Iedereen Donor??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:56

AlexandraM schreef:
Ik vind dat onbesloten onbesloten moet blijven. of een wed dat je met 25 bv echt een keuze moet maken... Ik vind niet dat iets je strot door geduwd moet worden.

Echter vind ik ook dat er goed omgegaan moet worden met De donoren. En dit hieronder (gratis ebook) verontrust mij en zorgt ervoor dat ik dan toch maar nee invul...

http://www.annetwood.nl/brief-aan-de-mi ... g.facebook

Heb de link ook doorgelezen en hoewel ik een groot voorstander ben van het met 'niks' kunnen helpen van andere mensen begin ik er toch wat meer over na te denken door deze brief.

Ik wist trouwens ook helemaal niet dat ze je lijf 'in leven' (zuurstof etc) houden na je 'hersendood' om te moeten kunnen doneren. Ik dacht dat je sowieso een half uur na sterven zonder een ademhalingsapparaat etc ook gewoon kon doneren. Misschien naïef van mij.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:00

hier exact het zelfde, lekker nuchter erin staan.

Nee alles in de grond weg laten rotter of verbranden.........zie ik gewoon niet zitten.

Overigens vind ik het wel jammer dat nooit bekend word aan wie/wat je iets doneert.

Bv als mijn dochtertje om het leven komt..zullen we nooit weten waar haar organen heen zijn gegaan..en eigenlijk zou ik dat wel willen weten (en wellicht de ontvanger ook).

Waarom ik het zou willen weten om die mensen veel geluk/gezondheid etc toe te wensen en hopen dat ze nog lang van het donor orgaan mogen genieten.

Als ontvanger zou ik graag familie leden van de overledene willen bedanken, dmv een bosje bloemen/chocolade etc! om mijn onbetaalbare dankbaarheid te tonen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:01

Ik snap echt het probleem niet. Als je niet wilt dan vul je dat toch in?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:02

Cowgirl schreef:
Als mijn nieren er mee uitscheiden en ik over een jaar dood zou zijn zou ik dolgraag een HIV besmette nier willen ontvangen hoor. Dit omdat HIV heel goed te behandelen is en je er tegenwoordig gewoon oud mee kan worden.

Ik ben donor en blijf dat ook.
Ik ben van mening dat men er niet zo moeilijk over moeten doen. Je bent morsdood en merkt er niks van.
Je bent nog steeds representatief op je begravenis en je hebt veel mensen kunnen helpen.
Anders rot de boel toch maar weg in je kistje.

Misschien plak ik wel zo'n 35% korting sticker op mijn hoofd: Weggooien is zonde. :D

Ik ben daar gewoon heel nuchter over.

Nee hoor, je leeft nog gewoon. Dode organen kunnen ze nl niet meer inplanten bij een ander.
En ik zou liever over een jaar dood zijn dan door leven met HIV. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

studiemiep; dat is uit bescherming voor de nabestaande van de donor maar ook van de ontvanger. :)

orkaan

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:04

Ik weet waarom het is hoor:-) maar ik zou best willen dat als ik iets doneer dat de ontvanger mag weten wie ik ben.
Van mij mag dat bv ook een keuze zijn of een ontvanger en/of donor anoniem willen blijven.

Dat je dat bv ook kunt registreren...anoniem JA/NEE

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:06

Dit is echt een gevalletje 'van een mug een olifant maken', als je geen donor wilt zijn meld je jezelf toch gewoon af? Jeetje wat doen sommige mensen moeilijk, maar goed.. De mens zeurt dan ook met liefde. :D

Ik vind het juist goed dat mensen meer gepusht worden om hierover na te denken en een keuze te maken. Helemaal omdat groot deel van de mensheid óf lui, óf vergeetachtig is en als een gevolg nooit zijn of haar keuze heeft vastgesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:08

studiemiep schreef:
Ik weet waarom het is hoor:-) maar ik zou best willen dat als ik iets doneer dat de ontvanger mag weten wie ik ben.
Van mij mag dat bv ook een keuze zijn of een ontvanger en/of donor anoniem willen blijven.

