren? Afgelopen jaar stonden ze netjes in hun vak, en werd er door passanten gescandeerd dat 'de apen mooi op hun plek in de kooi' zaten. Vind je het gek dat er dan op een gegeven moment een kookpunt bereikt wordt?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:05

Sheran schreef:
Nouja, mannen met een baard worden door kinderen ook sinterklaas genoemd. Gewoon omdat ze het écht denken.
Als volwassenen 'zwarte piet' gaan roepen vind ik het heel wat anders, maar ik denk ook dat als zwarte piet er niet geweest was, dat ze dan wel wat anders hadden gevonden. Neemt niet weg dat je dat gewoon niet moet doen en dat er wel wat aan dat pestgedrag gedaan moet worden.

Kinderen denken heel simpel, als iets lijkt op wat ze kennen noemen ze het ook zo.

Maar inderdaad, het pest gedrag moet aangepast worden... maar wijzigt dat als je zwarte piet laat verdwijnen? Nee... Want dan wordt er nog steeds gepest.

Emmaa_ als je het niet wilt begrijpen valt er ook niet te praten hé?
Ik val over het woord Blackface wat kant nog wal slaat en waar alle opmerkingen in je latere post niet op slaan. Verder ben ik niet pro zwarte piet of anti zwarte piet...