Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:23

Nies_ schreef:
Ik vind het flauw, kinderachtig, triest en kansloos. Zoals ik in dit topic al zei. Of anderen het wel of niet doen heeft daar niet zoveel mee te maken.

Dat mag jij ook zeker vinden! Op mij kwam het alleen meer over alsof jij en anderen ook geen begrip proberen te hebben/ niet open staan voor de positieve verhalen. Maar dat zal dan wel aan mij hebben gelegen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:28

Szan schreef:
Ik vraag me hetzelfde af als Simbaa, TS. Want jij noemt het "geen extreem corps", maar je voorbeelden passen totaal niet bij een doorsnee studentenvereniging. De meeste voorbeelden zijn walgelijk en je kunt van studentenverenigingen vinden wat je wilt, maar gelukkig heeft slechts een handvol (grote!!) verenigingen zulke walgelijke regels.

Ik ben er ook benieuwd naar, maar ik heb in Utrecht gestudeerd (wel al ff geleden) en daar hadden een aantal verenigingen ook zulke fratsen

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:34

Rey schreef:
Nies_ schreef:
Ik vind het flauw, kinderachtig, triest en kansloos. Zoals ik in dit topic al zei. Of anderen het wel of niet doen heeft daar niet zoveel mee te maken.

Dat mag jij ook zeker vinden! Op mij kwam het alleen meer over alsof jij en anderen ook geen begrip proberen te hebben/ niet open staan voor de positieve verhalen. Maar dat zal dan wel aan mij hebben gelegen.

Dat idee heb ik ook, de positieve verhalen worden genegeerd...

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:37

Het is niks voor mij en ik zou er niet aan moeten denken, maar ik snap op zich wel degelijk wat het nut ervan is. Ieder z'n ding toch? Je bent niet verplicht lid te worden, je bent 18.
Laatst bijgewerkt door Eulogy op 30-09-16 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:39

Nies_ schreef:
Bier in iemands nek gooien omdat diegene met de rug naar de bar toe zit vind ik niet heftig. Ik vraag me dan wel af hoe oud je bent; 5? 6? Volgens mij ben je toch allemaal op een leeftijd dat je zelf wel uitmaakt wat je doet.

Inderdaad ja, bier over je heen omdat je 'verkeerd' om zit :? Wat een belachelijk gedoe, en dat moet dan inderdaad het intelligentere deel van de studenten voorstellen... Vraag me af wat er mis is met je zelfrespect als je je dat soort achterlijke regels laat opleggen. Doe eens normaal zeg.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:49

Zelf ben ik momenteel ook student en begrijp ik erg weinig van het ontgroening gedoe. Als men het niet doet omdat ze er zo graag bij willen horen (want als je dat verkondigd wordt je ongeveer door de hele collegezaal met een scheef oog aangekeken) waarom is het dan wel? Ik kan namelijk niet echt zeggen dat het zo leuk is om op doordeweekse dagen midden in de nacht vreemde opdrachten te moeten uitvoeren dat ik dat ook uit mezelf zou gaan doen.
Hetzelfde met bier gooien wanneer je iets doet dat niet mag/kan volgens de regels, volgens mij is dat de meest kinderachtige manier van "opvoeden" (even achterwege latend wat deze regels uberhaupt voor nut hebben, zo mocht je niet klappen voor iets want dat is iets voor burgers?!?!) en dat terwijl dit gaat om de hoogstopgeleide groep van ons land!
Ben zelf geen lid van een studentenvereniging, maar dat is wel duidelijk denk ik. Ik ben idd een van die niet-populaire mensen zeg ik altijd maar. Zelf zie ik het eigenlijk meer als; ik kan zelf ook vrienden maken en een leuke tijd hebben, heb daar geen studentenverenigingstaferelen bij nodig. Ben bewust overgestapt van de roeivereniging (DE studentensport) naar de triatlon vereniging, gewoon een kopje thee drinken en gezellig kletsen/lachen na de training ipv liters bier zuipen en je moeten bewijzen omdat iedereen graag wel bij de meest populaire wil horen want alleen die mensen worden uitgenodigd voor een dispuut...

