Joggers en honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:26

Je hebt het eerst over 5 dan over 1,5 en dan weer over 5. Het is gewoon vervelend als mensen hun hond niet bij kunnen houden. Losloopgebied is geen vrijbrief voor irritant gedrag. Hoezo moet hij persee verkennen wie die man is en wat hij doet?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:50

Ik heb er staan:
Ze loopt voor ongeveer 5 meter mee, op anderhalf tot twee meter afstand.
Dat lijkt mij geen hogere wiskunde :o?

Wij kunnen onze hond prima bij ons houden. De eerste keer zagen wij er geen probleem in. Ze kwam weer terug. De tweede keer floten wij haar terug, en kwam ze bij ons. Dus we konden haar zeker wel bij ons houden. In de tussentijd dat hij zijn rondjes liep, mocht zij weer lekker rond snuffelen. De derde keer kregen we niet eens de kans om te fluiten.

Nogmaals, ze ziet slecht. Om even de medische kant erbij te pakken (kijken of het dan wel duidelijk wordt...) Ze is 8 maanden oud en heeft grauwe staar. Dat uit zich in haar geval met vlekken op de ogen waardoor zij geen goed zicht heeft. Hierdoor heeft zij langer de tijd nodig om dingen te zien, in zich op te nemen. Voor haar is het dus belangrijk om een goed beeld te krijgen, om te weten wat het is. Doet zij dit niet, dan uit zich dat in haar angstige gedrag (in haar geval, blaffen), omdat ze niet weet waar ze mee te maken heeft. Vandaar dat wij het de eerste keer geen ramp vonden dat zij, op anderhalf tot twee meter afstand, ongeveer vijf meter met meneer mee liep. Ze stopte uit zichzelf met volgen. Ze had meneer niet goed kunnen zien/in zich op kunnen nemen in die korte tijd. Daardoor was zij, toen meneer weer langs kwam, weer nieuwsgierig. Omdat wij niet wilden dat zij weer ging volgen, floten wij en kwam zij terug.

Nu snap ik echter niet helemaal waarom ik een hond, die lekker los mag lopen in dat gebied, aan het verdedigen ben. Zij liep op gepaste afstand mee, niet voor zijn voeten of wat dan ook. Waarom mag hij wel agressief reageren? Want dat gevoel krijg ik ontzettend bij deze berichten :)
Dat hij vind dat het vervelend is, is geen vrijbrief van agressief gedrag. Hij heeft een mond gekregen om te vragen, wij bijten niet. In het ergste geval had ze een terugval gekregen van zijn actie en mochten wij weer van voren af aan beginnen met de training om haar weer losser te krijgen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:00

Oke nou wat is volgens jou dan agressief gedrag? Ik vind dreigen omdat je je irriteert aan een hond niet persee afgressief, niet zoals jij dus een hond die tot 3x toe iemand volgt niet vervelend vind..

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:05

Wat mij trouwens verbaasd, is dat een groot deel van alle bokkers altijd buitenstaanders proberen duidelijk te maken dat een paard altijd een levend dier blijft, en dat, hoe braaf deze ook moge zijn, altijd onverwacht kunnen reageren.

Waarom is dat bij honden niet zo ?

Zowel mijn paard als mijn hond moeten naar me luisteren, maar in beide gevallen ben ik me er wel van bewust dat het levende dieren zijn, en geen robots. Een dier kan altijd een onverwachte reactie geven, of een keertje besluiten niet te luisteren.

Het tolerantieniveau van sommige mensen vind ik dan ook best wel laag eigenlijk.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:08

Met gebalde vuist je hand omhoog zwaaien, klaar om de hond te meppen, vind ik agressief. Als hij het vervelend vond had hij toch ook kunnen vragen?
En nee, voor die 5 meter vind ik het absoluut niet vervelend. Dat is iets wat je kunt verwachten in een losloopgebied, dat honden dat interessant vinden om te volgen.
Maar goed, wij delen daar niet dezelfde mening in.