Het is vooral om de ontvanger te beschermen. Vooral met belangrijke organen als een hart is familie van de donor heel erg geneigd om de ontvanger anders op te zoeken en daar heel emotioneel over te doen. 'Blabla leeft door in jou' e.d. Ik kan me voorstellen dat je daar als ontvanger lang niet altijd op zit te wachten.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:09

Hiraeth schreef:
Dit is echt een gevalletje 'van een mug een olifant maken', als je geen donor wilt zijn meld je jezelf toch gewoon af? Jeetje wat doen sommige mensen moeilijk, maar goed.. De mens zeurt dan ook met liefde. :D

Ik vind het juist goed dat mensen meer gepusht worden om hierover na te denken en een keuze te maken. Helemaal omdat groot deel van de mensheid óf lui, óf vergeetachtig is en als een gevolg nooit zijn of haar keuze heeft vastgesteld.

Dit dus _/-\o_

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:09

Ik ben ook echt voor :) als ik zie hoeveel lotgenoten overlijden op de wachtlijst door een tekort aan donoren... en dan te bedenken dat zij nog lang niet de enigen zijn...

Sowieso voor ieder zou ik het goed vinden zelf na te denken of je wel of niet donor wilt zijn en dit aan je familie kenbaar te maken. Dat zij niet de moeilijke keuze voor jou moeten maken als jij dat niet meer kan.

Ik begrijp tegelijkertijd ook dat mensen geen donor willen zijn of überhaupt niet over deze kwestie na willen denken. Maar wel vind ik het goed als iedereen desondanks een keuze maakt, welke keuze dat ook mag zijn. Ben je er nog niet uit kan je altijd nog voorlopig nee zeggen en het eventueel later bijstellen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:11

Emmaa_ schreef:
studiemiep schreef:

Het is vooral om de ontvanger te beschermen. Vooral met belangrijke organen als een hart is familie van de donor heel erg geneigd om de ontvanger anders op te zoeken en daar heel emotioneel over te doen. 'Blabla leeft door in jou' e.d. Ik kan me voorstellen dat je daar als ontvanger lang niet altijd op zit te wachten.

nou als ontvanger kan je toch aangeven of je anoniem wilt blijven..JA/NEE als beide partijen een match zijn dus ze willen beide elkaars gegevens dan benadeel je toch niemand?

dus als zoiets ook mogelijk zou zijn zou ik dat wel fijn vinden

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:14

studiemiep schreef:

er zijn succes verhalen van ontvanger en nabestaanden die een speciale band hebben. Maar ook mensen die nadien het er erg moeilijk mee hadden dat ze contact gehad hebben. In ik leef verder (be) is ook een stukje geweest over de twee partijen die elkaar ontmoet hadden, heel mooi om te zien.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:15

Danique schreef:

Datis anders om toch ook? Blijkbaar vind men het niet belangrijk genoeg om een donorregistratie aan te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:17

Jennyj01 schreef:
Danique schreef:

Datis anders om toch ook? Blijkbaar vind men het niet belangrijk genoeg om een donorregistratie aan te gaan.

Ik ben zelf een mooi voorbeeld; ik wil met alle liefde organen doneren maar ik ben gewoonweg te lui om dat ding in te vullen (heb 'm 1 of 2x gehad en nu al weer kwijt...). Dit scheelt me een hoop gedoe.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:18

Blijkbaar vind je het dus toch niet zo belangrijk.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:25

Jennyj01 schreef:

Maar degene die het orgaan krijgt wel. Dat is dan toch mooi dat diegene niet lijdt onder de luiheid van een ander
Laatst bijgewerkt door snuffie123 op 14-09-16 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:26

snuffie123 schreef:
Jennyj01 schreef:

Maar degene die het orgaan krijgt wel. Datis dan toch mooi dat diegene niet lijdt omdat de luiheid van een ander

Precies dat. Het zal mij echt een worst wezen of ze mijn organen gebruiken of niet dus idd; de urgentie om dat formulier in te vullen is er gewoon niet. Voor degene die het orgaan krijgt is de urgentie WEL hoog.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:34

Danique schreef:
snuffie123 schreef:

Precies dat. Het zal mij echt een worst wezen of ze mijn organen gebruiken of niet dus idd; de urgentie om dat formulier in te vullen is er gewoon niet. Voor degene die het orgaan krijgt is de urgentie WEL hoog.