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:55

Mars schreef:
Nies_ schreef:
Bier in iemands nek gooien omdat diegene met de rug naar de bar toe zit vind ik niet heftig. Ik vraag me dan wel af hoe oud je bent; 5? 6? Volgens mij ben je toch allemaal op een leeftijd dat je zelf wel uitmaakt wat je doet.

Inderdaad ja, bier over je heen omdat je 'verkeerd' om zit :? Wat een belachelijk gedoe, en dat moet dan inderdaad het intelligentere deel van de studenten voorstellen... Vraag me af wat er mis is met je zelfrespect als je je dat soort achterlijke regels laat opleggen. Doe eens normaal zeg.
Maar waar maak je je nou eigenlijk druk om? Je hoeft er toch niet aan mee te doen? Ik vind het zelf ook niks maar 3 hele goede vriendinnetjes van me zitten in Delft bij Virgiel en die hebben zelfrespect genoeg hoor :+ Hun ontgroening was geen pretje maar niks extreems. Ik geloof ook echt wel dat zoiets meteen een band schept met de andere mensen in je jaar. Dat is de functie ervan natuurlijk ook deels.

De verenigingen zonder ontgroeningen en verplichtingen spraken mij qua type mensen ook niet echt aan moet ik zeggen dus ik heb sowieso nooit echt de behoefte gevoeld om ergens lid te worden.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:57

Ik snap niet waar die extreme weerstand toch vandaan komt..
Ik zou bijv. Nooit lid willen worden van een studievereniging of van hele alternatieve studentenverenigingen.
Ieder zn ding toch?

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat zo'n vereniging gebouwd is op tradities en juist daardoor ontstaat er een apart wereldje wat heel veel mensen (gezien het aantal leden..) wel aanspreekt.

De mores moet je ook niet zo serieus nemen. Het is voor een deel gewoon fatsoen, traditie en een deel is gewoon grappig. Het hoort gewoon bij zo'n vereniging en dat is alleen maar mooi. Zijn cultuur dingetjes die door mensen van buitenaf heel zwaar opgevat worden terwijl het binnen de vereniging allemaal wat minder serieus genomen wordt.
Er zitten weleens types tussen die er te veel mee naar buiten treden maar het grootste gedeelte zijn gewoon doodgewone mensen.

Het grappige met die ontgroeningen is dat er ook heel veel eerstejaars zijn die de boel flink aandikken, 9 van de 10 keer verloopt alles gewoon goed en ja je wordt vies en moe maar dat is het ook wel zo'n beetje.

DatBenIkNou

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:01

Nou ja schijnbaar blijft het toch niet altijd bij beetje vies en moe worden, Lioony. Hersenletsel oplopen is niet bepaald 'grappig' en kan je daar niet bepaald onder scharen lijkt me? Of denk je 'dat dat aangedikt is' ?????

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:09

DatBenIkNou schreef:
Nou ja schijnbaar blijft het toch niet altijd bij beetje vies en moe worden, Lioony. Hersenletsel oplopen is niet bepaald 'grappig' en kan je daar niet bepaald onder scharen lijkt me? Of denk je 'dat dat aangedikt is' ?????

Idd...en dood eraan gaan vind ik ook niet grappig maar dat zal men ook wel te zwaar opvatten

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:10

Zit zelf niet bij een studentenvereniging maar als ik er ooit bij ga wordt het eentje zonder ontgroeningen. Gewoon zielig gedrag en doe daar echt niet aan mee om bij een clubje te horen.