Jij vind het normaal om te dreigen tegen een hond in zo'n geval, ik niet. Geen probleem, leven en laten leven :)
Laatst bijgewerkt door Tigress op 16-09-16 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:09

Dat zijn ook bokkers die hun paard niet onder controle hebben en de schuld bij een ander proberen te leggen. Ga je met je dier de openbare weg/bos/wat dan ook op, dien je die onder controle te houden op een manier waardoor anderen er geen last van hebben.

Achterom

Re: Joggers en honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:24

@tigress: ben jij tijdens het hardlopen weleens achtervolgd door een hond? Wetende dat als je hard blijft lopen de hond dat kan opvatten als vluchtgedrag waardoor hij agressief kan worden? Heb jij weleens een hond in je kuit gehad?
Je vraagt om het vanuit jullie kant te bekijken, maar je weigert te erkennen dat er ook nog een andere kant is... deze man zou de eerste hardloper niet zijn die op die manier negatieve ervaringen heeft met een hond. Maar goed, dat is invulling van mijn kant. Jullie hebben het hem ook niet gevraagd he? Hadden jullie daar geen mond voor? Of was het misschien netjes geweest om die man te vragen of hij er problemen mee had?

Maar goed, ontopic: zojuist 7,5 km hard gelopen. Onderweg 2 keer een wandelaar met loslopende honden tegen gekomen (geen losloopgebied) die keurig onder appel stonden. Geen last van gehad en we hebben elkaar allemaal netjes gegroet. Dat kan gelukkig ook gewoon, precies de reden waarom ik het zo fijn vind om hier hard te lopen, waar de mensen wél hun honden opvoeden :)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:25

nikilover schreef:
Wat mij trouwens verbaasd, is dat een groot deel van alle bokkers altijd buitenstaanders proberen duidelijk te maken dat een paard altijd een levend dier blijft, en dat, hoe braaf deze ook moge zijn, altijd onverwacht kunnen reageren.

Omdat er tussen een paard en een vreemde meestal een draadje, staldeur of begeleider voorkomt dat iemand in de persoonlijke ruimte van het paard komt of visa versa.
Ik gun het iedere hond van harte lekker los te mogen lopen en verwijt het niet de hond maar zijn baasje.

Tegen het baasje kan ik zeggen dat ik het vervelend vind. Tegen een hond niet, dus zal hem toch op een manier duidelijk moeten maken dat ik wil dat hij weggaat.
Als het een gelukkige hond is krijgt hij echt geen trauma van zo'n uiting van mijn ongenoegen, eerder een lesje in sociale vaardigheden als je het mij vraagt.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:28

Toevallig op beide vragen een ja als antwoord. En toch blijf ik bij mijn standpunt;
Je hebt een mond gekregen om te vragen. Vind je iets duidelijk vervelend, geef het dan aan. We leven samen in deze wereld :) van de eerste twee rondjes langs ons liet niks aan hem merken dat hij het vervelend vond. Hij liep gewoon stug door, wij riepen haar terug, en daarmee was het klaar :) als hij even de moeite had genomen om te vragen of wij even wat wilde verplaatsen omdat hij per se in dat gebied rondjes om de heide wilde lopen, dan hadden we dat gedaan. Hadden we dat dan niet uit eigen initiatief kunnen doen? Ja, als er duidelijk was dat hij haar gedrag vervelend vond :j maar als iemand het niet aangeeft, weten wij dat niet. Wij kunnen niet ruiken hoe diegene zich voelt :)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:37

Tigress schreef:
Toevallig op beide vragen een ja als antwoord. En toch blijf ik bij mijn standpunt;
Je hebt een mond gekregen om te vragen. Vind je iets duidelijk vervelend, geef het dan aan. We leven samen in deze wereld :) van de eerste twee rondjes langs ons liet niks aan hem merken dat hij het vervelend vond. Hij liep gewoon stug door, wij riepen haar terug, en daarmee was het klaar :) als hij even de moeite had genomen om te vragen of wij even wat wilde verplaatsen omdat hij per se in dat gebied rondjes om de heide wilde lopen, dan hadden we dat gedaan. Hadden we dat dan niet uit eigen initiatief kunnen doen? Ja, als er duidelijk was dat hij haar gedrag vervelend vond :j maar als iemand het niet aangeeft, weten wij dat niet. Wij kunnen niet ruiken hoe diegene zich voelt :)

