Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
purny schreef:Eigenlijk vind ik het schandalig. Het verplichte eigen risico is door de regering in gang gezet maar je moet het wel betalen. Dan vind ik ook dat de regering het voor eigen rekening moet nemen
Emmaa_ schreef:Ik ben voor het afschaffen van het eigen risico in de zorg, ik vind het een gevaarlijke kostenpost die nog veel meer zal oplopen als we er niets aan doen. Er zijn zo veel mensen die al de goedkoopste verzekering moeten afsluiten omdat ze niets meer kunnen missen dan hun zorgtoeslag, het eigen risico daar bovenop maakt dat mensen minder snel zorg zoeken uit angst veel te moeten betalen. Kosten die ze niet kunnen opbrengen.
Daarbuiten ben ik het ermee eens dat marktwerking geen plaats hoort te hebben in de zorg.
Boras schreef:Nee, het ging Alex66 juist om het woordje verplicht
Tobbes schreef:bruintje123 schreef:Maar heb jij dan 18.000 om zelf te betalen?
Wel als ik niet elk jaar 1000.- aan premies hoef te betalen. En zal heel graag geld in eigen beheer hebben zodat ik zelf kan beslissen.
Tobbes schreef:tiwi1969 schreef:Tot je een keer van je paard valt Tobbes, een knobbeltje voelt of over een stoeprand struikelt...
Ritje met een ambulance kostte al 750 euro, dus daar gaat je eigen risico al... Traumateam, foto's, CT scan, opname, nacomtroles.... Dan lopen de kosten snel op en ben je blij dat je verzekerd bent. Anders krijg je Amerikaanse toestanden, mensen met torenhoge schulden door zorgkosten en dat lijkt me totaal niet wenselijk.
Maar dat kost echt geen 10.000,-
En waarschijnlijk bel ik geen ambulance maar ga ik met de auto of vraag een stalgenoot om mij te brengen.
verootjoo schreef:Ik snap ook echt niet waarom de tandarts niet in de basis zit... Net als fysiotherapie.
tiwi1969 schreef:In Nederland kan je, naast het verplichte eigen risico, ook nog kiezen voor een vrijwillig eigen risico waardoor je minder premie betaalt.
Mensen die dus nooit ziek zijn kunnen er dus voor kiezen voordeliger uit te zijn door het eigen risico te verhogen.
Misschien wat voor jou Tobbes?
En als je inkomen laag is krijg je Zorgtoeslag waardoor je netto premie ook al lager uitvalt.
Mijn zoon, 18 jaar met bijbaantje, krijgt ong. 80 euro toeslag en betaalt bij Unive voor de budgetpolis, zonder verhoogd eigen risico 90 euro.
purny schreef:Het klinkt ook hard. Maar eigenlijk ben ik blij dat we dit systeem hebben. Tuurlijk is het rot dat we krom liggen voor onze zorg maar denk je eens in. Als mensen in een ander land ziek zijn dan moeten ze de hele rekening betalen. Wat ik dan weer heel erg achterlijk vind is dat wanneer je 6 maanden geen premie kan betalen je nog eens beboet word met het cjib. Wat mij betreft zou daar een systeem voor moeten komen bijvoorbeeld aantonen dat je daadwerkelijk geen zorgpremies kan betalen