In Groningen idd het gesprek van de dag hier op school (zernikeplein)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:15

verootjoo schreef:
DatBenIkNou schreef:

Idd...en dood eraan gaan vind ik ook niet grappig maar dat zal men ook wel te zwaar opvatten

Ja en dat gebeurt ook echt regelmatig bij verschillende verenigingen :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:17

No offence, maar als dat ook maar één keer zou gebeuren is er iets grondig mis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:18

Elke september is er wel een uit de hand gelopen ontgroeningsverhaal. Dat vind ik wel regelmatig ja :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:29

Resistance schreef:
Bij het corps waarbij mijn vriendin zit heb je onder andere deze mores:

-als je een bepaald schilderij in de societeit aanraakt mag je 400 euro betalen

-als je dus als meisje een rode broek aan hebt mag iedereen seks met je hebben

-als je schoenen met van die gaatjes hebt dan "doe je rijk" en dan worden de gaatjes dichtgesmeerd met boter

-als je groter betaalt dan 10 euro dan doe je ook rijk en moet je een heel rondje bier doen

-je mag voor 11 uur niet met jongens praten en anders ben je een prutsmuts en moet je een week lang een shirt met "prutsmuts" aan

En zo zijn er nog veel meer vreemde dingen. Het is echt te gek voor woorden.

Maar je vriendin vindt het blijkbaar wel prettig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:38

welshfan97 schreef:
Zelf ben ik momenteel ook student en begrijp ik erg weinig van het ontgroening gedoe. Als men het niet doet omdat ze er zo graag bij willen horen (want als je dat verkondigd wordt je ongeveer door de hele collegezaal met een scheef oog aangekeken) waarom is het dan wel? Ik kan namelijk niet echt zeggen dat het zo leuk is om op doordeweekse dagen midden in de nacht vreemde opdrachten te moeten uitvoeren dat ik dat ook uit mezelf zou gaan doen.
Hetzelfde met bier gooien wanneer je iets doet dat niet mag/kan volgens de regels, volgens mij is dat de meest kinderachtige manier van "opvoeden" (even achterwege latend wat deze regels uberhaupt voor nut hebben, zo mocht je niet klappen voor iets want dat is iets voor burgers?!?!) en dat terwijl dit gaat om de hoogstopgeleide groep van ons land!
Ben zelf geen lid van een studentenvereniging, maar dat is wel duidelijk denk ik. Ik ben idd een van die niet-populaire mensen zeg ik altijd maar. Zelf zie ik het eigenlijk meer als; ik kan zelf ook vrienden maken en een leuke tijd hebben, heb daar geen studentenverenigingstaferelen bij nodig. Ben bewust overgestapt van de roeivereniging (DE studentensport) naar de triatlon vereniging, gewoon een kopje thee drinken en gezellig kletsen/lachen na de training ipv liters bier zuipen en je moeten bewijzen omdat iedereen graag wel bij de meest populaire wil horen want alleen die mensen worden uitgenodigd voor een dispuut...

Bullshit, de grootste zuiperds worden echt niet voor een dispuut uitgenodigd, dan zit je dus echt bij de verkeerde vereniging.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:42

Ik ben zelf nooit bij een vereniging gegaan alhoewel er best leuke verenigingen waren, zowel met als zonder ontgroening. Wel ben ik een paar keer als introducé met een bevriende klasgenoot meegegaan naar de sociëteit van dé vereniging van mijn opleiding maar het was niet echt mijn ding.

Een onderdeel van het introductiekamp van die vereniging was om jezelf te onderdompelen in een grote ton die de avond daarvoor volledig volgepist was door de 'heeren' van de vereniging tijdens het zuipen. Thanks but no thanks, ik zou het echt niet kunnen. :r

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:49

Ik vind het raar dat sommige mensen bepaalde vrij normale mores zo raar vinden.
Niet met je rug naar de bar of niet vozen in de soos is gewoon fatsoen, bij ons wordt echter pas bij de 3e waarschuwing bier of water gebruikt.

Die van niet klappen maar kloppen vind ik gewoon leuk (want klappen is voor zeehonden :)) ).
Ik zit bij een vrijere studentenvereniging, geen ontgroening, sjaars zijn gelijk aan ouderejaars. Dus geen bier halen voor ouderejaars en verplicht betalen oid. Ook weinig verplichtingen. Heb zelf helemaal niks met dat hele corps gedoe. Ga weg met je ongelijkheid en verplichte avonden. Als ik een week niet kan vanwege mijn tentamen is dat bij ons geen probleem, bij corps moet je wel komen.