Hij geeft het toch aan? Twee vliegen in een klap.
Je hond heeft onderzocht wat een hardloper is en dat die het niet leuk vinden om te spelen.
Jij weet nu dat hardlopers het over het algemeen vervelend vinden als ze op de hielen gezeten worden door een hond. Kun je hem volgende keer eerder terugroepen als hij achter iemand aanrent.
Ik geloof namelijk niet dat er lopers zijn die het echt 'gezellig' vinden als er een hond die ze niet kennen met ze mee rent, ook al is het maar voor een paar meter.

Ik loop ook meestal stug door, ben aan het hardlopen en wil dus door.. als ik aan het wandelen was zou ik een verkennende snuffelhond aanhalen en dat doe ik met een mee-ren-hond die omhoogkomt ook.
En ik geef uiteindelijk geen klap, maar sta geregeld midden in een interval een kalf te aaien terwijl het baasje blijft zwijgen tot hij bijna in de buurt is en dan lachtend zegt; hij doet niets hoor.. -O-
Van dat soort mensen hoop ik dan altijd maar dat ze geen kinderen hebben.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 16-09-16 19:48, in het totaal 3 keer bewerkt

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:38

De jogger reageerde buiten proportie natuurlijk.
Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat joggers een hekel aan honden hebben.
Genoeg honden die van hun baasjes alles maar mogen doen en waar opvoeding blijkbaar niet in het woordenboek voorkomt.
Ik kan mij er ook aan iriteren en dan ben ik ook een hondeneigenaar.

Maar ik vind wel dat een hond een kans moet krijgen om te leren. Als baasje ben je ook verantwoordelijk om een goede training te geven. Maar zodra de hond in de pubertijd komt wordt het wel even een lastigere periode waarbij je als eigenaar wel eens moedeloos kan worden ... ( immers luisterde hond voorheen perfect en nu lijk je wel niet meer te bestaan )
Ik vergeef het een jonge hond en eigenaar als ik zie dat de eigenaar er wel de moeite voor doet om de hond zijn aandacht te krijgen. Maar als een eigenaar het beesje maar zijn gang laat gaan en je het zelf maar op mag lossen of uit mag zoeken, ja dan raak ik ook geiriteerd.

Ik probeer nu niet de schuld af te schuiven.
Maar waar ik mij vreselijk aan iriteerde toen onze hond nog pup was, was de bemoeinis van andere mensen.
Ik zal wat discussies hebben gehad het type mens 'ahh schattig puppie kom maar even bij mij dan zal ik je knuffelen' of de 'kijk eens ik heb lekkere snoepjes of brokjes bij mij kom maar halen' terwijl ik dat absuluut niet wou.
Daarmee leren de pups heel snel ongewenst gedrag aan, maar dat gaat er bij sommige mensen gewoon niet in ....

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:40

Hij geeft het aan door te dreigen in plaats van door te vragen. Dat maakt voor mij het verschil, en daar gaat het mij om.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:44

Tigress schreef:
Hij geeft het aan door te dreigen in plaats van door te vragen. Dat maakt voor mij het verschil, en daar gaat het mij om.

Maar hoe stel je een vraag aan een hond?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:44

Wat dacht je van aan ons vragen. Hoe moeilijk is het om even aan ons te vragen of we haar dichter bij ons kunnen houden?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:46

Ik heb zelf honden en laat deze ook los in gebieden waar het niet mag. Agressie vind ik nooit een oplossing, helemaal niet tegen de hond én de eigenaresse. Schelden had ik goed kunnen begrijpen :=

Máár als je dan besluit een hond ergens los te laten lopen (ook in losloopgebied) dan zorg je dat de hond niet naar een mens gaat. (Of een andere hond, maar goed dat is een andere discussie) Eén keer niet luisteren, ja dat kán gebeuren, daar zijn het dieren voor. Maar dan grijp je in en bied je je excuses aan. Mijn honden mogen niet naar mensen toe, niet naar andere honden en niet naar andere dieren. Van de 3 is er 1 die dat ook niet doet, die loopt dus bijna altijd los(niet in losloopgebieden, want daar kom ik niet graag omdat je daar blijkbaar geen appel op een hond hoeft te hebben en alle honden 'gezellig' moeten spelen). Maar ze moeten alle drie naast me komen lopen/zitten als er een fietser/hardloper/wandelaar aankomt.

