Zorgverzekeraar vind eigen risico "Een straf op ziek zijn"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:46

Het eigen risico zou eigenlijk verplichte eigen bijdrage moeten heten.
Ik zit bij DSW mede omdat ik na een interview met Oomen op radio 1 die man een goed verhaal vond hebben.
Maar een systeem zoals in Engeland met hun NHS lijkt me nog beter, marktwerking heeft niets te zoeken in de zorg en winst nog minder.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:21

Het heet dan ook het verplicht eigen risico :) wet

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:44

Wet???? Foutje.

Anoniem

Re: Zorgverzekeraar vind eigen risico "Een straf op ziek zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:47

Ik ben voor het afschaffen van het eigen risico in de zorg, ik vind het een gevaarlijke kostenpost die nog veel meer zal oplopen als we er niets aan doen. Er zijn zo veel mensen die al de goedkoopste verzekering moeten afsluiten omdat ze niets meer kunnen missen dan hun zorgtoeslag, het eigen risico daar bovenop maakt dat mensen minder snel zorg zoeken uit angst veel te moeten betalen. Kosten die ze niet kunnen opbrengen.

Daarbuiten ben ik het ermee eens dat marktwerking geen plaats hoort te hebben in de zorg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:54

Boras schreef:
Het heet dan ook het verplicht eigen risico :) wet

Maar het gaat juist om het woord risico... Erg ongelukkig gekozen en kan beter veranderd worden in bijdrage.
Alhoewel eigen bijdrage ook al bestaat... Naast het eigen risico...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:11

Nee, het ging Alex66 juist om het woordje verplicht :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:12

Eigenlijk vind ik het schandalig. Het verplichte eigen risico is door de regering in gang gezet maar je moet het wel betalen. Dan vind ik ook dat de regering het voor eigen rekening moet nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:31

purny schreef:
Eigenlijk vind ik het schandalig. Het verplichte eigen risico is door de regering in gang gezet maar je moet het wel betalen. Dan vind ik ook dat de regering het voor eigen rekening moet nemen

Dat is niet helemaal hoe het werkt lijkt mij? Verplichte inkomensbelasting is door de regering in gang gezet dus moeten zij het maar betalen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:50

Emmaa_ schreef:
Ik ben voor het afschaffen van het eigen risico in de zorg, ik vind het een gevaarlijke kostenpost die nog veel meer zal oplopen als we er niets aan doen. Er zijn zo veel mensen die al de goedkoopste verzekering moeten afsluiten omdat ze niets meer kunnen missen dan hun zorgtoeslag, het eigen risico daar bovenop maakt dat mensen minder snel zorg zoeken uit angst veel te moeten betalen. Kosten die ze niet kunnen opbrengen.

Daarbuiten ben ik het ermee eens dat marktwerking geen plaats hoort te hebben in de zorg.

Dat denk ik ook inderdaad.
Op zich is er een initiatief wat het met ons eens is, het nationaal zorgfonds.

Maar sinds die vervelende Lilian Marijnissen dat heeft omgeturnd tot een politiek feestje voor de SP heb ik daar ook niet zoveel verwachtingen meer van...

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:12

Boras schreef:
Nee, het ging Alex66 juist om het woordje verplicht :)

Ik zal mezelf even verduidelijken, het gaat mij wel degelijk om de benaming risico.
Het is belachelijk dat wanneer je in dit zeer welvarende land van een minimum inkomen moet rond komen je compleet de sjaak bent als je een been breekt.
En het is ook niet nodig om dit zogenaamde eigen risico te heffen, de verzekeraars verdienen meer dan genoeg aan de gewone premie.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:49

Edit:typfout

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:54

Tobbes schreef:
bruintje123 schreef:
Maar heb jij dan 18.000 om zelf te betalen?

Wel als ik niet elk jaar 1000.- aan premies hoef te betalen. En zal heel graag geld in eigen beheer hebben zodat ik zelf kan beslissen.

Dan moet je die ook wel opzij zetten. Als je een gecompliceerde breuk en meerdere operaties nodig hebt of je krijgt een chronische ziekte heb je dan pak 'm beet 2000 euro per maand voor je medicatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:58

Ik vindt zelf belachelijke wanneer je werkt in Nederland dat voor alles hoofdprijs moet betalen en vervolgens bijna niks meer overhoudt van je zuur verdiende centjes.