Ik vind het een geweldige manier om vrienden te maken, een sociaal netwerk op te bouwen, dingen te leren (bij commissies). Op de vereniging kan ik bijvoorbeeld gaan studeren, dan mee-eten en nog even gezellig een biertje doen in de soos. En er zijn veel mensen die me willen helpen, ouderejaars die dezelfde studie doen.

Ik vind het alleen maar leuk, we zijn een gezellige vereniging, enorme eenheid onder de aspirantleden, gewoon door een gezellige kenningsmakingsweek met deels kamp en deels de vereniging en het pand leren kennen. Geen ontgroening voor nodig :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:59

Realiseren jullie je ook dat die top 10 lijst eigenlijk niets recents bevat?
De meest recente in 2010 maar het meerdendeel is ein jaren 90 en zelf 1988.
Dat is haast 30 jaar geleden.
Beetje oude koeien wat mij betreft.

Overigens kan ik ook niets met ontgroeningen, vroeger ook geen behoefte aan gehad.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:00

Gelukkig dat hier ook wat normale reacties zijn.

De voorbeelden die ik noemde (niet vozen, niet met je rug).. ik denk dat ik in de 6 jaar dat ik op een vereniging rond gelopen heb de keren dat er daadwerkelijk iets gebeurde op een hand te tellen zijn. Sowieso geldt het niet voor niet leden (die kennen de mores immers niet) en er wordt altijd wel eerst gewaarschuwd. Het gaat inderdaad zoals ik zei en Eske beschrijft om fatsoen. Je kent de regels en houdt je er aan. Maar houd je je er een keer niet aan, ben dan ook mans genoeg om de 'straf' op je te nemen.

Over de interne 'rechtssystemen'. Ik zat niet bij een grote vereniging, onze vereniging had een gezellige introductie (wel verplicht, niet zozeer ontgroenend). De vereniging is wel traditioneel. Wij hadden een intern rechtssysteem maar als er zoiets zou gebeuren als bij Vindicat dan zou dat echt niet 'intern opgelost worden'.

Ik heb ontgroening gelopen bij een andere (wel grote, ontgroenende) vereniging. Ik ben daar zelf afgehaakt omdat ik een gescheurde knieband had (voor de ontgroening al) en het me te zwaar was de periode normaal door te lopen. Deze vereniging heeft er alles aan gedaan mij juist mee te kunnen laten lopen maar ik had zelf het gevoel dat ik dan teveel zou missen van het kennismaken. Ik weet dus wat het inhoudt, ik heb het nooit als denigrerend ervaren.

Bij mijn eigen vereniging ben ik bestuur geweest van het landelijk verbond en ik zodoende door NL bij veel verschillende verenigingen geweest. De voorbeelden die hier genoemd worden door mensen (die het ook nog eens hebben van horen zeggen) zijn echt dingen die zelden voorkomen.

Niemand (ook niet de mensen die niets tegen een vereniging hebben) keurt dat goed maar ga nu niet heel kinderachtig iedereen over een kam scharen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:08

Lioony schreef:
Wat veel mensen zich niet realiseren is dat zo'n vereniging gebouwd is op tradities en juist daardoor ontstaat er een apart wereldje wat heel veel mensen (gezien het aantal leden..) wel aanspreekt.

Op zich zou ik dat niet zo erg vinden, wat mensen doen bij zichzelf... Wat ik daaraan wel erg vind is dat de houding van de mensen die aan het corps deelnemen vaak niet beperkt blijft tot de verenigingen. Kijk alleen al hoeveel mensen er uit Minerva (en uit andere corporale verenigingen) in de politiek zitten. Zij nemen hun manier van doen en kijken, waar vaak toch behoorlijk wat minachting spreekt voor anderen die niet tot hun clubje horen, mee.
En dat zie je ook terug. Die kloof tussen 'politiek' en 'burger' die zoveel mensen ervaren? Die wordt deels getraind als studenten leren neerkijken op het plebs dat geen verenigingslid is. Men wordt ook getraind dat het ok is om anderen te pesten, te vernederen en dat de ander zich dan maar moeten verweren. Ben je te zwak? Doei, dan hoor je er niet bij.