Daarbij dreig ik ook als er een hond op mij(n hond) af komt. Er wordt in dit topic gezegd dat er weinig agressieve honden zijn, maar zolang mensen hun eigen hond amper kunnen lezen ga ik af op mijn gevoel. Nu schop ik niet, tenzij de hond niet weg te jagen is en echt kwaad in de zin heeft naar mijn honden, maar iemand die geen ervaring met honden heeft ziet het verschil niet. Helemaal niet bij een herder, die hebben nu eenmaal een reputatie. En de agressie kan ook later komen of de hond kan op andere manieren overlast veroorzaken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:30

Kijk, zo hoort het :j

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:49

Ik ben al hardlopend een keer achterna gezeten door een grommende hond. Baasje riep dat hij alleen maar wilde spelen. Echt niet. Sindsdien ben ik banger voor honden onderweg.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:56

Jester_ schreef:
Sonja89 schreef:
Een hond los in een aanlijngebied hoort gewoon niet.

Dat gezegd hebbende: joggers in losloopgebieden gedragen zich met enige regelmaat zó debiel (een beter woord is er niet voor): staren naar de honden, armen al optrekken of zelfs maaiende bewegingen maken, ineens sneller gaan rennen óf juist afremmen, roepen met een angstige ondertoon...

En dán wordt zo'n persoon ineens héél interessant voor mijn honden. Ze zullen niet bijten, maar wel mee rennen en blaffen, omdat iemand zo gek doet. Tja... Wie heeft het dan gedaan?

Jij, want jij hebt je hond niet onder appel.

Als er iemand debiel loopt te roepen en zwaaien tijdens het passeren geven mijn honden een reactie en roep ik ze uiteraard meteen terug. Maar het feit dát ze reageren als iemand van achteren aankomt en die ik dus niet zie aankomen, dat kan ik ze echt niet kwalijk nemen. Het zijn dieren die ook ergens van kunnen schrikken of opkijken, geen robots.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 21:58

Bedankt voor de vele bijdragen.

@hondeneigenaars: Hoewel ik niet bepaald een hondenliefhebber ben, ben ik een dierenliefhebber. Ik gun het dan ook elke welopgevoede hond om los te lopen. Ik ben het met jullie eens dat er veel te weinig losloopgebieden en mogelijkheden zijn. Ik erger me dus niet zo zeer aan loslopende honden op plaatsen waar je ze niet zou verwachten, maar aan onopgevoede loslopende honden die door hun eigenaars niet gecorrigeerd worden wanneer ze overlast veroorzaken.
Dat honden mensen begroeten door aan hen te snuffelen, OK. Maar ik wil niet door wildvreemde honden besnuffeld worden, evenmin zoals ik met alle mensen die ik op straat tegenkom handen wil schudden. Voor een hond misschien onbegrijpelijk. Aan zijn eigenaar de taak om hem dat te leren.

De toevoeging over puppies die nog moeten leren vind ik correct. Ik ben inderdaad toleranter als het om een jonge hond gaat die alles nog moet leren. Onder de voorwaarde dat zijn eigenaar tenminste probeert om hem op te voeden en ingrijpt als hij overlast veroorzaakt.

Wat het meerennen betreft: Zoals gezegd stoort mij dat meestal niet. Maar voor mensen met angst voor honden kan het inderdaad erg bedreigend overkomen. :j

Ik ben het wel met jullie eens dat de zaken in losloopgebieden wat soepeler gezien mogen worden. Daar is het losloopgebied voor en daar blijf ik dus als niet-hondenliefhebber gewoon weg.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:05

Sonja89 schreef:
Jester_ schreef:
Jij, want jij hebt je hond niet onder appel.