Ziekenfonds premie is veel te hoog, en als we allemaal iets zuiniger met zorg om zouden gaan dan zou dat ook een hoop geld schelen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:19

Ja tobbes. We moeten ergens betalen voor diegene die het nooit gedaan hebben en het nooit gaan doen.
En die komen er nog dagelijks bij.
Maar sttt. Dat mag je niet hardop zeggen.

Maar jezelf niet verzekeren is daarvoor niet de oplossing.
Al doe je nog zo gezond.
Je kan toch kanker krijgen.
Toch een erge ziekte krijgen.
Of verkeerd van je paard vallen.
En heb je die pech vlak achter elkaar ben je toch de klos.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:22

Tobbes schreef:
tiwi1969 schreef:
Tot je een keer van je paard valt Tobbes, een knobbeltje voelt of over een stoeprand struikelt...

Ritje met een ambulance kostte al 750 euro, dus daar gaat je eigen risico al... Traumateam, foto's, CT scan, opname, nacomtroles.... Dan lopen de kosten snel op en ben je blij dat je verzekerd bent. Anders krijg je Amerikaanse toestanden, mensen met torenhoge schulden door zorgkosten en dat lijkt me totaal niet wenselijk.

Maar dat kost echt geen 10.000,-
En waarschijnlijk bel ik geen ambulance maar ga ik met de auto of vraag een stalgenoot om mij te brengen.

Lekker naief.....
Stel - je hebt geen verzekering. En dan komt de dag dat je wordt opgenomen in het ziekenhuis: acute leukemie. Zes weken in een isoleerkamer, chemo's, allerlei ellende. Als je dan achteraf de rekening onder je neus krijgt van 80.000 euro, die de verzekering voor jou betaald heeft, dan ben je toch echt wel blij dat je dat niet zelf hoeft te doen!
Mijn schoonzus maakt dit nu al voor de 2e keer mee. Haar man heeft ook kanker gehad en haar kinderen zijn allebei autistisch. Zonder verzekering red je het niet als je dit soort pech hebt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:28

Ik ben ook al jaren verzekerd bij DSW... 36 fysio behandelingen per jaar, 2x per jaar naar de tandarts en onbeperkt fysio tot een jaar na mn operatie... En DSW is ook nog eens een van de goedkopere zorgverzekeraars...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:16

Ik dacht dat er ook plannen waren om tandartsbezoek in de basisverzekering te zetten. Voor iedereen dus. Dat zou in ieder geval een hoop slechte gebitten schelen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:42

Ik snap ook echt niet waarom de tandarts niet in de basis zit... Net als fysiotherapie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:03

verootjoo schreef:
Ik snap ook echt niet waarom de tandarts niet in de basis zit... Net als fysiotherapie.

Fysio kan ik nog wel begrijpen. Behalve als het word aangegeven als chronisch. Maar dan nog gaat het van je ER af.
Tanden zijn gewoon basis bij de geboorte geleverd.
Heb het al vaker geopperd bij de politiek. Maar er word gewoon niet geluisterd

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:04

Een deel van het probleem is dat goede gezondheidszorg niet echt een prioriteit is van onze minister van volksgezondheid. Ze heeft het regelmatig gezegd: daadwerkelijk een visie ontwikkelen over wat nou echt belangrijk is op het gebied van volksgezondheid vindt ze niet haar taak, ze vindt het vooral belangrijk om een 'markt' te creeren (min of meer ongeacht of dat werkelijk tot betere kwaliteit of lagere kosten leidt - beide is niet het geval.)

Haar beleid is dan ook heel goed geweest voor de rekenaars, de regelmakers, de juristen, de beleidsadviseurs, de grote partijen en de externe consultants (waarvan haar man er 1 is. Die adviseert de GGZ over hoe je het beste zo veel mogelijk geld voor zo min mogelijk inspanning kunt krijgen in het behandelen van mensen met psychische problemen.)
Ingegrepen op de zorgkwaliteit heeft ze alleen gedaan als het niet echt anders kon: iedere keer zijn al te grove uitzonderingen een beetje opgelapt, maar niet structureel opgelost.