:) of je het dan wel of niet vast legt is een tweede :) belangrijker is je wens wel kenbaar te maken bij familie/vrienden die dan op dat moment de keuze voor jou moeten maken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:35

Danique schreef:
Jennyj01 schreef:

Ik ben zelf een mooi voorbeeld; ik wil met alle liefde organen doneren maar ik ben gewoonweg te lui om dat ding in te vullen (heb 'm 1 of 2x gehad en nu al weer kwijt...). Dit scheelt me een hoop gedoe.

https://orgaandonatie.nu/leg-je-keuze-vast/

Hier kan je het digitaal doen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:41

Ben er wel blij mee.

Ik wil zelf ook wel donor worden maar vind het gewoon zo'n eng idee... :=
Dan is het makkelijker om het al te zijn en er niet meer aan te denken... alhoewel ik niet helemaal leeggeplukt zou willen worden.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:42

Esaqar schreef:
Ben er wel blij mee.

Dan is het makkelijker om het al te zijn en er niet meer aan te denken... alhoewel ik niet helemaal leeggeplukt zou willen worden.

gelukkig kan je aangeven wat je wel of niet wil doneren :)

Jellybeans

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:45

Ik vind het echt super!
Ik vond het al jaren raar dat we in Nederland niet zo'n systeem hadden. Je krijgt met zo'n systeem zoveel meer donoren!
Ik kan me niet voorstellen dat je niet zou willen doneren. I mean, je hebt er toch niets meer aan als je dood bent..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:50

Ik vind het prachtig :D Geen moeite doen? Dan automatisch geen bezwaar. Geen fijn idee? Dan even 'nee' registreren. Helemaal goed.

Ik wilde als klein meisje zo graag geregistreerd staan als orgaandonor, dat mijn moeder er de zenuwen van kreeg (voor het geval dat ik een vooruitziende blik zou hebben). Het duurde nog een hele tijd voordat ik daadwerkelijk het donorcodicil kon aanvragen.

Natuurlijk hoop ik dat ik als oud en relatief gezond, maar verschrompeld dametje dood ga, maar anders hoop ik van harte dat ze me kunnen hergebruiken. Ik vind het een prachtig idee. Zelfs de video van een orgaantransplantatie (iew %) ) die ik vroeger met Biologie heb gekeken, had geen enkele invloed op mijn mening. Ik hoef (kan) het zelf toch niet zien en heb er geen last van. Ik weet ook dat het op geen enkele wijze effect heeft op de mate waarin artsen zich inzetten om je leven te redden (dat argument hoorde ik regelmatig). Bij m'n vader waren ze er laat mee, waardoor er niet zo veel gebruikt kon worden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:55

_Lorette_ schreef:
Ik vind het prachtig :D Geen moeite doen? Dan automatisch donor. Geen fijn idee? Dan even 'nee' registreren. Helemaal goed.

Ik wilde als klein meisje zo graag geregistreerd staan als orgaandonor, dat mijn moeder er de zenuwen van kreeg (voor het geval dat ik een vooruitziende blik zou hebben). Het duurde nog een hele tijd voordat ik daadwerkelijk het donorcodicil kon aanvragen.

Natuurlijk hoop ik dat ik als oud en relatief gezond, maar verschrompeld dametje dood ga, maar anders hoop ik van harte dat ze me kunnen hergebruiken. Ik vind het een prachtig idee. Zelfs de video van een orgaantransplantatie (iew %) ) die ik vroeger met Biologie heb gekeken, had geen enkele invloed op mijn mening. Ik hoef (kan) het zelf toch niet zien en heb er geen last van. Ik weet ook dat het op geen enkele wijze effect heeft op de mate waarin artsen zich inzetten om je leven te redden (dat argument hoorde ik regelmatig). Heb het zelf meegemaakt bij mijn vader.

Ik kan het me wel voorstellen dat je moeder daar de zenuwen van kreeg. :D
Heb inderdaad wel eens zo'n verhaal gelezen van ouders die meemaakten dat hun kind (tiener) aangaf per se donor te willen zijn, waarop die tiener korte tijd later verongelukte.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:56

Papilio schreef:
Esaqar schreef:
Ben er wel blij mee.

gelukkig kan je aangeven wat je wel of niet wil doneren :)

Ja daarom! Maar het is makkelijker om aan te geven wat je niet wilt doneren dan om aan te geven wat je wel wilt doneren :)

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:56

Ik was tot 1 minuut geleden GEEN donor, maar ik las dit topic en had zoiets..... merk er als het goed is niets meer van. Dus nu ben ik ZELF donor geworden en niet door beslissing van overheid _/-\o_