Als er iemand debiel loopt te roepen en zwaaien tijdens het passeren geven mijn honden een reactie en roep ik ze uiteraard meteen terug. Maar het feit dát ze reageren als iemand van achteren aankomt en die ik dus niet zie aankomen, dat kan ik ze echt niet kwalijk nemen. Het zijn dieren die ook ergens van kunnen schrikken of opkijken, geen robots.

Dat die reactie er is kun je inderdaad niet altijd wat aan doen, maar je hoort wel direct in te grijpen nog voor ze bij de loper zijn. Dat het dan een keer niet goed gaat, dat kan ook nog gebeuren, maar geef dan wel je fout toe en bied je excuses aan. Ga de schuld niet bij een ander neerleggen. Jouw honden, jouw probleem.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:31

Mijn hondjes lopen of rennen nooit achter joggers aan, van jongsaf aangeleerd door ze dan bij me te roepen en te belonen. Ondanks dat heb ik toch ook wel eens aanvaringen en discussie. Laatst nog liepen 2 dames in losloopgebied, ,1 van mijn honden liep in de weg. Ze kwamen ineens om de hoek, het enige wat ze moesten doen was aan de andere kant van het pad gaan lopen want mijn hond liep er. Onmiddellijk werd er gesnauwd dat ik ze aan de lijn moest houden..Ik begrijp dat niet hoor, ze mochten daar los en er was werkelijk niets aan de hand. Waarom dan direct zo agressief? Het park is van ons allemaal tenslotte.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 00:00

Ikeje schreef:
nikilover schreef:

Omdat er tussen een paard en een vreemde meestal een draadje, staldeur of begeleider voorkomt dat iemand in de persoonlijke ruimte van het paard komt of visa versa.
Ik gun het iedere hond van harte lekker los te mogen lopen en verwijt het niet de hond maar zijn baasje.

Tegen het baasje kan ik zeggen dat ik het vervelend vind. Tegen een hond niet, dus zal hem toch op een manier duidelijk moeten maken dat ik wil dat hij weggaat.
Als het een gelukkige hond is krijgt hij echt geen trauma van zo'n uiting van mijn ongenoegen, eerder een lesje in sociale vaardigheden als je het mij vraagt.

Ik heb het over mensen op buitenrit, een hond in huis heeft een vreemde immers ook geen last van.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 00:15

nikilover schreef:
Ik heb het over mensen op buitenrit, een hond in huis heeft een vreemde immers ook geen last van.

Ik zorg ook op buitenrit gewoon dat mijn paard niet met iemand mee rent of tegen iemand opspringt.
En stel hij maakt een sprong opzij het fietspad op en iemand voelt zich bedreigt in de situatie en maakt een afwerende beweging, dan hoop ik dat ik niet van schrik vergeet me te excuseren.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 00:20

Ikeje schreef:
nikilover schreef:

Ik zorg ook op buitenrit gewoon dat mijn paard niet met iemand mee rent of tegen iemand opspringt.
En stel hij maakt een sprong opzij het fietspad op en iemand voelt zich bedreigt in de situatie en maakt een afwerende beweging, dan hoop ik dat ik niet van schrik vergeet me te excuseren.

Uiteraard springt een paard niet zomaar tegen iemand op.. Maar een paard kan wel een bepaalde reactie geven die mensen de geen verstand ervan hebben als bedreigend ervaren. Een ruiter ( hoe goed je ook kan rijden) kan eraf vallen, waarna paard lief misschien ook wel wandelaars voorbij spurt die dan geschrokken zijn.

In mijn ogen valt het niet te verdraaien: Een hond is óók een leven beest en geen robot.
Net zoals een paard.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 00:37

Nee, behalve dat er bij een loslopend paard sprake is van een incident.
En dan nog vind ik niet dat je als ruiter moet gaan verwijten als anderen daar onhandig op reageren.