Fysiotherapie en tandzorg zijn van die dingen die er zo'n beetje buiten vallen. Dat het ondubbelzinnig beter is voor de gezondheid van ons als mensen is niet echt belangrijk - het is gewoon net niet erg genoeg om teveel verontwaardiging op te roepen. Het plaatsen van een aantal aandoeningen op de fysiolijst is bv typisch zo'n lapmiddel: het lost niet structureel de problemen op, maar het is net genoeg water bij de wijn om al te openlijke kritiek een beetje te kunnen pareren.

Ik steun Chris Oomen in zijn visie, ik steun het Nationaal Zorgfonds, maar ik hoop ook dat gezondheidszorg politiek echt belangrijk gevonden gaat worden en dat we een minister krijgen die zich echt betrokken voelt bij patienten en zorg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:28

Ik vind het eigen risico een risico voor de volksgezondheid.

Ik heb momenteel 1500 euro eigen risico per jaar (per persoon, dus samen 3000 -O- ) en daarbovenop komt ook nog een paar procent eigen bijdrage :roll:
En dan is de premie per persoon ook nog bijna 10% van een minimum inkomen (die we gelukkig niet (meer) hebben).
Voor kinderen is bij mijn verzekering het ER 0 omdat het kind niet mag lijden onder de inkomsten van de ouders maar voor kinderen onder de 5 betaal je hier ook al flink.

Ziek systeem.

Anderzijds wordt ik hier tenminste nog wel gewoon geholpen. Als ik hoor dat iemand met een MS schub in NL 3 weken moet wachten op een mri en dan nog 2 weken op de uitslag dan hebben we het in Zwitserland beter geregeld (al kost het je dus een vermogen).

Als een arts (in opleiding) ook nog eens 14 uur per dienst draait voor een salaris waar een gemiddelde manager gewoon 8-5 voor werkt dan vraag ik me helemaal af waar we mee bezig zijn.......

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:36

In Nederland kan je, naast het verplichte eigen risico, ook nog kiezen voor een vrijwillig eigen risico waardoor je minder premie betaalt.
Mensen die dus nooit ziek zijn kunnen er dus voor kiezen voordeliger uit te zijn door het eigen risico te verhogen.
Misschien wat voor jou Tobbes?

En als je inkomen laag is krijg je Zorgtoeslag waardoor je netto premie ook al lager uitvalt.
Mijn zoon, 18 jaar met bijbaantje, krijgt ong. 80 euro toeslag en betaalt bij Unive voor de budgetpolis, zonder verhoogd eigen risico 90 euro.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:37

Het klinkt ook hard. Maar eigenlijk ben ik blij dat we dit systeem hebben. Tuurlijk is het rot dat we krom liggen voor onze zorg maar denk je eens in. Als mensen in een ander land ziek zijn dan moeten ze de hele rekening betalen. Wat ik dan weer heel erg achterlijk vind is dat wanneer je 6 maanden geen premie kan betalen je nog eens beboet word met het cjib. Wat mij betreft zou daar een systeem voor moeten komen bijvoorbeeld aantonen dat je daadwerkelijk geen zorgpremies kan betalen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:42

tiwi1969 schreef:
In Nederland kan je, naast het verplichte eigen risico, ook nog kiezen voor een vrijwillig eigen risico waardoor je minder premie betaalt.
Mensen die dus nooit ziek zijn kunnen er dus voor kiezen voordeliger uit te zijn door het eigen risico te verhogen.
Misschien wat voor jou Tobbes?

En als je inkomen laag is krijg je Zorgtoeslag waardoor je netto premie ook al lager uitvalt.
Mijn zoon, 18 jaar met bijbaantje, krijgt ong. 80 euro toeslag en betaalt bij Unive voor de budgetpolis, zonder verhoogd eigen risico 90 euro.

Budgetpolissen zijn link. Niet alles word vergoed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:44

purny schreef:
Het klinkt ook hard. Maar eigenlijk ben ik blij dat we dit systeem hebben. Tuurlijk is het rot dat we krom liggen voor onze zorg maar denk je eens in. Als mensen in een ander land ziek zijn dan moeten ze de hele rekening betalen. Wat ik dan weer heel erg achterlijk vind is dat wanneer je 6 maanden geen premie kan betalen je nog eens beboet word met het cjib. Wat mij betreft zou daar een systeem voor moeten komen bijvoorbeeld aantonen dat je daadwerkelijk geen zorgpremies kan betalen

Ik ben helemaal niet blij met dit systeem... Het is een belachelijk systeem...
De zorg hoeft niet zo duur te zijn voor de rekening van de client.