Dat is binnen een vereniging vervelend. Maar het is een houding die je ook buiten de verenigingen terugziet. Men zegt dat studenten daar 'vaardigheden leren die ze voor de rest van hun leven meenemen' - en dat nemen de managers van de toekomst, en de advocaten die al die contracten opstellen, en de politici van morgen, en de bankiers van morgen wel mee. Weinig empathie, weinig respect voor andere mensen behalve mensen die machtiger zijn dan jij of die in je jaarclub zitten... :n

Zelf ben ik alleen lid geweest van verenigingen met een specifiek doel: sport, cultuur en studie. Afgezien van de neiging om soms een 'praeses' te willen hebben ipv een voorzitter, ging het toch vooral ook om het doel van die vereniging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:09

Ik heb absoluut niets tegen verenigingen, ik denk dat het heel veel kan toevoegen aan je studententijd mits het jouw ding is en als iemand het leuk vind, waarom ook niet.

Wat ik echter wel kwalijk vind is het laten ondertekenen van een zwijgcontract over de ontgroening. Vervolgens gebeuren er dit soort dingen in Groningen, en wordt er een 'intern onderzoek' aangesteld. Ik vind dat kwalijk, omdat het in het ene geval gewoon over mishandeling gaat. Er staat overal doodleuk dat die jongen ondertussen lid is en een huis heeft via Vindicat, maar wat heeft daar dan tegenover moeten staan? Ik ga er niet vanuit dat het expres is gebeurd, maar ik vind het wel degelijk iets om je zorgen om te maken en waar je over moet praten.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:16

Shadow, allereerst valt het aantal politici dat lid geweest is best mee hoor. Ik heb bij een politieke jongeren vereniging gezeten en geloof me, de sfeer was daar véél rotter dan bij welke vereniging dan ook. Ik ben daar juist door de rotsfeer weg gegaan..

Daarnaast: niet-leden zijn geen plebs, zijn niet om op neer te kijken en zijn gewoon welkom bij de gemiddelde vereniging, zij het als introducé. Respect heb je niet alleen naar je mede-leden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:18

Zwijgcontracten moeten wat mij betreft overal verboden worden. En in elk geval fundamenteel niet-bindend verklaard, maar liever nog verboden. Ze benadelen namelijk vaak niet alleen de mensen die zwijgen, maar vooral ook anderen die in de toekomst slachtoffer worden van dezelfde misstanden. Denk aan Jansen-Steur waar het ziekenhuis de boel stilhield, waardoor de problemen veel langer doorgingen dan nodig.

Het recht om je ervaring te delen (gewoon binnen de grenzen van smaad en laster enzo) lijkt me een heel belangrijke vorm van vrijheid van meningsuiting, die veel meer aandacht zou moeten krijgen. (En ook, in een maatschappij waarin burgers 'niets te verbergen' hebben, moeten bedrijven, organisaties en verenigingen misschien wel iets minder te verbergen hebben. Bijzonder hoe dat nu twee heel verschillende kanten opgaat.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:20

ElizeVdS schreef:
Shadow, allereerst valt het aantal politici dat lid geweest is best mee hoor. Ik heb bij een politieke jongeren vereniging gezeten en geloof me, de sfeer was daar véél rotter dan bij welke vereniging dan ook. Ik ben daar juist door de rotsfeer weg gegaan..

Kijk de cv's van de politici en ministers enzo er maar op na: daar zit echt wel een bepaalde cultuur achter.

(En ik doel juist niet op de politieke jongerenverenigingen, want dat zijn jongeren die vermoedelijk geven om politiek en met een beetje mazzel zelfs om de maatschappij. En daarom soms lastig, fanatiek en onuitstaanbaar zullen zijn - maar dat is heel iets anders dan waar ik op doel.)